Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarJon schreef:Interessant vraagstuk. Vanuit het oogpunt van de piloot en vanuit die van de rechter, trouwens.
WinSel schreef:De film heet Sully. Is net in de bios geweest, misschien nog wel.
Erg goede film!
Wat ik zou kiezen... Geen idee. Erg lastig
magda_90 schreef:Sowieso onterecht dat de piloot ervoor moet opdraaien, hij deed ook maar wat gezegd werd (al dan niet met bedreigingen?).
Verder vind ik het lastig. Enerzijds is de schade zo "beperkt" gebleven anderzijds zijn het wel 164 burgers.
verootjoo schreef:magda_90 schreef:Sowieso onterecht dat de piloot ervoor moet opdraaien, hij deed ook maar wat gezegd werd (al dan niet met bedreigingen?).
Verder vind ik het lastig. Enerzijds is de schade zo "beperkt" gebleven anderzijds zijn het wel 164 burgers.
Die piloot die het vliegtuig uit de lucht schoot was niet de piloot van het gekaapte vliegtuig. Dus werd niet bedreigd.
Ik vind het een logische keuze... 164 doden of 70.164.
tamary schreef:MarJon schreef:Interessant vraagstuk. Vanuit het oogpunt van de piloot en vanuit die van de rechter, trouwens.
Nog lastiger, beide hadden gelijk. De wet voorziet niet in dit soort vraagstukken, deels omdat ze zo nieuw zijn en deels omdat het goedpraten en dus straffeloos uitvoeren van zulke acties met welke intenties dan ook mogelijk maakt.
Gezien de situatie heeft de piloot de juiste keuze gemaakt, maar dan nog heeft zijn handelen 164 doden tot gevolg. Strafbaar feit, maar aangepaste straf gezien de omstandigheden zou ik zeggen. Mensen doden mag niet zonder consequenties zijn, anders is de rechtsstaat overbodig, immers voor alles is wel een plausibele reden te verzinnen (waar of niet, begrijpelijk of niet) waardoor straf niet op de plek zou zijn.
elenaMM77 schreef:de situaties zijn niet nieuw?
zolang er luchtverkeer is, is er neerstortend luchtverkeer..
eenitraM schreef:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/US_Airways-vlucht_1549
Soortgelijk. Tevens een verfilming van gemaakt waarbij de piloot ook eerst werd veroordeeld.
Ik zou niet weten wat ik had gekozen.. beide is verschrikkelijk om mee te maken.
secricible schreef:Ik hoorde dit vanochtend op de radio en sindsdien vraag ik me af... Hij heeft tegen de grondwet gehandeld omdat je geen levens mag "inruilen".
Maar dat heeft hij helemaal niet gedaan toch? Die mensen in dat vliegtuignwaren sowieso dood, ook als ze op dat stadion gestort waren. Hij heeft dus alleen duizenden levens gered. Of mis ik iets?
Citaat:Op 15 kilometer afstand neemt gevechtspiloot Lars zelf de beslissing om het vliegtuig uit de lucht te schieten.
tamary schreef:elenaMM77 schreef:de situaties zijn niet nieuw?
zolang er luchtverkeer is, is er neerstortend luchtverkeer..
Het kapen van burgerluchtvaart vliegtuigen vol passagiers om terreur te zaaien is een redelijk nieuw fenomeen. Toestellen zullen al veel eerder om technische of botsing met vogels op een bewoonde plek neergestort zijn, maar daar was geen opzet bij.
tamary schreef:secricible schreef:Ik hoorde dit vanochtend op de radio en sindsdien vraag ik me af... Hij heeft tegen de grondwet gehandeld omdat je geen levens mag "inruilen".
Maar dat heeft hij helemaal niet gedaan toch? Die mensen in dat vliegtuignwaren sowieso dood, ook als ze op dat stadion gestort waren. Hij heeft dus alleen duizenden levens gered. Of mis ik iets?
Uit het artikel :Citaat:Op 15 kilometer afstand neemt gevechtspiloot Lars zelf de beslissing om het vliegtuig uit de lucht te schieten.
Hij heeft zelf dus de eindbeslissing genomen, niet zijn leidinggevende. Kijk je de trailer van de film, dan zie je dat hem ook wordt aangerekend dat hij tegen de orders van zijn leidinggevende in gegaan is. Dan moet je ook de vraag gaan stellen of hij een compleet beeld had van wat er allemaal speelde in het andere vliegtuig en of/welk stadium onderhandelingen met de kapers waren. Hoe meer je weet over de situatie hoe lastiger het allemaal wordt. Enkel afgaande op de basis feiten is het een simpel zwart/wit verhaal, omdat je er dan van uit gaat dat die feiten kloppen. Bij meer details wordt het een lastigere zaak om vast te stellen of hij correct gehandeld heeft.
Wel zal hij hoogst waarschijnlijk naast de burgerrechter ook voor militair gerecht gesleept worden ivm negeren orders, want dat neerschieten heeft hij zelf besloten zonder orders daar voor.
Citaat:Op 15 kilometer afstand neemt gevechtspiloot Lars zelf de beslissing om het vliegtuig uit de lucht te schieten. Hij offert daarmee 164 passagiers op, maar redt misschien wel het leven van tienduizenden anderen.
Roodvos schreef:Uit het artikel:Citaat:Op 15 kilometer afstand neemt gevechtspiloot Lars zelf de beslissing om het vliegtuig uit de lucht te schieten. Hij offert daarmee 164 passagiers op, maar redt misschien wel het leven van tienduizenden anderen.
Voor mij cruciaal in deze is het woord 'misschien'. De afloop is nog onbekend, en er waren mogelijk nog andere oplossingen. Hij neemt hier het recht in eigen hand en dat is wat mij betreft niet geoorloofd.
Hij had slechts mogen handelen na een bevel om het vliegtuig uit de lucht te halen.