Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:07

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn.
De komende 10 dagen (vr)eet China zich weer vol aan 10.000 kilo's hondenvlees.
Sociaal media staat er vol mee, en eigenlijk ben ik verbaast dat er hier nog geen topic over geopend is.

Honden van de straat geplukt, dood geslagen, levend gevild of gekookt, het maakt de Chinezen blijkbaar niet uit.....als het maar smaakt.
Gelukkig staan steeds meer Chinezen op om hier tegen te protesteren, maar volgens mij is daar veel méér voor nodig.

Moet deze traditie in stand worden gehouden om willen van het cultureel erfgoed?
Ik zeg volmondig; NEE.

Eunomia

Re: Honden-eet festival in China; Cultureel erfgoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:10

Ik kan er ook geen goed woord over zeggen... Vreselijk dit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:10

Na een enquete blijkt dat ruim 70 procent van de chinees niet eens hond eet en iets minder wil er wel vanaf.

Maar op de wrede manier van doden na, waarom zou het eten van hond niet mogen maar kip of varken wel? Zou het wel accpetabel zijn voor je als de dodingsmethode die van een slachthuis is?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:11

Tuurlijk gevoelsmatig zeg ik nee, maar ik vind wel dat er dan 1 lijn getrokken moet worden met voorbeelden als angora konijnen, en ritueel slachten. En überhaupt onze reguliere veeteelt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:12

RaafSmits schreef:
Moet deze traditie in stand worden gehouden om willen van het cultureel erfgoed?
Ik zeg volmondig; NEE.

Ik denk dat iedereen het hier wel over eens is.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:12

Het is de wrede manier waarop van het hoe en wat wordt gedaan.
Dat is absoluut ontoelaatbaar en onacceptabel.

Maar het eten van hondenvlees op zich is weer een ander verhaal, wij eten hier toch ook koeien, paarden, varkens, kippen etc.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:13

Bij mij doet het er niet toe welk dier opgegeten wordt, het belangrijkste is hoe de dieren worden behandelt! Als zij honden willen eten ok, maar doe het dan humaan. Zorg dat de dieren een goed leven hebben en dat ze, eens ze gedood moeten worden, dat het dan op een niet wrede manier gebeurt. Liefst zo snel en pijnloos mogelijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:14

Wij eten kip, varken en koeien en die worden ook niet allemaal op de meest manieren omgebracht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:15

eenitraM schreef:
Wij eten kip, varken en koeien en die worden ook niet allemaal op de meest manieren omgebracht.

Ze worden niet levend gevild of gekookt.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:16

Verschrikkelijk Hoe ze die dieren behandelen, kan daar zo boos om worden..

Hondenvlees eten prima, maar niet op deze manier :n dit geld trouwens voor elk dier wat gegeten wordt in mijn ogen.

karuna
Drukke kabouter

Kreeft en garnalen en mosselen wel. Eigenlijk alle schaal en schelpdieren. Die gaan over het algemeen levend de pan in.

Anoniem

Ik zou zelf nooit vlees van honden of katten kunnen eten. Dat geldt ook voor konijnen, schapen of vogels behalve kippen. Toch vind ik dat het wel zou moeten kunnen. Zolang de dieren een goed leven hebben gehad en op een humane manier worden gedood, tja. Dan zou honden eten ook moeten kunnen. Maar deze manier is echt onacceptabel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:17

Ik denk dat een honden eet festival zeker cultureel erfgoed kan zijn wat in stand gehouden kan worden. Mits de manier waarop nog voldoet aan de standaard van de huidige maatschappij uiteraard, en daar gaat het mis. Als de dieren humaan afgemaakt zouden worden dan zou ik hier geen enkel probleem mee hebben.

Maar vergis je niet, er zijn ook zát Nederlanders die het geen klap kan schelen hoe slecht hun stukje vlees het gehad heeft voordat het stierf, als het maar smaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:18

Goof schreef:
eenitraM schreef:

Schaal en schelpdieren worden wel levend gekookt, kreeften staan er zelfs om bekend om te gillen. Oesters worden levend gegeten. Vissen worden levend en onverdoofd van hun ingewanden ontdaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:20

Vjestagirl schreef:
Goof schreef:

Schaal en schelpdieren worden wel levend gekookt, kreeften staan er zelfs om bekend om te gillen. Oesters worden levend gegeten. Vissen worden levend en onverdoofd van hun ingewanden ontdaan.

