Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wilawander schreef:Elisa2 schreef:Ik ben voor! ik snap niet zo goed wat er qua privacy is aan je DNA? als je niks raars doet dan is er toch geen enkel probleem?
Precies vind ik ook.
Edward Snowden schreef:"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
"When you say, ‘I have nothing to hide,’ you’re saying, ‘I don’t care about this right.’ You’re saying, ‘I don’t have this right, because I’ve got to the point where I have to justify it.’
"And if we actually think about it, it doesn’t make sense. Because privacy isn’t about something to hide. Privacy is about something to protect. That’s who you are. That's what you believe in. Privacy is the right to a self. Privacy is what gives you the ability to share with the world who you are on your own terms. For them to understand what you’re trying to be and to protect for yourself the parts of you you’re not sure about, that you’re still experimenting with.
"Privacy is baked into our language, our core concepts of government and self in every way. It’s why we call it 'private property.' Without privacy you don’t have anything for yourself.
Ladyingreen schreef:En hoe weten mensen zo zeker dat ze niets te verbergen hebben? Misschien komt er morgen wel een overheid die een totaal ander beleid voor ogen heeft als jij en mag je van die overheid ook totaal geen andere mening hebben (wat jij dan dus wel hebt). Dat heb jij dus ineens heel veel te verbergen.
Of je hebt een ziekte die te vinden is in je DNA. Uit het verleden is gebleken dat de overheid nu niet uitblinkt in het beveiligen van data. Ziekte kan nogal eens een probleem opleveren voor een hypotheek of een verzekering.
Ik vind dat ik het recht heb op mijn eigen lijf. En het recht om dat anoniem te houden. Technische zaken (pinnen/mobiel) kun je omzeilen als je wilt, maar eenmaal DNA afgegeven is blijvend.
Elisa2 schreef:Ziekte in DNA wilt niet zeggen dat je die ziekte ook daadwerkelijk krijgt.
Memories schreef:Elisa2 schreef:Ziekte in DNA wilt niet zeggen dat je die ziekte ook daadwerkelijk krijgt.
Dat is inderdaad zo, het is een kansproces maar dat wil niet zeggen dat je toekomstige werkgever, verzekeraar, etc. daar niet op oordelen. Sterker nog, dat gebeurt nu al. Verzekeraars mogen vanaf een bepaald gedrag en in bepaalde situaties vragen om je DNA-gegevens. Dat ligt nu allemaal nog wel redelijk goed geregeld maar ik vrees voor de dag dat de wetgeving daar omheen verder afbrokkelt. Je zal degene maar zijn die er de gevolgen van moet ondervinden...