Weer agenten neergeschoten in USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Weer agenten neergeschoten in USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:15

Citaat:
In de Amerikaanse staat Louisiana zijn meerdere politieagenten neergeschoten, berichten lokale media. Dat gebeurde in de stad Baton Rouge. Er zijn berichten dat er drie agenten zijn omgekomen, maar dat is niet bevestigd. De schietpartij zou zijn geweest bij het politiebureau. Wat er precies is gebeurd is niet duidelijk.

Bron: http://112vandaag.nl/2016/07/amerikaans ... ton-rouge/

Wat gebeurd er toch allemaal tegenwoordig.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij :n

Lauraaxx

Re: Weer agenten neergeschoten in USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:37

Ik las het net ook inderdaad..

Het is zo onrustig overal :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:43

Nou ja, dat is toch gewoon te verwachten, sorry hoor het was geen kwestie van of, maar wanneer dit zou gaan gebeuren. Hoe lang denk je dat mensen het normaal blijven vinden dat zwarten bij bosjes worden neergschoten door triggerhappy agenten?

Ik geloof niet dat het de juiste weg is om dingen op te lossen want de agenten worden alleen maar nog banger en racistischer en gaan nog eerder schieten, maar het is wel een logish gevolg.

Het zal je kind maar wezen die wordt neergeknald door een scheiterige agent terwijl het niet eens gewapend was.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:47

Het is allebei niet normaal.
Niet dat een agent te snel een verdachte doodschiet, dat is niet goed te praten maar ze waren wel in functie.
Maar ook niet dat zwarte mensen dan zomaar wat agenten doodschieten.

Het zal je vader maar wezen die agent is en zomaar in koelen bloeden wordt dood geschoten door iemand die gefrustreerd is geraakt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 17:49

Lusitana schreef:
Hoe lang denk je dat mensen het normaal blijven vinden dat zwarten bij bosjes worden neergschoten door triggerhappy agenten?

Is dit echt zo dan? Ik meen ergens over een onderzoek gelezen te hebben dat zwarten niet vaker worden neergeschoten dan blanken..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:52

Nee, in verhouding worden er zelf meer blanken neergeschoten, maar de zwarte mensen voelden het snel als racistisch dat er zwarte mensen zonder goede reden waren doodgeschoten.
Dat is ook wel begrijpelijk maar je hoort ze niet over de blanke mensen die ook onterecht zijn doodgeschoten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:56

In het zuiden wordt er ook nog eens met rapporten gedoktert.
Nu er steeds meer wordt gefilmd door willekeurige mensen worden ze ook veel meer betrapt op onheus gedrag dat eerst netjes werd weggepoetst en dus niet in de statestieken terug te vinden....

Waar het om gaat is dat men in het zuiden het eerder normaal vindt om een zwarte neer te schieten dan een blanke en dat men het zonder echt goede redenen doet, zoals hierboven al aangegeven.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:50

Even voorop gesteld dat ik het schokkend vind, en ook schokkend vind dat dit op wat voor manier goedgepraat wordt. Dat er daarnaast maar meteen vanuit wordt gegaan dat het gedaan is door een zwart persoon is ook opmerkelijk. (volgens mij is er nog niets vrijgegeven over de dader(s).

Maar ook die nummertjes kloppen niet, of nauwelijks, ja er worden meer zwarte mensen doodgeschoten door de politie, en absoluut zullen daar ook racistisch, onterecht gedrag door de politie tussen zitten.
Maar dan moet je er ook naast leggen dat criminaliteit onder de zwarte bevolking ook vele malen hoger is daar, door ghetto's, gangs etc.. bijvoorbeeld in 2015 werden bijna de helft van de mensen die vermoord werden, vermoord door een zwart persoon, terwijl die maar 13% van de totale bevolking zijn.
Daarnaast wordt er voor elk zwart persoon dat doodgeschoten wordt door de politie in Amerika, er 40 vermoord door andere zwarte mensen.

