Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 09:56

Uitslag referendum 38% voor en 61% tegen.
Dat had ik zelf wel verwacht. Maar dat de uitslag zoveel negativiteit zou opleveren had ik niet verwacht. Ik heb met verbazing de krantenkoppen vanochtend gelezen... Poetin wint, de EU staat nu op instorten....ben ik nou zo naïef of ben ik de enige die niet begrijpt dat dit referendum zoveel meer was dan een raadgevend referendum over het associatieakkoord met Oekraïne?

maava

Re: Waarom betekent een NEE van het volk een einde van de EU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:57

Ik denk dat ze het gewoon nu allemaal overdrijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:00

De media overdrijft graag :Y)
Het verdrag is al lang ondertekend. Ze veranderen een klein gedeelte zodat ze het vervolgens alsnog kunnen laten doorgaan. Dat zei iemand bij eenvandaag gisteren iig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:01

Ligt eraan welke krant je hebt gepakt. Maar buiten dat, sensatie verkoopt nu eenmaal beter dan

'Meerderheid stemt tegen, maar is slechts een advies en niet bindend"

:')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:04

vuurneon schreef:
Ligt eraan welke krant je hebt gepakt. Maar buiten dat, sensatie verkoopt nu eenmaal beter dan

Indeed :D.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:06

vuurneon schreef:

Het is een advies en niet bindend maar met de aankomende verkiezingen zou het een niet zo handige actie zijn om de uitslag te negeren en dat gaan ze ook niet doen.

Daarnaast is het ook een signaal dat heel veel mensen het niet eens zijn met de politiek zoals die nu bedreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:07

Raadgevend is in dit geval als het gaat om wat wij wensen en het geacht kabinet doet een wereld van verschil is.
En Putin wint, tja ligt eraan hoe je er naar kijkt.
De West grens schuift steeds meer op en dat zit iemand erg dwars. Zie nog altijd liever een buffer naar beide kanten. Zet alles wat minder scherp op de agenda.
Overigens Putin kan niet zonder het Westen vanwege zijn energie export. }>
En dan gaat Shell weer heerlijk naar Schaliegas in de Oekraïne boren zonder zich aan regels houdend.

Wat betreft de gedragingen van dit kabinet ben ik bang dat ook deze stem des volks niet gehoord wordt en voor het gemak terzijde wordt geschoven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:09

Citaat:
Daarnaast is het ook een signaal dat heel veel mensen het niet eens zijn met de politiek zoals die nu bedreven wordt.

Ja, heel jammer dat het referendum daar voor misbruikt is. Mensen geven nee als antwoord op een vraag die helemaal niet gesteld is.

Een vriendin zei gisteren over de uitslag en de mening dat er iets mee moet worden gedaan: '62% van de 30% opkomst vindt men een duidelijke meerderheid. Ik stel voor dat we dit soort slagingspercentages niet overnemen voor medicijnstudies.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:09

De meerderheid in de Tweede Kamer wilt zo'n uitkomst zeker niet in de wind slaan, dat is al een tijdje duidelijk. Wat er dus nu zal gebeuren is onduidelijk. Er is een kans dat het verdrag aangepast wordt en dan alsnog doorgevoerd, maar Rutte zal zeker stappen moeten ondernemen in Brussel. Een duidelijke meerderheid heeft tegen gestemd, met de verkiezingen van volgend jaar kunnen ze dat echt niet negeren :n

Maar de EU zal niet zomaar vallen. De Brexit is hierdoor wel weer wat meer terug op tafel gekomen, en het zet wat deuren open voor Poetin, die ongetwijfeld een feestje gevierd zal hebben gisteravond.

Maar wat de media nu voor conclusies trekt... Dat slaat nergens op. NOS kopte gisteravond 'verdrag van tafel', wat gewoon niet waar is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:15

Emmaa_ schreef:
De meerderheid in de Tweede Kamer wilt zo'n uitkomst zeker niet in de wind slaan, dat is al een tijdje duidelijk. Wat er dus nu zal gebeuren is onduidelijk. Er is een kans dat het verdrag aangepast wordt en dan alsnog doorgevoerd, maar Rutte zal zeker stappen moeten ondernemen in Brussel. Een duidelijke meerderheid heeft tegen gestemd, met de verkiezingen van volgend jaar kunnen ze dat echt niet negeren :n

Maar de EU zal niet zomaar vallen. De Brexit is hierdoor wel weer wat meer terug op tafel gekomen, en het zet wat deuren open voor Poetin, die ongetwijfeld een feestje gevierd zal hebben gisteravond.

Maar wat de media nu voor conclusies trekt... Dat slaat nergens op. NOS kopte gisteravond 'verdrag van tafel', wat gewoon niet waar is.

Volgende stap een Nexit hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:15

Ja? Ik hoop het niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:18

Emmaa_ schreef:
Ja? Ik hoop het niet.

Ik wel en dan gewoon een associatieverdrag sluiten. De landen in Europa die niet meedoen met de Euro doen het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:20

Het voordeel van een eigen munt is dat je hem kan devalueren als de economie het slecht doet, om export te bevorderen. Nou doet Nederland het onder de euro prima, we hebben zelfs een flink exportoverschot. Het voordeel aan de euro daarbij is dat het een munt is met erg veel vertrouwen.

