Racisme in een ander daglicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:17

Ik heb het laatst deze video gezien. Ik ben absoluut geen racist en ben vrienden met iedereen totdat diegene iets doet waardoor ik ze niet meer aardig vindt. Maar toch ben ik pas na het zien van deze video gaan inzien hoe ongelofelijk belachelijk Racisme wel niet is.

Moderatoropmerking:
Let op! Dit filmpje bevat schokkende beelden. Kijken is op eigen risico.

Ik adviseer iedereen die toch nog een bepaald soort slecht beeld heef van mensen met een bepaalde huidskleur/geloof/geslachtsvoorkeur om dit te kijken. Waarom bestaat racisme nog? Waarom scheren mensen zo snel iedereen over één kam? Ik vind deze video ontzettend sterk. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Waarschuwing geplaatst in OP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:52

Heftig filmpje WOW!

Waarom discriminatie nog bestaat? omdat veel mensen bang zijn voor het geen wat buiten hun denk wereld ligt.
Je zou kunnen stellen dat het geen wat buiten hun denk wereld ligt dwingt om buiten de kaders van hun beleefwereld te stappen.
En dat is een stapbuiten hun comfortzone en dat voelt niet bekend en is dus eng.

Angst kan rare dingen doen met een mens.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:57

het hoeft niet perse aan iemands denkwereld te liggen.
men kan ook nare ervaringen hebben, of iemand binnen de familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:08

Een nare ervaring veroorzaakt een gedachten patroon met daarbij passend gevoel. Gedachten is denken en daarmee schaar ik het onder de noemer denkwereld.

Bij negatieve ervaringen krijg je een denkwereld die vertroebeld is. Je denkt dan binnen jou beschadigde kaders.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:09

Ik durf het filmpje niet te kijken door die waarschuwing (ik spook nogal snel :') ), kan iemand me vertellen wat je ziet in het filmpje..? O:)

nine1987

Re: Racisme in een ander daglicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:12

Ach.. Het niet eens zijn met de normen en waarden uit andere culturen wordt al gauw racisme genoemd.. Toevallig loopt er nu ook een ander topic wat TS waarschijnlijk wel interessant vindt..

Eat your heart out..

[LZP] Leven tussen twee werelden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:12

Selket schreef:
Ik durf het filmpje niet te kijken door die waarschuwing (ik spook nogal snel :') ), kan iemand me vertellen wat je ziet in het filmpje..? O:)

Het begint met allemaal militairen die deuren intrappen en duidelijk opzoek zijn naar iemand, waarna je vervolgens een ginger met geweld een bus in geduwd ziet worden. Blijkt dat ze alle gingers "verzamelen" om ze vervolgens te executeren.

Het geeft zo'n belachelijk beeld die bus vol met gingers dat je ervan moet lachen. Dat maakt deze video ontzettend sterk. Dit gebeurt nog steeds met mensen die gewoonweg van iemand houden, ergens in geloven of binnen een bepaald volk geboren zijn, alleen staan we er niet meer bij stil hoe belachelijk dat wel niet is. Deze video maakt dat duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:13

nine1987 schreef:
Ach.. Het niet eens zijn met de normen en waarden uit andere culturen wordt al gauw racisme genoemd.. Toevallig loopt er nu ook een ander topic wat TS waarschijnlijk wel interessant vindt..

Eat your heart out..

[LZP] Leven tussen twee werelden

Ik praat al in dit topic mee. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:14

Ik heb ff geen zin om 15 pagina's door te spitten.. Jij staat dus achter zo'n dictatorvriend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:19

Tegen discriminatie / racisme zijn betekend nog niet dat iemand akkoord gaat met andermans gedachten gang die voor die persoon als afwijkend worden ervaren.

toch?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:21

OsMo schreef:
Tegen discriminatie / racisme zijn betekend nog niet dat iemand akkoord gaat met andermans gedachten gang die voor die persoon als afwijkend worden ervaren.

toch?

Zou je zeggen, maar dan wordt t toch al gauw discriminatie genoemd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:22

nine1987 schreef:
Ik heb ff geen zin om 15 pagina's door te spitten.. Jij staat dus achter zo'n dictatorvriend?

Jij doet nu precies wat iedereen doet die over één kam scheert. :') Natuurlijk sta ik niet achter zo'n eikel die zijn vriendin onderdrukt. Maar dat is er één. Ik heb een heleboel moslimvrienden die oprechter zijn dan de meeste Nederlanders die ik ken. Dit is precies wat er mis gaat. Ééntje zit goed fout en de rest wordt gelijk bedrukt met de stempel "slecht".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:33

Zijn rooien een ras? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:36

Anoniem schreef:

Nee. Ze zien er alleen zo uit, verder zijn het allemaal verschillende personen die geboren zijn zoals ze geboren zijn. Net zoals mensen met donkere huidskleur. Of blonde mensen. Of aziaten. Ga zo maar door. We zijn allemaal mens.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:38

Nee hoor.. Ik lees ook veel boeken.. Het schijnt nogal vaak voor te komen..
In een sluier gevangen
Sluiers van teheran
Het gesloten Koninkrijk
Monddood

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.. Allemaal vrouwen die een niet heel florisant leven hebben geleid in de islamitische wereld..

