Menstruatieverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:02

In Italië gaan ze mogelijk menstruatieverlof invoeren, zag ik in het nieuws.

Wat vindt bokt hiervan? Hoe denken jullie hierover?

Ik vind het persoonlijk geen goed idee, ondanks mijn ongelofelijk zware, ongelofelijk pijnlijke menstruaties (á la 7 dagen lang elke dag twee pijnstillers slikken, en dan nog is het nauwelijks te harden). Ik denk dat werkgevers het minder aantrekkelijk gaan vinden om vrouwen aan te nemen met deze regel, en het lijkt me ook makkelijk dat er misbruik van kan worden gemaakt.

Edit: Nee, het is geen 1 april grap. :)

http://www.ad.nl/buitenland/drie-dagen- ... ~a285c901/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Re: Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:04

ik vindt het geen goed idee, en ik ben iemand die normaal echt wel veel last heeft van pijn en kramp, en om het uur naar het toilet moet en het dan nog wel fout gaat..

zoals je zegt het gaat moeilijker worden om vrouwen aan te nemen, want uiteindelijk tikt zo'n week betaald verlof heel snel aan en dat willen ze niet..
wat ik eventueel wel als optie zie is dat als het echt zo erg is, dat je dan via de dokter een oke kan krijgen, zodat je eventueel 1 of 2 dagen thuis mag blijven.. maar ook dat zou verder problemen oplossen, dus damens toch even doorbijten hoor :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:07

Lijkt me bizar. Als je niet kan werken, kun je, je toch gewoon ziek melden.
En, wie gaat dat controleren?

Weet je wel zeker dat dit van een betrouwbare nieuwssite komt en niet van de speld oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:08

Ik zat ook nog te denken dat er misschien op de werkplaats een plek kan worden gemaakt waar menstruerende vrouwen even kunnen gaan rusten of liggen? Minder ingrijpend dan verlof, maar toch eventjes een momentje voor jezelf wanneer dat echt nodig is. En volgens mij zijn er tegenwoordig genoeg mensen die begrip hebben voor zoiets.

Koper

Nee het lijkt mij ook geen goed plan. Wordt geheid gedonder over gelijkheid op de arbeidsmarkt. Tenzij ze in Italië natuurlijk beroepen hebben die alleen voor vrouwen zijn :+

Er zijn toch best wat manieren om verlichting te vinden. Waarom die niet gebruiken en in plaats daarvan thuis pijn zitten lijden?

Anoniem

Lieke schreef:
Lijkt me bizar. Als je niet kan werken, kun je, je toch gewoon ziek melden.
En, wie gaat dat controleren?

Weet je wel zeker dat dit van een betrouwbare nieuwssite komt en niet van de speld oid?

Het staat overal in het nieuws. :)

Edit:

http://www.ad.nl/buitenland/drie-dagen- ... ~a285c901/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Zo voor 1 april heb ik moeite om dit serieus te nemen. :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:09

Koper schreef:
Tenzij ze in Italië natuurlijk beroepen hebben die alleen voor vrouwen zijn :+

Nonnen?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:09

Je weet toch dat het zaterdag 1 april is ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:10

Ik ben ook tegen, voor mij is het tegenwoordig wel te doen ( Ook op pijnstillers, dat wel ) Maar daar ik de pil slik kan ik het ook gemakkelijk uitstellen en dus minder vaak ongesteld worden.

Ik ben bang dat hier inderdaad misbruik van gemaakt gaat worden - Als zij ziek thuis blijft, mag ik toch ook?

Als het ingevoerd zou worden hier in Nederland, zou ik er geen gebruik van maken. Aardig wat ziekmeldingen is nooit iets positiefs voor een eventuele toekomstige werkgever, ik hou het liever zo laag mogelijk en meld mij alleen ziek als ik echt mijn werk niet kan uitvoeren :)

Voor vrouwen die er echt heel erg ziek van zijn kan dit natuurlijk een uitkomst zijn, maar dit zou dan anders aangepakt moeten worden is mijn mening.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:10

Wat een onzin zeg. Gaat alleen maar veel extra geld kosten en uiteindelijk komt het erop neer dat werkgevers voor vrouwen in de overgang kiezen of mannen.

Resistance schreef:
Ik zat ook nog te denken dat er misschien op de werkplaats een plek kan worden gemaakt waar menstruerende vrouwen even kunnen gaan rusten of liggen? Minder ingrijpend dan verlof, maar toch eventjes een momentje voor jezelf wanneer dat echt nodig is. En volgens mij zijn er tegenwoordig genoeg mensen die begrip hebben voor zoiets.

Waarom?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook ontzettend last van mijn menstruatie. Maar even slikken en weer doorgaan hoor. 2 Pijnstillers op een dag stelt niks voor..

