Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 10:29

En het is weer zover.

Citaat:
Opnieuw zijn beelden opgedoken van ernstig dierenleed in een Belgisch slachthuis. Undercoveropnamen van dierenrechtenorganisatie Animal Rights tonen hoe koeien worden gepijnigd met stokken en stroomstoten, en soms onverdoofd worden geslacht.

(Let op, de beelden kunnen zeer schokkend zijn)

https://www.volkskrant.nl/buitenland/we ... ~a4516113/

Hoe lang gaan we dit nog tolereren en blijven we roepen dat het incidenten zijn...? Of dat dit soort dingen niet 'bij ons' gebeuren? -O-

julius_juut

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:45

Mensen willen zo ontzettend graag de kop in het zand drukken en zich niet schuldig voelen dat ze tegen alle bewijs in toch lekker blijven geloven dat het allemaal wel meevalt. Als ze maar lekker hun balletje gehakt en hun plakje ham kunnen eten. XD

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:48

Walgelijk!!!! Ik ben na die vreselijke toestanden met die varkens gestopt met vleeseten. Hier wil ik niet meer aan meewerken. :n

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:50

Oei, dit zijn inderdaad wel heftige beelden. Ik kan me niet voorstellen waarom medewerkers van een slachthuis dieren dit toedoen.. En het doet me wel even denken aan het stukje vlees dat ik wegwerk :(

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:12

Walgelijk ik hoorde het op het nieuws in de auto, vreselijk hoe kan je zulke dingen doen...
Ziek heel ziek Bah

hier eten we ook een heel stuk minder vlees (al een tijdje inmiddels)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:16

Ik geef toe dat ik momenteel nog niet het karakter en motivatie heb om volledig vegetarisch te eten. Vaker en vaker lukt het me wel en zeker dit soort nieuwsberichten zorgen wel voor meer wilskracht.

Wat een toestanden.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:36

Afschuwelijk! Als je toch zobaf entoe vlees eet goed kijken waar het vandaan komt. Deze toestanden zijn niet vanzelfsprekend; biologisch vlees bv of vlees rechtstreeks bij een boer zijn opties

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:50

Idd niet mooi, maar zal heus niet enkel daar gebeuren.

Zelf ben ik een zoon van vetmesters en destijds ook een slachtzaal gehad.
Wat ik me afvraag, waar zijn al die controle-veeartsen? Er zijn -tich regels te voldoen, maar je ziet ze amper. En tja het volgend is nu ook eenmaal het "personeel". Laat ons eerlijk zijn, en dat was destijds al bij ons bedrijf, een gewone "Belg", "Nederlander", trekt er zijn neus voor op. Resultaat, mensen worden aangetrokken uit delen van Europa (en daarbuiten), om die werkjes op te knappen. In landen waar amper respect is voor de medemens of bvb de dieren in kwestie als 'vuil' of 'onrein' bestempeld worden, kan je ook niet anders verwachten. Neem zo'n mensen hier in dienst, dan verandert dat niets! Het hart is er niet, dus daar zou al bijna constant iemand bij moeten zijn om te superviseren. En ja daar zijn de middelen niet voor en de controle-organismen dus duidelijk niet voldoende actief. Zonde en vooral ziekelijk

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:53

bulck schreef:
Idd niet mooi, maar zal heus niet enkel daar gebeuren.

Zelf ben ik een zoon van vetmesters en destijds ook een slachtzaal gehad.
Wat ik me afvraag, waar zijn al die controle-veeartsen? Er zijn -tich regels te voldoen, maar je ziet ze amper. En tja het volgend is nu ook eenmaal het "personeel". Laat ons eerlijk zijn, en dat was destijds al bij ons bedrijf, een gewone "Belg", "Nederlander", trekt er zijn neus voor op. Resultaat, mensen worden aangetrokken uit delen van Europa (en daarbuiten), om die werkjes op te knappen. In landen waar amper respect is voor de medemens of bvb de dieren in kwestie als 'vuil' of 'onrein' bestempeld worden, kan je ook niet anders verwachten. Neem zo'n mensen hier in dienst, dan verandert dat niets! Het hart is er niet, dus daar zou al bijna constant iemand bij moeten zijn om te superviseren. En ja daar zijn de middelen niet voor en de controle-organismen dus duidelijk niet voldoende actief. Zonde en vooral ziekelijk

Mooi verwoord.
Als boerendochter kan ik niet anders dan bovenstaande beamen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:54

Dit is puur omdat het denk ik massa productie is.

