Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 08:45

Ik werk als vrijwilliger bij de plaatselijke openbare bibliotheek. Gister heb ik samen met een collega een thema tafel klaar gemaakt voor de Kinderboekenweek, en ik had er al rekening mee gehouden.
Op onze thema tafel geen dolfje weerwolfje, griezelbus of andere spannende boeken. Ik heb maar gekozen voor informatieve jeugdboeken over spinnen, schorpioenen, slangen, wolven, etc.

Ook deze poster heb ik niet opgehangen:

Afbeelding

En jawel, ik heb kennelijk goed gegokt, vanmorgen dit bericht in het nieuws: https://www.ad.nl/binnenland/christelij ... ~a86a0e48/

Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?

Captain

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:48

Ik ben christen en ik vind dat christenen niet zo moeten zeuren. :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:50

Zeggen dat de bibliotheek voor iedereen is niet alleen voor christenen?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:51

Ik vind het eigenlijk te zot voor woorden dat een openbare bibliotheek daar rekening mee moet gaan zitten houden :n aan de ene kant snap ik wel dat het gedaan wordt maar een beetje triestig vind ik het wel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:52

Persoonlijk snap ik het wel als christen maar ook voor jullie dat de bieb voor iedereen is.

Alleen ik vind het een apart thema als het gaat om geesten en iets, gaat wel om kinderen.

Dusjaa dat is mijn mening.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:53

Die scholen zullen je in ieder geval dankbaar zijn, het thema is voor hen erg ongelukkig gekozen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:55

Hoe kun je juist als bibliotheek nou niet mee gaan met de kinderboekenweek zoals die bedoeld is?
Dat is toch juist de plek om het uit te dragen? Als mensen om die reden er liever niet komen prima, maar promoot gewoon boeken en lezen en alle bijbehorende thema's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 08:57

Goof, we zitten in Werkendam, waar dodenherdenking wordt verplaatst als het op zondag valt... -O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:58

Ja vind ik ook bizar. Maar dan nog, jullie zijn een openbare bibliotheek en zijn er juist om boeken te promoten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:00

Misschien een stomme vraag, maar waar zijn ze op tegen en waarom?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:00

Ik ben Christen en gek op lezen, vind een beetje griezelen voor de kinderen ook helemaal niet erg maar het thema van de Kinderboekenweek best wel heftig, mijn kinderen waarderen boeken over geesten en vampieren echt niet.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:02

hengstveulen schreef:
Ik ben Christen en gek op lezen, vind een beetje griezelen voor de kinderen ook helemaal niet erg maar het thema van de Kinderboekenweek best wel heftig, mijn kinderen waarderen boeken over geesten en vampieren echt niet.....

Je kinderen kunnen de boeken dan toch gewoon overslaan? Daar hoeft een bibliotheek zich toch niet voor aan te passen?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:05

O maar dat vraag ik ook helemaal niet, ik reageerde meer op het stukje van de christelijke scholen dat die het programma aan gepast hebben! Openbare Bieb is een openbare plaats die hoeven helemaal niets aan te passen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:08

Toverbal schreef:

Griezelig = beesten uit de hel. De hel = slecht, derhalve zijn ze er op tegen.
Zelfde als boeken over heksen/wicca. = magie = slecht.
Ik denk iets in die trant :+

Bijzonder kan ik het noemen. Is het nou op de christelijke school, de christelijke bibliotheek etc.. soit.veel plezier ermee.
Maar om nou weer andere mensen die niet gelovig zijn erin mee te moeten nemen.. ik snap dat niet :n

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:13

Of het kind nu wel of niet christelijk word opgevoed.....het thema is toch best heftig? Vind ik tenminste.....kan me heel goed voorstellen dat kinderen er bang van worden als er gepraat word over geesten en vampieren, laatst was ook iedereen bang voor de krimiclown en dat word ook geaccepteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:15

Geen rekening mee houden. Openbaar wil zeggen: Voor iedereen. Met de aanpassingen die jij hebt gemaakt ga jij al weer richting Christelijk. Waar is het puntje openbaar dan gebleven?

Hengstenveulen: Ik ben opgegroeid met diverse boeken, net zoals bijna iedereen in de klas toen. Ik heb geen nachtmerries hoor. Niemand verplicht die kinderen toch om die boeken te lezen?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:18

Celiien schreef:
Toverbal schreef:

Griezelig = beesten uit de hel. De hel = slecht, derhalve zijn ze er op tegen.
Zelfde als boeken over heksen/wicca. = magie = slecht.
Ik denk iets in die trant :+

Bijzonder kan ik het noemen. Is het nou op de christelijke school, de christelijke bibliotheek etc.. soit.veel plezier ermee.
Maar om nou weer andere mensen die niet gelovig zijn erin mee te moeten nemen.. ik snap dat niet :n

Zoiets dacht ik al, maar ik vind dat zelf wel erg overdreven.

Kan mij voorstellen dat sommige kinderen het eng vinden, maar dan sla je het toch over.

