Deurwaarder veilt kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Deurwaarder veilt kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:51

DEN HAAG - De kat van een familie in Zoetermeer wordt woensdagmiddag door een deurwaarderskantoor geveild. 'Zo'n kat behoort tot de vermogenspositie van de schuldenaar', zegt deurwaarder Henry Overdevest tegen Omroep West. 'Hij kan zomaar honderden euro's opleveren.' De deurwaarder zegt dat er zich al belangstellenden hebben gemeld.

Dat de inboedel van mensen wordt verkocht na bijvoorbeeld een belastingschuld komt wel vaker voor. Maar dat ook dieren daarbij onder de hamer gaan, weten niet veel mensen.

Toch komt dat volgens directeur/eigenaar Overdevest van het deurwaarderskantoor in Zoetermeer wel vaker voor. 'Ja hoor... Paarden, honden, katten, van alles wordt er geveild', zegt hij. 'Er zijn bijvoorbeeld fokhonden die tienduizenden euro's waard zijn.'

'Zielig'

Het roept wel de vraag op of zoiets niet zielig is. Mensen zijn toch vaak gehecht aan hun huisdier? 'Ja, maar het is ook sneu als schuldeisers niet betaald worden. En als we iemands auto veilen, is dat ook sneu', zegt de deurwaarder.

'Er ligt een uitspraak van de rechter op tafel, de schuldenaar is veroordeeld om aan de schuldeiser geld te betalen, en als er dan niet vrijwillig betaald wordt, gaan we veilen.'

Raskat

In Zoetermeer gaat het woensdagmiddag om een raskat. Maar welk ras, weet de deurwaarder niet. 'Geen idee', zegt hij. 'Het is een witte.' Hoeveel het beestje kan opbrengen is ook onbekend. 'Het is maar wat de gek ervoor geeft, dat kan zomaar honderden euro's zijn.'

Een inschatting maken, kan hij niet. 'Ik ben zelf geen kattenliefhebber en ook geen taxateur.' Mocht er niemand een bod uitbrengen, dan gaat de kat terug naar zijn eigenaar.

Nieuw baasje

Toch denkt de deurwaarder dat het beestje woensdag onder de hamer gaat. 'We hebben al belangstellenden, dus ik denk het wel.'

Bron omroepwest.nl

---------------------------------

Wat vind jij?
Zielig of niet?

Ergens vind ik het zielig, voor de mensen,maar het beestje word er mogelijk wel beter van.
Tegelijkertijd denk ik : wat maakt deze kat erger dan bijvoorbeeld de auto van je overleden vader die jij als erfenis hebt gekregen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Deurwaarder veilt kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:53

Ik ben in principe tegen het veilen van dieren. Aan de andere kant: wat is het verschil met bijvoorbeeld een paardenveiling? Dan weet je ook niet waar ze terecht komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:56

Tja een dier hecht zich ook aan zijn baas. Ik weet niet of dat bij katten ook zo prominent is. Maar zou de gemiddelde hond geveild worden is er een reële kans dat het dier daar ook van af ziet.
Ik zou gek worden als mijn hond afgepakt zou worden.... Of mijn paarden. (al is het vooral omdat mijn paarden bij de slacht eindigen. :+ ). Maar mijn hond is heel erg op mij gericht, die treurt echt als ik bv het ziekenhuis in ga..
In die zin vind ik het wel sneuer dan een auto.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:58

tsja ik weet het eigenlijk ook niet zo goed.
Beestje kan het beter krijgen of slechter...
Ieder moet gelijk behandeld worden, je kan niet een huisdier niet veilen maar die geliefde auto wel.
Tsja en soms komen mensen door eigen toedoen in de schulden en soms ook niet.
Vind eigenlijk vrij lastig om hier een oordeel over te vellen. Ik weet wel dat ik er helemaal emotioneel kapot van zou zijn als mij het zou overkomen. Maar mijn vriend zou helemaal emotioneel kapot zijn als zijn auto verkocht moest worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:59

blijkbaar hebben de mensen geen geld, en mensen die via veilig redelijk wat prijzen uitgeven hebben blijkbaar wel geld. dus beestje zal waarschijnlijk niks te kort komen.
geen geld is ook geen huisdieren kunnen houden. dus ik vind het vrij logisch

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:02

Uiteraard hecht een dier zich aan zij baas maar voor de deurwaarder tot een veiling overgaat ben je natuurlijk al wat stations gepasseerd.
Het dier bij de eigenaar laten zou ook ten koste kunnen gaan aan (medische) zorg, moet je daarop willen wachten?

