Geweld tegen hulpverlening, hoe denk jij er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Geweld tegen hulpverlening, hoe denk jij er over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 00:19

Het komt steeds meer voor:

https://www.hulpverlening.nl/nieuws/die ... -te-stelen

Een recente gebeurtenis:
https://www.youtube.com/watch?v=DIh9OudPupw

Een ouder filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=LcTT5sn078s

Ofwel, geweld tegen hulpverlening is tegenwoordig in onze maatschappij bijna 'normaal' te noemen.
Zelf vind ik het verschrikkelijk, diegene die hulp verlenen werken met man en macht om iemand te helpen, en worden daarin belaagd, geschopt, geslagen, en met brute kracht tegengehouden om het juiste werk(het bieden van (eerste)hulp) uit te kunnen voeren.

Hoe denk jij hierover? En wat is een effectieve manier om dit te stoppen volgens jou?

Kalender7

Re: Geweld tegen hulpverlening, hoe denk jij er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:22

Straffen en niet zon beetje ook. Celstraf 3 jaar en niet vervroegd vrij kunnen komen. Walgelijk stel gekke die aan onze hulpverleners komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:32

Ik ben verpleegkundige en heb nog niet veel te maken gehad met fysieke agressie, wel verbaal al,heel wat te verduren gehad. En ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat we aan ons lot over gelaten worden. Je mag niets terug zeggen en zeker niets terug doen en de cliënt of familie die de agressor zijn, krijgen altijd gelijk. Er wordt steevast wel iets gevonden waardoor de directie vindt dat je als zorgverlener begrip moet hebben voor de agressie naar jou toe.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:38

Namen opschrijven, en zodra hunzelf eens 112 bellen, geen hulp verlenen!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 01:55

Komt "steeds meer" voor en wordt "tegenwoordig normaal gevonden". Zie ik wel meer, maar waar komt dat vandaan? Is dat onderzocht? Ben vaak skeptisch over deze uitspraken. Hysterie om niks zit in een klein hoekje en we weten nu immers meer van wat er gebeurt.

Edit.
http://www.handhavingsacademie.info/agr ... e-cijfers/
https://decorrespondent.nl/2374/factche ... 8-76fca866
(Recentere bronnen kan ik zo niet vinden. Topic is ook minder trending). Nrc artikel zag ik maar kan ik niet bij :+.

Paar jaar geleden toen dit een hot topic was, geen stijging iig. Beginnen met "tegenwoordig is steeds meer" is makkelijk om ergens verontwaardigd over te zijn, maar laten we niet meer heisa maken dan er in de wereld is. Kan er niet zo goed tegen. (Als je me een bron kunt geven dat het inderdaad meer voor komt neem ik mijn woorden terug :) )

Dat gezegd hebbende is geweld tegen hulpverleners niet acceptabel (sowieso nooit natuurlijk, maar tegen hulpverleners doet extra "pijn"). Laten we eerlijk zijn, niemand hier gaat zeggen "ja prima geweld tegen hulpverleners". Zwaarder straffen, tsja, voelt goed in de samenleving maar volgens mij is bewezen dat dat niet zozeer afschrikkend werkt. Al zijn die mensen dan iig langer van de straat, wat iets is. Maakt ook verschil of het hysterische familieleden zijn of gewoon ordinaire dieven, in mijn optiek. Al is wat hierboven beschreven wordt natuurlijk geen goede situatie.

Dat vervroegde vrijstelling slaat imo helemaal nergens op, dat is zo ongeveer standaard. Mogen ze van mij helemaal omgooien. Maar dat is een ander verhaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:13

Ik denk dat Nederland de plank erg mis slaat mbt straffen. Geweld tegen wie dan ook moet gewoon ontzettend zwaar bestraft worden. En misschien is het een goed idee dat zodra het geweld tegen hulpverleners betreft, er nog een schepje bovenop gedaan wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:18

Ierpier schreef:
Komt "steeds meer" voor en wordt "tegenwoordig normaal gevonden". Zie ik wel meer, maar waar komt dat vandaan? Is dat onderzocht? Ben vaak skeptisch over deze uitspraken. Hysterie om niks zit in een klein hoekje en we weten nu immers meer van wat er gebeurt.

