Noord Korea....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Noord Korea....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:05

Vannacht zat ik dit al in het nieuws te volgen, vanmorgen is er een proef gedaan met een kernbom, met een aardbeving tot gevolg.
http://www.nu.nl/noord-korea/4905695/no ... evolg.html

Ik ben langzaam aan bang dat VS en Noord Korea elkaar in de haren gaan vliegen, en China die maar zo neutraal mogelijk wil blijven.
Ik hou m'n hart vast.
Wie volgen deze ontwikkelingen nog meer ?

ryukapple

Re: Noord Korea....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:10

Gaat niks gebeuren. China heeft al gezegd noord korea niet meer te steunen als ze hiermee doorgaan dus noord korea kan niks behalve een grote mond hebben

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:12

Volgens mij wordt er al jarenlang door diverse landen geroepen ' als N Korea doorgaat, dan...', maar er gebeurt niets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:14

Ik vind vooral het egoïsme iets engs. Door hun proeven komt er straling vrij. Door hun proeven word er een aardbeving veroorzaakt. Hun proeven hebben een enorme impact op het milieu.

Kijk, als ze zichzelf graag willen reduceren tot een land vol mismaakte en onder puin bedolven mensen hou ik ze niet tegen.
Wat mij werkelijk pijn doet is de, zoals altijd door de domheid en het egoïsme van de mens, veroorzaakte schade aan dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:16

De grote nuance is denk ik wel dat er op dit moment een andere wereldleider is die zich daadwerkelijk laat provoceren door dit gedrag. Onze grote oranje vriend is zo onvoorspelbaar als de pest en ik ben persoonlijk wel een beetje op het punt dat ik begin te verwachten dat het op korte termijn 'mis' zal gaan. Ik denk niet dat er gelijk een nucleaire oorlog gestart wordt, maar ik denk ook niet dat dit spelletje van machtsvertoon heel erg lang door blijft gaan zonder daadwerkelijke actie.

Niet alleen omdat hij onvoorspelbaar is: alle pijlers beginnen er een beetje op te wijzen. Oorlog is onwijs goed voor de economie en Trump heeft beloftes gedaan waarvan nu duidelijk wordt dat hij ze niet kan nakomen. Een oorlog zou voor een gigantische vooruitgang in de werkgelegenheid zorgen, juist in gebieden die nu heel erg achterblijven. Daarnaast weet hij zelf ook dat zijn approval rating op dit moment echt ergens in de kelder ligt, en als hij een oorlog start en 'de macht van Amerika' vertoont zal een deel van de mensen die hem nu niet zo geweldig vinden wel weer bijdraaien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:20

Zowel China als Rusland zijn dit gedoe van Noord-Korea aardig zat inmiddels. VS er in rond laten roeren zullen ze niet toelaten (te dicht bij hun eigen grenzen). Alleen is China niet van het grote verhalen, dus zal dat achter de schermen blijven grootendeels. Ook omdat beide culturen nogal probleem hebben met gezichtsverlies lijden. Als VS maar zijn mond houdt, dan kan China/Rusland de boel wel oplossen op een manier die acceptabel is voor die partijen. Andere cultuur vraagt andere aanpak, VS is in hun ogen bezig als een olifant in de porseleinkast, en dat is niet acceptabel, dus escalatie.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:21

Noord-Korea voert voor zover ik heb gelezen al jaaaaren proeven uit, echter belanden deze allemaal in de zee en dergelijke.

Ik vertrek met 8 weken richting Japan voor een langere tijd (wellicht in januari nog langer) dus ik houd het wel in de gaten, maar de geluiden vanuit Z-Korea en Japan zijn enorm wisselend. Waar het Noorden daadwerkelijk proeven en drills aan het houden is is het in de rest van het land 'de normale gang van zaken'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:24

Een vriendin van mij is pas (verleden maand) in Zuid-Korea geweest. De mensen daar hebben zoiets van: we leven al zo lang met die dreiging. Laat het maar gebeuren ook...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:26

Raketten belandden tot nu toe in zee, die kernproeven zijn ondergronds (vandaar de aardbevingen) en nu pas zorgwwekkend omdat er kort geleden wel een raket tot voorbij Japan kwam. Combi maakt de dreiging, zonder vervoerscapaciteit was die er niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:28

Courses schreef:
Noord-Korea voert voor zover ik heb gelezen al jaaaaren proeven uit, echter belanden deze allemaal in de zee en dergelijke.

