Eigen volk eerst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zerline

Eigen volk eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 12:44

Steeds meer vluchtelingen worden binnen gelaten in ons kleine Nederland. Al deze vluchtelingen hebben onderdak en eten nodig net als ons "eigen" volk. Nu hoor ik vele verschillende meningen over de "vluchtelingencrisis"

Een aantal dagen geleden stond er op verschillende nieuws sites beschreven dat de vluchtelingen binnenkort gratis met openbaar vervoer mogen reizen. Mmmm ik vind dit een kastige kwestie aangezien er vele Hollanders zijn die zelf ook geen openbaar vervoer kunnen bekostigen.

Ook werden er 100 vluchtelingen voor €25 per vluchteling met bussen naar het Malieveld gebracht om daar op 5/5 hun eigen bevrijding te vieren. Hierbij kregen zij een aantal consumptiemunten om de gehele dag rond te Komen. Een heel leuk en mooi initiatief, maar naar mijn mening een beetje krom, aangezien er vele Nederlanders in de schulden zitten, velen is buiten hun schuld om.

Wat vinden jullie hiervan? Eigen volk eerst of niet?

Ik heb dit onderwerp aangemaakt om verschillende meningen aan te horen, of om er misschien met andere ogen tegen aan kijken. Mensen hebben hun eigen mening over dit onderwerp en ik wil graag dat dit tijdens de discussie wordt gerespecteerd ;)

BloemBloem

Re: Eigen volk eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:50

Ik ben niet perse voor eigen volk eerst, aangezien er daar soms ook
echt wel hele rotte appels tussen zitten, die bijvoorbeeld uitkeringen ontvangen, terwijl
er makkelijk gewerkt kan worden.

Echter, vind ik bepaalde regels die nu gelden voor de asielzoekers echt
te ver gaan :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:53

Ik denk wel dat het goed is om vluchtelingen bij 5 mei te betrekken. Maar dat hoeft niet op deze manier. Waarom naar het Malieveld, ze kunnen toch ook in de buurt waar ze wonen 5 mei vieren?

Ik vind dat ze teveel gepamperd worden. Zodra ze een verblijfsvergunning hebben mogen ze werken. Wanneer iemand van alles krijgt is hij niet zo gemotiveerd om zelf zijn geld te verdienen. Dus zo snel mogelijk zorgen dat ze op eigen benen kunnen staan en werk hebben. Dan intergeren ze ook het snelst.

Stampeltje

Ik snap dit werkelijk niet.

Zo veel mensen die om redenen die wij niet kunnen bevatten hun huis en haard achterlaten op zoek naar veiligheid en jij maakt er een probleem van?? Eet jij of iemand anders er een boterham minder om? We hebben zo veel welvaart in Nederland, is het zo erg om dit te delen?

Badeendje

Ik vind dat we de situatie omtrent vluchtelingen veel te rooskleurig inzien. Die mensen komen hier in Nederland, spreken de taal niet, snappen het alfabet niet, hebben geen huis, geen eigen plek, niks. Wachtend op hun lot, dag in dag uit. Ze mogen niet werken, ze mogen eigenlijk gewoon niks. Als ze dan éindelijk een leuk dagje krijgen worden de kosten uitgebreid besproken, hebben 'de mensen in de schulden' hier het nog slechter. Gun een ander ook eens een lolletje. Ik denk dat de mensen die dagelijks met vluchtelingen werken maar wát blij zijn dat ze een dagje naar zo'n festival kunnen. Ik begin al vervelend te worden na 3 dagen niks doen, laat staan weken zoniet maanden achter elkaar.
Lekker erin blijven houden, goed om ze direct kennis te laten maken met de nederlandse cultuur

coldsummers

Geld wordt in zaken zoals dit gestoken (geen probleem mee). Waar ik echter wel een probleem mee heb is dat er een referendum is gehouden en dat circa 40 miljoen euro heeft gekost, terwijl er wordt bezuinigd op de ouderen zorg en de zorg in het algemeen. Steek liever het geld in de zorg dan een onnodig referendum dat eigenlijk niets meer kan uitmaken.

