Citaat:ING snijdt fors in zijn personeelsbestand. Vooral Nederland en België worden daarbij getroffen. In totaal schrapt het financiële concern zevenduizend banen. In Nederland vervallen 2.300 voltijdsbanen, in België 3.500 banen.
Daarbij neemt ING in Nederland ook afscheid van 950 extern ingehuurde krachten, voornamelijk IT-ers.
De herstructurering moet per 2021 een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen euro opleveren, meldt ING maandag.
De bank wil bovendien tot 2021 zo'n 800 miljoen euro investeren in een verdere overgang naar online bankieren. Dat is bijvoorbeeld nodig, omdat steeds meer klanten bankieren bij ING via mobiele apparaten.
België
In België worden de filialen van ING en Record Bank samengevoegd. Die stappen zijn eveneens nodig om te kunnen investeren in digitalisering. Nederland en België gaan verder gebruikmaken van een digitaal platform voor alle gecombineerde activiteiten.
Bij welke onderdelen en afdelingen de banen verdwijnen, is nog niet precies duidelijk. In Nederland worden in elk geval onder meer staffuncties onder de loep genomen. genomen. Ook zullen er bij de bankfilialen, waar steeds minder mensen langskomen, banen vervallen.
Bij ING werken meer dan 52.000 mensen, van wie ruim 14.800 in Nederland en meer dan 8.100 in België. Vorige week meldden verschillende media al dat de bank een forse reorganisatie voorbereidt.
Harde boodschap
"Digitalisering is ook wat ING heel veel succes brengt. We groeien hard buiten Nederland en België. We weten waar de toekomst ligt", zegt ING-topman Ralph Hamers maandag tegen BNR Nieuwsradio.
"In Nederland en België waar we ook een kantorenbank zijn, betekent dat dat de beweging naar een digitale bank jammer genoeg ook gepaard gaat met herstructureringen", aldus Hamers. Hij noemt de maatregelen van zijn bank "een harde boodschap voor het personeel."
Hamers benadrukte dat bij de reorganisatie sprake is van een ''bruto-aantal''. ''We nemen ook mensen aan wanneer en waar dat nodig is'', zo zei hij.
De reorganisatie is niet goed gevallen bij de betrokken vakbonden in Nederland. De Belgische vakbonden roepen het personeel van ING op om maandag het werk neer te leggen.
Winst
ING boekte in het tweede kwartaal nog aanzienlijk meer winst dan een jaar eerder. De bank verleende daarbij meer kredieten en boekte betere resultaten op de financiële markten dan in de eerste drie maanden van 2016.
ING had een nettowinst van 1,3 miljard euro voor het tweede kwartaal, tegen 358 miljoen euro een jaar eerder. Destijds werd het resultaat gedrukt door een eenmalige afschrijving. Gecorrigeerd voor incidentele posten liep de winst met ruim een kwart op, naar 1,4 miljard euro.
De bank (ING Groep) boekte over 2015 een nettowinst van ruim 4,2 miljard euro.
Ik snap het niet.
Lees ik zoveel vacatures van de ING bank en raak enthousiast en denk ik er zelfs over dat ik in de toekomst misschien daar kan werken.
En lees ik net het nieuws en staat op de voorpagina dat ING 2300 banen schrapt.