Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:13

De Ramadan is vandaag begonnen.

Hoe gaan Bokkers hiermee om? Eten jullie voor iemands neus die meedoet? Houd je er rekening mee? Doe je zelf mee?

Ik ben benieuwd, Bokt. Brand los.

Yenni

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:14

Ik hou er wel rekening mee. Ik heb 2 klasgenootjes die mee doen aan de ramadan. Die wens ik succes en ik eet niet voor hun neus. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:16

Ik woon in een mega islamitische wijk en merk er eigenlijk nooit iets van, behalve dat de Primera bij mij beneden ook 's nachts een uurtje open gaat, wat eigenlijk juist heel fijn is. Boodschappen doen doe ik ook nog gewoon bij de Turkse supermarkt, niemand die het erg vindt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:18

Ik doe mee :) Nu even niet ivm menstruatie en dan hoef ik niet te vasten. Die dagen haal ik later in (hoeft niet tijdens de maand Ramadan). Ik merk dat ik zelf rustiger wordt, en mijn allergieën worden minder. Raar maar waar. Ik denk dat dit een soort 'hard reset' is voor mijn lichaam :j

Verder ga ik wel eens bij vriendinnen eten 's avonds laat :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:23

Ik heb twee collega's die meedoen. We zitten wel voor hun neus te eten, maar dat vinden ze niet erg. Ik vind het heel knap, ik word al chagrijnig als ik meer dan een paar uur niks eet.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:26

Ik in het begin ook vixen :P Maar dat gaat wel weer over. De eerste week is het moeilijkst. Je neemt een heel ander ritme aan dan dat je rest van het jaar doet, dus het is altijd even omschakelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:27

Ik ben Rooms-Katholiek. Wij hebben onze eigen vasten,na Carnaval tot aan Pasen.Dus aan de ramadan doe ik niet mee.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:29

Ik merk er heel weinig van en houd er verder ook geen rekening mee.
Hun geloof, hun ding, en ik de mijne. Aan andere kant, ik houd me er dan ook niet mee bezig in de zin van slachten en "het" feest.. Zoals sommige dan wel doen... Het zou alleen fijn zijn, als wij dan ook onze feesten en partijen mogen houden zoals wij dat graag willen....

Typ fout
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 06-06-16 16:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:29

Kun je daar iets over uitleggen Anjali? Ik ben benieuwd hoe het vasten van de Rooms-katholieken gaat. Zelf katholiek geboren maar het heeft me nooit getrokken, dus ook nooit gevast :)

Mag je dan ook de hele dag niks eten en drinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:30

Melissa1996 schreef:
Ik merk er heel weinig van en houd er verder ook geen rekening mee.
Hun geloof, hun ding, en ik de mijne. Aan andere kant, ik houd me er dan ook niet mee bezig in de zin van slachten en "het" feest.. Zoals sommige dan wel doen... Het zou alleen fijn zijn, als wij dan ook onze feesten en partijen mogen houden zoals wij dat graag willen....

Dat mogen we toch ook? Wij vieren ook Kerst, zoals anjali aangaf wordt er ook in het christelijke geloof een periode gevast... Niemand heeft last van de ramadan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:32

Ik zal daar niet speciaal rekening mee houden. Ik eet ook vlees in bijzijn van een overtuigd vegetariër, ik zal een stuk cake niet laten omdat er naast mij iemand zit die op dieet staat of ik ga mijn bord niet aanpassen omdat er iemand met suikerziekte zit. Ik denk dus niet dat dit voor mij een uitzondering is. Maar ik doe gewoon en ga niet belachelijk doen als voor iemand zijn neus hangen en zuchten "hehe, warme dag hé, wat doet dit fris glaasje water goed..." of iets dergelijks. Dat doe ik bij die andere groepen ook niet, gewoon leven en laten leven.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:33

Ik werk in het onderwijs en een groot deel van mijn leerlingen zijn moslim. Vaak kun je het aan de leerlingen wel merken dat ze wat rustiger zijn.
Er rekening mee houden doen we weinig. Eritrese leerlingen vasten voor Pasen altijd een lange periode en dan gaan we ook gewoon normaal door.