Over de vluchtelingen, tsja. ze zijn gevlucht van de oorlog. Ze hebben niet veel en zijn vaak nog beschadigd (mentaal). Maar gratis reizen met het ov? Beetje krom idd.

Maar zoals hierboven ook al is genoemd er zitten ook zat rotten appels tussen de Nederlanders zelf; tussen het "eigen" volk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:55

Van de topictitel gaan mijn haren al recht overeind staan...
Ja, aan de spreiding van de financiën schort nog hek wat, ja de keuzes die het Rijk maakt voelen niet altijd eerlijk en ja, ook Nederland kent armoede MAAR staat dat in verhouding met het een ander niet gunnen? Waarom is het eigen volk meer waard dan een and
er volk?

Het aantal asielaanvragen is de afgelopen juist gedaald. De echte vluchtelingen willen hier helemaal niet blijven. Die willen gewoon een einde aan alle ellende en terug naar eigen huis en haard

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:56

Ik vind het heel erg dubbel maar probeer je in te denken:

Stel ISIS verklaart Nederland officieel de oorlog en komt ons land terroriseren. Wat zou jij willen of gaan doen? Dan wil jij ook dat je al EU samen staat en bij andere landen terecht kan toch? Ik in elk geval wel.

Het is geven en nemen, wat er politiek gezien gezegd wordt door Samson kan natuurlijk niet 'We kunnen nog makkelijk 100.000 vluchtelingen hebben.'

Daar is gewoon geen plek voor in Nederland, gezien wij al het dichtst bevolkte land zijn in de wereld.
Maar wat ik dan niet snap, waarom is er wel 13 miljoen voor een kunstwerk op de afsluitdijk maar geen geld om onze ouderen en de vluchtelingen een normaal leven te geven?
Er zijn heel veel gezinnen die huizen krijgen. Dat vind ik goed van Nederland, maar er slapen er ook veel nog in centra en gymzalen.

Ik vind het heel dubbel, in m'n hart zijn ze allemaal welkom om weg te vluchten van die vreselijke situaties die ze meemaken maar helaas is dat niet realiseerbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:56

Tsja er zijn grenzen , OV is hartstikke duur en waar moeten ze heen? Vakantie vieren?

Maar waar moeten ze straks heen? , huurwoningen zijn al schaars word het dan nog erger in bijvoorbeeld de grote steden? . Heb niks tegen vluchtelingen maar vraag het me wel af

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:59

benangelique schreef:
Ja, aan de spreiding van de financiën schort nog hek wat, ja de keuzes die het Rijk maakt voelen niet altijd eerlijk en ja, ook Nederland kent armoede MAAR staat dat in verhouding met het een ander niet gunnen? Waarom is het eigen volk meer waard dan een and
er volk?

Het aantal asielaanvragen is de afgelopen juist gedaald. De echte vluchtelingen willen hier helemaal niet blijven. Die willen gewoon een einde aan alle ellende en terug naar eigen huis en haard

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan ......

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3151268 ... ielzoekers

Als alles geregeld wordt, en ze de kans krijgen om mee te draaien in onze samenleving, vind ik dat je je hebt te gedragen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:00

Ik word altijd was misselijk bij de opmerking 'eigen volk eerst'. Ik denk dat veel mensen geen idee hebben van de horrors die deze vluchtelingen meegemaakt hebben!! Ik heb een vluchteling gesproken, wat hij me vertelde, liet het haar in mijn nek recht overeind komen, zo afschuwelijk! Hij is dagelijks in elkaar geslagen, geschopt, met de dood bedreigd, zijn 2-jarige (!!) zoontje is geschopt tot coma aan toe door soldaten, al zijn vrienden zijn vermoord. Kom op, zo iemand gun je toch een dagje naar het malieveld???

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:00

BloemBloem schreef:
benangelique schreef:
er volk?

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan ......