Ik vind dat een openbare bibliotheek inderdaad voor iedereen moet zijn. Dus de groep die bepaalde boeken niet wilt lezen past zich aan en niet de bieb zelf.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:19

Als de bibliotheek in een zwaar gelovige gemeente staat waardoor dus meer dan 90% van je klanten tegen het uitdragen van dit thema is. Dan zul je als bibliotheek idd "voorzichtig" moeten zijn met wat je tentoonstelt.
De griezelige boeken zijn wel gewoon bij jullie te verkrijgen begrijp ik voor de personen die dat wel graag willen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:22

Toverbal schreef:
Kan mij voorstellen dat sommige kinderen het eng vinden, maar dan sla je het toch over.

Ik vind dat een openbare bibliotheek inderdaad voor iedereen moet zijn. Dus de groep die bepaalde boeken niet wilt lezen past zich aan en niet de bieb zelf.

Afhankelijk van de plaats kan de groep die de boeken niet wil lezen een zeer ruime meerderheid zijn.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:24

Tja in Werkendam lezen ze ook Harry Potter niet want de spreuken die er in staan zijn van de duivel :?
En dat van mensen die 24/7 leven naar een boek dat vol staat met bovennatuurlijk dingen die als ze niet in dat specifieke boek hadden gestaan onder tovenarij hadden gevallen 8)7
Wat dat betreft is de bijbel een stuk enger dan dolfje weerwolfje :)
Maar dat zien de gelovige Werkendammers niet en aangezien ze nog in de meerderheid zijn in het dorp en in de gemeenteraad zullen dit soort dingen voorlopig nog wel blijven voorkomen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:25

alex66 schreef:
Tja in Werkendam lezen ze ook Harry Potter niet want de spreuken die er in staan zijn van de duivel :?
En dat van mensen die 24/7 leven naar een boek dat vol staat met bovennatuurlijk dingen die als ze niet in dat specifieke boek hadden gestaan onder tovenarij hadden gevallen 8)7
Wat dat betreft is de bijbel een stuk enger dan dolfje weerwolfje :)

Maar dat zien de gelovige Werkendammers niet en aangezien ze nog in de meerderheid zijn in het dorp en in de gemeenteraad zullen dit soort dingen voorlopig nog wel blijven voorkomen.

Dit dus :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:27

Wat erg dit, van mij mogen ze zich schamen. Het is aan de ouders en kinderen zelf wat ze willen lezen en het gaat om kinderboeken dus hele heftige saw perikelen zullen waarschijnlijk niet voorkomen. Maar goed, ik ben ook een beetje bevooroordeeld, Wat mij betreft hoort een specifieke geloofsovertuiging niet in het onderwijs thuis. Iets met scheiding van kerk en staat enzo...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:33

Ik denk dat het geen kwaad kan om kinderen te beschermen tegen bepaalde boeken. Als ik naar de boekenlijst van de Kinderboekenweek kijk, kan ik me best voorstellen dat ouders van mening zijn dat die boeken liever niet (voor-) gelezen worden door hun kinderen. En zeker de organisatie van de Kinderboekenweek zou daar rekening mee kunnen houden.

In mijn vorige werk (KDV/BSO) heb ik regelmatig kinderen meegemaakt die behoorlijk bang waren voor spoken/geesten/heksen. Ik begrijp nooit zo goed waarom dat soort angsten gevoed zouden moeten worden met boeken die deze angst alleen maar erger maken.. Je hebt uiteraard ook verhalen over Casper het spookje, die relatief vriendelijk zijn en weinig angst aanjagen. Echter bestaan er in mijn opinie ook een hoop boeken die kinderen onnodig bang maken, voor dingen die niet eens bestaan..

Maar goed dat gaat er dus meer over het thema van de Kinderboekenweek.
Of jij daar in jullie situatie rekening mee moet houden vind ik lastig. Uiteindelijk zit je natuurlijk wel in een dorp die dat grotendeels zou waarderen als je dat wel deed. Echter presenteren jullie de bibliotheek als openbaar, dus zou je er ook voor kunnen kiezen om mee te doen met de Kinderboekenweek. Ligt er net aan wat je belangrijker vind; meedoen met de KBW of meegaan met je doelgroep.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:36

Misschien een gek idee, maar hebben jullie in de bibliotheek geen ruimte voor twee (kleinere) thema tafels? Eén voor de boeken zoals het deze Kinderboekenweek bedoeld is en één voor de vele gelovige lezer(tje)s die bij jullie langskomen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:37

hengstveulen schreef:
Of het kind nu wel of niet christelijk word opgevoed.....het thema is toch best heftig? Vind ik tenminste.....kan me heel goed voorstellen dat kinderen er bang van worden als er gepraat word over geesten en vampieren, laatst was ook iedereen bang voor de krimiclown en dat word ook geaccepteerd.

Dat ligt er maar net aan hoe je het inricht. Wij lezen met de kleuters Foeksia de Miniheks, de Gruffalo, dat soort boeken. Die zijn niet eng, maar toch in het thema heksen en monsters.

En ik heb op de Katholieke school gewoon de heksenhoek ingericht hoor :D