Is een kat dan per definitie zieliger als bijv door Cayenne aangehaald paarden?
Deze hechten zich in die zin ook aan hun omgeving en de daarbij behorende gewoontes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:05

Ik denk dat katten en paarden niet altijd te vergelijken zijn. :)
Maar dat zijn wel uitzonderingen (de paarden). :) Er zijn wel degelijk paarden die zich ontzettend aan een persoon hechten... :) Ik heb in al die jaren van paarden overigens maar 1'tje gezien die dat zo extreem deed en da's mijn huidige vos... Die heeft ook wel een flink verleden. :)
Over het algemeen denk ik dat paarden en katten wel iets minder last hebben van verandering van eigenaar. Die vinden hun baas meestal wel leuk en lief maar kunnen ook wel weer aan een andere lieve baas wennen (op uitzonderingen na )

Ik denk dus eigenlijk dat dieren veilen éigenlijk per situatie bekeken moet worden... :) Welzijn van het dier mag IMO nooit uit het oog verloren worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-05-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:05

als men zover gaat dat er geveild moet worden, is er vaak veel meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt..

dieren zijn wel de laatste dingen die mee op de lijst gaan.. auto, boedel en als dat allemaal niet dekt, dan de dieren wellicht ook als ze echt waarde kunnen hebben.

De vraag is, wat gebeurd er met zo'n dier als het niet geveild wordt.
want als je je huis uitgezet wordt, is dat dan het beste voor het dier uiteindelijk? opvang mag je geen dieren meenemen, anti kraak vaak ook niet.. dus moet ie meegesleept worden van woonplek bij vrienden naar woonplek.. En daar kun je geen dure zakken voer geven, of vers als je niet of nauwelijks iets bezit om een bijdrage te leveren in huur of boodschappen.

Om maar niet te zwijgen van eventuele dierenartskosten.

Als je diep genoeg in de schulden zit dat zelfs je dier die geen extreme waarde kent op de te veilen lijst komt, dan denk ik persoonlijk dat het ook niet verstandig is om dieren te moeten onderhouden.

Het is dan heel erg naar voor zo'n baasje, die zijn dier kwijt raakt.. maar kwa andere mogelijkheden opent het dan wel weer deuren en mogelijkheden omdat je niet gebonden bent aan een dier. Financieel ietsjes meer ruimte om andere schulden te betalen via regelingen.. of in een ernstiger geval kun je wel bij opvang of antikraak terecht..

Voor het beestje is het echt niet slechter, de chinees die er bami van wil draaien gaat echt geen kat via een veiling aanschaffen.. Noch iemand die gratis/goedkoop aan een kat wil komen.. Hooguit iemand die goedkoop aan een raskat wil komen, maar daar lijkt mij toch niets mis mee? Net zo min als dat je het geluk treft je droomauto op een veiling te scoren.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:10

Ik vind het goed dat dieren ook geveild worden, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet zielig vind.

Maar zoals al gezegd werd, voor een deurwaarde en een veiling zijn er heel wat stadia.
En stel het dier wordt ziek? Hoe betaal jij de dierenarts als je al geen poot hebt om op te staan?
Lijkt mij dat het beestje dan beter een nieuw baasje moet krijgen...ook eerlijker naar het dier toe.
Zorg maar eerst er zelf voor dat jij je geldzaken op orde krijgt voordat je dan verder gaat met dieren houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:11

Tja...als de schuldeisers hun dieren moeten verkopen omdat hun rekeningen niet betaald worden, is dat even zielig -O-

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:12

ivm het beestje krijgt het beter: het is niet omdat de eigenaar schulden heeft, dat het dier het per definitie slecht heeft/had.

helaas worden huisdieren als "goederen" gezien en kunnen ze dus in beslag genomen worden en/of geveild. Persoonlijk vind ik het voor honden en katten (of eigenlijk alles wat in huis leeft en waar je een band mee kan opbouwen) enorm erg om op zo'n manier herplaatst te worden. Paarden zijn ook gewoontedieren, dus ook voor hen zal van eigenaar z'n weerslag hebben, maar ik denk dat over het algemeen zij zich er indien goede zorgen en veel routine aangeboden wordt wel sneller kunnen overzettten dan een hond of kat die bij manier van spreken bijna 24/7 bij z'n baasje kan zitten...
Genoeg paarden die verkocht en/of geveild worden, zonder al te veel problemen, uitzonderingen heb je altijd.

Een voorwerp heeft geen gevoelens, dat is in het geval van emotionele waarde enkel en alleen erg voor de eigenaar.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:12

Aan de ene kant vind ik het niet kunnen, maar ja wat moet je er dan mee? Naar het asiel? Als dit meer belangstellende oplevert is dit denk ik de beste optie die er is voor het beest..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:24

Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.

Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.

Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.

Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:28

petitparis schreef:
ivm het beestje krijgt het beter: het is niet omdat de eigenaar schulden heeft, dat het dier het per definitie slecht heeft/had.

helaas worden huisdieren als "goederen" gezien en kunnen ze dus in beslag genomen worden en/of geveild. Persoonlijk vind ik het voor honden en katten (of eigenlijk alles wat in huis leeft en waar je een band mee kan opbouwen) enorm erg om op zo'n manier herplaatst te worden. Paarden zijn ook gewoontedieren, dus ook voor hen zal van eigenaar z'n weerslag hebben, maar ik denk dat over het algemeen zij zich er indien goede zorgen en veel routine aangeboden wordt wel sneller kunnen overzettten dan een hond of kat die bij manier van spreken bijna 24/7 bij z'n baasje kan zitten...
Genoeg paarden die verkocht en/of geveild worden, zonder al te veel problemen, uitzonderingen heb je altijd.

Een voorwerp heeft geen gevoelens, dat is in het geval van emotionele waarde enkel en alleen erg voor de eigenaar.

klopt.. dier hoeft het niet slecht te hebben.. maar als het dier wel alles krijgt wat het nodig is..
dus goed hoogwaardig voer, schone bak met goed grit, dierenarts op z'n tijd.

En de schulden bouwen zich elders op, dan heeft zo'n kat het dus goed op kosten van een ander, niet op kosten van de eigenaar.. want die betaalt dus een ander dan niet. Anderen betalen dan dus feitelijk al voor het dier.

het is voor de kat echt niet erg, of slechter of beter om ergens anders te wonen bij iemand die er goed geld voor betaalt en dus echt geen rare dingen met het dier van plan is.

Het dier had het misschien niet slecht, maar het komt ook echt niet zomaar slecht of slechter terecht.

het is ook niet erg voor het dier, maar vooral voor de eigenaar dat het op zo'n manier gebeurd. En voor de eigenaar is het wel beter, ook al voelt het niet zo, om niet gebonden te zijn aan dieren in een tijd van grote financiele onzekerheid.. want nogmaals, men veilt niet zomaar een huisdier van een paar honderd euro.. dan heb je het niet over een schuld van 1000 euro.. want dat haal je al door andere boedel te verkopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:34

ariatje schreef:
Ik vind het aan ieder menselijk aspect voorbij gaan.

Geld regeert tegenwoordig over menselijkheid. Kan me nog iets herinneren van een veiling bij Patty Brart waarbij de knuffels van dochterlief onder de hamer gingen en ze er geen meer mocht uitzoeken.

Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen. De macht van geld is volledig uit proportie gekomen. Er is nog nooit zoveel armoede en zoveel uithuiszettingen geweest. Te zot voor woorden in onze maatschappij.

Steeds meer "normen" waar Nederland ooit voor stond zijn "verkocht" aan de hoogste bieder. Nu zitten we met de ellende. Straks ook nog de kerncentrales in de verkoop.... Korte termijn politiek!

Patty Brards dochter is toch ruim volwassen? in ergens in 2010 of zo was ze bij Linda's zomerprogramma en had ze het over de band met haar dochter.
Aangezien Patty 61, zal die verkoop dan toch zeker zo'n 20-25 jaar geleden moeten zijn geweest in het 'recentste geval?'.

dan lijkt mij het dus ineens niet een issue van de 'huidige' tijd, maar iets dat al heel lang zo is

edit: patty brards faillisement speelde in 1993, neem aan dat het toen speelde?
en dat ging om een zakelijk faillisement van meerdere ondernemingen die op persoonlijke naam stonden zie ik net
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-05-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:36

Een kat hecht zich erg aan zijn woning en gezin,het is niet voor niks dat je katten een tijd moet vasthouden of ze lopen terug naar hun eigen huis.
Bovendien kost een kat onderhouden weinig geld.Tegenwoordig heb je dierenartsen voor mensenzonder geld en hier en daar zijn al voedselbanken voor dieren.Waarom mensen hun laatste stukje liefde en waardigheid nog afpakken.Wie weet hoe oud die kat ook al is.Mijn raskatten zijn 13 en 14 jaar geen hond die daar nog wat voor geeft.Ik hoop dat mensen zo wijs zijn en het dier aan de eigenaars terug geven mochten ze hem kopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:38

beatje.. en in geval van uitzetting dan?
wat moet er dan met zo'n dier gebeuren?
of vind je dan dat iedereen er aan mee moet betalen zodat diegene niet naar de opvang moet,
maar een mooi huisje krijgt (waarbij de kat dus ook moet verhuizen) omdat een goedkopere oplossing geen huisdieren toelaat?

dan zou toch iedereen die in de schulden dreigt te raken het beste gelijk huisdieren kunnen nemen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:39

Ik vind het dubbel. Ja, schuldeisers moeten betaald worden, maar moet dat boven alles gaan... Ben het wel met Ariatje eens.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:45

Vind het vervelender als het een hond zou betreffen dan een kat.
Als het diertje naar een goed huis gaat is tenslotte alleen het wennen aan een nieuwe omgeving vervelend voor het dier. Als het om een hond gaat zou die moeten wennen aan nieuwe baasjes, terwijl hij zich heel erg heeft gehecht aan de vorige.