Dit dus. Geweldsmisdrijven nemen juist sterk af, zelfs globaal bekeken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:37

Kinke schreef:
Ik denk dat Nederland de plank erg mis slaat mbt straffen. Geweld tegen wie dan ook moet gewoon ontzettend zwaar bestraft worden. En misschien is het een goed idee dat zodra het geweld tegen hulpverleners betreft, er nog een schepje bovenop gedaan wordt.

Dit dus, mijn zoon is langs achter aangevallen door een jongen terwijl hij stond te wachten op iemand,Niks gezien niks gehoord hij was in 1x out.Gelukkig waren er getuigen die de jongen herkend hebben en de jongen net 18 geworden is opgepakt.Zijn straf ,sorry zeggen en de rekening van het ziekenhuis betalen.Een maand later stond hij weer voor het gerecht,hij had iemand bewerkt met een gebroken fles.

Ik ben zelf opgegroeid in de grote stad en kwam veel meer op straat als mijn kinderen,geweldkwamen wij zelden of nooit tegen.Nu woon ik in een dorp het geweld hoor je vaker en vaker ,geen statistiek voor nodig.
I heb heb trouwen sop de eerste hulp ook gezien hoor,dronken mensen die binnen gebracht worden argressief zijn tegen het personeel ,liggen te roepen in de gangen,politie die er bij moet komen om ze in bedwang te houden.Ik kan me voorstellen dat het voor het personeel akelig werken is,maar jij als patient ligt er ook niet gemakkelijk,terwijl je er niet voor je hobby ligt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:39

Ik vind de vraag 'hoe denk jij erover' enigszins vreemd. Alsof er mensen zijn die nu zullen zeggen "ja leuk, ik doe er altijd aan mee, vind het echt tof om stennis te schoppen!"

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:42

beatje schreef:
Ik ben zelf opgegroeid in de grote stad en kwam veel meer op straat als mijn kinderen,geweldkwamen wij zelden of nooit tegen.Nu woon ik in een dorp het geweld hoor je vaker en vaker ,geen statistiek voor nodig.
.

Dat je geen statistiek nodig meent te hebben, maakt dat je je mening nooit zult bijstellen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:44

Kinke schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het onacceptabel met wat voor reden dan ook. Opzettelijk hulpverleners hinderen moeten ze al gelijk zwaar bestraffen, geweld tegen hulpverleners moet zeer zwaar aangepakt worden. Het is van de gekke dat bijv. brandweer eerst de politie polshoogte moet laten nemen alvorens ze een brand kunnen blussen, omdat ze bekogeld werden met vuurwerk.

Gisteren heb ik wegmisbruikers gekeken. Een man die stilgezet werd wegens wangedrag op de weg. Gelijk een grote mond en tekeer gaan en allerlei ziektes vlogen in het rond in het gebrekkig Nederlands. Dit soort mensen mogen ze van mij hun bus uit slepen en aanhouden.
Het begint gewoon al met het gebrek aan respect voor hulpverleners.

Als ik dan zo'n serie kijk als Buch uit de bajes, dan wordt ik daar echt heel triest van. Je ziet dat ze niet veranderen. Ze komen vrij en belanden zo weer op het foute pad. Dat soort volk heeft voor niemand respect, ook niet voor hulpverleners. Het erge is, ook al worden die flink aangepakt als ze geweld gebruiken tegen hulpverleners, het interesseert ze niets en het maakt geen indruk. Ze lachen erom en zitten hun tijd wel uit als ze hier al voor vast komen te zitten.
En ondertussen kosten dit soort mensen de maatschappij bakken vol met geld.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:49

Kuggur schreef:
beatje schreef:
.