Begrijp me niet verkeerd.. Iedereen moet gelijke kansen krigen, maar de normen en waarden in die wereld liggen zo mijlenver vam de onze, dat ze niet te verenigen zijn..

Je ziet ook aan die vriend van ts in t andere topic dat hij ook heel westers lijkt... Totdat je een relatie ermee hebt..

Ik kijk niet neer op moslims.. Zeker niet.. Maar wij vrouwen vooral zijn veel te vrij en (hopelijk) te sterk om ons te buigen naar de absolute wil van een man..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:43

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Ik lees ook veel boeken.. Het schijnt nogal vaak voor te komen..
In een sluier gevangen
Sluiers van teheran
Het gesloten Koninkrijk
Monddood

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.. Allemaal vrouwen die een niet heel florisant leven hebben geleid in de islamitische wereld..

Begrijp me niet verkeerd.. Iedereen moet gelijke kansen krigen, maar de normen en waarden in die wereld liggen zo mijlenver vam de onze, dat ze niet te verenigen zijn..

Je ziet ook aan die vriend van ts in t andere topic dat hij ook heel westers lijkt... Totdat je een relatie ermee hebt..

Ik kijk niet neer op moslims.. Zeker niet.. Maar wij vrouwen vooral zijn veel te vrij en (hopelijk) te sterk om ons te buigen naar de absolute wil van een man..

Dit topic gaat helemaal niet over de vrijheid van de vrouw? :? Ik heb het niet geopend vanwege dat andere topic... dat maak jij er nu van.

Het gaat mij erom dat ik zelfs van mijn eigen reactie schrok. Hoe normaal ik het eigenlijk wel niet vond dat er in films enzo normaal mensen met donkere huidskleur of met een bepaalde afkomst in die bus zitten. Maar dat ik nu pas inzag hoe ontzettend belachelijk en lachwekkend het is als je daar gingers neerzet in plaats van eerder genoemde mensen. Want het is altijd zo belachelijk dat je wordt afgerekend op je uiterlijk. Bijzonder hoe de media ons wereldbeeld vertekend, ondanks dat je zelf niet racistisch bent of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:45

Resistance schreef:
[naam] schreef:

Nee. Ze zien er alleen zo uit, verder zijn het allemaal verschillende personen die geboren zijn zoals ze geboren zijn. Net zoals mensen met donkere huidskleur. Of blonde mensen. Of aziaten. Ga zo maar door. We zijn allemaal mens.

Ik zie geen racisme in het filmpje, alleen een groep psycho's die doorslaan. Het gemiddelde racisme is heel iets anders, de in het filmpje vertoonde Hitler praktijken kun je niet vergelijken met het hedendaags racisme waarmee je te maken krijgt.
Mijn dochter is zwart, die heeft vaak te maken met belachelijk racisme. Wat er in dat filmpje wordt vertoont gaat veel verder dan platweg dom en belachelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 02:32

Resistance schreef:
Het gaat mij erom dat ik zelfs van mijn eigen reactie schrok. Hoe normaal ik het eigenlijk wel niet vond dat er in films enzo normaal mensen met donkere huidskleur of met een bepaalde afkomst in die bus zitten. Maar dat ik nu pas inzag hoe ontzettend belachelijk en lachwekkend het is als je daar gingers neerzet in plaats van eerder genoemde mensen. Want het is altijd zo belachelijk dat je wordt afgerekend op je uiterlijk. Bijzonder hoe de media ons wereldbeeld vertekend, ondanks dat je zelf niet racistisch bent of wat dan ook.

Belangrijk dat je 2 dingen uit elkaar houdt,
Namelijk de inschatting van of en hoeveel risico de nabijheid t.o.v. jouw een individu is. En ja daar is uiterlijk een grote factor in, net als ervaringen uit het verleden. En actief actie ondernemen naar een individu/groep op basis van datzelfde uiterlijk.

Discrimineren, dus onderscheid maken doet iedereen en dat hoort ook. Pak melk dat vies ruikt weggooien is ook onderscheid maken. Iemand die zich voor jouw onvoorspelbaar gedraagt meer ruimte geven ook. Beide voor je eigen veiligheid. Het heeft een belangrijke functie in het dagelijks leven, enkel de uitwassen zijn ongezond. Het is lang niet zo zwart/wit als voorgespiegeld.

