Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 08:12

http://nos.nl/artikel/2184897-we-moeten ... gn_id=A100

Ik las net deze campagne van sire en was er eigenlijk best geschokt over. :oo nu ben ik geen ouder. Zelf opgegroeid in een klein dorp op het platteland lang geleden met alle kansen om te klooien buiten. Jongen of meisje.

Heb ook nooit in een grote stad gewoond.en waar ik nu woon, jongens hebben voldoende mogelijkheid om hun ei kwijt te kunnen buiten. Maar is het werkelijk zo erg in het onderwijs en daarbuiten als de best heftige cijfers die zij noemen.

Keet

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:22

Ja dit gaat al een tijdje rond.

Door de grote hoeveelheid juffen op het basisonderwijs moeten jongens zich gelijk gedragen aan meisjes. Zowel op leergebied als op speelgebied. Dit onderdrukt hun ontwikkeling.

Wij hebben dus ook bewust een basisschool uitgezocht waar ze (op dit moment) 4 mannelijke leerkrachten hebben.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:25

Volgens mij heeft dit niets te maken met het feit dat ze vrouwelijke leerkrachten hebben. In klas hebben ze zich net zo te gedragen als meisjes. Wat ze buiten op de speelplaats doen is nog wel iets anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 08:26

Wist dit werkelijk niet. Ik zou dan ook verzuipen in het huidige onderwijs. Ben net zo beweeglijk onderzoekerig en eerst proberen en dan op je bek gaan :') als een man daarin. Zou vermoed ik dan ook aan de pillen gezet zijn met mijn adhd. Was vroeger geen probleem. Raas maar uit, klim in bomen, kwak daar weer uit :P crossen op maisland enz

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:30

Tja, Karuna wij komen nog van de generaties die ook de ruimte hadden om zo'n dingen te doen. Ik ben dan ook niet echt een meisje meisje geweest en nog steeds niet. Ik denk dat dit zich meer in steden voorsteld dan op het platteland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:32

Ik vind niet dat jongens te vrij moeten worden gelaten. Kijk naar andere culturen, waar jongens mogen doen en laten wat ze willen, en daar zie je dan ook direct de jeugdcriminaliteit stijgen. Dat jongens lekker ruig spelen, prima, maar ik vind het wel belangrijk dat ze respect hebben naar ouderen en weten wanneer ze braaf moeten zijn. Stoer doen gaat te vaak ten koste van anderen. Jongens die van zichzelf teveel energie of aggressie hebben zou ik bv op een vechtsport zetten, laat ze daar lekker gecontroleerd stoom afblazen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 08:36

Petraaken dat is mijn geluk ook gweest denk ik. En kom zelden in een grotere stad gelukkig dus mis daarin kennelijk dit soort dingen.

Annemieke respect en ok gedrag lijkt me niet meer dan normaal. Maar vraag me af of te stoer doen en daarin doordraaien misschien ook komt door in jonge jeugd niet kunnen uiten? Andere culturen de probleem leeftijd begint met jaar of 14 dan heb je eerste basis al gelegd

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:37

Keet schreef:

Door de grote hoeveelheid juffen op het basisonderwijs moeten jongens zich gelijk gedragen aan meisjes. Zowel op leergebied als op speelgebied. Dit onderdrukt hun ontwikkeling.

Wij hebben dus ook bewust een basisschool uitgezocht waar ze (op dit moment) 4 mannelijke leerkrachten hebben.

Nou, ik had op de basis voornamelijk manlijke leraren. Waarom zou een vrouw slechter zijn dan een man? Ik heb er ook geen tik aan overgehouden hoor :+ Geloof ik :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:39

Als jullie het artikel hadden gelezen, dan had je kunnen weten dat het niets met daadwerkelijke ruimte te maken heeft.
Daarbij zijn mijn kinderen in de stad opgegroeid, met het park, kinderboerderij, 2 grote speeltuinen, zwembad en tal van sportverenigingen op loopafstand. En niet te vergeten de Johan-Cruijf-pleintjes.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:43

petraaken schreef:
Volgens mij heeft dit niets te maken met het feit dat ze vrouwelijke leerkrachten hebben. In klas hebben ze zich net zo te gedragen als meisjes. Wat ze buiten op de speelplaats doen is nog wel iets anders.