Blijft natuurlijk vervelend, maar in het belang van het dier maakt het voor een kat (als hij naar een prima eigenaar gaat) denk ik minder uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:48

Weet je wat ik me nou afvraag; of mensen nou daadwerkelijk tegen elkaar op gaan bieden voor een 2e hands kat, terwijl je in een asiel of op marktplaats voor een prikkie ook een leuke 2e hands kat kan kopen. Waarom zou deze honderden euro's moeten opleveren? Zal wel een bijzonder dier zijn dan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:49

ariatje schreef:
Het wordt hoog tijd dat de praktijken van deurwaarders aan banden worden gelegd. Zaken worden ver onder de waarde verkocht, zo ook met huizen.

Als je schulden hebt kun je zelf ook die spullen verkopen voor een normale prijs en daarmee je schulden betalen, je hoeft niet te wachten tot het verplicht geveild wordt.
Dit soort dingen gebeuren niet van vandaag op morgen, daar gaat een heel traject aan vooraf waarin allerlei maatregelen getroffen kunnen worden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:50

Eerlijk? Ik snap het principe wel, maar in sommige gevallen is het dier het enige wat die persoon misschien nog heeft. Een TV, auto, meubelstuk, vind ik héél wat anders dan een dier. Bedoel, ik zou mijn kind ook niet weggeven.

Echter zal het dier wel een beter leven krijgen? Dat men geen geld heeft voor rekeningen hoeft niet direct te betekenen dat ze geen geld hebben voor voer, maarja, dat kan ook weer wel.

Maar nee, dieren als laatst onder de hamer, eerst de rest.

spicegirl

waarom word er steeds gezegd, dat een kat zich niet hecht aan zijn baasjes ?
ik heb katten, die zich heel erg aan ons hechten.
en altijd gehad ook.
als een kat zich niet hecht, gaat het meestal om baasjes, die niks met die beesten doen, en ze de hele dag buiten laten zwerven. dan zou een hond zich ook niet hechten.
je haalt eruit, wat je erin steekt !
hondenmensen zeggen dat een kat zich niet hecht,
ik durf te zeggen, dat mijn katten trouwer zijn als een hond..
geen kat zit te wachten op een nieuw huis, met andere mensen.
ze willen gewoon blijven waar ze zijn, mits goed verzorgd ntl.
en veilen ?
not done voor een levend wezen.
in deze gevallen,
een paardenveiling is wat anders.
dat is vrijwillig.
de kat gaat naar de meest biedende,
niet noodzakelijk het beste huisje.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 10-05-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

hoeft zeker niet boven alles te gaan..
En natuurlijk heb je het menselijke aspect en het verdriet.

maar sec genomen, kan iemand die diep in de problemen zit, beter zonder huisdier leven op zo'n moment dan met.. Afgezien van dat het niet veel hoeft te kosten, met name als je huisvesting in gevaar is, of wanneer er beslagen gelegd gaan worden op je inkomsten.. want hoe ga je je kat dan geven wat nodig is?

heel hard en verdrietig als het dier dan geveild wordt om je schulden te voldoen. maar het geeft diegene ook ruimte om naar oplossingen te vinden die met een dier niet mogelijk waren.

Goof, als het een raskat is waar gefokt mee kan worden.. Dan zullen er best gegadigden zijn..
En mensen die sowieso al op veilingen rondstruinen online en de kat zien kunnen er voor vallen natuurlijk..

zelfde redenen als waarom je een paard op een veiling zou kopen als je het ook via een opvang kunt doen of via een fokker, of een leuk tweedehandsje op internet ;)

Spicegirl, wanneer gaat een paard dan vrijwillig onder de hamer?
paard geeft er geen toestemming voor gok ik..

En als je bedoelt dat de eigenaar het vrijwillig doet.. is ook niet correct.. BVA heeft laatst flink wat paarden onder de hamer gebracht

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:54

Een kat (dier) is voor de wet gewoon een zaak, net als een bankstel. Heel hard, maar het feit dat een persoon niks betaalt is minstens zo hard. En in hoeverre dit "slecht" is voor de kat? De huidige eigenaar heeft geen geld, anders was ie niet in deze situatie gekomen natuurlijk. Het is zonde dat het om een levend beest gaat, maar ik verwijs nogmaals naar m'n eerste zin :(