Dat je geen statistiek nodig meent te hebben, maakt dat je je mening nooit zult bijstellen.

Ervaring in het dagelijkse leven zegt soms meer als een papiertje.Aangezien ik de 50 ruim gepasseerd ben en dus al wat levenservaring heb dan zie je de wereld rond je veranderen.

Maar ik kan me wel voorstellen dat in een weinig bevolkt gebied als Ijsland ,het anders kan zijn.Waarschijnlijk kan je daar alleen op een papiertje zien hoe er om je heen geleefd word.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:50

beatje, je hoort ook vaker over geweld dan 50 jaar geleden omdat de media veel sneller en beter verspreid worden ;)
Dus wat je zegt hoeft niet waar te zijn natuurlijk ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:52

Goof schreef:
Ik vind de vraag 'hoe denk jij erover' enigszins vreemd. Alsof er mensen zijn die nu zullen zeggen "ja leuk, ik doe er altijd aan mee, vind het echt tof om stennis te schoppen!"

Ik denk inderdaad dat als iemand dat al zou vinden, die niet in dit topic gaat reageren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:57

Goof schreef:

Dit is precies mijn gedachte ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:58

beatje schreef:
Kuggur schreef:

Ervaring in het dagelijkse leven zegt soms meer als een papiertje.Aangezien ik de 50 ruim gepasseerd ben en dus al wat levenservaring heb dan zie je de wereld rond je veranderen.

Maar ik kan me wel voorstellen dat in een weinig bevolkt gebied als Ijsland ,het anders kan zijn.Waarschijnlijk kan je daar alleen op een papiertje zien hoe er om je heen geleefd word.

Haha, serieus? Je speelt de leeftijdskaart? Om over "je bent naïef want je leeft op het platteland "nog maar te zwijgen.
Enfin, je discussietechniek is in ieder geval in lijn met je meningsvorming kunnen we vaststellen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:00

Ik werk in het OV en kom veel geweld tegen. Het stukje respect voor de mede mens is bij een hoop mensen ver te zoeken. En er is een groep doe met kop en schouders er boven uitsteekt....alleen mag dit nooit gezegd worden want dan ben je aan het discrimineren! Zo hadden wij laatst bijv. (lees eergisteren) 2 asielzoekers zonder vervoerbewijs, zonder identiteitsbewijs maar wel met een dagvaarding wegens vernieling van een auto op zak! Deze twee heren in de leeftijd van 20/25 jaar oud zijn nog geen 2 maanden in Nederland. Ze zijn aangehouden door de politie en later kregen we te horen dat ze er niks mee konden, maar dat een van de heren de Hulp officier van justitie(type mannelijk) meerdere malen schatje noemde.Hoezo respect? Hoe kunnen we ooit verwachten dat zulke mensen zich zullen aanpassen aan onze normen en waarden? En zo zijn er ook een hoop wel Nederlandse burgers die zich als holbewoners gedragen!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:04

Wat mij betreft mogen de straffen ook zwaarder voor geweldplegers.
Maar hoe wil je dit in praktijk doen.
Met elke ambulance een peleton ME-ers meesturen of agenten om geweldplegers gelijk op te pakken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:05

Goh, pas in de zeventiende post, valt nog mee.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:06

Kuggur schreef:

:')
Zo voorspelbaar de verhalen die gaan komen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:09

Vrij zinloos topic. Hetzelfde als van die Facebook berichten van 'zet dit op je tijdlijn als je tegen kanker / mishandeling / zinloos geweld bent'. Wat bereik je ermee?

Lijkt me logisch dat minstens 99% dit niet okee vindt en degene die dat wel vinden gaan hier niet reageren.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:14

Sleeper schreef:
Kuggur schreef:

:')
Zo voorspelbaar de verhalen die gaan komen.

Vertel?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:14

Volgens mij vind iedere generatie dat het in hun tijd beter was dan de huidige tijd.

