Ontkenning holocaust...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ontkenning holocaust...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:38

Nav het boek "de man die naar Auswitsch wilde" zit ik op YouTube de getuigenis te kijken van Ernst Lobet, een overlevende van Auswitsch-Buna en daarna Dora: https://youtu.be/c8cWGg7qsVs

In enkele reacties onder de video wordt deze man voor leugenaar uitgemaakt.

Ik kan hier met mijn pet niet bij.... Tuurlijk mag je denken en vinden en geloven wat je wil, maar hier zijn toch talloze bewijzen voor? De foto's, de films, de verhalen....
Ik ben als kind in Mauthausen geweest, ik ben in November in Praag in een synagoge geweest met op de muren de namen van 70.000 gedeporteerde Tsjechische en Boheemse joden, ik stond een week geleden nog midden in Buchemwald..

Hoe kan je ontkennen dat dit gebeurt is? En waarom zou je het ontkennen?

julius_juut

Re: Ontkenning holocaust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:41

Tja, mensen die willen geloven zullen dat ook geloven, of het bewijs nu voor of tegen ze is. Als het niet in je straatje past is het makkelijker om een ander af te schilderen als leugenaar dan om je eigen beeld van de wereld aan te passen. :(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:45

Ja voor sommige mensen is ontkennen makkelijker dan accepteren. Het is ook een hele bizarre geschiedenis en de nazi's hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te vernietigen. Als je in Buchenwald bent geweest dan snap je precies wat ik bedoel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:48

Ja, er zijn inderdaad bepaalde stromingen die ontkennen dat de holocaust heeft bestaan.

En ook wat Lieveli zegt, zodra het duidelijk werd dat de Duitsers de oorlog ging verliezen, werden meteen veel bewijzen vernietigd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:49

Er zijn ook mensen die geloven dat de aarde plat is...
Ik verbaas me nergens meer over wat dat soort dingen betreft

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:49

:o :o :o :o
Ergens ben ik jaloers op mensen die dit geloven: "Nee, er bestaat geen Shoah, mensen plegen geen industrieel opgezette genocide" - het is toch een minder belastend mens/wereldbeeld.

Ik kan er ook met de pet niet echt bij, mij is dit met de paplepel ingegoten.

En doorgaans zijn de ontkenners neonazi of iets van dien aard.
Brrrr.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:51

lieveli schreef:
Ja voor sommige mensen is ontkennen makkelijker dan accepteren. Het is ook een hele bizarre geschiedenis en de nazi's hebben hun best gedaan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te vernietigen. Als je in Buchenwald bent geweest dan snap je precies wat ik bedoel.

Toen, 70 jaar geleden, dat begrijp ik... Maar nu nog? Na zoveel bewijzen....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:51

Ik denk dat er twee stromingen zijn die het ontkennen, mensen die het niet willen geloven en mensen die de denkwijze van de nazi's steunen.
Dit topic doet me denken aan de film Denial, https://www.moviemeter.nl/film/491019/info/0 wat hierover gaat, ik vond het een sterke film en aanrader.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:52

LadyMadonna schreef:
lieveli schreef:

Toen, 70 jaar geleden, dat begrijp ik... Maar nu nog? Na zoveel bewijzen....

Waarom wil je het kunnen begrijpen? Het is zo stuitend en in mijn ogen half-achterlijk maar het is wat het is. God heeft halfjes op de wereld gezet en zo is het gewoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:03

Er zijn mensen die vinden dat de aarde plat is, sommige beweren dat de aarde 2000 jaar oud is en dinousaurusbotjes een grapje van god zijn.
Er zijn aanhangers van de "hollow earth". Er zijn maanlandingsontkenners, klimaatontkenners en dus ook holocaust ontkenners.

Ik denk dat de meest zinvolle reactie is om dat soort dingen gewoon niet te 'voeden'.
Dus je onderkaak van de tafel rapen en weer terug op zijn plek schuiven, je wenkbrauwen weer omlaag schuiven en verder vooral niet proberen te 'bekeren' want dat verlies je toch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:05

Ik hoor tot degenen die het niet (zouden) willen geloven.

