Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Ligt eraan welke krant je hebt gepakt. Maar buiten dat, sensatie verkoopt nu eenmaal beter dan
'Meerderheid stemt tegen, maar is slechts een advies en niet bindend"
Citaat:Daarnaast is het ook een signaal dat heel veel mensen het niet eens zijn met de politiek zoals die nu bedreven wordt.
Emmaa_ schreef:De meerderheid in de Tweede Kamer wilt zo'n uitkomst zeker niet in de wind slaan, dat is al een tijdje duidelijk. Wat er dus nu zal gebeuren is onduidelijk. Er is een kans dat het verdrag aangepast wordt en dan alsnog doorgevoerd, maar Rutte zal zeker stappen moeten ondernemen in Brussel. Een duidelijke meerderheid heeft tegen gestemd, met de verkiezingen van volgend jaar kunnen ze dat echt niet negeren![]()
Maar de EU zal niet zomaar vallen. De Brexit is hierdoor wel weer wat meer terug op tafel gekomen, en het zet wat deuren open voor Poetin, die ongetwijfeld een feestje gevierd zal hebben gisteravond.
Maar wat de media nu voor conclusies trekt... Dat slaat nergens op. NOS kopte gisteravond 'verdrag van tafel', wat gewoon niet waar is.
Emmaa_ schreef:Het voordeel van een eigen munt is dat je hem kan devalueren als de economie het slecht doet, om export te bevorderen. Nou doet Nederland het onder de euro prima, we hebben zelfs een flink exportoverschot. Het voordeel aan de euro daarbij is dat het een munt is met erg veel vertrouwen.
Denk niet dat NL zomaar uit de euro zou stappen eigenlijk, zie ook niet echt rede waarom.
Emmaa_ schreef:Ik heb het niet over het devalueren van de euro, dat is praktisch onmogelijk gezien het aantal landen dat meedoet. Het zou in dat geval voor export bevorderend werken, maar voor genoeg landen dramatisch zijn qua gevolgen voor de consument.
Ik kan me wel voorstellen dat je er anders naar kijkt als je veel handelt met buitenlandse markten, vooral als je daar meer voor moet betalen. Ik heb er niet heel veel verstand van moet ik zeggen, maar vind het oprecht heel interessant om de andere kant te horen
janderegelaa schreef:Emmaa_ schreef:Ik heb het niet over het devalueren van de euro, dat is praktisch onmogelijk gezien het aantal landen dat meedoet. Het zou in dat geval voor export bevorderend werken, maar voor genoeg landen dramatisch zijn qua gevolgen voor de consument.
Ik kan me wel voorstellen dat je er anders naar kijkt als je veel handelt met buitenlandse markten, vooral als je daar meer voor moet betalen. Ik heb er niet heel veel verstand van moet ik zeggen, maar vind het oprecht heel interessant om de andere kant te horen
Het gaat erom dat Rutte zegt dat een terugkeer naar de gulden niet goed zou zijn voor de export. Waarmee hij eigenlijk al aangeeft dat de gulden een sterkere munt is dan de euro. Wat hij niet noemt is dat de import dan goedkoper wordt. Veel goedkoper zelfs.
Emmaa_ schreef:Dat is waar, maar omdat Nederland een land is met een exportoverschot zou het voor de algehele binnenlandse economie slecht zijn om de gulden weer in te voeren, aangezien onze begroting draait op export.
janderegelaa schreef:Emmaa_ schreef:Het voordeel van een eigen munt is dat je hem kan devalueren als de economie het slecht doet, om export te bevorderen. Nou doet Nederland het onder de euro prima, we hebben zelfs een flink exportoverschot. Het voordeel aan de euro daarbij is dat het een munt is met erg veel vertrouwen.
Denk niet dat NL zomaar uit de euro zou stappen eigenlijk, zie ook niet echt rede waarom.
De devaluatie van de eigen munt is wellicht export bevorderend maar dat is alleen interessant als je export buiten de Eurozone doet. Nederland zijn grootste handelspartner is echter Duitsland, daar hebben we afgelopen jaar 88 miljard heen geëxporteerd. En ongeveer hetzelfde geïmporteerd.
De devaluatie van de Euro houdt echter ook in dat importeren van buiten de Eurozone duurder wordt. Op de internationale markt moet ik nog steeds met Dollars betalen. Ik importeer zelf zakelijk veel en wordt er af en toe ziek van hoe de Euro zich verhoudt tegenover de Dollar. Recent betaalde ik 20% meer voor een apparaat terwijl mijn klanten het niet pikken als ik dat doorbereken. Gevolg is dat mijn koopkracht omlaag gaat.
Daarnaast, de gulden was altijd heel stabiel en betrouwbaar. Meer dan de Euro nu is en dat komt door al die landen met een waardeloze economie.
janderegelaa schreef:Emmaa_ schreef:Dat is waar, maar omdat Nederland een land is met een exportoverschot zou het voor de algehele binnenlandse economie slecht zijn om de gulden weer in te voeren, aangezien onze begroting draait op export.
Aaaahh maar daar haal je een goed punt aan. Echter is de Europese norm voor een handelsoverschot 6% van het BBP. Nederland zit daar al jaren rond de 10% boven. Daarom kunnen we een strafmaatregel krijgen via de Macro Imbalance Procedure(MIP).
Met andere woorden, Nederland importeert te weinig waardoor we een disbalans hebben op de handelsbalans en dan krijg je van de EU een boete. En die betalen wij als burger weer.