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3151268 ... ielzoekers

Als alles geregeld wordt, en ze de kans krijgen om mee te draaien in onze samenleving, vind ik dat je je hebt te gedragen.

Dat zijn niet alleen asielzoekers die mensen bedreigen etc...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:02

Ook ik vind het niet meer eerlijk wat er voor vluchtelingen gedaan wordt. Het steekt ook vooral omdat er veel opportunisten mee zijn gekomen in de stroom, en die profiteren nu dus inderdaad gewoon flink van 'ons'.

De verhoudingen liggen gewoon een beetje scheef. Maanden, zo niet jaren, moet je wachten op een huurhuis, maar de vluchtelingen kunnen er zo in en krijgen voorrang, om maar even wat te noemen.

En dan al die vechtpartijen en het gezeik omdat de opvang zo sober is. Ja, lekker dankbaar ben je dan. Ik snap dat dit niet voor alle vluchtelingen geld, maar zij verpesten heb wel voor de rest.

JackenJill

benangelique schreef:
De echte vluchtelingen willen hier helemaal niet blijven. Die willen gewoon een einde aan alle ellende en terug naar eigen huis en haard

Inderdaad, de man waar ik het over heb, zei tegen me: zodra het weer veilig is in mijn land, ga ik echt weer terug, dat is mijn thuis.

BloemBloem

Dat klopt Coldsummers, en ik zal de laatste zijn die dat beweerd, zie
mijn vorige post.

MAAR....

Ik vind wel, dat als hier alles voor je geregeld wordt, je kost en inwoning hebt, je jezelf
hoort te gedragen. Ze zijn nog altijd te gast!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:03

Waar bij mij mijn mond van open viel was dat de vluchtelingen niet blij waren dat ze werden ondergebracht in een omgebouwde gevangenis, en hier behoorlijk stampij over aan het maken waren.

Als ik moet kiezen tussen een kapot geschoten onveilige stad, waarbij ik maar moet hopen of dat mijn partner weer thuis komt met wel of geen eten.
Of ik zit in een veilig land, warm en droog met 3 keer per dag een maaltijd en daarbij ook nog in verhouding een royaal zakcentje in een omgebouwde gevangenis, waar ik kan gaan en staan waar ik wil zonder dat ik doodgeschoten wordt.
Nou dan weet ik mijn keuze wel...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:05

Ik vraag mij soms af wat allemaal waar is van zulke verhalen/in hoeverre dat is aangedikt.

Veel mensen gaan veel en veel te kort door de bocht wat dit onderwerp betreft en ventileren een keiharde mening die ook nog eens op niks gebaseerd is.

Iemand die hier asiel komt aanvragen heeft het echt niet makkelijk. En dan doel ik alleen nog maar op de procedure. Je komt hier en hebt nergens recht op zolang je geen verblijfsvergunning hebt. Voor je die vergunning krijgt heb je, bij de IND, hele stevige ondervragingen moet ondergaan. Je krijgt enkel leefgeld en dat stelt echt niks voor itt wat velen denken. En dan die azc's, met veel mensen in een te kleine ruimte, geen privacy enzovoort. Als je dan al een uitkering krijgt kan je nog geen kant op. Het kan ten eerste zo zijn dat er een beperking op je verblijfsvergunning zit wat betekent dat je deze verliest zodra je gaat werken! Anderzijds spreekt men de taal vaak niet of onvoldoende, weinig werkgevers die zo iemand aannemen. En dan die onzekerheid, jarenlange processen. Ik zou er absoluut niet naar uitkijken. Altijd met de nek aangekeken worden door Nederlanders met een zekere mening, een hele andere cultuur. Dat vraagt allemaal heel veel aanpassingsvermogen. Ik heb echt diep respect voor de vluchtelingen die dit alles doorstaan en zich weten aan te passen (ook als dat tot op zekere hoogte is).

Tuurlijk zitten er rotte appels tussen en natuurlijk ook mensen die andere motieven hebben. Maar wees eerlijk. Zoekt niet iedereen geluk?