Als je kijkt in kleinere slagerijen zie je dit vaak niet

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:09

Het is geen slachthuis probleem,maar een mentaliteitsprobleem bij sommige mensen.
Idd wat Buck omschrijft.

En bv hoevevlees.....

Mijn zus bv fokt galloway koeien,natuurvlees.
Lijkt allemaal mooi,maar zij moeten met hun runderen naar de slachterij,en mogen dan bv de volgende dag het geslachte dier gaan ophalen.

Dus ook dat dier wordt op dezelfde plek geslacht en dan kopen de mensen daar natuurvlees en denken verschil te maken.

Wie en hoe het dier geslacht heeft/is,daar hebben mijn zus ed het raden naar,en volgens mij is alles idd afhankelijk van wie op dat moment aan het werk is.

Overal zitten rotte appels,ook in een slachthuis,daarom is een volledig slachthuis nog niet slecht.

Wat is het alternatief?de dieren exporteren en laten slachten in het buitenland?alsof dat zoveel beter is....

En zoals Bulck zei,personeel vinden is niet evident,dus dan kom je idd vaak uit bij mensen met andere waarden en normen mbt dieren....
Tuurlijk kan je daarop controleren,maar dit kost bakken vol geld en niet veel mensen staa, te springen om plots hun steaks met 50% duurder te zien worden.....

Dus om zomaar de slachterijen af te schieten,is heel makkelijk,maar niet correct.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:11

verschrikkelijk!
Mensen die zo met dieren omgaan zijn door en door slacht.
Dit mag nooit gebeuren... ook niet omdat het ''massaproductie'' is.
Dat die dieren gedood worden om op te eten... maar ze hoeven niet af te zien. -:(- -:(-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:41

Volgens de belgische krant 'De Standaard' is het slachthuis per direct gesloten. Goede zaak.

Quote:
Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) laat het in opspraak gekomen slachthuis in Izegem sluiten na controle door de Inspectie Dierenwelzijn. Dat bevestigt zijn woordvoerder Jeroen Tiebout.

Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) stuurde dinsdagochtend zijn inspectiediensten naar het in opspraak gekomen slachthuis in Izegem. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights legde met een camera vast hoe runderen in het slachthuis van de groep Verbist zwaar werden mishandeld. De runderen worden met stokken in een box gejaagd en krijgen elektrische schokken, wat verboden is. De organisatie eiste de onmiddellijke sluiting van het bedrijf, Weyts volgt die redenering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:29

Verdomme wat een vuile sadisten zijn het ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:38

Wanneer beseffen mensen die vlees eten nou eens dat dit overal gebeurd -O-

Iedereen doet steeds geschokt, maar overal worden dieren opgejaagd, harder behandeld dan nodig, geslagen, geschokt, in enorm angstaanjagende situaties geplaatst en overal waar geslacht wordt wordt pijn geleden.
Mensen die dit werk kunnen doen zijn nou eenmaal niet de zachtaardigste meest empathische personen die er bestaan en om dat (in een slachthuis werken) te kunnen doen moet er in mijn ogen toch "een hoekje af zijn". Dat zullen veel mensen wel weer "extreem" vinden qua uitspraak, maar ik wordt zo moe van dat dierenleed overal altijd maar voor normaal wordt aangezien en als mensen eens watte zien krijgen zijn ze ineens geschokt. DENK NA;ieder dier wat op jouw bord ligt maakt dit mee.Wel eens een filmpje gezien van varkens die met CO2 vermoord worden? Dit gebeurd met miljoenen varkens per dag op de wereld en het is een AFGRIJSELIJKE dood.
Al die arme dieren.. ik snap niet dat mensen ze dit aan kunnen doen. Direct,of indirect door het kopen van vlees.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:42