Denk niet dat NL zomaar uit de euro zou stappen eigenlijk, zie ook niet echt rede waarom.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:21

Er is nog steeds geen Europees leger, de Navo houdt niet eeuwig stand. Ik wil zelfde regels voor alle Europeanen en iedereen evenveel betalen!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:28

Emmaa_ schreef:
Het voordeel van een eigen munt is dat je hem kan devalueren als de economie het slecht doet, om export te bevorderen. Nou doet Nederland het onder de euro prima, we hebben zelfs een flink exportoverschot. Het voordeel aan de euro daarbij is dat het een munt is met erg veel vertrouwen.

Denk niet dat NL zomaar uit de euro zou stappen eigenlijk, zie ook niet echt rede waarom.

De devaluatie van de eigen munt is wellicht export bevorderend maar dat is alleen interessant als je export buiten de Eurozone doet. Nederland zijn grootste handelspartner is echter Duitsland, daar hebben we afgelopen jaar 88 miljard heen geëxporteerd. En ongeveer hetzelfde geïmporteerd.

De devaluatie van de Euro houdt echter ook in dat importeren van buiten de Eurozone duurder wordt. Op de internationale markt moet ik nog steeds met Dollars betalen. Ik importeer zelf zakelijk veel en wordt er af en toe ziek van hoe de Euro zich verhoudt tegenover de Dollar. Recent betaalde ik 20% meer voor een apparaat terwijl mijn klanten het niet pikken als ik dat doorbereken. Gevolg is dat mijn koopkracht omlaag gaat.

Daarnaast, de gulden was altijd heel stabiel en betrouwbaar. Meer dan de Euro nu is en dat komt door al die landen met een waardeloze economie.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-04-16 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:30

Ik heb het niet over het devalueren van de euro, dat is praktisch onmogelijk gezien het aantal landen dat meedoet. Het zou in dat geval voor export bevorderend werken, maar voor genoeg landen dramatisch zijn qua gevolgen voor de consument.

Ik kan me wel voorstellen dat je er anders naar kijkt als je veel handelt met buitenlandse markten, vooral als je daar meer voor moet betalen. Ik heb er niet heel veel verstand van moet ik zeggen, maar vind het oprecht heel interessant om de andere kant te horen :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:35

Emmaa_ schreef:
Ik heb het niet over het devalueren van de euro, dat is praktisch onmogelijk gezien het aantal landen dat meedoet. Het zou in dat geval voor export bevorderend werken, maar voor genoeg landen dramatisch zijn qua gevolgen voor de consument.

Ik kan me wel voorstellen dat je er anders naar kijkt als je veel handelt met buitenlandse markten, vooral als je daar meer voor moet betalen. Ik heb er niet heel veel verstand van moet ik zeggen, maar vind het oprecht heel interessant om de andere kant te horen :j

Het gaat erom dat Rutte zegt dat een terugkeer naar de gulden niet goed zou zijn voor de export. Waarmee hij eigenlijk al aangeeft dat de gulden een sterkere munt is dan de euro. Wat hij niet noemt is dat de import dan goedkoper wordt. Veel goedkoper zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:36

Dat is waar, maar omdat Nederland een land is met een exportoverschot zou het voor de algehele binnenlandse economie slecht zijn om de gulden weer in te voeren, aangezien onze begroting draait op export.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:40

janderegelaa schreef:
Emmaa_ schreef:

Het gaat erom dat Rutte zegt dat een terugkeer naar de gulden niet goed zou zijn voor de export. Waarmee hij eigenlijk al aangeeft dat de gulden een sterkere munt is dan de euro. Wat hij niet noemt is dat de import dan goedkoper wordt. Veel goedkoper zelfs.

Daarbij ga je er wel vanuit dat de 'nieuwe' gulden net zo sterk is als de oude. En dat vind ik een aanname. Net als de aanname dat Rutte zegt dat terug gaan naar de gulden niet goed is voor de export, omdat die gulden eigenlijk sterker is. Er speelt veel meer in allerlei handelsbetrekkingen en voordelen die we daaruit halen dan puur de ene munt of de andere.

Daarnaast kost het heel, heel veel geld om uit de Euro te stappen.