Voor wat betreft dat het voornamelijk in de zuidelijke staten zou zijn, even op een rij, de top 10: California,Texas (S), Florida (S), Arizona , Colorado, Georgia (S), Alabama (S), North Carolina (S), New York, Illinois.
Van de 10, dus de helft niet in het zuiden.
Daarnaast zijn er in een aantal van deze staten ook een hogere populatie zwarten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:01

1 Ik praat niks goed als ik zeg dat iets een logisch gevolg is. Ook eigen rechter spelen is niet ok. Ik kan alleen begrijpen dat het er aan zat te komen. Iets met wanhoop.
2 Het maakt niet uit door welke kleur dader het gedaan is, politie agenten worden targets omdat er niet gepikt wordt hoe ze met burgers omgaan. Kunnen net zo goed zwarte agenten zijn. wellicht ben ik daar niet duidelijk in geweest, maar het gaat meestal om protest tegen hándelen van agenten. Cijfers en vergelijkingen doe er verder eigenlijk niet eens zo toe.
3 Het zuiden haalde ik er bij omdat daar racisme normaler is als drijfveer niet omdat daar al of niet meer zwarten worden neergeschoten door al of niet zwarten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:10

Afgelopen week was er een filmpje te zien over een donkere jongen die werd neergeschoten door de politie.
De politie droeg hem steeds dingen op die hij negeerde.
Zoals houdt je hand weg bij je broekriem.
Toch ging zijn hand daar meerdere malen naartoe en werd hij neergeschoten en bleek naderhand daar geen wapen te zitten.

Maar wat ik dan niet begrijp, waarom negeren mensen toch die aanwijzingen. Wetende dat in Amerika de politie wel schiet.
Als die man gewoon had gedaan wat de politie hem vroeg had hij nog geleefd.
Want dat de politie dacht dat daar een wapen kon zitten begrijp ik ook wel weer.
En dat ze daarom schieten ook.

Dat nu dan de politie neergeschoten wordt vind ik echt een slechte zaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 20:23

Ze vragen hoe dan ook naar je rijbewijs dus moeten je handen altijd naar beneden.... Dat is de ellende. Het maakt helemaal niks uit wat je doet, als ze bang voor je zijn, ben je de pineut, ook als je braaf doet wat ze zeggen.
Ze hebben zelfs expleciet opdracht om nooit te schieten voordat er een wapen zichtbaar getrokken en op hen gericht is. Maar ze willen geen risico nemen.

Mij lijkt een kogelvrij vest dragen een betere oplossing dan triggerhappy worden.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:31

Als de politie, of iemand anders jouw wapens niet kan zien dan heb je daar een concealed carry permit voor nodig. Normaal gesproken kan een politieagent dus altijd je wapens zien omdat je ze zichtbaar moet dragen.
In het geval van concealed carry bijvoorbeeld, zie deze facebook post:
https://www.facebook.com/stevenhildreth ... =3&theater

Citaat:
The lights go on and I pull over. The officer asks me how I'm doing, and then asks if I have any weapons.
"Yes, sir. I'm a concealed carry permit holder and my weapon is located on my right hip. My wallet is in my back-right pocket."

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:02

Het is per staat verschillend. In Texas bv mag je gewoon verscholen een wapen dragen.

Het is ook niet zo dat bij elk aanhouding slachtoffers vallen. Natuurlijk wordt niet elke zwarte neergeschoten. Maar er ontstaan nog steeds veel te veel situaties waarbij ongewapende (zwarte) mensen worden neergeschoten. Zelfs als zouden ze totaal geen medewerking verlenen en vluchten, dan is dat og geen reden om iemand dood te schieten.