Ik hoop dat als hier de pleuris uitbreekt de landen waar men nu vandaan komt ons hartelijker opnemen dan nu andersom gebeurt.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:06

Fortitude schreef:
Ook ik vind het niet meer eerlijk wat er voor vluchtelingen gedaan wordt. Het steekt ook vooral omdat er veel opportunisten mee zijn gekomen in de stroom, en die profiteren nu dus inderdaad gewoon flink van 'ons'.

De verhoudingen liggen gewoon een beetje scheef. Maanden, zo niet jaren, moet je wachten op een huurhuis, maar de vluchtelingen kunnen er zo in en krijgen voorrang, om maar even wat te noemen.

En dan al die vechtpartijen en het gezeik omdat de opvang zo sober is. Ja, lekker dankbaar ben je dan. Ik snap dat dit niet voor alle vluchtelingen geld, maar zij verpesten heb wel voor de rest.

Er wordt niet alles voor deze mensen geregeld. Zij moeten ook wachten etc. En zij hebben ook het recht om hun mening te uiten als ze in een slechte opvang terecht zijn gekomen. De meeste Nederlanders doen dit ook. Zo is de mens.

En hebben wij nu echt zoveel last van deze groep mensen? Persoonlijk heb ik er geen last van. Ben er nog geen een tegen gekomen. Het nieuws maakt alles tien keer erger, redenen genoeg dat ik dat niet meer kijk.

BloemBloem, dat is zeker waar. Maar er zitten overal rotte appels tussen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:06

Nou laten we dat dan maar eens verder trekken.

Waarom wordt er kinderbijslag gegeven aan mensen met kinderen? Als "men" zo graag kids, wil dan leren ze zichzelf maar bedruipen. En mensen die geen geld genoeg hebben voor een heel huis en afhankelijk (moeten) zijn van huursubsidie, die moeten dan maar met meer gezinnen een huis bewonen, of op een kamertje gaan wonen. Heb je geen geld genoeg voor de zorgverzekering, tja, jammer hoor, pech gehad.
En geen geld meer afdragen voor WW / WIA of AOW. Gewoon lekker zelf sparen, zodat ik al die werklozen of zieken maar niet hoef te ondersteunen van MIJN centjes.
En diegenen die willen studeren, die zoeken het ook maar lekker allemaal uit. Als ik wil dat mijn kind gaat studeren, dan ga ik wel een aantal jaren niet mete vakantie, zodat het kan studeren.
En wat dan al die 65+ers die goedkoper Mogen reizen met OV.
En wat denk je van de lui in de schuldsanering. Eerst jaren boven je stand leven, dan 3 jaar sappelen en de rest van de belastingbetalers mag het weer opknappen.

Kolder natuurlijk.

Het gros van "het niet Eigen volk" is hier naartoe gekomen om uit een hele nare situatie te komen. En er zijn zeker zakkenvullers bij, maar hey, die hebben we onder het Eigen-volk ook.

Verdiep je er eens in WAAROM dit zo gedaan wordt. De gemiddelde (echte) vluchteling zit hier echt niet voor zijn plezier, maar omdat hij zijn leven en dat van zijn familie onzeker is. En de meesten zouden maar wat graag terug willen naar hun THUIS, als het er veilig zou zijn.

En van Eigen volk eerst --> waarom heb ik vorige week woensdag (hint hint 4 mei) 2 minuten gedacht aan al die mensen die geleden hebben of nog lijden onder onderdrukking / oorlog? En waarom heb ik afgelopen donderdag (hhint hint 5 mei) nog het glas geheven op de vrijheid? Eigen volk eerst, brrrrrr de rillingen lopen over mijn rug

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:07

Zulke zaken zijn altijd erg lastig omdat je ze van meerdere kanten kan bekijken :=

Aan de ene kant gun je mensen die huis en haard achter hebben moeten laten om weg te vluchten uit oorlogsgebied, natuurlijk een mazzeltje en wat leuks, absoluut!

