Palmera schreef:Ik ben tegen. Ondanks dat het een belangrijk deel van een religie is, gaan ook religiën doorgaans met de tijd mee. Vroeger wist men niet beter, nu wel.
Om een voorbeeld te geven: het besnijden van jonge jongetjes gebeurde vroeger gewoon in een schuur van een familielid. Zonder hygiëne, zonder verdoving en zonder antibiotica. Er stierven veel jongetjes bij deze relatief simpele ingreep. Maar ze wisten nu eenmaal niet beter en goede medische zorg was niet voorhanden.
Tegenwoordig vind deze kleine ingreep plaats in onze nederlandse ziekenhuizen met uitstekende medische faciliteiten. En geen haan die ernaar kraait dat deze verbetering van een religieuze handeling niet meer helemaal gaat volgens de traditie. (= vieze schuur)
Dus waarom mag een religieuze handeling m.b.t de dieren dan niet verbeterd worden? Waarom moeten we hiermee dan wel ergens in het jaar nul blijven hangen? Imo onnodig en eigenlijk ook hypocriet.
Yipee schreef:Ik heb zelf ervaringen in het slachthuis. Verdoofd slachten van een rund vond ik zelf erg meevallen. Bij onverdoofd slachten zijn ze nog heel erg lang bij bewustzijn. Ik raak zelf al in paniek bij de gedachte alleen al. Nee voor mij geen halal. Ik wil eigenlijk al niet eens meer eten bij de Turkse/Marrokaanse shoarma eethuis.
Helaas is het zo dat er geen keurmerk bestaat voor Niet halal vlees in Nederland. Het is namelijk zo dat er ook delen van een dier niet kosjer of haram zijn. Die eten Moslims en Joden niet op. Dit gaat gewoon naar de 'gewone' vlees industrie en wordt daar verwerkt. Goed om niks weg te gooien natuurlijk maar ik wil het niet.
Ik vind het geen probleem dat iemand voor zijn geloofsovertuiging halal vlees wil consumeren, alleen deze geloofsovertuiging wordt mij deels wel opgedrongen. Er zijn namelijk geen keurmerken voor verdoofd geslacht vlees. Dat vind ik het ergste. IK heb dus geen keurmerk waar ik op af kan gaan. Mijn 'geloofsovertuiging' is dus niet belangrijk genoeg.
Voor de dieren mogen ze van mij het onverdoofd slachten ook afschaffen. Anno 2016 weten we beter en kan het diervriendelijker. Ik geloof best dat vroeger halal de meest diervriendelijke methode was. Maar dat is nu gewoon niet meer zo.
Beter dan dit had ik het ook niet kunnen zeggen, bedankt voor de toevoeging
W.b.t. het wel/niet bewustzijn: Het dier mag niet worden verdoofd omdat dit "gif" in het lichaam blijft zitten, en dus ook gevaarlijk is voor de mens. Daarom dus de verdoving met een pin/schok bij de "Nederlandse" slachten.
Het feit dat ze geen verdoving mogen hebben is omdat ze inderdaad volledig bloedvrij moeten zijn zover ik weet, er zat nog iets achter, dit zal ik even gaan opzoeken
Het dier is voor ongeveer 4-10 seconden bewust voordat het "niks meer voelt", de hersenen hebben al hun bloed verbruikt en kunnen dus geen signalen meer doorgeven, dus zijn ze hersendood en voelen ze het niet meer, dit gebeurt bij de normale slacht voor het dier pijn krijgt. Wanneer hij werkelijk dood is weet ik niet meer precies.
Halal dieren krijgen geen sedatie, daarom is het dus een interessant discussieonderwerp. Het is in principe dus ook tegen de Nederlandse wet van dierenwelzijn en dierenleed. Naar mijn weten mogen dieren die sedatie hebben gekregen geen keurmerk krijgen.