Vermoedelijke aanslag(en) rondom het Britse parlement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karlli

Vermoedelijke aanslag(en) rondom het Britse parlement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:25

Tsja, waar begin je...

Ik volg met veel verbazing de 'live' blog van NOS.

Rond 15:45 zijn er bij het Britse parlement in Londen zijn schoten en een explosie gehoord. Veel is onduidelijk. Bij de schietpartij zijn mogelijk meerdere gewonden gevallen.

Nu spreek men op dit moment van iniederval een auto die is ingereden op de voetgangers op de Westminster brug.
Er is misschien ook spraken van hetzelfde met een andere auto op voetgangers in ingereden voor het parlementsgebouw, de mensen in deze auto zouden vermoedelijk doodgeschoten zijn door de politie.

Het parlements gebouw zou in lockdown status verkeren. Een vermeende schutter zou in het parlement zijn neergeschoten.

Westminster station is afgesloten, en er is geen metro verkeer meer.

EDIT: De NCTV heeft op het incident gereageerd: “We houden de situatie in Londen continue in de gaten. Op dit moment geen aanleiding voor extra maatregelen in Nederland.”

EDIT2:
​Wat weten we tot nu toe?

- Er hebben twee incidenten plaatsgevonden in Londen, op min of meer hetzelfde tijdstip

- Er is een auto op mensen op de Westminster Bridge ingereden. Daar zijn ongeveer tien mensen bij gewond geraakt. Hoe ernstig de verwondingen zijn, is niet duidelijk. De chauffeur van de auto zou zijn uitgestapt en weggerend, zegt een journalist van Sky News

- Op circa hetzelfde moment kwam een man de hekken van het parlementsgebouw binnen. Het is onduidelijk of dit de chauffeur van de auto op de brug is. Sommige journalisten denken dat dit het geval is, dat is nog niet bevestigd

- De man werd tegengehouden door twee agenten. Die werden neergestoken. De dader werd neergeschoten, het is onduidelijk hoe hij er aan toe is. Hij is naar het ziekenhuis gebracht

- De Britse politie beschouwt de incidenten als een terroristische aanval

- Alle straten van Westminster zijn afgesloten voor het verkeer

- Mensen in het parlementsgebouw mogen niet naar buiten

- Buiten het parlementsgebouw staat een auto, die wordt momenteel omsingeld door politieauto’s

De blog: http://nos.nl/liveblog/2164474-schoten- ... ement.html

Bron: NOS
Laatst bijgewerkt door karlli op 22-03-17 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Vermoedelijke aanslag(en) rondom het Britse parlement

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:28

Ik kreeg net inderdaad een pop-upje van nu.nl op mijn mobiel. Zit ook met verbazing dit te volgen. Hoop dat alles meevalt :=

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:42

Bron: NOS liveblog

Wat weten we tot nu toe?

- Er hebben twee incidenten plaatsgevonden in Londen, op min of meer hetzelfde tijdstip

- Er is een auto op mensen op de Westminster Bridge ingereden. Daar zijn ongeveer tien mensen bij gewond geraakt. Hoe ernstig de verwondingen zijn, is niet duidelijk. De chauffeur van de auto zou zijn uitgestapt en weggerend, zegt een journalist van Sky News

- Op circa hetzelfde moment kwam een man de hekken van het parlementsgebouw binnen. Het is onduidelijk of dit de chauffeur van de auto op de brug is. Sommige journalisten denken dat dit het geval is, dat is nog niet bevestigd

- De man werd tegengehouden door twee agenten. Die werden neergestoken. De dader werd neergeschoten, het is onduidelijk hoe hij er aan toe is. Hij is naar het ziekenhuis gebracht

- De Britse politie beschouwt de incidenten als een terroristische aanval en wil dat mensen bij het parlementsgebouw wegblijven

- Alle straten van Westminster zijn afgesloten voor het verkeer

- Mensen in het parlementsgebouw mogen niet naar buiten

- Buiten het parlementsgebouw staat een auto, die wordt momenteel omsingeld door politieauto’s

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:43

Maureen95 schreef:
Ik kreeg net inderdaad een pop-upje van nu.nl op mijn mobiel. Zit ook met verbazing dit te volgen. Hoop dat alles meevalt :=

Klopt, ik hoop zo dat het mee valt voor de mensen daar....

@Pasha_2011 ik heb ze net exact tegelijk aan mijn OP toegevoegd :o

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:44

Precies een jaar na België, bedacht me vanmorgen nog dat het wel heel ironisch zou zijn en jawel: Wederom een aanslag.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:44

Hier (ik woon in London) hebben ze het op het nieuws over 12 gewonden, en ze hebben net bekend gemaakt het te behandelen als een terroristische aanslag.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:47

Heel veel sterkte daar Nadia!

Citaat:
Een van de twee agenten die zijn neergestoken, wordt op dit moment gereanimeerd, meldt de BBC.

Citaat:
De politie heeft mensen gevraagd om weg te blijven bij de volgende gebieden: Het parlementsplein, Whitehall, Westminster Bridge, Lambert Bridge en Victoria Street.

De politie roept mensen ook op om al het beeldmateriaal dat ze van de aanval hebben, aan de politie af te staan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:51

_Nadia_ schreef:
Hier (ik woon in London) hebben ze het op het nieuws over 12 gewonden, en ze hebben net bekend gemaakt het te behandelen als een terroristische aanslag.

Brrr :brr: dat lijkt mij echt heel eng nu.

Ailill schreef:
Precies een jaar na België, bedacht me vanmorgen nog dat het wel heel ironisch zou zijn en jawel: Wederom een aanslag.

Ze roepen het ook op de tv, maar dit lijkt mij misschien toevallig, maar persoonlijk zou ik als, het daar om ging, juist weer toeslaan in Belgie.
Laatst bijgewerkt door chamion op 22-03-17 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:52

Citaat:
Ondertussen in het parlementsgebouw

In het parlementsgebouw worden alle Lagerhuisleden, Lords, journalisten en bezoekers door zwaarbewapende veiligheidsmensen bij elkaar in een ruimte gezet en bewaakt. Onder hen NRC-correspondent Garschagen, volgens hem is er geen paniek.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:52

Ik heb net wat beelden gezien (kan de tv niet aanzetten, heb mijn kinderen rondlopen en die hoeven dit niet te zien) maar ik geloof nooit dat het maar 12 gewonden zijn..
Ik weet dat het een kwestie van tijd was voor het hier (weer) zou gebeuren, maar t zet je wel aan het denken, je zal er lopen met je kinderwagen..

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:54

_Nadia_ schreef:
Ik heb net wat beelden gezien (kan de tv niet aanzetten, heb mijn kinderen rondlopen en die hoeven dit niet te zien) maar ik geloof nooit dat het maar 12 gewonden zijn..
Ik weet dat het een kwestie van tijd was voor het hier (weer) zou gebeuren, maar t zet je wel aan het denken, je zal er lopen met je kinderwagen..

Nou inderdaad! Rare wereld..

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:54

_Nadia_ schreef:

Snap ik helemaal, alleen die gedachte al :(:)

Als ik het goed begrijp, en het klopt zijn er minimaal 12 voetgangers gewond.
Dan nog de inzittende uit de auto(s?) die zijn neergeschoten en vermoedelijk dood.
Twee agenten neergestoken, waarvan een gereanimeerd wordt.
En een vermoedelijke schutter die ook is neergeschoten?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:57

Tis allemaal heel onduidelijk, de ene newssite zegt 1 dader die uit die auto gekomen is en neergeschoten is (leeft nog wel) een andere zegt inderdaad meerdere daders.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:57

Mijn vriend zit nu ook in London voor school.. nog niks gehoord van hem, dus hoop dat alles goed is!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:58

Jeetje bah! En idd precies een jaar later.... :n
Wat een wereld zeg... wat een stelletje gekken zijn er in deze wereld.
Heel veel sterkte _Nadia_.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:03

Volgens NRC:
-Bij twee incidenten bij het Britse parlement zijn een aantal gewonden gevallen. De politie behandelt de incidenten vooralsnog als terreurdaden, totdat anders wordt aangetoond.

-Bij het Lagerhuis probeerde een gewapende man binnen te dringen en viel hij met een mes een agent aan. Nadat hij het parlementsgebouw had betreden werd hij neergeschoten door agenten. Volgens verschillende journalisten, die zich in het gebouw bevonden toen het incident plaatsvond, is een van de gewonden overleden.

-In een incident op de Westminsterbrug zijn meerdere gewonden gevallen, al lopen de schattingen uiteen van vijf tot twaalf. Verschillende mensen zouden zijn aangereden door een personenauto.

-Het parlementsgebouw werd direct hermetisch afgesloten, en premier Theresa May, die zich op dat moment in het gebouw bevond, werd in veiligheid gebracht. Ze heeft inmiddels via een woordvoerder laten weten ze ongedeerd is.

-De politie heeft het metrostation onder het parlementsgebouw, Westminster Station, laten afsluiten voor het publiek. Ook rondom het Lagerhuis zijn verschillende straten afgezet. De politie heeft ooggetuigen opgeroepen hun filmpjes en video's op te sturen, en discreet om te gaan met afbeeldingen van slachtoffers.

Ook zou de man die het parlementsgebouw inliep zijn neergeschoten en ligt er nu een lichaam met 2 kleden eroverheen. De journalist kon helaas niet bevestigen of dit de neergeschoten man is.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:05

Pfoe, gezellige boel daar dus!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:06

Wanneer valt iets eigenlijk onder een "terroristische aanslag"?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:07

LadyMadonna schreef:
Wanneer valt iets eigenlijk onder een "terroristische aanslag"?

Tegenwoordig bijna alles...
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 22-03-17 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:08

T is maar wat je grappig vind....

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:10

Citaat:
'Dader is dikke zwartgeklede man'

Een ooggetuige op de brug zegt tegen de BBC dat hij een lichaam in het water heeft zien liggen. Twee andere getuigen melden dat de dader een dikke zwartgeklede man zou zijn. De twee zagen dat hij door het hek bij het parlement het terrein op rende. Een bewaker in geel hesje viel naar de grond nadat hij door de man was neergestoken. Een tweede bewaker kwam aanrennen en schoot de zwart geklede man dood.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:11

Bron? Want ik begrijp op het nieuws dat de dader is neergeschoten in de tuin en afgevoerd naar het ziekenhuis

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:12

Nu inderdaad een dode gemeld (hoewel nog niet officieel) en een aantal mensen met levensbedreigende verwondingen

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:15

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:17

Tnx.. er wordt met zulke dingen ook altijd veel onzin de wereld ingeslingerd, vandaar mijn vraag