Maar tegelijkertijd ligt mijn oma van 93 nu hele dagen op bed in luiers in haar huisje te verpieteren omdat er geen plek is in een verzorgingstehuis.... die heeft ook de oorlog meegemaakt, vroeger zelf voor de ouwetjes om haar heen gezorgd, nooit iemand tot last geweest en nu ze zelf zorg nodig heeft kan ze mooi fluiten naar een geschikt plekje waar er 24-7 iemand binnen no-time kan helpen....

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:07

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:08

Ten eerste vind ik 'eigen volk eerst' en belachelijke uitspraak. Alsof jouw leven als westerling meer waard is dan die van een vluchteling die hier zeker niet voor zijn lol is gekomen.
En wat is eigen volk? Bewoners van het land? Mensen met een Nederlands paspoort? Of alleen echt autochtonen?

Maargoed, dat even gezegd te hebben, vind ik de vluchtelingen opvang wel een ingewikkelde kwestie Natuurlijk willen we zoveel mogelijk mensen helpen, maar hoe?
En ik snap dat het niet eerlijk voelt dat zij gratis mogen reizen, maar aan de andere kant snap ik het ook weer wel? Die mensen zitten in grote getallen bij elkaar opgehokt in een azc, wat moeten ze anders de hele dag door doen?
Ik weet zelf de oplossing niet, daarom houd ik me meestal buiten deze discussies.

Wel ben ik Nederlanders (uitzonderingen daargelaten) nare personen gaan vinden. De hatelijke opmerkingen over vluchtelingen die langskomen op mijn facebook tijdlijn zijn om van te walgen. Ik snap niet hoe ze een ander zo erg geen geluk of veiligheid kunnen gunnen....

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:08

coldsummers schreef:
Geld wordt in zaken zoals dit gestoken (geen probleem mee). Waar ik echter wel een probleem mee heb is dat er een referendum is gehouden en dat circa 40 miljoen euro heeft gekost, terwijl er wordt bezuinigd op de ouderen zorg en de zorg in het algemeen. Steek liever het geld in de zorg dan een onnodig referendum dat eigenlijk niets meer kan uitmaken.

Over de vluchtelingen, tsja. ze zijn gevlucht van de oorlog. Ze hebben niet veel en zijn vaak nog beschadigd (mentaal). Maar gratis reizen met het ov? Beetje krom idd.

Maar zoals hierboven ook al is genoemd er zitten ook zat rotten appels tussen de Nederlanders zelf; tussen het "eigen" volk.

Er zijn miljoenen over in de zorg. Dat is pas schandalig. Gemeenten die hun regels zo streng hebben gemaakt dat de mensen die van zorg afhankelijk zijn en die het gewoon niet krijgen omdat de regeltjes bepalen dat ze er geen recht op hebben. Miljoenen overschot tot gevolg. Dat potje heeft overigens totaal niets te maken met het geld wat voor referendum is gebruikt.
Het recht om mee te stemmen is bepaald door het aantal Nederlanders die het referendum wilde.
Weet je trouwens hoeveel miljoen er over de balk gegooid wordt tijdens de tweede kamer verkiezingen?
Daar is die 40 miljoen een schijntje bij.

Verder eigen volk eerst onzin . Verder ben ik geen seconde jaloers om de positie die zij hebben. Financieel niet en emotioneel.

Wel vind ik dat er veel mensen tussen zitten die hier niet komen omdat eigen land onveilig is maar om geld te halen. Daar zouden ze snellere uitzetprocedures voor moeten hanteren.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:09

estja schreef:
Gratis OV is een hoax!
http://www.suksawat.nl/vluchtelingen-gr ... n-is-hoax/

Oftewel roepen over dingen die je niet gecontroleerd hebt.

Ah, helemaal niet waar dus! Dat idee heb ik van een heleboel opmerkingen die tegenwoordig rond gaan over wat vluchtelingen allemaal wel niet krijgen...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:10