Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 07:19

Zojuist bekend gemaakt dat de Brexit een feit is... ( bron RTL4 nieuws)

De EU schud op zijn grondvesten.

Wat gaat betekenen voor onze verkiezen straks?

Ik persoonlijk weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

Floor_x

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:21

Ik lees er veel over op Twitter maar snap het niet helemaal.
Heb je een beknopte samenvatting voor mij? Mag ook een artikel zijn oid.

Ik begrijp alleen dat het merendeel van de Britse inwoners heeft gestemd om de EU te verlaten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:27

Tja... wat er nu gaat gebeuren weet niemand. Zelfs de experts niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:27

Ach, merendeel, 50 % wilde blijven, 52% wilde er uit. Gevolgen zullen niet dramatisch zijn, er komen wel weer verdragen voor in de plaats. Grootste gevaar is dat er meer landen volgen en de unie dus instabiel wordt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:31

Het is nog helemaal geen feit. De Engelsen hebben gezegd dat ze willen vertrekken en de premier heeft gezegd het te respecteren.
Ze zijn er nog niet uit hoor. ;)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:32

Weet iemand waarom de waarde van de pond nu ineens gedaald zijn? Wat heeft dat nou precies te maken met de Brexit? Of stel ik nou een hele domme vraag :=

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:32

De krantenkoppen op facebook laten het indd wel denken dat het een feit is. Ben benieuwd, al snap ik niet helemaal waarvoor het goed of slecht zou zijn

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:34

Gaat om de Europese handelsverdragen, die vervallen nu. Komen wel weer nieuwe voor in de plaats maar de beurzen reageren in eerste instantie altijd hypernerveus.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:35

Niemand weet precies wat er gaat gebeuren, omdat dit de eerste keer is.
Maar vooralsnog zijn ze niet binnen een week uit de EU, dit wordt een jarenlang proces.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:36

mysa schreef:
Ach, merendeel, 50 % wilde blijven, 52% wilde er uit. Gevolgen zullen niet dramatisch zijn, er komen wel weer verdragen voor in de plaats. Grootste gevaar is dat er meer landen volgen en de unie dus instabiel wordt.

102%?

Maar volgend mij is het nog geen feit... Alleen dat referendum is geweest. We zien het wel, volgens mij is het niet echt shocking, wat er ook gebeurt, duurt ook vast nog een eeuwigheid.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:37

ik meende dat het een bindend referendum was.

wat de gevolgen zijn,geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:42

Ik kan hier niet bij.

Mijn zus heeft gelukkig net op tijd haar artsendiploma gehaald in London. Eerst wilde ze daar gaan werken maar ze is nu als de wiedeweerga bezig om te regelen dat het hier kan. Engeland wordt gewoon een arm land. De pond is in 1 nacht 20% cent gekelderd in waarde.

Ik ben benieuwd hoe lang de rest van de Europese Unie het volhoudt. Ik ben geboren in een tijd van welvaard, ik ben benieuwd in wat voor wereld ik terecht kom.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:44

Het is een raadgevend referendum maar Cameron heeft wel aangegeven dit te respecteren.
Eindelijk een land die weigert om voor de dictatuur van Brussel te lopen. Van mij mogen wij ook een referendum houden al weet ik gewoon zeker dat Rutte dit zal negeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:45

purny schreef:
Het is een raadgevend referendum maar Cameron heeft wel aangegeven dit te respecteren.
Eindelijk een land die weigert om voor de dictatuur van Brussel te lopen. Van mij mogen wij ook een referendum houden al weet ik gewoon zeker dat Rutte dit zal negeren

En dan? Heb je nagedacht over wat de gevolgen zijn zonder alleen maar mee te gaan in wat je leest?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:48

