Geen 4 mei voor mij....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 08:25

Stomverbaasd toen ik dit las op de facebook van ene Christa Noella:

Citaat:
Ik heb altijd uit respect meegedaan aan de Dodenherdenking op 4 mei. Dit jaar heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen. Ik vind dat de Dodenherdenking zijn waarde heeft verloren door de hypocrisie van de samenleving. Voor mij heeft 4 mei geen zin wanneer we het opkomende fascisme en moslimhaat in Nederland gewoon zijn gang laten gaan. Daarnaast vind ik dat de geschiedenis van mijn voorouders ook herdacht moet worden. Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis, waar Nederland een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld. Ik kan niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme herdenken wanneer wij elke maand nazi’s laten rond marcheren in de Nederlandse steden onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien? Ik doe niet meer mee aan Dodenherdenking. Ik denk dat het een veel mooier signaal is als wij een betere toekomst kunnen achterlaten voor de jongere generatie door het hedendaags fascisme te bestrijden en door te dekoloniseren. Juist omdat wij moeten leren van het verleden en niet moeten vergeten.
Hashtag ‪#‎geen4meivoormij‬ op Twitter:
https://twitter.com/hashtag/geen4meivoormij?src=hash

Afbeelding

Wat vinden jullie hier nu van? Voor mij is 4 mei niet alleen een herdenking aan slachtoffers van de 2e WO, maar aan iedereen die strijdend voor vrijheid is omgekomen. Deze dame mag nu vrijuit zeggen dat ze niet aan 4 mei meedoet dankzij het offer dat die mensen gebracht hebben.

Zou dodenherdenking op 4 mei hypocriet zijn omdat er nu nog veel oorlog en ongelijkheid is in de wereld?

Poosje81

Re: Geen 4 mei voor mij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:27

Dit is pure aandachttrekkerij in de hoop op tv etc te komen....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:27

Er zijn al veel reacties op haar bericht gekomen, waaronder deze. Ik kan me alleen maar bij deze post aansluiten:

Citaat:
DUTCHIES: Mij moet iets van het hart. Zojuist zag ik een post op Facebook van een jonge vrouw die zeer uitdrukkelijk geen 4 Mei gaat herdenken. Bij haar post prijkt een foto met de tekst "Geen 4 Mei Voor Mij". Ze noemt de samenleving hypocriet en geeft aan dat ze niet wil meedraaien in een volgens haar eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis. Als kind was ik steevast een kranslegger tijdens de jaarlijkse nationale Dodenherdenking. Ik heb daarbij bejaarden zien huilen van verdriet, publieke sprekers horen stotteren van emotie en kinderen zien knuffelen nadat bij hun het besef was binnengedrongen dat zoiets vreselijks dan toch echt gebeurd was in ons land. Zij die de oorlog hebben meegemaakt hebben hieraan vreselijke innerlijke wonden overgehouden en misschien ben ik bitter maar de Facebookpost van deze jongedame vind ik dermate respectloos dat ik er van moet walgen. Waarom zou je een belangrijke herdenkingsdag niet eren enkel en alleen om een statement te maken over heel iets anders? En nog belangrijker, waarom zou je zo'n dag met je statement associëren als je weet dat dit heel respectloos is naar slachtoffers, nabestaanden en de Nederlandse geschiedenis in zijn algemeenheid? Uniek dat ze zo haar punt maakt, maar dan heeft ze totaal geen respect voor de oorlogsdoden uit het verleden en geen respect voor de jonge mannen die op de stranden van Normandië zijn neergemaaid om ons te bevrijden. En dat terwijl ze ook haar punt had kunnen maken zonder daarbij Dodenherdenking te betrekken. Voor nu even genoeg over deze dame. Daar kom ik zo op terug.

De oorspronkelijke opzet van Dodenherdenking ging uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie van Dodenherdenking gehanteerd die ALLE oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat, dus óók mensen van andere rassen en nationaliteiten. Het officiële gedenkschrift voor Dodenherdenking op 4 mei luidt:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."