Een van de verhalen van de oorlog die mij door het hart snijdt is dit.
Plek van handeling: de chef staf van het Nederlandse leger. Datum: 14 mei 1940, men heeft zojuist een telegram ontvangen "geef je onvoorwaardelijk over of we gooien Rotterdam plat".
De discussie ging ongeveer als volgt: "Dit kunnen ze niet menen. Het zijn de Duitsers. Onze buren. Ze hebben een malle leider die van oorlog houdt, maar het volk van Heine, van Goethe - het moet een dreigement zijn. Dit doen ze niet. Ze kunnen het niet menen."
|(

Ik deel de bewondering voor Goethe, Heine en de Duitse en westerse cultuur in het algemeen.
Maar hoe mooi ook: het biedt dus *nul* bescherming tegen laten we zeggen barbaarsheid....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:11

Sizzle schreef:
Er zijn maanlandingsontkenners, klimaatontkenners en dus ook holocaust ontkenners.
.

Poeh, klimaatontkenners in hetzelfde rijtje zetten als holocaustontkenners.....ik vind dat nogal wat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 21:13

lieveli schreef:
Waarom wil je het kunnen begrijpen? Het is zo stuitend en in mijn ogen half-achterlijk maar het is wat het is. God heeft halfjes op de wereld gezet en zo is het gewoon.

Tja, dat zit in me denk ik...
Ik geloof nog steeds in het goede in de mens, ik zoek naar redenen waarom mensen slechte dingen doen. Gewoon "omdat ze zo zijn" vind ik te makkelijk...
Niet om dingen goed te praten oid, maar om het een beetje te begrijpen... Maar dat is wel heel moeilijk, en ook eng...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:16

Er wordt mee bedoelt dat er voor alles wel een groep is die het niet gelooft. Net als complot theorie denkers die zeker weten dat amerika zelf de vliegtuigen tene de twintowers heeft laten vliegen.

Wat betreft de ontkenning voor mij helaas ook onbegrijpelijk dat het bestaat. Nog steeds voldoende bewijs al vrees ik nu steeds meer overlevenden sterven er meer mensen zullen komen die het ontkennen. Met alle gevaren van dien ook.

Helaas hier in familie rechtstreeks gevolgen van de oorlog ooe aan mams kant is overleden in werkkamp in duitsland. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:18

Ceetje_bokt schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn maanlandingsontkenners, klimaatontkenners en dus ook holocaust ontkenners.
.

Poeh, klimaatontkenners in hetzelfde rijtje zetten als holocaustontkenners.....ik vind dat nogal wat.

Wil je dat ajb gewoon niet te letterlijk nemen, dat is namelijk niet de bedoeling.
Ik kan ook schrijven: er zijn zelfs mensen die in God geloven, daar kan ik ook met mijn pet niet bij.

Ik had een collega die norabene hoogleraar in de genetica was die gestopt was ik DNA te geloven.......een DNA ontkenner.....wtf

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:20

Dit ZIJN ook belangrijke vragen.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren...?
Wat is er voor nodig dat bijvoorbeeld brave huisvaders meewerken aan wreedheden...?

Want het ging gewoon over mensen zoals jij en ik.
Niet over halve garen of mensen die ethisch volstrekt onbekwaam waren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:20

Indrukwekkend boek, heb hem hier thuis liggen. Ik snap niks van die ontkenning. Walgelijk.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:21

Janneke2 schreef:

Ik hoor tot degenen die het niet (zouden) willen geloven.

Een van de verhalen van de oorlog die mij door het hart snijdt is dit.
Plek van handeling: de chef staf van het Nederlandse leger. Datum: 14 mei 1940, men heeft zojuist een telegram ontvangen "geef je onvoorwaardelijk over of we gooien Rotterdam plat".
De discussie ging ongeveer als volgt: "Dit kunnen ze niet menen. Het zijn de Duitsers. Onze buren. Ze hebben een malle leider die van oorlog houdt, maar het volk van Heine, van Goethe - het moet een dreigement zijn. Dit doen ze niet. Ze kunnen het niet menen."
|(

Ik deel de bewondering voor Goethe, Heine en de Duitse en westerse cultuur in het algemeen.
Maar hoe mooi ook: het biedt dus *nul* bescherming tegen laten we zeggen barbaarsheid....