E zijn er veel te veel bij de politie die werkelijk issues hebben en herhaaldelijk onrechtmatig mensen hardhandig aanpakken en te snel schieten.
Als dergelijke gevallen het nieuws halen komt er natuurlijk minachting en alle goede politie van de USA kan het niet goed maken wat die rotte appels kapot maken.
En helaas wordt politie dan (dus) slachtoffer van wraakacties. Dat is te betreuren

Ik heb trouwens ook maanden geleden al eens een oproep gezien van een zwarte man die zegt dat "we" niet aan wraak in de vorm van rellen moeten doen omdat het de situatie niet verbetert maar verergerd.

Het is heel mooi dat zulke mensen opstaan en ik hoop dat het helpt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:12

Vlak in dit hele verhaal ook niet uit dat en veel verdachten ronduit vervelend reageren op aangesproken worden door de politie en meteen al een defensieve houding uitlokken. Komt bij dat tegenover zeker 40 uur schiettraining misschien 1 uurtje vaag gebrabbel over de-escalatie voorbij komt. Schieten kunnen de meeste agenten wel, maar situatie oplossen zonder naar een wapen te moeten grijpen leren ze amper.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:54

Yep in Texas gaan ze er maar gewoon vanuit dat je een wapen hebt, en heb je dan weer een vergunning nodig om hem open te dragen.
Dat is ook een beetje het lastige aan state laws, dat het niet overal hetzelfde is..

Ik merk dat er ongelofelijk veel media hype is rond zwarte mensen die ongewapend doodgeschoten worden, of eigenlijk beide kanten op, ligt er maar net aan welke media welke kant op trekt. De media is daar zo enorm polarisatie in de hand aan het werken.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er tegenwoordig in Amerika heel veel standaard "deadly force" lijkt te worden gebruikt, terwijl ze ook standaard tasers bij zich hebben.

Maar even voor de nummers van ongewapende mensen en dood door politie:
In 2015: 229 ongewapende mensen werden gedood door politie. 79 daarvan waren zwart, 103 wit. Dat is inderdaad als je kijkt naar bevolkingspercentages beduidelijk hoger, maar goed criminaliteitspercentages, en waar etc speelt dus ook een hele grote rol, de meeste gevallen zijn toch in grote steden, en daar spelen de gangs natuurlijk ook nog steeds mee.

Overigens zijn lang niet al die doden schietgevallen, de helft is door andere oorzaken dan een wapen.
Van de 229 ongewapende mensen gedood door politie:
Schietgevallen: 111
Tasers: 45
Geraakt door een politieauto: 29
Dood tijdens gevangenschap: 43
Anders: 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 01:01

tamary schreef:
Vlak in dit hele verhaal ook niet uit dat en veel verdachten ronduit vervelend reageren op aangesproken worden door de politie en meteen al een defensieve houding uitlokken. Komt bij dat tegenover zeker 40 uur schiettraining misschien 1 uurtje vaag gebrabbel over de-escalatie voorbij komt. Schieten kunnen de meeste agenten wel, maar situatie oplossen zonder naar een wapen te moeten grijpen leren ze amper.

Beetje een rare opmerking, de eerste. Een agent hoort te leren hoe hij om moet gaan met een defensieve houding (die houding is overigens niet erg vreemd als je wordt aangehouden voor het minste of geringste). Daarbuiten vind ik het belachelijk (en dit is NIET aan deze reactie of een andere in dit topic gelinkt) om goed te praten dat het OOIT gerechtvaardigd is om een man aan de kant te halen voor een gebroken achterlicht en die man vervolgens overlijdt met 4 kogels in zijn borstkas, terwijl er een 3-jarig kind op de achterbank zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 01:05

Voeg er aan toe de groep die doodgeschoten is omdat ze naar het wapen van de agent grepen ... Of bv agent tegen de vlakte werkten en probeerden bewusteloos te slaan. Wanneer er geschoten wordt op een ongewapend iemand, betekend dat echt niet dat die persoon op dat moment niet levensbedreigend was voor die agent. Je hebt geen vuurwapen nodig om iemand te doden.