Nederland toont zich dus totaal niet eenkennig maar juist eerder begripvol bij de invulling van Dodenherdenking en herdenkt zelfs mensen die zijn omgekomen bij vredesoperaties zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan. In Turkije, herdenken ze daar alle doden van Afghanistan? In Marokko, herdenken ze daar alle doden van Syrië? In Suriname, herdenken ze daar alle doden van Bosnië / Kosovo?

Een dag later, op 5 mei, wordt de bevrijding van de Duitse bezetting gevierd. Een dag waarop in 1945 miljoenen mensen werden bevrijd van onderdrukking, honger en marteling. Op 15 augustus viert de Indische gemeenschap binnen Nederland Bevrijdingsdag vanwege de Japanse capitulatie in Nederlands-Indië in 1945. Ook op deze dag(en) toont Nederland zich dus niet eenkennig.

Terug naar de jongedame van de Facebookpost. Ze zegt dat ze niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme kan herdenken wanneer wij elke maand nazi's laten rond marcheren in de Nederlandse steden. Ze schrijft: "Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien?"

Wij? WIJ?!

Ondertussen, jongedame, vangen WIJ hier in ons kleine kikkerlandje in opvangcentra door het gehele land momenteel meer dan 42.000 vluchtelingen op, waarvan ruim 43% afkomstig is uit Syrië maar ook mensen uit respectievelijk Irak, Afghanistan en Eritrea. Dit aantal is bijna vervijfvoudigd tegenover de cijfers van 2014. Ondertussen, jongedame, hoor ik bij die maatschappij die jij over één kam scheert terwijl je zelf impliceert dat je tegen generalisatie en discriminatie bent. Ondertussen, jongedame, hoor ik bij de doelgroep homoseksuelen die in DERTIEN landen in alleen al het Midden Oosten gestraft wordt bij het uiten van hun gevoelens. In Iran, Saoedi-Arabië en Jemen kunnen homo's aan de orde van de dag zelfs de doodstraf krijgen en ook in Gaza en op Turks Cyprus is homoseksualiteit strafbaar. Ondertussen, jongedame, is mijn rij-instructeur een Surinamer, mijn bandmaatje een Belg, een van mijn geluidsmensen Joods en mijn beste vriendin een moslim. Ondertussen, jongedame, doe ik elke dag samen met miljoenen andere Nederlanders, zowel autochtoon als allochtoon, enorm mijn best om een mooie toekomst te maken binnen ons land. Ook dát zijn "WIJ"... Je intentie is waarschijnlijk goed en je poging is nobel, maar als je geen respect kunt opbrengen voor een ander, verwacht dan ook geen respect terug. Op 4 Mei neem ik dus wél deel aan Dodenherdenking, gewoon omdat ik dat respect over heb voor een ander, ongeacht sexuele voorkeur, kleur of ras. ‪#‎WEL4MEIVOORMIJ‬

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:29

Inderdaad wat Leonoor zegt en begin het wel een beetje moe te worden...
Kan best aannemen dat niet iedereen stil staat bij deze dag omdat jij of je familie hier niet mee te maken heeft gehad maar moet dat dan steeds zo?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:29

Gewoon een heel erg DOM wicht met het IQ en EQ van een garnaal _-:( |o

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:31

Ik las het gisteren inderdaad ook met verbazing. Al van kinds af aan is mij verteld dat we op 4 mei inderdaad álle slachtoffers herdenken en niet alleen landgenoten :n

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:31

Helemaal eens met Szan en de reactie die in quote staat!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:32

Ik denk dat de dame die dit postte even een aantal jaar basisschool over zou moeten doen, of een cursusje algemene kennis zou mogen volgen...
Sinds 61 is de herdenking voor alle oorlogsslachtoffers waar dan ook ter wereld, daarnaast zijn er in WO2 zoveel enthniciteiten omgekomen... japanners, mensen van afrikaanse afkomst indiërs, joden, vul maar aan...
Het idee dat we met de dodenherdenking alleen de "witte" geschiedenis herdenken is zo ontzettend kortzichtig en slecht geinformeerd ... triest.