Grote gelazer in dit hele verhaal blijft voor mij dat de eis tot aanpassing/schuld/etc. altijd bij dezelfde partij gelegd wordt. Ook dat is discriminatie/ongelijkheid en dan is er geen eind aan te maken, er is namelijk geen basis van gelijkheid te vinden. Eerst zal er erkenning moeten komen dat elk mens ongeacht geslacht/kleur/seksuele voorkeur/welk kenmerk ook gediscrimineerd kan worden/wordt door een andere partij en dat je om met rascime te maken te krijgen echt niet een kleurtje hoeft te hebben. Zolang die ongelijkheid niet opgelost is, is er geen gelijkheid en dus eind aan rascime en discriminatie mogelijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:43

Citaat:
...Blijkt dat ze alle gingers....

Ik moest echt even schakelen hoor. Echt geen idee wat gingers waren totdat ik het filmpje zag.
Roodharigen had het gelijk duidelijker gemaakt.
Just my two cents.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:58

balance schreef:
Citaat:
...Blijkt dat ze alle gingers....

Ik moest echt even schakelen hoor. Echt geen idee wat gingers waren totdat ik het filmpje zag.
Roodharigen had het gelijk duidelijker gemaakt.
Just my two cents.

Dat dus, al ken ik het woord 'gingers' wel, maar altijd met een negatieve 'vibe', zoals 'gingers hebben geen ziel haha'. Dus erg toepasselijk vind ik het niet.
Tevens heb ik er spijt van dat het filmpje heb bekeken. Het was gelijk al duidelijk, ik hoefde geen ontploffende mensen te zien.

In films valt het mij inderdaad ook vaak op dat ze vaak onderscheid in rassen maken, en sommige mensen daarvan anders behandelen. Maar dat zie ik totaal niet als normaal hoor. Ik schrok in dat opzicht niet zo van dit filmpje, het heeft mijn ogen niet geopend. Ik denk dat die al open waren. En om een 'bus vol gingers' moest ik ook niet per sé lachen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:12

Ik denk: nou nu gaan we wat zien. Is het gewoon een nagemaakt zeer gewelddadig filmpje wat helemaal niet over racisme gaat. Eigenlijk vind ik dat dit soort filmpjes helemaal niet op bokt horen. Er zitten hier ook echt jonge kinderen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:19

Discriminatie in ons land wordt mijns inziens erg gevoed door media, van de week weer op Facebook een foto met een schaap wat geslacht wordt ivm offerfeest. Dan denk ik: hypocriet ,zet er dan ook een foto bij van alle dieren die voor onze consumptie worden geslacht. En wat hierboven genoemd wordt. Alles wat iemand van bijv Marrokaanse afkomst fout doet komt uitgebreid in het nieuws....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:24

'Ginger'... Roodharige is ook een prima benaming hoor :roll: Ik word zelf absoluut niet graag ginger genoemd. Het klinkt onaardig. Beetje zoals neger ipv zwarte. Op zich wordt het vaak gebruikt maar het is toch echt een soort van scheldwoord.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:41

Resistance schreef:
Selket schreef:

Het begint met allemaal militairen die deuren intrappen en duidelijk opzoek zijn naar iemand, waarna je vervolgens een ginger met geweld een bus in geduwd ziet worden. Blijkt dat ze alle gingers "verzamelen" om ze vervolgens te executeren.

Het geeft zo'n belachelijk beeld die bus vol met gingers dat je ervan moet lachen. Dat maakt deze video ontzettend sterk. Dit gebeurt nog steeds met mensen die gewoonweg van iemand houden, ergens in geloven of binnen een bepaald volk geboren zijn, alleen staan we er niet meer bij stil hoe belachelijk dat wel niet is. Deze video maakt dat duidelijk.

Hoezo is een bus vol 'gingers' een belachelijk beeld en lachwekkend? Als de bus vol zwarten zou zitten zou je er absoluut niet mee lachen. Dan zou je meteen doorhebben dat het foute boel is. Snap je gedachtegang niet en denk ook niet dat dat echt het doel van dit filmpje is, al spottend een maatschappelijk probleem aankaarten. Dan zou het er wel helemaal anders uitgezien hebben. Dit filmpje is ongelooflijk gewelddadig en zou inderdaad niet op bokt mogen staan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:47

TS, je vraagt in de openingspost waarom racisme/discriminatie nog beataat.. Ik geef alleen mijn eigen visie op waarom ik "dicrimineer" als t zo al te noemen is..

Ik haal enkel mijn persoonlijke kijk erop aan, niet meer niet minder..
Dat dat toevallig vrouwenonderdrukking is, staat zelfs los van het andere topic..