En vergis je niet hoeveel er gerommeld wordt in de media met de omstandigheden.
Emmaa_ schreef:
tamary schreef:

Beetje een rare opmerking, de eerste. Een agent hoort te leren hoe hij om moet gaan met een defensieve houding (die houding is overigens niet erg vreemd als je wordt aangehouden voor het minste of geringste). Daarbuiten vind ik het belachelijk (en dit is NIET aan deze reactie of een andere in dit topic gelinkt) om goed te praten dat het OOIT gerechtvaardigd is om een man aan de kant te halen voor een gebroken achterlicht en die man vervolgens overlijdt met 4 kogels in zijn borstkas, terwijl er een 3-jarig kind op de achterbank zit.

Hoort ja, wordt ook om geschreeuwd, maar wat er binnenkomt is boventallig zwaar legermateriaal en geld voor kogels ipv training. Politie daar wordt meer en meer een legermacht. Boel steekt daar nogal anders in elkaar dan hier.

En nogmaals vlak de rol van de media niet uit. Nieuws is nogal selectief in wat er uitgezonden wordt en ook hoe. Blanke die zwarte dood is nieuws, zwarte die zwarte dood niet, terwijl dat veel vaker voorkomt als je naar de cijfers kijkt.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 01:20

Tamary: Absoluut, de site waar ik op check voor facts over doden door politie heeft daar dus geen info over, omstandigheden rondom het schietgeval, ik bedoelde met mijn post meer aan te geven dat het niet is zoals de media aangeeft dat zwarte ongewapende mensen bij bosjes overal maar lukraak neergeschoten worden.

Daarnaast kunnen wij ons niet voorstellen dat een politieagent ons doodschiet als we ze tegenkomen, maar goed in Nederland kun je er bijna vanuit gaan dat iemand niet bewapend is, en dat is daar dus heel anders.
Waar politie hier dus minder "jumpy" zal zijn als je even je portemonnee uit je kontzak vist, is dat daar een wat minder onschuldige handeling omdat je maar zo een wapen in de achterkant van je broek kunt hebben. Want ook al zouden ze die in principe moeten kunne zien, gaan personen zelf met eigen wapens ook nogal eens onzorgvuldig om.

Dan is het dus een gevalletje van heel goed de aanwijzingen van de politie opvolgen en daar gaat het ook nogal eens mis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 01:49

Inderdaad Drifter.
Paar artikelen met achtergrond en echte omstandigheden van een paar gevallen die flink in het nieuws kwamen:
http://curiales.nl/2015/08/23/amerikaan ... erherstel/
http://curiales.nl/2015/04/24/racisme/
Geeft een completer beeld van wat er gebeurd is en waarom deze agressie naar de politie op leugens gebouwd is. Vraag is dan : Wie spint er garen bij deze agressie? Wie trekt er dus aan de touwtjes en met welk doel? Doembeeld rassenoorlog is al voorbij gekomen elders. En dit is niet de eerste keer dat blank zijn gelijk lijkt te staan met zinloos geweld tegen de rest, dat vingerwijzen is al een tijdje aan de gang. Ondertussen wijzen de cijfers uit dat die "rest" de grootste groep daders en slachtoffers is, dat daar de drempel naar geweld een stuk lager ligt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 03:19

Het probleem is dat er in meerdere situaties fout is gehandeld door enkele blanke agenten richting afro-amerikanen. Dat kan je ook niet ontkennen. Als agent word je geleerd dat je er bent voor de veiligheid en bescherming van de burger en je enkel geweld mag gebruiken in absolute noodzaak. Dus passend geweld bij een passende situatie. Bijvoorbeeld iemand richt een wapen op jou als agent, dan mag je diegene in de knieën of zelfs torso schieten. Dit is voor eigen bescherming.

In deze gevallen is er echter al dodelijk geschoten bij iemand die enkel zijn portemonnee wou pakken (en het ook zei, dat hij zijn wapenvergunning wou pakken die in zijn portemonnee zat, dit is in elk geval hoe ik het heb gelezen) en toch schoot de agent de man meerdere keren, dat met een klein kind in de auto en een vrouw. Dit kan gewoon niet gebeuren. Zelfs toen de man al dood was bleef de agent zijn wapen op hem richten.