Klopt. Ook afschuwelijk.
Nou vind ik persoonlijk een mossel niet echt te vergelijken met een kip/koe/varken waar ik in eerste instantie op reageerde.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:24

Met de meeste reacties ben ik het eens.
Ja, onder ons zijn ook vlees eters en dat is ieders goed recht.
Wat mij steekt is dat deze honden alles behalve zachtzinnig en gecontroleerd aan hun eind moeten komen.
En dan onder het mom van cultureel erfgoed, en niet omdat je honger hebt.

Ik heb collega's die regelmatig voor zaken in China zijn en de verhalen waar zij mee thuis komen zijn te gruwelijk om te geloven, waar het dierenwelzijn betreft.
Want inderdaad er zijn talloze andere zaken die het daglicht niet kunnen zien.

Ik vind het best apart om hier in Nederland kosten nog moeite te sparen om een Spaans hondje hier naar Nederland te vliegen die daar zo zielig is, terwijl de jaarlijkse gebeurtenissen in een land als China dan zo anoniem blijven.
Kan aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:31

Ik vind dit zo walgelijk he. :( Hoe kan je jezelf dan nog aankijken in de spiegel? Het is tijd dat zulk soorten mensen eens goed aangepakt worden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:33

Dat ze hond eten vind ik prima, maar de manier waarop is gewoon echt barbaars :brr:

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:35

Hond eten is inefficiënt als wat, maar als ze dat willen dan mij best. Maar levend koken? Ik las ook dat ze de dieren expres afmaken voor de kooi met andere honden, angst smaakt lekker.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:37

Riraito schreef:
Hond eten is inefficiënt als wat, maar als ze dat willen dan mij best. Maar levend koken? Ik las ook dat ze de dieren expres afmaken voor de kooi met andere honden, angst smaakt lekker.

Wat dus totale onzin is want stresshormoon zorgt voor taai vlees.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:39

Gadverdamme zeg, typte het in op Google en heb vreselijke spijt. Wat een walgelijk gebeuren.

Maar oke, hond eten vind ik prima mits ze op een normale manier behandeld en geslacht worden.

Mensen die het vergelijken met de dieren hier en/of vissen snap ik niet helemaal. Omdat die dieren ook niet op een goede manier behandeld en geslacht worden moeten we dit ook maar oke vinden?
Wat proberen jullie hiermee te zeggen?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:52

Toevallig gisteren een discussie thuis hier over en krijg nu vast heel bokt over mij heen maar waarom mogen wij ons wel bemoeien met hun tradities maar staat heel nl op z'n kop als andere zich bemoeien met onze tradities? Eigenlijk is dit het zelfde wij hebben daar niks mee te maken en andere he ben niks ge maken met onze tradities

En ja ik ben voor zwarte piet daar heeft het Niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:54

F_inley schreef:
Toevallig gisteren een discussie thuis hier over en krijg nu vast heel bokt over mij heen maar waarom mogen wij ons wel bemoeien met hun tradities maar staat heel nl op z'n kop als andere zich bemoeien met onze tradities? Eigenlijk is dit het zelfde wij hebben daar niks mee te maken en andere he ben niks ge maken met onze tradities

En ja ik ben voor zwarte piet daar heeft het Niks mee te maken.

Ik heb er geen probleem mee als mensen zich gaan 'bemoeien' met 'onze tradities', dus ik vind het ook geen probleem als mensen zich gaan bemoeien met dit 'cultureel erfgoed', of beter gezegd deze walgelijke afslachting van onschuldige dieren. Je kan je ogen daarvoor niet sluiten omdat het toevallig een traditie is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:54

Dagelijks worden 10.000 koeien en varkens in Nederland geslacht, ik snap het probleem niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:55

danzzz schreef:
Dagelijks worden 10.000 koeien en varkens in Nederland geslacht, ik snap het probleem niet zo

'Honden van de straat geplukt, dood geslagen, levend gevild of gekookt'

Serieus, zie je daar het probleem niet van in??