Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 08:35

Met verbazing hoorde ik het vanochtend op de radio en ik vond dit nieuwsbericht: http://nos.nl/artikel/2115431-discussie ... eling.html

Citaat:
Monsieur Cannibale ligt onder vuur vanwege een zwarte kannibaal, midden in een carrousel met 'kookpotten'. Carnaval Festival wordt verafschuwd vanwege vijf bosjesmannen, die volgens de actiegroep van racistische clichés zijn voorzien.

Slaat dit niet enorm door nu? Wat begon met de negerzoenen, vervolgens de discussie rondom zwarte piet en nu weer de Efteling? Hoever gaat dit en moet dit nog gaan?
Ik ben absoluut niet racistisch, snap bepaalde dingen echt wel. Maar dit soort dingen gaan in mijn ogen echt veel te ver door....

Thats_Me

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:38

Ja, het slaat door. Echter laten we dat ook zelf toe.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:42

Vooral ook het detail dat deze 'actiegroep' wel 88 likes heeft op facebook.

Ik denk dat ik maar ga klagen over Holle Bolle Gijs, want dat is het prototype dat alle blanke mensen obese zijn.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:44

De evolutietheorie is ook racistisch

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:45

Wat een randdebielen joh. Nog even en we mogen helemaal niks meer. Je hebt toch de neiging om een tegengroep op te richten...

Snap ook niet dat nu er aandacht aan besteed zo krijgen ze publiciteit gewoon lekker negeren die gekken

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:47

... ZUCHT ...

Wanneer gaat men gewoon eens genieten in plaats van te zoeken naar dingen die 'mogelijk rascistisch' zijn... Ver gezocht, als je het mij vraagt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:48

Winged schreef:

Ik denk dat ik maar ga klagen over Holle Bolle Gijs, want dat is het prototype dat alle blanke mensen obese zijn.

_/-\o_
Wat een gezever weer. Laten we dan ook ff de blanke vla verbieden.......

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:49

MarliesV schreef:
Winged schreef:

_/-\o_
Wat een gezever weer. Laten we dan ook ff de blanke vla verbieden.......

Ja en wat dacht je van witte chocolade :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:53

Echt.. Oké, ik vond het er al over met zwarte piet maar dit..
Straks moeten mensen ook nog hun achternaam gaan veranderen, want die kunnen ook racistisch klinken.. (Kevin De Bruyne, you're screwed :') )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:55

Misschien moeten we gewoon maar een grote lijn door Nederland trekken, en dan alles wat zwart is aan de ene kant zetten en alles wat wit is aan de andere kant..

:+

Dat gaat toch nergens over :') Hebben die mensen nu echt niks beters te doen? Als dat toch je grootste zorg is dan heb je het veel te goed, dan kun je toch wel iets beters verzinnen om te doen in je vrije tijd..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:55

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:01

Wat een gezeik weer, kan me hier zo kwaad om maken. Er zijn echt mensen die elk klein dingetje aangrijpen om aandacht te krijgen. Alle figuurtjes in carnaval festival zijn stereotype voor dat land, de Nederlandse lopen op klompen tussen de tulpen wat ook niet is zoals alle Nederlanders erbij lopen. Wat een gedoe zeg.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:01

Dan moeten ze ook maar de kannibalen in Pirates of the Caribbean wit verven, want dan is dat ook rasistisch te noemen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:02

Het eerste wat ik dacht toen ik dit bericht op de radio hoorde was 'beetje laat voor een 1 april grap'.

Serieus, sommige mensen hebben ook gewoon niks beters te doen lijkt me :x

Als we dan toch bezig zijn, kan dan ook meteen het sprookje van Sneeuwwitje weg worden gehaald? Wegens negatieve afschildering van stiefmoeders? En dat gedoe met die kabouters zou wel eens discriminerend kunnen zijn voor kleine mensen. Ik zou geen risico nemen als ik de Efteling was O:)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik twee weken terug in de efteling was en w uit jeugdsentiment in carnaval festival gingen en ik ook even dacht: waarom is dit nog niet aangegrepen door de "dit is racistisch hype".