Waar ze onherstelbare schade aanrichten.... _-:(

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:29

Palmera schreef:
Courses schreef:

Uiteraard, dat is ook onder geen enkel opzicht goed te praten. Maar omdat het nu over een land heen is gegaan is het ineens volop in het nieuws, dit hadden ze al veel eerder moeten aanpakken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:30

Echter de waterstofbom die ze nu getest hebben heeft een kracht van tig x hiroshima...
Ik weet niet wat ik ervan moet de ken. Ik weet ook niet wat Korea wil... Puur provocatie of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:32

Courses schreef:
Palmera schreef:

Uiteraard, dat is ook onder geen enkel opzicht goed te praten. Maar omdat het nu over een land heen is gegaan is het ineens volop in het nieuws, dit hadden ze al veel eerder moeten aanpakken.

Nou, het is toch echt al wel wat langer dan dat volop in het nieuws hoor.. Misschien niet zozeer in NL maar in de VS is dit op dit moment echt het gesprek van de dag, en dat al zeker een paar maanden. En aanpakken is zo makkelijk nog niet. Hoe kan een land hierop reageren zonder een nucleaire oorlog uit te lokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:35

Trump tweet toevallig net:

"North Korea has conducted a major Nuclear Test. Their words and actions continue to be very hostile and dangerous to the United States....."

Hij vat het dus op als een provocatie ipv een test die daar, ter plekke, ondergronds gebeurt.

Edit: en het vervolg waar ik al op zat te wachten

"..North Korea is a rogue nation which has become a great threat and embarrassment to China, which is trying to help but with little success."
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:36

Het is hier qua nieuws redelijk stil gebleven in mijn beleving. Uiteraard moeten ze kwaad niet met kwaad bestrijden, maar er zijn genoeg andere opties waardoor dit al veel eerder 'aangepakt' had kunnen worden. Ik heb het idee dat iedereen nu pas een beetje de ernst begint in te zien terwijl dit al jaren bekend is/aan de hand is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:37

Emmaa_ schreef:
Trump tweet toevallig net:

"North Korea has conducted a major Nuclear Test. Their words and actions continue to be very hostile and dangerous to the United States....."

Hij vat het dus op als een provocatie ipv een test die daar, ter plekke, ondergronds gebeurt.

En fijn dat hij het ziet als een bedreiging voor de VS. De rest van de wereld heeft er natuurlijk geen last van. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:48

Courses schreef:
Het is hier qua nieuws redelijk stil gebleven in mijn beleving. Uiteraard moeten ze kwaad niet met kwaad bestrijden, maar er zijn genoeg andere opties waardoor dit al veel eerder 'aangepakt' had kunnen worden. Ik heb het idee dat iedereen nu pas een beetje de ernst begint in te zien terwijl dit al jaren bekend is/aan de hand is.

Het lastige is dat diplomatieke maatregelen tegen een geïsoleerd land niet zo veel uit gaan maken. Noord Korea heeft letterlijk een 'alleen op de wereld' status en door hun semi-bondgenootschap met China hebben ze met heel veel weg kunnen komen zonder al te veel consequenties te ervaren. Het lastige is dat heel veel wereldleiders dit tot nu toe een beetje genegeerd hebben. Die hebben altijd wel ingezien dat de dreiging afneemt zodra er niet op wordt ingegaan, en wat er nu aan de hand is is het tegenovergestelde. Trump gooit net dit er nog achteraan:

"South Korea is finding, as I have told them, that their talk of appeasement with North Korea will not work, they only understand one thing!"