Palmera schreef:
Walgelijk!!!! Ik ben na die vreselijke toestanden met die varkens gestopt met vleeseten. Hier wil ik niet meer aan meewerken. :n

Idem. Ik eet sindsdien ook geen vlees meer. :n

Het is echt afschuwelijk wat er allemaal gebeurt. ;(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:13

Snelheid van de slachtlijn is te hoog, daar helpt echt geen extra controle voor, er is gewoon te weinig tijd om de dieren per stuk correct te verdoven en te doden. Die snelheid moet dus fors omlaag, dan los je veel ellende in het hele proces op, van fouten tijdens het doden tot botsplinters in het gehakt tot arbeidsongeschiktheid tot de prijs van een stukje vlees. Dan krijg je ook meer kleinere slachthuizen en dus meer werkgelegenheid, maak een toeschouwersruimte (raam) en je klanten kunnen zien of ze jouw manier van werken acceptabel vinden om hun vlees van te kopen. Scheelt veel dure controle/veiligheidsmachines en dus de overhead die een klein slachthuis niet kan betalen, maar die wel dat welzijn en veiligheid kan garanderen door een veel lagere werksnelheid.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:13

Svadilfari1 schreef:
Afschuwelijk! Als je toch zobaf entoe vlees eet goed kijken waar het vandaan komt. Deze toestanden zijn niet vanzelfsprekend; biologisch vlees bv of vlees rechtstreeks bij een boer zijn opties

Biologisch vlees is niet diervriendelijker...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:16

DinkyOmie schreef:
verschrikkelijk!
Dat die dieren gedood worden om op te eten... maar ze hoeven niet af te zien. -:(- -:(-

Maar mensen met een hart voor dieren...willen vandaag niet in een slachthuis werken. Wat verwacht je dan?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:20

Natuurlijk is het niet fijn wat hier te zien is. En al zeker niet voor het gemiddelde penny meisje.
Maar voor dat een stukje vlees op je bord komt, zal het toch eerst een dier dood gemaakt worden!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het op deze manier moet. Wel is duidelijk te zien dat de eerste koe niet in die box wil. Dan is animal watch wel de eerste die daar een mooi verhaal van maakt. "het beest vecht voor zijn leven en ziet de dood naderen of in de ogen. Dat er dan lichte dwang wordt toegepast lijkt mij niet meer dan nodig. "op de film is overigens geen lichte dwang"

Maar ik zie ook genoeg jonge paarden , net uit de opfok, die de trailer niet in willen. En die gaan echt niet allemaal naar het slachthuis of zien de dood in hun ogen. Vaak vinden wij, dat ze een goed leven gaan krijgen bij ons op stal en in de wei. En ook dan wordt regelmatig lichte dwang toegepast.

De film spreekt voor zich. En is niet goed te praten Maar animal watch dikt het nog een beetje extra aan in hun berichtgeving. En maken deze koeien bijna tot mensen.

Neemt niet weg dat ik vanavond gewoon mijn stukje vlees ga verorberen :9

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:22

Ik vind het walgelijk. Heb het filmpje niet gekeken. Tekst was al schokkend genoeg. Maar er zijn toch ook slagers die wel op een normale humane manier slachten?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:24

poes schreef:
DinkyOmie schreef:
verschrikkelijk!

Maar mensen met een hart voor dieren...willen vandaag niet in een slachthuis werken. Wat verwacht je dan?

Daar heb je echt wel een punt. Het zijn geen dierenvrienden vaak die in een slachthuis werken. Mensen die dit doen hebben veelal "een hekel" aan dieren en schromen niet om dit soort praktijken de dieren aan te doen helaas.
Bah bah bah. Wat een zielig filmpje. Wat moeten die dieren geleden hebben Y;(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:26

Wat ik me overigens afvraag is waar de controlerende instanties waren? Die zouden hier meteen einde aan hebben moeten maken.