Wel vind ik het erg typerend dat alleen de donkere personages eruit worden gepikt. De attractie laat de stereotypen van verschillende landen zien. De Chinezen en bijvoorbeeld Duitsers worden even eenzijdig belicht als de donkere bosjesmannen. Typisch dat ze daar dan niet over klagen.

Wat ik in de algemene discussie niet snap is dat alles maar weg moet, net of ze zichzelf uit willen wissen. Zo vorm je in mijn ogen juist een grote verdeling tussen de verschillend gekleurde mensen.

Als ik dan wat zou veranderen in de efteling vanuit het oogpunt van diversiteit en samenhorigheid creëren zou ik een paar van de blonde elfjes in de droomvlucht een andere haar en/of huidskleur geven. Laat dat maar een beeld zijn dat in die mooie, vredige wereld kleur niet uitmaakt en iedereen blij is.
Maar dat soort dingen ga je tegenwerken als er over elke beeltenis van een donker persoon gevallen wordt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:08

Dan gaan ze toch lekker niet naar de Efteling :')
Scheelt die azijnpissers toch mooi €36,50 entree en €10 parkeergeld :D

Vorige week nog in beide attracties ingeweest. Met kleine kinderen. Die denken daar geen moment aan hoor! Vinden het veel te leuk om op dit soort onzin te letten. Moet zeggen dat ik er zelf ook geen moment bij heb stilgestaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:19

1. de negerzoen was een hoax, een advertentiestunt
2. volgens mij illustreert dit vooral op hoeveel plekken we inderdaad allerlei nogal rare beelden hebben en gebruiken, en dat de tijd waarin we zwarte mensen vaak neergezet werden als boeman, of totaal vreemd, of kannibaal, en met botten of ringen door hun oren, ligt nog niet zo ver achter ons.

Ik weet ook werkelijk niet of ik het leuk zou vinden als het Japanse pretpark dat Nederland zo mooi afschildert, dat aan zou vullen met een karikaturaal beeld van ons in negatieve zin (bv ons zou afschilderen als monterachtige rovers en uitbuiters - zelfs al is het gebaseerd op werkelijke geschiedenis want de VOC was niet zo lief.) En dan heb ik niet eens wat met Japan te maken... veel mensen met een donkere huidskleur hebben de Nederlandse nationaliteit.

Wat mij betreft vernieuwt de Efteling die attractie vooral - het was toch al een van de minst boeiende en met een gruwelijk irritant liedje. Ik denk dat je best een nieuw, leuk beed kunt creeren met hetzelfde effect en zonder dat je een vervelende stereotype hoeft te gebruiken. (Disneyland heeft immers dezelfde attractie met theekopjes. Er is vast wel meer te verzinnen.)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:20

Dus er zijn mensen die naar de Efteling gaan om mogelijk racistische attracties te zoeken? Dan heb je echt tijd en geld te veel.

Wat ik me wel afvraag is waarom deze groep mensen zich zo vreselijk gediscrimineerd voelt dat ze tot dit soort actie overgaan. Dat negerzoenen zijn aangepast snap ik ergens nog wel, maar die zwarte piet discussie en dan weer dit snap ik écht niet. Ik probeer me er over het algemeen ook helemaal niets van aan te trekken, maar dit is wel heel erg sneu.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:23

Pietendiscussie kan ik mij nog wel iets bij indenken. Behalve dan dat vooral het Maroc-gedeelte schreeuwt ipv de surinaamse groepen. (ok, Silvana wel)

Maar wat mij wel stoort is dat 'de witten' voor alle ellende worden aangezien, de boeman zijn. Terwijl diezelfde 'witten' ook genoeg ellende gehad hebben en zelf ook slaven zijn geweest. Denk bijvoorbeeld eens aan de meest recente in de Jappenkampen. Maar hey.....