Dat klinkt voor mij toch behoorlijk als een dreigement. In Noord Korea wordt dit in ieder geval zo opgevat, waardoor de raketten nog even een stukje scherpstellen op Guam en er weer nieuwe proeven gedaan zullen worden. Trump reageert daar weer op, waardoor er vanuit Noord Korea ook weer reactie komt, en zo blijft het cirkeltje maar doorgaan tot een van de twee het zat is en op de knop drukt of een andere vorm van actie onderneemt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:12

Ik heb echt interesse voor dit stukje media en het is echt weer 'gaande' de laatste tijd volgensmij.
Maar gaat NL hier nou ook last van krijgen? Ik heb me er niet heel erg in verdiept maar vraag me dat toch wel af, en ik krijg van iedereen een ander antwoord.
De een gaat trump erbij halen en zegt dat we net zo goed morgen allemaal kunnen sterven en van de ander hoor ik dat het slechts provoceren is en wij er geen bal van merken. Maar aangezien de flinke reeks aanslagen van de laatste tijd begin ik toch wel bang te worden.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:13

Mocht er daadwerkelijk nucleaire oorlogvoering gaan plaatsvinden dan zijn wij net zo goed de klos als de rest van de wereld. Dat overleeft niemand denk ik. De afstanden die Noord Korea claimt te kunnen overbruggen kunnen de raketten ook bij ons terecht laten komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:14

Lieshorses schreef:
Maar aangezien de flinke reeks aanslagen van de laatste tijd begin ik toch wel bang te worden.. :(

Wat hebben de aanslagen ermee te maken dan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:15

Nee je hebt gelijk, die hebben hier niks mee te maken. :o was even confused. Omdat ik bij beide onderwerpen bang ben dat Nederland nog slachtoffer word, en dat vraag ik me af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:16

Wanneer er iets gebeurd dan zal de zwaar honger lijdende, gehersenspoelde bevolking van Noord Korea zeer waarschijnlijk beter af zijn. Wanneer het regime daar verdwijnt(dan maar met hulp van de special forces) dan kunnen die mensen eindelijk een bestaan opbouwen ipv als marionetten hun leven te leiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:30

Emmaa_ schreef:
Mocht er daadwerkelijk nucleaire oorlogvoering gaan plaatsvinden dan zijn wij net zo goed de klos als de rest van de wereld. Dat overleeft niemand denk ik. De afstanden die Noord Korea claimt te kunnen overbruggen kunnen de raketten ook bij ons terecht laten komen.

Wij zijn het doel niet, maar als er genoeg van die troep afgeschoten wordt, volgt er een wereldwijde nucleaire winter van jaren en de mislukkende oogsten en uitstervende grote zoogdieren (vee) die daar bij hoort zal ons ook aardig decimeren. Beangstigende daarvan is dat de heren politici dat geheel niet bevatten, die denken veelal niet aan een grotere lokale impact dan Hiroshima. Ontploffen die dingen op grote hoogte, (moderne droom ivm geen stralingsprobleem) dan volgt een emp die de elektriciteitsvoorziening voor jaren plat kan leggen (grote transformatoren die 6+ maanden kosten om te bouwen en gevoelige elektronica nodig hebben voor het besturen van de machines om ze op de plek te krijgen). Chaos die daar op gaat volgen (+ hele NL kust onder water als de pompen stoppen) doet het werk wel, geen leger nodig.

Echter ik geloof niet dan Noord-Korea zonder zijn westerse speeltjes wil en zo'n offer zo makkelijk maakt. Al is dat met de cultuurverschillen niet geheel ondenkbaar. Ik vraag mij wel eens af of we niet net zo goed door een groep kleuters zonder juf bestuurd kunnen worden als door dit setje "wereldleiders" dat wel meer bezig lijkt met wie de grootste heeft.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:11

Het gedrag van Noord-Korea is niet zo heel veel anders dan voorheen, de Media aandacht en details die naar buiten komen, en de manier waarop b.v. Trump hierop reageert, is het grote verschil.