Ben in het verleden vaak zat in slachthuizen geweest, echt niet dit soort toestanden gezien. En uiteraard werden de dieren daar geschoten en geslacht, dan wel geelectrocuteerd en geslacht. Daar liepen echter ook gewoon controleurs rond en werden de dieren allicht wel eens aangemoedigd om door te lopen, maar zeker niet op deze manier zoals in het filmpje en het schieten heb ik ook nog nooit zo waardeloos gezien.

Eet overigens wel vlees, maar bewust, dus niet heel veel en het liefst van diersoorten die doorgaans nog aardig leven hebben gehad. En in NL geproduceerd. Vind eigenlijk wel dat iedereen die vlees eet een keer in een slachthuis en op een varkens of kippenbedrijf moet gaan kijken oid dan weet je wat je eet.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:28

Fellor schreef:
Wanneer beseffen mensen die vlees eten nou eens dat dit overal gebeurd -O-

Iedereen doet steeds geschokt, maar overal worden dieren opgejaagd, harder behandeld dan nodig, geslagen, geschokt, in enorm angstaanjagende situaties geplaatst en overal waar geslacht wordt wordt pijn geleden.
Mensen die dit werk kunnen doen zijn nou eenmaal niet de zachtaardigste meest empathische personen die er bestaan en om dat (in een slachthuis werken) te kunnen doen moet er in mijn ogen toch "een hoekje af zijn". Dat zullen veel mensen wel weer "extreem" vinden qua uitspraak, maar ik wordt zo moe van dat dierenleed overal altijd maar voor normaal wordt aangezien en als mensen eens watte zien krijgen zijn ze ineens geschokt. DENK NA;ieder dier wat op jouw bord ligt maakt dit mee.Wel eens een filmpje gezien van varkens die met CO2 vermoord worden? Dit gebeurd met miljoenen varkens per dag op de wereld en het is een AFGRIJSELIJKE dood.
Al die arme dieren.. ik snap niet dat mensen ze dit aan kunnen doen. Direct,of indirect door het kopen van vlees.

Wat ben ik het ontzettend met jou oneens. Niet om het bericht nu te bagatelliseren hoor, want ik vind het ook walgelijk. En ik moest mn tranen wegslikken. Maar ik heb het voorrecht hele fijne mensen te kennen met een slachthuis en juist zij zijn dierenmensen in hart en nieren. Ze hebben honden en paarden en zijn daar gek mee. Dat zie je ook in het respect naar hun slachtvee. Niks opjagen en slaan. Dood gaan ze wel ja, dat klopt, maar 100% zonder pijn. Ik ben er regelmatig geweest, ik heb nog nooit 1 dier in doodsangst gezien. (wel wat onrust zo van 'uhhh waar is iedereen? maar dat is dezelfde onrust als die van de koe die als laatste vanaf de wei naar binnen komt omdat ze niet op zat te letten). Het zijn juist enorm empathische mensen. Ik denk meer dan jij en ik.
Ze willen ook absoluut niet stoppen met het werk want "hoe weet ik dat een ander het net zo vriendelijk doet als ik". Ik weet zeker dat niet alle slachters er zo in staan, maar ze zijn er zeker wel, dus iets minder generaliseren.

Ontopic, Wat direct betrekking heeft op mij is dat ik al-tijd scharrelvlees koop. Liefst vrije blije koeienvlees en dergelijke. Maar zicht op waar ze geslacht worden heb ik niet.. daar zou ik graag wat in veranderd willen zien. Geen idee hoe. Dat is wat mij net te binnen schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:29

julius_juut schreef:
Mensen willen zo ontzettend graag de kop in het zand drukken en zich niet schuldig voelen dat ze tegen alle bewijs in toch lekker blijven geloven dat het allemaal wel meevalt. Als ze maar lekker hun balletje gehakt en hun plakje ham kunnen eten. XD

_/-\o_