Het wordt steeds meer 'wij vs zij'. Ik vraag me af of we niet wat beters te doen hebben zo langzamerhand := Gewoon aan het werk en genieten van het leven :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:24

Tijd voor verplichte werkzaamheden. Dan hebben die droeftoeters geen tijd meer voor dit soort onzin.
Laten we dan eens eerst beginnen met de toegangsprijs verlagen want een gewoon gezin met kinderen kan al niet naar de Efteling. Dat is discriminatie.
Ik vind dat bepaalde types het land wel erg naar de klote helpen. Begin het zo langzamerhand aardig irritant te vinden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:25

Shadow0 schreef:
wat mij betreft vernieuwt de Efteling die attractie vooral - het was toch al een van de minst boeiende en met een gruwelijk irritant liedje. Ik denk dat je best een nieuw, leuk beed kunt creeren met hetzelfde effect en zonder dat je een vervelende stereotype hoeft te gebruiken. (Disneyland heeft immers dezelfde attractie met theekopjes. Er is vast wel meer te verzinnen.)

Jij VINDT dit een van de minst boeiende met een gruwelijk irritant liedje. Ik vind hem heerlijk, leuk gemaakt. Jouw mening is geen bindend feit.

En er zijn ladingen parken met een soortgelijke attractie. Disneyland heeft ook n achtbaan, zullen we die dan ook maar allemaal sluiten in de efteling?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:29

Ja, en ik ga JUIST naar de Efteling voor de racistische elementen. Jij toch ook..... tjonge jonge jonge

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 09:30

Winged schreef:
Pietendiscussie kan ik mij nog wel iets bij indenken. Behalve dan dat vooral het Maroc-gedeelte schreeuwt ipv de surinaamse groepen. (ok, Silvana wel)

Maar wat mij wel stoort is dat 'de witten' voor alle ellende worden aangezien, de boeman zijn. Terwijl diezelfde 'witten' ook genoeg ellende gehad hebben en zelf ook slaven zijn geweest. Denk bijvoorbeeld eens aan de meest recente in de Jappenkampen. Maar hey.....

Het wordt steeds meer 'wij vs zij'. Ik vraag me af of we niet wat beters te doen hebben zo langzamerhand := Gewoon aan het werk en genieten van het leven :+

Vooral dat laatste inderdaad. Waarom zo lijnrecht tegenover elkaar staan? Het verleden hoeft niet vergeten te worden. Maar we hebben er van geleerd, het is een stuk geschiedenis. Geschiedenis dat elk land en elke cultuur heeft. En niet altijd de leukste geschiedenis. Maar geschiedenis hoort er nu eenmaal bij en kun je niet zomaar uitwissen. Gelukkig niet overigens, want laten we vooral bewust blijven van wat er mis ging in het verleden om het te voorkomen in de toekomst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:30

Maar dat er een stam bestaat met kanibalen, wat toevallig negers zijn, betekent toch niet dat alle negers kanibalen zijn? Dat snapt iedereen. Er zijn zo veel verschillende stammen, en ik durf te wedden dat die actievoeders op geen enkele wijze met die stammen verbonden zijn of zijn geweest, dus waar maken ze zich druk om? Alleen omdat ze dezelfde huidskleur hebben herkennen ze zich erin?!
Misschien moeten we die poppetjes dan maar verwisselen met groepen actievoerende negers :Y)
Kom op zeg, in de geschiedenis komen nu eenmaal alle soorten huidskleuren voor en als je kinderen iets over geschiedenis wil leren dan ontkom je er nu eenmaal niet aan om tekeningen of beelden van stereotype personages te laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:36

man man man. Heb het even op hun Fb site gekeken. Zelf gaan ze ook hardnekkig door met stereotyperen, "witte kinderen". En telkens terugvallen op de slavernij, iets wat al jaren geleden gebeurd is. En waar overigens ook enorm veel blanken zijn verhandeld. Maar als er geen zwarte of Aziatische karakters in het park waren was het zeker ook racistisch? Wanneer stoppen we eens met elkaar in hokjes plaatsen? Wanneer kunnen we elkaar accepteren zoals we zijn? Waar gaat dit heen pff..