Citaat:
"Jongens leren van nature door te proberen. Daar moet de ruimte voor zijn. Want die manier van ontwikkelen komt goed van pas zodra ze volwassen zijn", zegt evolutionair psycholoog Mark van Vugt van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Eindtoets

Op school worden jongens volgens wetenschappers drie keer zo vaak berispt voor hetzelfde gedrag als meisjes en drie keer zoveel jongens als meisjes volgen speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen.

Meisjes worden op school veel positiever benaderd door hun beter ontwikkelde sociale vaardigheden. De afgelopen drie jaar hebben ze gemiddeld een hogere score gehaald bij de eindtoets in groep 8 en ze krijgen dan ook vaker een hoger schooladvies dan jongens.

Jongens leren op een andere manier als meisjes. Juffen kunnen zich hier moeilijker in inleven waardoor jongens dus zichzelf in de klas vaker moeten aanpassen aan de meisjes manier zeg maar.
Meisjes leren makkelijker met leerstof in verhaaltjes, jongens raken daar compleet de weg in kwijt. Veel stof wordt aangeboden in verhaaltjes vorm.
Jongens leren beter als ze tussendoor meer kunnen bewegen, meisjes hebben dat niet nodig. 85% van de tijd moeten leerlingen stilzitten in de klas. Meisjes zijn dus weer in het voordeel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:47

Het heeft idd weinig met echte fysieke ruimte te maken :')
"ligt aan de grote stad" :') geniaal...

Dit vind ik dan een beetje discutabel:
"44 procent van de ouders zegt dat specifiek jongensgedrag, zoals druk doen en stoer doen, wordt onderdrukt in de huidige maatschappij." is dat omdat het zo is, of omdat de ouders hun kinderen niet meer aankunnen...

"Jongens krijgen ook vier keer vaker de diagnose adhd dan meisjes en krijgen vijf keer vaker medicijnen daarvoor." Dit is echt kwalijk, maar geen nieuws... Dat kinderen tegenwoordig voor van alles en nog wat een label opgeplakt krijgen en wat mankeren, is bekend. Het is niet meer dat ze moeten luisteren, maar ze luisteren niet omdat ze ADHD hebben, of een andersoortige stoornis, althans, op mij komt het altijd over als een excuus van ouders waarom ze hun kind niet onder controle hebben.. Lekker volproppen met medicijnen en dan hoef je er niet meer op te letten.

En het was een slechte zaak dat de gym uren op scholen drastisch teruggebracht zijn...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:47

Winged schreef:
Keet schreef:

Nou, ik had op de basis voornamelijk manlijke leraren. Waarom zou een vrouw slechter zijn dan een man? Ik heb er ook geen tik aan overgehouden hoor :+ Geloof ik :+

http://www.vanallesvoorhetonderwijs.nl/ ... r-de-klas/

Citaat:
Er moeten meer mannen voor de klas, zegt het overgrote gedeelte van de ouders met kinderen in het basisonderwijs. Zij vinden het een slechte zaak dat het basisonderwijs een vrouwenbolwerk is geworden. Slechts 15 procent van de leerkrachten is man en dat worden er steeds minder. „Het onderwijs zou een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij. Die bestaat toch ook niet alleen uit vrouwen?”

Kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig voor een stabiele en goede ontwikkeling. Nu ontbreekt dat. Mannen kijken anders tegen het onderwijs aan. Ze zijn wat vrijer in gebruik van methoden, kijken meer naar de individuen. Mannen in het onderwijs staan over het algemeen ook bekend om het feit dat ze niet zo tuttig zijn. Ze zijn wat gemakkelijker en ‘pamperen’ niet gelijk. Een voorbeeld uit de praktijk. Kinderen zijn aan het voetballen en één van de voetballertjes struikelt. Een man kijkt het even aan en zegt al gauw; ‘gaat het weer, kan gebeuren, lekker verder voetballen’. Een vrouwelijke collega stuurt gelijk het kind naar binnen om even rustig aan te doen.

Ikzelf, man van 38, sta zelf voor de klas en denk dat de sfeer op scholen verbetert als er meer mannen werken. En ook voor leerlingen is het goed omdat mannen met een ander oog naar het onderwijs en naar de wereld kijken.” Mannen benaderen leerlingen anders dan vrouwen. Mannen dragen op een andere manier gezag over en dat is belangrijk om te leren, is een van de argumenten. Zo hebben mannen vaak meer overwicht op de soms moeilijke jongens in de klas.