Ik zal even vanwege mijn menstruatie gaan liggen want dat heb ik zo nodig... Ze zien me al aankomen. :')

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:11

Aan de ene kant, redelijk goed idee. Aan de andere kant zeer slecht idee. Er gaan zeker weten veel vrouwen misbruik van maken en dat is de bedoeling er niet van. Hoe fijn is het om 1x per maand een week vrij te hebben, lekker makkelijk. Ikzelf heb de ene keer weinig last en de andere keer ga ik door de grond.

En zoals hierboven ook aangegeven wordt, het wordt minder aantrekkelijk om vrouwen aan te nemen. Hebben we dat probleem weer. Nou laat maar, ik wil gewoon werken en dan die 1x in de maand maar even op de lippen bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:14

Ik ben voor het principe, puur omdat er vrouwen zijn die echt zo veel last van hun menstruatie hebben dat ze hun werk minder goed kunnen verrichten. Echter denk ik dat er op dit moment niet genoeg draagvlak voor is in de maatschappij.

Ten eerste, zoals je aanhaalt, zou het een rede zijn voor werkgevers om meer mannen aan te nemen dan vrouwen. Dat gebeurt nu al, moet je nagaan als er zo'n regel wordt ingevoerd. Daarnaast denk ik dat er op dit moment in NL geen sprake is van genoeg goodwill tussen werknemer en werkgever om zoiets van de grond te krijgen zonder dat er fraude mee gepleegd wordt of er onenigheid ontstaat tussen werknemers.

In een soort utopische samenleving zou dit kunnen, maar hier vind ik het niet realistisch. Daarentegen ben ik wel van mening dat werkgevers anders om zouden moeten gaan met menstruerende vrouwen. Als ik me ziek probeer te melden omdat ik ongesteld ben krijg ik vaker dan niet rare opmerkingen naar mijn hoofd en zou ik me maar niet zo aan moeten stellen, terwijl mannen toch echt niet weten hoe heftig het (kan) zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:15

Nou als ik het met 2 pijnstillers per dag kon redden was ik blij vroeger. Kotsen, aan de naproxen waar ik zo duf als een konijn van werd, maandelijks een dag thuis van school, het hele arsenaal kwam altijd voorbij.

Gelukkig hoeven we in deze moderne tijden als vrouw niet meer echt ziek te zijn van onze menstruatie.
Natuurlijk hebben we lastige dagen, is het vermoeiend en soms pijnlijk, maar een week ziek..... (ja er zijn altijd uitzonderingen)

Vind het dus klinkklare onzin om daar verlof, een rustruimte of wat dan ook voor in te stellen.
Als je niet kan werken meld je je maar ziek.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:15

Wat een onzin.. Dus ik als vrouw die weinig last heeft van de menstruatie mag lekker doorwerken, terwijl degenen die er last van hebben ff een paar dagen thuis mogen zitten?

Als vrouw zonder kinderwens en een makkelijle cyclus ben je meer en meer genaaid met (het gebrek aan) verlof..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:16

Het is zaterdag 1 april... hoe weet jij zeker dat het geen grap is >;)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:16

Net wat je zegt, het zal werkgevers nóg een reden geven liever mannen in dienst te willen nemen (naast het feit dat vrouwen vaak kinderen krijgen en daarna minder gaan werken) én er zullen ongetwijfeld vrouwen misbruik van maken. (eerlijk is eerlijk, dat deed ik ook als ik op school geen zin had in gym)
Overigens heeft niet iedereen zo veel last van de menstruatie. Een vriendin van mij heeft echt nergens last van, geen pijntjes en dergelijke, afgezien van het af en toe een beetje chagrijnen, en zij gaat dan ook zonder probleem aan het werk.
Ondanks dat het voor vrouwen die er erge last van hebben fijn kan zijn om niet persé te hoeven werken tijdens de menstruatie krijg ik wel een beetje een 'over één kam scheren' idee.
What about de vrouwen die ivm bepaalde anticonceptie, baarmoederkanker, sterilisatie of afwijking niet (meer) ongesteld (kunnen) worden? Krijgen die dan ook verlof? Ik vind het toch een beetje een raar idee.
Ik vind dat iemand absoluut de keuze moet hebben zich ziek te melden, ook als de reden menstruatie is, maar bij voorbaat maar vrij geven omdat ze er last van zou kunnen hebben, en daarmee vrouwen nog een stukje verder 'achterstellen'.... Nee, lijkt me geen goed plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:20

Emmaa_ schreef:
Ik ben voor het principe, puur omdat er vrouwen zijn die echt zo veel last van hun menstruatie hebben dat ze hun werk minder goed kunnen verrichten. Echter denk ik dat er op dit moment niet genoeg draagvlak voor is in de maatschappij.

