Winged schreef:Keet schreef:Ja dit gaat al een tijdje rond.
Door de grote hoeveelheid juffen op het basisonderwijs moeten jongens zich gelijk gedragen aan meisjes. Zowel op leergebied als op speelgebied. Dit onderdrukt hun ontwikkeling.
Wij hebben dus ook bewust een basisschool uitgezocht waar ze (op dit moment) 4 mannelijke leerkrachten hebben.
Nou, ik had op de basis voornamelijk manlijke leraren. Waarom zou een vrouw slechter zijn dan een man? Ik heb er ook geen tik aan overgehouden hoor

Geloof ik

http://www.vanallesvoorhetonderwijs.nl/ ... r-de-klas/
Citaat:
Er moeten meer mannen voor de klas, zegt het overgrote gedeelte van de ouders met kinderen in het basisonderwijs. Zij vinden het een slechte zaak dat het basisonderwijs een vrouwenbolwerk is geworden. Slechts 15 procent van de leerkrachten is man en dat worden er steeds minder. „Het onderwijs zou een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij. Die bestaat toch ook niet alleen uit vrouwen?”
Kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig voor een stabiele en goede ontwikkeling. Nu ontbreekt dat. Mannen kijken anders tegen het onderwijs aan. Ze zijn wat vrijer in gebruik van methoden, kijken meer naar de individuen. Mannen in het onderwijs staan over het algemeen ook bekend om het feit dat ze niet zo tuttig zijn. Ze zijn wat gemakkelijker en ‘pamperen’ niet gelijk. Een voorbeeld uit de praktijk. Kinderen zijn aan het voetballen en één van de voetballertjes struikelt. Een man kijkt het even aan en zegt al gauw; ‘gaat het weer, kan gebeuren, lekker verder voetballen’. Een vrouwelijke collega stuurt gelijk het kind naar binnen om even rustig aan te doen.
Ikzelf, man van 38, sta zelf voor de klas en denk dat de sfeer op scholen verbetert als er meer mannen werken. En ook voor leerlingen is het goed omdat mannen met een ander oog naar het onderwijs en naar de wereld kijken.” Mannen benaderen leerlingen anders dan vrouwen. Mannen dragen op een andere manier gezag over en dat is belangrijk om te leren, is een van de argumenten. Zo hebben mannen vaak meer overwicht op de soms moeilijke jongens in de klas.
Een ander geluid is dat mannelijke leerkrachten jongens, die doorgaans beweeglijker en fysieker zijn, vaak beter aanvoelen. Door vrouwen worden ze al gauw als ’te wild’ bestempeld. „Een typische vrouwelijke aanpak is: Oei, pas op! Te gevaarlijk. Hou op! Kom daar vanaf! Wees toch voorzichtig! Dit staat haaks op alles wat jongens typeert”. Een ander geeft als voorbeeld: „Mijn kleinzoons moeten nu breien terwijl ze er helemaal niets aanvinden. En dan wordt de juf boos als hun aandacht snel weg is.”
De overgrote meerderheid vindt trouwens dat het niet alleen voor jongens belangrijk is dat er meer mannen voor de klas staan, maar ook voor meisjes. Deskundigen zeggen dat het funest is voor de ontwikkeling van een kind als het in deze belangrijke levensfase helemaal niet in aanraking komt met mannen
Ik zeg niet dat juffen slechter zijn dan meesters. Maar er zit wel een verschil tussen juffen en meesters bij de benadering van jongens en meisjes in de klas. Artikel hierboven legt het beter uit als ik het nu kan verwoorden.
Ik ben heel erg blij met deze campagne en hoop dat er ook daadwerkelijk meer ruimte voor beweging en spel komt in het onderwijs 
Cer: misschien kunnen ze gewoon even niet luisteren omdat ze teveel energie hebben omdat ze de gehele dag stil moeten zitten tegen hun wil in. Onderzoek heeft uitgewezen dat jongens die tijdens schooltijd mogen bewegen (en ook meisjes trouwens) effectief beter gaan luisteren en minder vaak labeltjes krijgen
Laatst bijgewerkt door Keet op 25-07-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt