Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Behalve dat kan je niet zoeken naar wat je niet kent. 'We' zoeken naar vergelijkbaar leven omdat al de rest zo abstract is dat we niet zouden kunnen bepalen of het leeft of niet.
Ik heb me die vraag ook al vaak gesteld. Sowieso betwijfel ik of we wel buitenaards leven moeten willen vinden... Of ze zijn slimmer en dan willen ze of niks met ons te maken hebben (want ze tonen zich niet) of ze zijn uit op onze bronnen en/of planeet (want ze maken zich niet bekent) ten koste van ons,
Of ze zijn dommer en we hebben er niks aan,
Maar mensen hun nieuwsgierigheid is oneindig en ook dat is een grote, misschien wel de kern-reden. Voor de zoektocht naar leven op andere planeten... Bestaan ze en zo ja, wie zijn ze, lijken ze op ons of wij op hun, wat doen ze en kunnen ze... Allemaal vragen die te herleiden zijn naar één kern-eigenschap : nieuwsgierigheid
Edit: even wat leestekens en nog wat gedachten toegevoegd..
Ayasha schreef:Ik denk dat, gebaseerd op de grootte van het heelal en de hoeveelheid planeten die wij al kunnen zien/vinden met relatief 'beperkte' technologie (op dat gebied). Dat de kans groter is dat er nog minstens één populatie en waarschijnlijk wel meerdere zijn naast de onze. Het ide dat wij de 'uitverkorene ' zijn in een heelal zo groot dat het als 'oneindig' beschreven wordt met ontelbare planeten en melkwegen vind ik gewoon te arrogant ...![]()
Áls we het enige leven zouden zijn en dus een soort 'uitverkorene' zouden we er toch wel beter in zijn... Vergeleken met het heelal zijn wij bovendien een erg jonge soort. Hoe kan er al die tijd niets geweest zijn, en dan is er nog het 'principe' dat iets niet uit 'niets' kan voortkomen dus moet er altijd 'iets' geweest zijn. Wat in houdt dat dat 'iets' dat er altijd geweest is ook altijd is blijven evolueren (ook een filosofisch principe) want iets in 'beweging' wil blijven bewegen wat zou betekenen dat de kans simpelweg (in mijn ogen) groter is dat er elders nog evoluties zijn van het 'iets' waaruit wij ontstaan zijn, ouder of jonger en aangepast aan de invloeden die op hun van toepassing waren, dus wellicht idd in alle opzichten verschillend van ons.
Kijk eens hoeveel verschillende soorten leven 1 kleine planeet al heeft... Hoeveel zouden er dan wel niet (kunnen) zijn op niveau van het heelal...
Maar ik betwijfel of onze hersens dat kunnen bevatten. Wellicht ook de reden dat áls we al leven zouden vinden dat leven zal zijn dat lijkt op ons... Omdat we elke andere vorm niet kunnen bevatten. Wat de zoektocht naar gelijkaardig leven ook begrijpelijk maakt, met zo'n groot gebied als het heelal moet je je criteria van de zoektocht ergens anders gaan leggen om het ietwat haalbaar te maken natuurlijk.. Als je niet weet wat je zoekt en ook niet waar je het moet zoeken dan wordt het wel heel moeilijk. De waar is al ingeperkt tot de planeten waar we kunnen 'geraken' (met camera of fysiek) maar das nog een groot zoekgebied dus ga je selecteren op 'wat' je zoekt, dus waaraan dat moet voldoen.
Kuggur schreef:Knappe conclusie op basis van één diersoort, die trouwens eerder omnivoor is.
Je kunt best gelijk hebben, maar voor hetzelfde geld zit je er volledig naast.
En als je de technologische capaciteit hebt interstellair te reizen, is het nogal onwaarschijnlijk dat je dat doet voor een biefstukje.
eclair98 schreef:Maar dan, wat is intelligentie? Zijn wij intelligent? Of is ons paard dat? Is het te meten met een IQ test?