Ook ik vind het ontzettend erg dat dit gebeurd. Maar als het zo simpel was op te lossen was het vast wel gebeurd. Het is niet alsof mensen straffen en in de gevangenis stoppen ervoor zorgt dat ze als engeltjes terug komen en de rest van de wereld ook stopt met geweld. Moet het stoppen? Ja. Hoe? Geen idee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:25

Delphi schreef:
Kinke schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Ik vind het onacceptabel met wat voor reden dan ook. Opzettelijk hulpverleners hinderen moeten ze al gelijk zwaar bestraffen, geweld tegen hulpverleners moet zeer zwaar aangepakt worden. Het is van de gekke dat bijv. brandweer eerst de politie polshoogte moet laten nemen alvorens ze een brand kunnen blussen, omdat ze bekogeld werden met vuurwerk.

Gisteren heb ik wegmisbruikers gekeken. Een man die stilgezet werd wegens wangedrag op de weg. Gelijk een grote mond en tekeer gaan en allerlei ziektes vlogen in het rond in het gebrekkig Nederlands. Dit soort mensen mogen ze van mij hun bus uit slepen en aanhouden.
Het begint gewoon al met het gebrek aan respect voor hulpverleners.

Als ik dan zo'n serie kijk als Buch uit de bajes, dan wordt ik daar echt heel triest van. Je ziet dat ze niet veranderen. Ze komen vrij en belanden zo weer op het foute pad. Dat soort volk heeft voor niemand respect, ook niet voor hulpverleners. Het erge is, ook al worden die flink aangepakt als ze geweld gebruiken tegen hulpverleners, het interesseert ze niets en het maakt geen indruk. Ze lachen erom en zitten hun tijd wel uit als ze hier al voor vast komen te zitten.
En ondertussen kosten dit soort mensen de maatschappij bakken vol met geld.

dat ligt overigens meer aan de hulpverlening in nederland dan aan de jongeren zelf.
Ik zie het hier in de JJI: de jongeren komen binnen, wordt een behandeling toegezegd maar het duurt te lang voordat dit doorgang kan vinden. Er zijn te veel schijven waarop het stroopt zeg maar. Daar komt nog bij dat een gevangenis of een soorgelijke gesloten setting voor enorme verharding zorgt; de emoties stompen (nog verder) af; het is puur overleven voor deze jongeren. Dit heeft consequenties wanneer zij weer buiten komen.

Ik ben het met jullie eens als het gaat om de softe aanpak en kans op recedive, maar er is gebleken dat Nederland het helemaal niet slecht doet op de misdaadschaal. Kijk eens naar landen om ons heen, waarbij keihard wordt opgetreden en de, overwegend jonge mannen, tijdenlang in afzondering opgesloten zitten. Deze mannen komen dan weer zonder enige begeleiding buiten, hebben niets om voor te vechten en hebben niets om te verliezen. Komen buiten zonder dagbesteding en geld; alle ingredienten om voor (ernstig) recedive te zorgen.

Ik vind dat veel mensen het gevangeniswezen enorm idealiseren. We sluiten ze op en dan leren ze er wel van. Zo werkt het helaas niet...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:29

Dat het steeds meer voorkomt mag duidelijk zijn. Heb 20 jaar dagelijks met de trein gereisd. In die 20 jaar 1x een incident meegemaakt en dat heeft toen diepe indruk gemaakt. Vorig jaar 3x met de trein gereisd waarvan 2x een incident meegemaakt tegen conducteur.
Wat ik ervan vind? Werkkamp invoeren of zo.... in ieder geval flink en zwaar straffen. Bij minderjarigheid ook de ouders straffen.

Overigens mogen ouders die tegenover schoolpersoneel uit hun dak gaan ook meegeteld worden imo. Op feestjes wordt er geroemd op hoe ouders leraren ff op hun plaats zetten.... werkelijk omgekeerde wereld.....