Noord-Korea doet eigenlijk niets meer dan dat meerdere andere landen jaren geleden al deden toen ze kernwapens ontwikkelden. Amerika is daar het grote voorbeeld in, die zijn ook de enigen die er even een stel hebben afgevuurd, maar ook enorm veel testen uitvoerden. Het is nou eenmaal zo dat in deze wereld veel landen kernwapens hebben, en het grootste gedeelte daarvan gebruikt deze als afpersings- of beschermingsmechanisme. "Als je ons aanvalt dan hebben wij x aantal kernbommen".
Wat dat betreft doet Nood-Korea dus alleen maar heel hard zijn best om ook die wapens te hebben zodat de kans dat ze aangevallen worden een stuk minder groot is.

Daarnaast hebben Kim Jong Un en Trump toch veel gemeen. Noord-Korea is geisoleerd wat betreft bondgenoten, en dat is ook wel een beetje dictator/authoritaire leider eigen "wij tegen de rest van de wereld". Trump wil daar voor wat betreft Amerika ook naartoe, niet zonder bondgenoten, maar wel veel meer isolatisch dan voorheen.

Om dat voor elkaar te krijgen heeft Trump een vijand nodig. Al vanaf dat hij in het Witte huis zit zie je dat hij die geprobeerd heeft te creeren, eerst dmv de "iedereen gebruikt ons maar we krijgen niks terug", dat maakte niet genoeg herrie dus wakkert hij de rassenhaat aan en begon hij tegen Syrie. Dat had een tijdelijke positieve invloed op zijn populariteit, maar het is beperkt wat hij daar kan doen. Mensen zijn beter geinformeerd over Syrie en een groot gedeelte van zijn achterban wilde niet dat hij zich daarin mengde.
Noord-Korea is anders. Hij kan daar gebruik maken van het "iedereen die voor me aan de macht was deed niks" fenomeen, wat overigens een leugen is, maar het grote verschil is dat Amerika enorm veel militairen heeft in zowel Noord Korea en Guam die hij kan gebruiken in zijn verhaal. Want ineens is het geen ver van je bed verhaal maar gaat het over Amerikanen. Het is dus enorm in Trump zijn voordeel om het vuurtje op te stoken, en Kim gaat daar graag in mee.

Kernoorlog, en zowieso oorlog met Noord-Korea zie ik zo snel niet gebeuren. De kans op een "normale" oorlog is wel groter want Trump heeft altijd enorm veel kritiek gehad op voorgangers die volgens hem alleen een grens afbakenden en die vervolgens niet verdedigden.
Maar de eerste aanval doen is niet populair. De kans dat het een lang en enorm moeilijk conflict wordt is vrijwel zeker, en het is zeker geen "easy win". Zijn populairteit zal in eerste instantie stijgen, maar hoe langer een conflict daar duurt, hoe minder dat zal worden. Een oorlog in Noord-Korea win je niet snel.

Het is en blijft een gevaarlijke situatie, en ik vind wereldleiders hier enorm laks in, ik zou heel graag zien dat een paar hoge hoofden in ieder geval openlijk stellen dat Trump die constant alles op Twitter gooit en het vuur aanwakkert geen goed voorbeeld is, en dat ze zich daarvan publiekelijk distancieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:42

Palmera schreef:
Ik vind vooral het egoïsme iets engs. Door hun proeven komt er straling vrij. Door hun proeven word er een aardbeving veroorzaakt. Hun proeven hebben een enorme impact op het milieu.

Kijk, als ze zichzelf graag willen reduceren tot een land vol mismaakte en onder puin bedolven mensen hou ik ze niet tegen.
Wat mij werkelijk pijn doet is de, zoals altijd door de domheid en het egoïsme van de mens, veroorzaakte schade aan dier en natuur.

Dat vind ik ook. De hele natuur en het milieu ondervinde hier grote schade van. Mensen zijn ook onderdeel van de natuur en allerlei akelige ziektes als kanker zullen wijdverspreid worden.Die straling blijft niet lokaal maar verspreidt zich over de hele aarde.Zodat alle leven wordt aangetast.