Ten eerste, zoals je aanhaalt, zou het een rede zijn voor werkgevers om meer mannen aan te nemen dan vrouwen. Dat gebeurt nu al, moet je nagaan als er zo'n regel wordt ingevoerd. Daarnaast denk ik dat er op dit moment in NL geen sprake is van genoeg goodwill tussen werknemer en werkgever om zoiets van de grond te krijgen zonder dat er fraude mee gepleegd wordt of er onenigheid ontstaat tussen werknemers.

In een soort utopische samenleving zou dit kunnen, maar hier vind ik het niet realistisch. Daarentegen ben ik wel van mening dat werkgevers anders om zouden moeten gaan met menstruerende vrouwen. Als ik me ziek probeer te melden omdat ik ongesteld ben krijg ik vaker dan niet rare opmerkingen naar mijn hoofd en zou ik me maar niet zo aan moeten stellen, terwijl mannen toch echt niet weten hoe heftig het (kan) zijn.

Hier ga ik in mee. :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:22

Ik denk dat het een 1 april-grap is..
Maar ga dan toch mijn pil maar niet meer doorslikken :D
Elke maand een week vrij! Wauw :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:24

Hoe hevig je menstruatie is hangt van zo veel factoren af dat er bijna niet op te controleren valt. Toen ik de pil nog slikte lag ik tijdens mijn stopweek een week volledig dubbel van de pijn, had hele hevige bloedingen waar ik echt dubbele bescherming tegen moest dragen (een tampon en daaronder nog maandverband omdat ik anders binnen een uur doorlekte) en ik leefde zo'n beetje op Naproxen om de pijn nog een beetje draagbaar te houden. En dan heb ik het nog puur over de pijn in mijn baarmoeder, daar kwamen de verschrikkelijke krampen in mijn darmen nog bij, de rugpijn en de migraineaanvallen. Ik heb me zeker wel eens ziekgemeld omdat ik ongesteld was maar ik heb daar op twee keer na altijd een smoesje voor gebruikt omdat ik me niet comfortabel genoeg voelde tegenover mijn werkgever om aan te geven dat het kwam omdat ik echt veel last van mijn menstruatie had. Ik had het geluk dat ik mijn pil kon doorslikken en zo mijn menstruatie uit kon stellen naar eens in het half jaar, maar als ik wel maandelijks die ongein had gehad, was er geen werkgever geweest die mij aan had gehouden. Dat vind ik krom. Het is immers niet iets waar een vrouw zomaar iets aan kan doen, ook als ze geen kinderwens heeft.

En dat is het dus. Iedereen hier roept gelijk dat ze dan maar stoppen met het doorslikken van de pil zodat ze hier elke maand 'gebruik' van kunnen maken. Dat is niet gek, het ligt in de aard van de mens.. Maar dat is wel precies de rede dat ik dit hier niet zie lukken in de overzienbare toekomst. Als er niet genoeg wederzijds respect is van werkgever naar werknemer krijg je dat alle vrouwen een week per maand vrij nemen om in alle vrede te kunnen bloeden, en dan gaan mannen daarover klagen. In een samenleving waar dat respect wel op z'n plek is zou het niemand wat kunnen schelen als een aantal vrouwen 1 of 2 dagen per maand vrij nemen omdat dat hun hevigste dagen zijn en ze het echt even niet zien zitten. Uiteindelijk maakt het namelijk ook niks uit, maar omdat onze mentaliteit is 'wat de ander heeft wil ik ook' gaat dit volledig de soep in lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:25

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:27

Emmaa_ schreef:

Dit :j

Hoe vaak ik wel niet naar mijn hoofd heb gekregen dat ik er maar gewoon een pijnstillertje in moet drukken, dat het dan vast wel kan, en ach, zó erg kan het toch niet zijn? Je stelt je gewoon aan hoor, je komt maar gewoon.

Ik heb soms echt de neiging zo'n persoon een stomp in zn gezicht te geven. 'ach, zo erg kan het toch niet zijn? Druk er maar een pijnstillertje in' :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:27

Overigens lijkt mij als werkgever de keuze gauw gemaakt, als een van je sollicitanten maar voor 3/4 inzetbaar is en de ander wel volledig. Gelukkig is het bijna 32 maart en zal het zo'n vaart niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:28

Resistance schreef:
IMJ schreef:
Ik denk dat het een 1 april-grap is..
Maar ga dan toch mijn pil maar niet meer doorslikken :D
Elke maand een week vrij! Wauw :D

Daarom staat het vast ook op Trouw. Denk niet dat die aan 1 april grappen doen. ;)

https://www.trouw.nl/samenleving/niet-a ... ~a43f8525/

Het is overigens al langer een discussie hoor. In Nederland speelt het al jaren en in Italië zijn ze al flink wat tijd bezig met het formuleren van regelgeving hier omheen. Ik geloof dat het zo was dat je door een arts moest laten vaststellen dat je menstruatie ook echt hevig genoeg was om er ziek van te zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:29