Er word te snel geoordeeld over iets waar je absoluut geen aannames van mag maken gezien je met het leven van iemand speelt. Omdat dit dus een minority groep betreft die in hun ogen het al heel zwaar hebben (wat ook zeker zo is als we kijken naar hoe het gemiddelde leven er uit ziet van een afro-amerikaan) kan ik mij voorstellen dat het heel zwaar kan vallen als er ongewapende mensen worden doodgeschoten omdat er werd "gedacht" dat ze een gevaar vormden voor de samenleving, enkel vanwege hun huidskleur en er verder geen reële dreiging was op dat moment.

Máár.... Dit geweld tegen politie is niet en te nimmer goed te praten. Dit zijn ook mensen die hun werk doen, helaas zitten hier, zoals bij alles, rotte appels tussen. Ik hoop dus ook echt dat de agenten die zo handelen héél goed worden aangepakt, maar ook de mensen die dus op agenten schieten.... Ik vind persoonlijk agenten echt helden, niet eens zozeer om het feit dat ze veel goeds doen, maar vooral omdat ze ondanks de slechte reputatie, de nare blikken en vreselijke opmerkingen nog steeds hun eigen leven wagen voor de burger. Ik hoop echt dat dit zo snel mogelijk voorbij loopt, maar ik vrees er voor....

Sorry, had even een diep momentje op dit tijdstip :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:27

Drifter schreef:
Als de politie, of iemand anders jouw wapens niet kan zien dan heb je daar een concealed carry permit voor nodig. Normaal gesproken kan een politieagent dus altijd je wapens zien omdat je ze zichtbaar moet dragen.
In het geval van concealed carry bijvoorbeeld, zie deze facebook post:
https://www.facebook.com/stevenhildreth ... =3&theater

Citaat:
The lights go on and I pull over. The officer asks me how I'm doing, and then asks if I have any weapons.
"Yes, sir. I'm a concealed carry permit holder and my weapon is located on my right hip. My wallet is in my back-right pocket."

Voor zover ik weet is dat precies de situatie die leidde tot het neerschieten van een van de (zwarte) bestuurders de afgelopen dagen. Hij meldde het, voldeed aan alle eisen, maar werd desondanks neergeschoten. Om een kapot achterlicht.

http://edition.cnn.com/2016/07/07/us/fa ... minnesota/
"He let the officer know that he had a firearm and he was reaching for his wallet and the officer just shot him in his arm," Reynolds said as she broadcast the details of Wednesday's evening shooting on Facebook.

Hier verliest een vrouw haar echtgenoot, een kind ziet haar vader neergeschoten worden voor haar ogen - en de vrouw wordt vervolgens in de boeien geslagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:05

Lusitana schreef:
Ze vragen hoe dan ook naar je rijbewijs dus moeten je handen altijd naar beneden.... Dat is de ellende. Het maakt helemaal niks uit wat je doet, als ze bang voor je zijn, ben je de pineut, ook als je braaf doet wat ze zeggen.
Ze hebben zelfs expleciet opdracht om nooit te schieten voordat er een wapen zichtbaar getrokken en op hen gericht is. Maar ze willen geen risico nemen.

Mij lijkt een kogelvrij vest dragen een betere oplossing dan triggerhappy worden.

Dat filmpje dat ik gezien had was de man al uit de auto. Dus dat had niets te maken met rijbewijs nog pakken.
Maar een zogenaamd stoere kerel die de aanwijzingen negeert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:06

tamary schreef:
Voeg er aan toe de groep die doodgeschoten is omdat ze naar het wapen van de agent grepen ...
Of ze beweren dat het zo was. Laatst mooi geval van gezien dat dus per ongeluk gefilmd was.
Wat ik zeg, doordat er steeds meer gefilmd wordt, zien we toch wel dingen die in de rapporten heel anders worden neergezet. Ze dekken elkaar ook allemaal, want ze houden liever iemand in de force dan dat hij zijn baan verliest om een akkefietje.
Dit heb ik zelfs in Nederland meegemaakt waarbij een wapen per ongeluk afging, ook dat moet verantwoord.