Of ik lees je bericht helemaal verkeerd, maar tussen niet willen geloven en ontkennen zit imo best wel een verschil. Het is gebeurd, het was vreselijk en ik kan ook niet geloven dat mensen elkaar dat aan kunnen doen. En dat je dat niet wil geloven kan ik ook inkomen, maar ontkennen is voor mij: het is niet gebeurd, hoeveel bewijs er ook is.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:28

Sizzle schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Wil je dat ajb gewoon niet te letterlijk nemen, dat is namelijk niet de bedoeling.
Ik kan ook schrijven: er zijn zelfs mensen die in God geloven, daar kan ik ook met mijn pet niet bij.

Ik had een collega die norabene hoogleraar in de genetica was die gestopt was ik DNA te geloven.......een DNA ontkenner.....wtf

OK, doe ik dat niet :D , maar toevallig was het de tweede keer vandaag dat ik het las. Ps ik geloof ook niet in een god. Maar dat is dan ook geloof, er is m.i. geen enkel bewijs dat god bestaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:31

Irkoontje schreef:
Of ik lees je bericht helemaal verkeerd, maar tussen niet willen geloven en ontkennen zit imo best wel een verschil. Het is gebeurd, het was vreselijk en ik kan ook niet geloven dat mensen elkaar dat aan kunnen doen. En dat je dat niet wil geloven kan ik ook inkomen, maar ontkennen is voor mij: het is niet gebeurd, hoeveel bewijs er ook is.

Klopt.
Ik ben (dus) met nadruk geen ontkenner.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 21:33

Janneke2 schreef:
Wat is er voor nodig dat bijvoorbeeld brave huisvaders meewerken aan wreedheden...?

Och, ik zit na buchenwald met zóveel vragen....
Voor mauthausen was ik eigenlijk te jong, en ondanks dat ik heel veel films heb gezien, aardig wat heb gelezen..... Daar daadwerkelijk lopen is heel wat anders....

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:40

Janneke2 schreef:

Misschien de film 'the wave' of 'die welle' (zelfde type verhaal, iets anders verfilmd) eens kijken. In deze films vraagt een schoolklas zich dit ook af, zetten vervolgens een experiment op, met alle gevolgen van dien. Dat is het gevaar met dit soort dingen. Die mensen waren echt geen halve garen, maar mensen die geloofden wat werd gezegd (door hitler in dit geval) dat alles beter zou worden zonder 'de untermenschen' en daardoor krijg je rassenhaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 21:41

Nou irkoontje, daar hadden wij het ook over. Als jij van jongs af aan leert dat bepaalde mensen untermenschen zijn, dan geloof je dat... Ben je dan slecht?

Maar dat je zonder blikken of blozen iemand doodschiet omdat het bovenste knoopje van zijn streepjes Pyama niet vast zit.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:47

Ja.
Ik liep een aantal jaren terug in KZ Sachenhausen. Een onthutsende ervaring, kan ik zeggen.
Weten uit boeken ect. is 1 ding, maar op zo'n plek rondlopen waar het daadwerkelijk gebeurde -
...daar zijn geen woorden voor.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:55

Ik ben geen ontkenner, maar waar ik niet goed over kan, is dat negationisme (holocaust ontkennen) strafbaar is. Iedereen is toch vrij om te geloven wat ie wil en zijn mening te uiten?

Vind het vooral ook schrijnend dat zoveel jaar na datum de holocaust nog vaak wordt gebruikt voor Israël om de zielepoot uit te hangen en hun wil door te drijven, terwijl zij de laatste +50 jaar toch duidelijk de agressor zijn, en dit niet ten koste van de daders (Duitsers) maar van de Arabieren.

En mijn land (België) heeft indertijd meer kongolezen vermoord dan dat er mensen door de Holocaust gestorven zijn, maar daar kraait geen haan meer naar.

Dus ontkennen doe ik niet, maar ik vind wel dat de holocaust onterecht politiek uitgemolken wordt.