Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fair schreef:Ik ben er absoluut tegen. Maar er wordt inderdaad veel te snel overal een sticker opgeplakt met racisme. Ik krijg regelmatig een opmerking van; dat is racisme! Als ik het over 'die chinese man op de hoek' of 'die donkere man hier tegenover' heb. Sorry, maar moet ik gaan ontkennen dat het niet zo is?voor mij zit daar echt geen negatieve lading aan hoor.
czarina schreef:Mensen moeten eens wat relaxter tegen het leven gaan leunen en zich minder aantrekken van woorden en daarnaast elkaar meer in de waarde laten.
Onali schreef:Valt mij idd ook erg op, op social media maar ook in het dagelijks leven, alles wat een 'blanke' zegt is racistisch maar andersom niet.
Dat is gewoon vreemd, moet zo op je woorden letten terwijl je er eigenlijk helemaal geen bijbedoelingen bij heb.
Mensen zijn veel meer op hun tenen getrapt zonder reden.
Ik keur bijvoorbeeld de bedreigingen niet goed aan Sylvana Simons adres, maar zij nam alles zo letterlijk op, dat zij mij echt begon te irriteren met haar gedrag en uitlatingen.
Fair schreef:Ik ben er absoluut tegen. Maar er wordt inderdaad veel te snel overal een sticker opgeplakt met racisme. Ik krijg regelmatig een opmerking van; dat is racisme! Als ik het over 'die chinese man op de hoek' of 'die donkere man hier tegenover' heb. Sorry, maar moet ik gaan ontkennen dat het niet zo is?voor mij zit daar echt geen negatieve lading aan hoor.
HannahFrouk schreef:Sommige reacties op vermeend racisme vallen volgens mij onder laster. Ik irriteer me er behoorlijk aan dat veel dingen die gebaseerd zijn op feiten als racisme worden bestempeld. Dan denk ik: als we de feiten niet mogen interpreteren zoals ze zijn, waar blijven we dan?
kwita schreef:Precies dit.Maar je moet dat ook naast je neer kunnen leggen hoor sommigen gaan er zo onnodig op door! silvana simons is zo iemand, in haar verhaal zwarte piet zit een goed punt. Maar ze dramt er zo over door dat ze zichzelf buiten de markt prijst zonde!
zo gaat wel haar goede punt teniet.
Onali schreef:Ik keur bijvoorbeeld de bedreigingen niet goed aan Sylvana Simons adres, maar zij nam alles zo letterlijk op, dat zij mij echt begon te irriteren met haar gedrag en uitlatingen.
Shadow0 schreef:Onali schreef:Ik keur bijvoorbeeld de bedreigingen niet goed aan Sylvana Simons adres, maar zij nam alles zo letterlijk op, dat zij mij echt begon te irriteren met haar gedrag en uitlatingen.
Maar als je de bedreigingen niet goedkeurt - wat vind je dan dat er aan gedaan moet worden? Volgens mij is het een vrij logische vervolgstap om iets dat we niet goedkeuren als maatschappij (en om die reden ook gewoon verboden hebben in de wet) dan te vervolgen.
Iets in theorie niet goedkeuren terwijl je alleen degene die er wat aan wil doen aanspreekt, dat komt niet echt met elkaar overeen.
Mist schreef:En dan is er de andere kant, de types die echt niet willen integreren en dus zo hun baan kunnen kwijtraken. 2 weken geleden wilde een "collega" van mij mij geen hand geven !
Achtergrond, ik werk in een groot (Frans) internationaal bedrijf waarbij het de cultuur is om smorgens iedereen een hand te geven. Zeker als leidinggevende wordt verwacht van je dat je een rondje looptOns "team" is zo'n 180-200 mensen en die ga ik echt niet allemaal af, maar de meeste op mijn verdieping wel. Nu had ik iemand aangenomen die ik in een ander team geplaatst heb, waar ik niet vaak kom. Dus die ga ik smorgens opzoeken en geef dan een hand aan iedereen die in dat kantoor zit (man of 6) waaronder ook deze persoon, overduidelijk moslim, lange baard, altijd een soort van harembroek aan. Hij weigert dus mijn hand. Ik heb hem uitgelegd dat het hier heel normaal is om ook vrouwen een hand te geven en dat ik zijn baas in zou lichten (die overigens zelf ook een moslim is)
Zijn baas reageerde heel boos en heeft onmiddelijk een gesprek met hem gehad dat iedereen vrij is in zijn geloof, maar dat als hij vrouwen geen hand wil geven, dat hij dan op de verkeerde plek is gaan werken. Valt dit nog een keer voor dan staat hij op straat.
[***] schreef:Sommige moslims geven vrouwen wel een hand, sommige niet. Maar als dat iemands geloof is, is dat toch prima? Als iemand gewoon zegt 'sorry, ik ben moslim en wil je daarom liever geen hand geven' o.i.d. heb ik daar echt geen moeite mee. Het is niet beledigend bedoeld, het is gewoon deel van hun geloof. Geen hand geven betekend voor hun juist respect tonen.