En ja, de media speelt een grote rol in wat we zien en hoe we het zien en dat is wel jammer en voor mij een reden om alles met een schep zout te nemen en diverse bronnen te zoeken als iets me interesseert, om zelf ene mening te vormen.

In de USA gaan ze trouwens ook heel snel met meerdere wagens ergens op af en een achtervolging is helemaal het einde met media coverage en alles. Het hele politie gebeuren is van een bepaald ander niveau met veel hier en daar veel machtsvertoon en agressie. Vooral bij agenten die van vader op zoon voor het beroep kiezen gewoon om de macht.
De plek van wapens in de maatschappij is ook gewoon een byzondere die soms neigt naar een soort hysterie. Kom vooral niet aan hun wapens, dan zit je aan hen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:12

Shadow0 schreef:
Voor zover ik weet is dat precies de situatie die leidde tot het neerschieten van een van de (zwarte) bestuurders de afgelopen dagen. Hij meldde het, voldeed aan alle eisen, maar werd desondanks neergeschoten. Om een kapot achterlicht.

http://edition.cnn.com/2016/07/07/us/fa ... minnesota/
"He let the officer know that he had a firearm and he was reaching for his wallet and the officer just shot him in his arm," Reynolds said as she broadcast the details of Wednesday's evening shooting on Facebook.

Hier verliest een vrouw haar echtgenoot, een kind ziet haar vader neergeschoten worden voor haar ogen - en de vrouw wordt vervolgens in de boeien geslagen.

En dat is dus precies het probleem van de media-bias daar. Er zijn politiescanner opnamen waar deze agent verteld dat hij de auto stand gaat houden omdat de bestuurder voldoet aan de beschrijving van de daders van een gewapende overval, met foto's van die daders waarin je inderdaad kunt zeggen dat hij erop lijkt.
Dan is iets simpels als even naar je portemonnee vissen dus niet slim, zowiezo daar niet, tenzij de politie je vertelt dat je dat moet doen, hou je je handen in de lucht.
Bovendien gaan de media steeds uit van de verklaringen van de vriendin, die nog steeds veranderen. Logisch ook, je komt natuurlijk in shocktoestand als er zoiets gebeurt, maar dan ben je dus niet de meest betrouwbare getuige.

En dat nou juist het enge daar, de media komt keer op keer met volledig overdreven verhalen over de frequentie en de onschuld/aanleiding. En je weet, als je dingen maar vaak genoeg herhaalt is het makkelijker om het te geloven. Vandaar ook dat ik met feiten kom, en iedereen aanmoedig hier om eens verder te kijken dan het standaard CNN artikel, want het is enorm schadelijk dat dingen uit verband gerukt worden en het dus langzaam maar zeker de publieke opinie steeds meer en meer opzet tegen de politie daar.

Wat dat betreft ben ik het eens met Tamary dat bijna een doel lijkt te zitten achter de enorme media storm en het partijdig verslaggeven hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:22

Anderzijds is er een hele hoop gedoe over de bodycams van de politie die op een of andere manier nooit lijkt te werken als de situatie waarin een verdachte dood is gegaan een beetje vreemd is. Ook ben ik van mening dat het neerschieten van een verdachte die wegrent niet altijd gerechtvaardigd is. Een waarschuwingsschot of bij een potentieel gevaarlijke situatie in het been schieten oke, maar zes kogels in de rug waardoor iemand ter plekke overlijdt? Je kan mij echt niet overtuigen dat dat een normale situatie is en dat een wegrennende verdachte dat uitlokte.