Ik ben ook benieuwd naar de gevolgen.
Voor ons paardenmensen is het waarschijnlijk wel gunstig als de waarde van de pond flink zakt, dan worden al die leuke paardenspullen uit gb goedkoper :Y) Maar je hebt wel weer kans dat de verzendkosten van en naar gb hoger worden.
Voor handelsbedrijven die veel met gb werken is dat natuurlijk vreselijk. Ze verwachten dan ook dat er bedrijven failliet gaan en er veel ontslagen zullen vallen hier in nl omdat gb zo'n grote handelspartner is van ons.
Hoe het zit met vakanties en stages enzo naar gb ben ik ook benieuwd naar. De grenzen zijn al redelijk 'dicht' in gb, maar je hebt wel kans dat het duurder gaat worden om erheen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:49

8nnemiek schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de gevolgen.
Voor ons paardenmensen is het waarschijnlijk wel gunstig als de waarde van de pond flink zakt, dan worden al die leuke paardenspullen uit gb goedkoper :Y) Maar je hebt wel weer kans dat de verzendkosten van en naar gb hoger worden.
Voor handelsbedrijven die veel met gb werken is dat natuurlijk vreselijk. Ze verwachten dan ook dat er bedrijven failliet gaan en er veel ontslagen zullen vallen hier in nl omdat gb zo'n grote handelspartner is van ons.
Hoe het zit met vakanties en stages enzo naar gb ben ik ook benieuwd naar. De grenzen zijn al redelijk 'dicht' in gb, maar je hebt wel kans dat het duurder gaat worden om erheen te gaan.

Ze willen weer visums gaan instellen...

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:50

Volgens mij waren ze nog niet klaar met de stemmen tellen? Alleen zoals het er nu voorstond is de voorspelling dat uiteindelijk meer mensen "voor brexit" hebben gestemf

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:52

Resistance schreef:
purny schreef:

En dan? Heb je nagedacht over wat de gevolgen zijn zonder alleen maar mee te gaan in wat je leest?

De EU heeft ons niets meer dan alleen ellende en nabetalingen gebracht. Wanneer er een referendum over een Nexit komt zal ik voor stemmen. Uit die EU met ons land

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:54

Laten we eerst maar eens afwachten hoe een (br)exit uitpakt in 2020. Dan moet de exit voltooid zijn.

Anoniem

purny schreef:
Resistance schreef:

De EU heeft ons niets meer dan alleen ellende en nabetalingen gebracht. Wanneer er een referendum over een Nexit komt zal ik voor stemmen. Uit die EU met ons land

Wat voor ellende? Enlighten me. :)

Caesar

@Purny: Wat gaat ons het Nexit meer brengen dan het blijven in de EU denk je?
Hoeveel geld gaat het ons kosten om uit de EU te stappen, eenmalig maar ook structureel?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:56

purny schreef:

De interne markt is zeker ook heel vervelend voor een handelslandje :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:59

Ik denk dat nu GB uit de EU is wij het wel zwaar zullen krijgen in ons land. Ben heel benieuwd waar het ons gaat brengen en uiteindelijk hoop ik ook op een Nexit zodat we weer baas in eigen land worden. Ik zie eigenlijk niet zo goed in wat voor goeds de EU ons nou eigenlijk gebracht heeft. Jammer dat je niet kan stemmen voor een geheel ontruiming van ons huidige kabinet. Dat zou waarschijnlijk ook een hoop schelen. Zowel Rutte als nu Wilders brengt niet anders dan narigheid en ze veroorzaken kampen waar ik helemaal niks mee te maken wil hebben.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:00

Laten we underdaad eerst maar eens zien hoe brexit uitpakt, en dan maar praten over een nexit. Ik ken best wel wat mensen die een nexit willen zodat de grenzen dicht kunnen en de 'buitenlanders' niet meer naar binnen kunnen. Prachtige reden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:01

maava schreef:
Laten we underdaad eerst maar eens zien hoe brexit uitpakt, en dan maar praten over een nexit. Ik ken best wel wat mensen die een nexit willen zodat de grenzen dicht kunnen en de 'buitenlanders' niet meer naar binnen kunnen. Prachtige reden. :=

Helaas is kritisch redeneren niet voor iedereen weggelegd inderdaad... dat zou de wereld heel wat mooier maken.