Vorig jaar bij een Syrisch gezin kregen mijn collega en ik ook gewoon koffie en cake, terwijl zij zelf meededen aan de Ramadan. Dat vond ik wel erg bijzonder..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:33

Ik houd er geen rekening mee, het is verder niet mijn probleem.
Mijn vader is moslim en doet het niet eens.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:34

En ik ben niet eens moslim :P

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:35

In Nederland heb ik in mijn directe omgeving niemand die aan de ramadan meedoet. Heb de afgelopen jaren wel in Egypte gewerkt, ook tijdens de Ramadan, waar ik er uiteraard rekening mee hield. Het wordt enorm gewaardeerd als je er rekening mee houdt. :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:37

Ik vind het dubbel, maar dan uit mijn eigen ervaring in de omgeving. Velen die het heel serieus nemen en hiervoor petje af. Maar ik heb hier meegemaakt (mamnelijke collegas/klanten/leveranciers ) die alles doen wat de Islam NIET wil (naar de h** en gaan,overspel,alcohol ) en dan de Ramadan mee doen ... dus soms bij bepaalde mensen vind ik het hypocriet, en dat zeg ik hun dan ook. Of je gaat voor jou religie ( christenen /Tao/Buddha/Islaam maakt mij niets uit ) of even niet. Maar dat doms halfgebakkene vind ik juist een verraad aan de religie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:38

Maar wat maakt het jou uit of iemand meedoet aan de ramadan maar zich verder niet aan de regels van het islamitische geloof houdt? Vind het juist enorm raar dat jij de drang voelt om mensen daarop aan te spreken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:39

Ik doe zeer zeker niet mee, en ik hou er ook geen rekening mee. Ik heb mijn ritme en een ander het zijne. Daarnaast heb ik er ook een mening over en die hou ik voor me. ;)

Los daarvan vraag ik me alleen af of het niet vreselijk slecht voor het lichaam is.

Edit: als ik in een islamitisch land zou wonen zou ik er overigens wél rekening mee houden omdat het imo ongepast is de lokale gebruiken grof te negeren. Dan zou ik niet vasten, maar echt alleen in eigen huis eten en drinken om geen aanstoot te geven.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 06-06-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:39

Ik heb twee collega's die aan de Ramadan doen. Ik kan er verder geen rekening meehouden door niet te eten voor hun neus want ik kan niet zomaar even weg om elders te eten. Ze vinden het ook geen probleem want ze vinden het hun eigen keuze.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:41

Ik had een paar jaar geleden een collega die meedeed aan de Ramadan. Het viel haar onwijs zwaar, zeker omdat er toen een soort hittegolf was en we in een noten/chocoladezaak werkten. Ik hield er eigenlijk geen rekening mee. Ze zei er ook niks van, dus ik denk dat ze het niet zo erg vond. Is overigens ook hun eigen keuze, dus vind dat ik er dan ook geen rekening mee hoef te houden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:43

c_esther schreef:
In Nederland heb ik in mijn directe omgeving niemand die aan de ramadan meedoet. Heb de afgelopen jaren wel in Egypte gewerkt, ook tijdens de Ramadan, waar ik er uiteraard rekening mee hield. Het wordt enorm gewaardeerd als je er rekening mee houdt. :)

Op zich dan ook weer niet zo gek, omdat vrijwel iedereen daar vast denk ik? :D

Ik ken momenteel ook niemand die meedoet. Toen ik nog bij New York Pizza werkte wel, maar die Moslim die ging stiekem altijd pizza eten :') mja ik denk niet dat ik er rekening mee zou houden als ik een collega had die Moslim zou zijn. Dan moet ik achter mijn bureau eten ofzo, no thanks :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:44

Een vriendin doet er aan mee. Echt rekening hou ik er niet mee. Maar ga ook niet voor der neus eten e.d.
Of ze komt bij ons langs op het moment dat ik eet, maarja. :')

En ze gaat helpen bij een fotoshoot en dit wil ik dan doen nadat de ramadan is geweest. Lijkt mij iig geen pretje om iets van 12 uur niet te eten om vervolgens heel veel te gaan doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:47

Ik doe niet mee en ik hou er ook geen rekening mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:47

_Siri schreef:
Ik werk in het onderwijs en een groot deel van mijn leerlingen zijn moslim. Vaak kun je het aan de leerlingen wel merken dat ze wat rustiger zijn.

Ik vind mijn leerlingen vaak juist (zeker op het einde van de ramadan) wat sneller geïrriteerd, ze hebben dan duidelijk een korter lontje.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:48

Ik do er niet aan mee en ik houd er ook geen rekening mee. Wat je vanuit het geloof doet maakt me niet uit (zolang je niemand schaadt) maar ik doe er niet aan mee.

Zoals vanmiddag nog. Dan zitten we in de pauze samen met een moslim die wel meedoet, maar dan eet en drinken we gewoon hoor. Ik ga niet een pauze niet eten omdat iemand moslim is.