Een ander geluid is dat mannelijke leerkrachten jongens, die doorgaans beweeglijker en fysieker zijn, vaak beter aanvoelen. Door vrouwen worden ze al gauw als ’te wild’ bestempeld. „Een typische vrouwelijke aanpak is: Oei, pas op! Te gevaarlijk. Hou op! Kom daar vanaf! Wees toch voorzichtig! Dit staat haaks op alles wat jongens typeert”. Een ander geeft als voorbeeld: „Mijn kleinzoons moeten nu breien terwijl ze er helemaal niets aanvinden. En dan wordt de juf boos als hun aandacht snel weg is.”

De overgrote meerderheid vindt trouwens dat het niet alleen voor jongens belangrijk is dat er meer mannen voor de klas staan, maar ook voor meisjes. Deskundigen zeggen dat het funest is voor de ontwikkeling van een kind als het in deze belangrijke levensfase helemaal niet in aanraking komt met mannen

Ik zeg niet dat juffen slechter zijn dan meesters. Maar er zit wel een verschil tussen juffen en meesters bij de benadering van jongens en meisjes in de klas. Artikel hierboven legt het beter uit als ik het nu kan verwoorden.

Ik ben heel erg blij met deze campagne en hoop dat er ook daadwerkelijk meer ruimte voor beweging en spel komt in het onderwijs :)

Cer: misschien kunnen ze gewoon even niet luisteren omdat ze teveel energie hebben omdat ze de gehele dag stil moeten zitten tegen hun wil in. Onderzoek heeft uitgewezen dat jongens die tijdens schooltijd mogen bewegen (en ook meisjes trouwens) effectief beter gaan luisteren en minder vaak labeltjes krijgen
Laatst bijgewerkt door Keet op 25-07-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:48

"Bron: infographic SIRE 2017"

Lijkt mij een erg betrouwbare bron bij een campagne van SIRE...? *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:49

Ligt het niet meer aan de ouders dan aan de school?
Braaf op de bank met de spelcomputer word beloond, maar hutten bouwen in een boom mag niet meer, stel dat Strompje zich bezeerd.

Mijn neefje is een wildebras die zijn ei niet kwijt kon.
Ouders hadden gelukkig het inzicht hem geen ADHD op te laten leggen en onder pillen te stoppen maar hebben hem op American football gedaan.
Want hoe lomper hoe beter voor dat manneke.
En hij is 190 graden gedraaid en echt een leuke knul geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:49

PlantsTho schreef:
"Bron: infographic SIRE 2017"

Lijkt mij een erg betrouwbare bron bij een campagne van SIRE...? *\o/*

Er staat toch niks over een bron of een onderzoek ofzo...
Sire gaat campagne voeren.. moeten ze zelf weten. Volgens mij is dat ook waar ze voor zijn?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:50

Aan de andere kant las ik pas ergens dat gemengde klassen (jongens en meisjes) juist de leeropbrengst voor jongens omhoog halen, maar dat klassen met alleen hetzelfde geslacht juist gunstiger zijn voor de leeropbrengst van meisjes. De conclusie was dat de aanwezigheid van meiden/de leerhouding van meiden die van de jongens positief beïnvloedt. Eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Ik geloof trouwens niet zo in vaste eigenschappen voor juffen en meesters. Ik had juffen die ons meer momenten gaven om even gek te doen, maar ook meesters die meer van het stilzitten waren. Dat lijkt me niet direct te koppelen aan iemands geslacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:52

Citaat:
Een ander geluid is dat mannelijke leerkrachten jongens, die doorgaans beweeglijker en fysieker zijn, vaak beter aanvoelen. Door vrouwen worden ze al gauw als ’te wild’ bestempeld. „Een typische vrouwelijke aanpak is: Oei, pas op! Te gevaarlijk. Hou op! Kom daar vanaf! Wees toch voorzichtig! Dit staat haaks op alles wat jongens typeert”. Een ander geeft als voorbeeld: „Mijn kleinzoons moeten nu breien terwijl ze er helemaal niets aanvinden. En dan wordt de juf boos als hun aandacht snel weg is.”
Als dat zo is, dan hebben die juffen echt het verkeerde beroep gekozen.. Hoe stom kan je zijn echt 8)7