Zag et wel een mooie reactie op voorbijkomen van ene Brian op facebook. Respectvol en inhoudelijk ondanks dat de "geen4meivoormij" post niet echt getuigd van respect of intelligentie

Szan post hem al zie ik. Die dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:35

Ik snap wel een beetje wat ze ermee probeert te zeggen (denk ik).
Op mijn tijdlijn van FB verschijnen soms de meest haatdragende berichten over moslims, asielzoekers etc.
Deze mensen verwijder ik zoveel mogelijk natuurlijk, maar toch ontkom je er soms niet aan.
Als ik zoiets zie, kan ik ook ontzettend kwaad worden... want denk je eens in dat er in Nederland een grote oorlog uit zou breken, je vreest voor je leven en nérgens welkom bent!

Ik herdenk al sinds ik me kan herinneren alle oorlogen, alle slachtoffers op 4 Mei en zal daar niet mee stoppen, omdat ik zelf geen haatdragende teksten verspreid.
Maar snap wel dat het hypocriet over kan komen als je aan de ene kant slachtoffers uit een oorlog herdenkt en tegelijkertijd slachtoffers uit een oorlog terug wil sturen naar de hel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:37

Ja maar dat zegt ze niet. Dan zou ze gewoon moeten zeggen waar het op staat ipv het geen ze nu post

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:37

Ik begrijp de gedachte dat misschien de mensen daar ook herdacht moeten worden en dit, maar om nou meteen door te slaan en dit niet meer te herdenken?

Als ik wil afvallen is dat toch geen reden om de planten geen water te geven? Er zit totaal geen logica in. :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:38

Ik denk dat het merendeel van de Nederlanders die oorlogen ook niet zo nodig hoeft, maar zoals gebleken hebben wij daar zeer weinig invloed op. Dus 'wij' is al helemaal niet van toepassing.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:38

Ik snap haar wel. Zelf heb ik nooit aan 4 mei gedaan eerlijk gezegd.
Ik snap de link tussen haar argument en en 4 mei minder goed maar ze moet doen wat ze niet laten kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:39

Ik zag het ook al... Raar mens. Eurocentrische samenleving... Toevallig ZIJN we hier ook in Europa en IS de tweede wereldoorlog een heel erg belangrijk onderdeel van onze Nederlandse geschiedenis... Daar kun je niet omheen als je in Nederland bent aangezien de gevolgen nog steeds te zien zijn.
En ik ben nog steeds erg blij met mijn vrijheid waar anderen keihard voor gestreden hebben en grote offers voor hebben gegeven. En dus hou je gewoon 2 minuten je mond op 4mei en vieren we op 5mei de bevrijding.
Maar als we als Nederlanders niet eens meer de doden mogen herdenken en onze vrijheid mogen vieren omdat er iemand vindt dat we een egoïstisch moslimhatend land zijn, waar zijn we dan nog in NL en waar is dan onze vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:41

Mooie quote die Szan aangehaald heeft!
Ook #4meivoormij

Sommigen staan er gewoon niet bij stil hoeveel geluk wij hebben in ons land. Hoeveel vrijheid we hebben in een land waar het woord 'multicultureel' steeds belangrijker wordt. :)
En multicultureel is niet erg, als we elkaar maar respecteren en niet iedereen over 1 kam scheren.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:45

Ik had het ook al gezien, belachelijk. Je kunt toch voor jezelf alle slachtoffers herdenken en niet alleen die van de Tweede Wereldoorlog. Juist in deze tijd vind ik de 'saamhorigheid' die dodenherdenking en bevrijdingsdag geven mooi.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:54

Meisje heeft een lesje geschiedenis nodig. Maar wat mij ook stoort is dat er vervolgens wordt gezegd
'dat wit Nederland haar nu probeert te dwingen'. Het wordt steeds meer een 'hunnie en zullie' verhaal in Nederland.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:54

Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel erg dubbel vind hoor, facebook word volgegooid met de meest misselijke, haatzaaiende plaatjes en teksten, en vervolgens op vier mei allemaal braaf met het hoofd naar beneden naar toespraakjes luisteren over hoe erg het was toen er volkomen legaal allerhande 'afwijkende' bevolkingsgroepen zwartgemaakt en daarna uitgemoord werden. De nazi's begonnen ook niet van de ene op de andere dag uit het niets mensen op te sluiten te vermoorden, daar zat ook een aanloop van haatzaaierij en angst aan vooraf.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:58

Hupsakee, het land uit met zulken. Ga je daar in verweggistan maar lekker bezig houden met de Islam, als je niet eens het respect kunt opbrengen om iets te respecteren waar WIJ wel achterstaan. Iets wat voor ons heel belangrijk.
Je hoeft van mij niet mee te doen, maar zulke dingen zeggen vind ik ronduit aso en respectloos.
Lekker opzouten meid!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:00

julius_juut schreef:
Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel erg dubbel vind hoor, facebook word volgegooid met de meest misselijke, haatzaaiende plaatjes en teksten, en vervolgens op vier mei allemaal braaf met het hoofd naar beneden naar toespraakjes luisteren over hoe erg het was toen er volkomen legaal allerhande 'afwijkende' bevolkingsgroepen zwartgemaakt en daarna uitgemoord werden. De nazi's begonnen ook niet van de ene op de andere dag uit het niets mensen op te sluiten te vermoorden, daar zat ook een aanloop van haatzaaierij en angst aan vooraf.

Jup. Zie ook de reactie die onder jou geplaatst is :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:00

julius_juut schreef:

Maar dan concludeer je dat het dezelfde mensen zijn. Ik weet niet, ik doe wel aan 4 mei, maar niet aan misselijke, haatzaaiende plaatjes en teksten. Dus hoe hypocriet is het dat ik aan 4 mei doe? Juist met 4 mei viering, wil ik ook laten zien dat ik NIET achter die haatdragende berichten sta.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:05

Ik vraag mij toch af. Wat is er zo erg aan het feit dat de witte geschiedenis belangrijker is dan de zwarte? Om het te benoemen als die mevrouw doet. Nederland is een wit land. Gek he dat er dan veel meer witte geschiedenis is om over te leren etc.

Daarbij, de tweede wereldoorlog is nog enorm dichtbij. Bijna iedere Nederlander heeft een opa of oma die in die tijd leefde. Het is 61 jaar geleden. Daar mogen we toch de slachtoffers van herdenken zonder hypocriet te zijn? En de bevrijders die zijn gesneuveld?

Ik zal stil zijn. Mijn telefoon gaat uit en ik herdenk op 4 mei en zal stil staan bij vrijheid.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:08

Nou dan viert ze toch geen 4 mei :+

Er word een herdenking gedaan aan vroeger, wat nu speelt staat daar dan toch volledig los van? Ik zal gewoon erbij stil staan dat ik dagelijks in vrijheid leef. Ik ben ook niet van een volledige blanke afkomst maar dat betekend niet dat ik niet stil hoef te staan bij wat er vroeger gebeurd is...

En inderdaad, ze zal waarschijnlijk gewoon bij RTL boulevard of late night erbij willen zitten om haar verhaaltje te kunnen doen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:09

AmyvG schreef:
Hupsakee, het land uit met zulken. Ga je daar in verweggistan maar lekker bezig houden met de Islam, als je niet eens het respect kunt opbrengen om iets te respecteren waar WIJ wel achterstaan. Iets wat voor ons heel belangrijk.
Je hoeft van mij niet mee te doen, maar zulke dingen zeggen vind ik ronduit aso en respectloos.
Lekker opzouten meid!

Dat ja. Ik dring het niemand op om eraan deel te nemen, maar heb dan op zijn minst wel respect voor onze tradities! Dit soort uitingen vind ik getuigen van disrespect.

Oh wacht.
Onze tradities gingen toch al langzaamaan in rook op.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:11

AmyvG schreef:
Lekker opzouten meid!

Dergelijk wij/zij denken vind ik ook niet echt in de geest van 4 mei passen. :\