Al met al hoop ik juist niet op een Nexit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:40

Het was niet alleen een nee tegen de Oekraine maar vooral een nee tegen de EU, zo langzamerhand zijn de lidstaten verworden tot provincies en hebben ze weinig in te brengen tegen de zinnige en zeer vaak onzinnige regels die dit monsterinstituut bedenkt. Rutte kan maar één ding doen en dat is bepleiten bij de andere landen (die allemaal het akkoord al hebben getekend) dat er een aanvulling komt dat de Oekraine geen lid van de EU word. NU word dat aan alle kanten ontkent maar dit speelde jaren geleden al. JC Juncker heeft in 2014 al geroepen dat ze er bij moesten. Los van dit komt het verdrag echt niet ten goede aan de gewone burger in de Oekraine, ze hebben een industrie zo groot als Noord Holland. Enigste reden voor de EU om vriendjes met en invloed op de Oekraine te zijn is om de grens met Rusland te verstevigen. En komt de Oekraine wel bij de EU dan gaan er , net als met Griekenland, miljarden naar toe. Volgens mij beseffen mensen niet dat de stevige economien in de EU leeggezogen worden door de zwakke. Alleen al vanuit Nederland is er al een miljard naar de Oekraine gegaan, en net als met Griekenland zien we dat nooit meer terug. Ik ben lang pro Europa geweest maar voor mij is de koek op. Onze ouderen en zieken liggen te verrotten en het zal me niet verbazen als de PVV bij de volgende verkiezingen de grootste partij word. (Niet te hopen) Maar de huidige regering doet van alles, speelt het braafste jongetje in de klas maar laat zijn eigen burgers stikken en drijven ons land politiek en economisch gezien naar de afgrond. Alle vertrouwen is weg en uit de EU, misschien slechte zaak maar niet ondenkbaar bij een andere regering. Als het Brexit word dan kan dat wel eens een opmaat zijn voor het uiteenvallen van de EU, iedereen schreeuwt dat het financieel veel slechter zal gaan als dit gebeurt maar als je als land 6.4 miljard bijdraagt en 2,5 miljard terug krijgt dan zit daar toch 5 miljard tussen. Misschien simpel denken maar het schreeuwen van politici dat het ons land veel meer oplevert dan het kost ben ik het niet mee eens.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:44

Emmaa_ schreef:
Dat is waar, maar omdat Nederland een land is met een exportoverschot zou het voor de algehele binnenlandse economie slecht zijn om de gulden weer in te voeren, aangezien onze begroting draait op export.

Aaaahh maar daar haal je een goed punt aan. Echter is de Europese norm voor een handelsoverschot 6% van het BBP. Nederland zit daar al jaren rond de 10% boven. Daarom kunnen we een strafmaatregel krijgen via de Macro Imbalance Procedure(MIP).

Met andere woorden, Nederland importeert te weinig waardoor we een disbalans hebben op de handelsbalans en dan krijg je van de EU een boete. En die betalen wij als burger weer.

Edit: Voor de verduidelijking, Nederland wordt gestraft omdat ze te veel geld verdienen. En daarom is de EU een slecht idee en werkt het niet.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-04-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:44

janderegelaa schreef:
Emmaa_ schreef:

De devaluatie van de eigen munt is wellicht export bevorderend maar dat is alleen interessant als je export buiten de Eurozone doet. Nederland zijn grootste handelspartner is echter Duitsland, daar hebben we afgelopen jaar 88 miljard heen geëxporteerd. En ongeveer hetzelfde geïmporteerd.

De devaluatie van de Euro houdt echter ook in dat importeren van buiten de Eurozone duurder wordt. Op de internationale markt moet ik nog steeds met Dollars betalen. Ik importeer zelf zakelijk veel en wordt er af en toe ziek van hoe de Euro zich verhoudt tegenover de Dollar. Recent betaalde ik 20% meer voor een apparaat terwijl mijn klanten het niet pikken als ik dat doorbereken. Gevolg is dat mijn koopkracht omlaag gaat.

Daarnaast, de gulden was altijd heel stabiel en betrouwbaar. Meer dan de Euro nu is en dat komt door al die landen met een waardeloze economie.

En dat is waarom ik niet gestemd heb. Als ik deze woorden en tekst al zie denk ik laat maar. Ik heb er geen verstand van.had gehoopt op een kies wijzer maar die kwam niet. Er word voor mij in zulke moeilijke woorden gepraat dat ik geen behoefte heb energie te verspillen om eerst woorden te kennen, dan de feiten en daarop een mening te baseren. En dan vreemd vinden dat de opkomst laag is. Tja, ik heb dan 'maar' een MBO diploma maar van dit hele gebeuren heb ik geen kaas gegeten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:48

Er was wel een kieswijzer....

Anoniem

janderegelaa schreef:
Emmaa_ schreef:

Aaaahh maar daar haal je een goed punt aan. Echter is de Europese norm voor een handelsoverschot 6% van het BBP. Nederland zit daar al jaren rond de 10% boven. Daarom kunnen we een strafmaatregel krijgen via de Macro Imbalance Procedure(MIP).

Met andere woorden, Nederland importeert te weinig waardoor we een disbalans hebben op de handelsbalans en dan krijg je van de EU een boete. En die betalen wij als burger weer.

Absoluut waar, maar de realiteit is wel dat onze economie hier op dit moment op draait, de rede dat ons begrotingstekort minder dan 3% is en dat wij relatief welvarend zijn als consumenten. Een meer neoliberale economie zou in sommige opzichten en voor sommige partijen beter zijn, maar ons sociale systeem trekt dat op dit moment niet.

Anoniem

janderegelaa schreef:
Er was wel een kieswijzer....

De kieswijzers die ik gezien heb stonden bol van stellingen die moeilijk te begrijpen waren voor iemand die zich niet heeft ingelezen in dit onderwerp..