Citaat:
Cer: misschien kunnen ze gewoon even niet luisteren omdat ze teveel energie hebben omdat ze de gehele dag stil moeten zitten tegen hun wil in. Onderzoek heeft uitgewezen dat jongens die tijdens schooltijd mogen bewegen (en ook meisjes trouwens) effectief beter gaan luisteren en minder vaak labeltjes krijgen
Dat denk ik ook :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:55

Is het komkommertijd bij Sire?
Wat een onzincampagne :=

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:58

Ik hou trouwens helemaal niet van categorieën zoals 'jongensgedrag'. Daaruit vloeit dan voort dat er blijkbaar ook typisch 'meisjesgedrag' is, en dat jongens worden gezien als van nature wilder/luidruchtiger, en dat meisjes lief moeten zijn en anders gauw als 'bazig' worden gelabeld.

Het zijn mensen, kinderen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:02

Ik vind dit best wel erg typerend. Als ik naar mezelf kijk op de leeftijd groep 5 tot groep 8 dan was ik echt helemaal niet druk op school of had de neiging hiertoe. Waar halen ze vandaan dan elke jongen maar druk en risicovol wil doen en dat wanneer dat niet kan ze worden beperkt in hun ontwikkeling?

Ook zit je als het goed is maar tot 15:15 of 15:30 op school dus kan je daarna nog genoeg wilde dingen jongensdingen doen. En dan nog zoveel weken vakantie, 2 middagen vrij in de week. Echt als er iemand gek wil doen dan is daar alle mogelijkheid toe :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:04

niet elke jongen wil dat, maar kinderen die dat willen, moeten dat kunnen :j meisjes en jongens.
Ik vraag me af hoeveel kinderen de gelegenheid hebben om drukke dingen te doen na schooltijd..

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:07

Sunrise_ schreef:
Aan de andere kant las ik pas ergens dat gemengde klassen (jongens en meisjes) juist de leeropbrengst voor jongens omhoog halen, maar dat klassen met alleen hetzelfde geslacht juist gunstiger zijn voor de leeropbrengst van meisjes. De conclusie was dat de aanwezigheid van meiden/de leerhouding van meiden die van de jongens positief beïnvloedt. Eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Ik geloof trouwens niet zo in vaste eigenschappen voor juffen en meesters. Ik had juffen die ons meer momenten gaven om even gek te doen, maar ook meesters die meer van het stilzitten waren. Dat lijkt me niet direct te koppelen aan iemands geslacht.

Ben het helemaal met je laatste alinea eens! Mijn dochter heeft vier jaar achter elkaar meesters gehad. Twee wat oudere mannen, enorme mutsen die niks met druk "jongensgedrag" hadden. Eén ongemotiveerde chagrijnige vent die überhaupt niks met kinderen had en een jongere knul die weliswaar leuk was met de kinderen, maar die er didactisch helaas geen kaas van gegeten had... Nee, dat was tof! Daar zijn de jongens én de meisjes uit die klas lekker van opgeknapt!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:55

Cer schreef:
Citaat:
Als dat zo is, dan hebben die juffen echt het verkeerde beroep gekozen.. Hoe stom kan je zijn echt 8)7

Citaat:
Dat denk ik ook :j

Ja, nou volgens mij zijn er ook veel meisjes die een hekel aan al dat handwerk op school. haken, naaien en breien was ook niet mijn ding hoor. Nog steeds niet maar ik kan wel een knoop aannaaien en zie geen reden waarom jongens dat ook niet zouden moeten kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 10:05

Helaas de middelbare school waar ik heennging had een ander beleid. Alleen derde jaar was gemengd daarvoor meisjes verplicht handwerken jongens mochten knutselen en timmeren en zo. Voor mij echt een ramp, ik heb een gruwelijke hekel aan handwerken en kan het ook niet. Ja de noodzakelijke reparaties die ik van mijn vader heb geleerd. Die is er wel handig in en vindt het ook leuk. Mijn moeder was er ook geen groot fan van. Maar iets in elkaar timmeren oid ligt me veel beter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:35

handwerk had ik gelukkig enkel op de basisschool. Op de middelbare school kregen we dat niet meer (halleluja) doordat ik in een technische richting zat. Dan moesten we dan weer kleine electrische netwerkjes maken en inderdaad kleine kluswerkjes.