"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

"Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:13

Zoals ik wel vaker doe, keek ik vandaag weer een filmpje van StukTV. Maar wat ik nou toch zag..

De jongens gingen dit keer 's nachts een verlaten dierentuin bezoeken. Allemaal heel spannend en leuk. Totdat ze opeens in een verlaten verblijf, een (levend) aapje zagen zitten :wow: Ik dacht zelf eerst dat het een grap was, maar er zat echt een aapje. Bizar..

De dierentuin is al vanaf 1985 gesloten, de aap zou er dus al 30 jaar zitten. Gelukkig hebben de jongens van StukTV contact opgenomen met Stichting AAP en deze zouden de situatie nog goed nakijken. De aap zou volgens eigenaren van het park nog goed verzorgd worden, toch vind ik het erg bizar... en vooral erg zielig voor het diertje :n

Het filmpje kun je hier zien:
https://www.youtube.com/watch?v=BskO8-P2B8M

En hier de bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkel ... -wassenaar

Wat vinden jullie hier nou van? Ik vind het maar vreemd.. voor mijn gevoel zou dit helemaal niet moeten kunnen.. en bovenal hoop ik dat het diertje zo snel mogelijk verplaatst wordt naar een betere omgeving!

Sokje_6

Re: "Aap leeft al ruim 30 jaar in gesloten Dierenpark Wassenaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:16

Nou ja, maar dat is dus het probleem. Oude dieren zijn over het algemeen erg gevoelig voor stress, en een verplaatsing vanuit het verblijf waar hij al meer dan 30 jaar zit is zó veel stress dat ik me toch af vraag wat nou eigenlijk beter is. Ik snap dat hij daar niet in z'n eentje hoort te zitten, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe fijn het voor het dier is om verplaatst te worden, bij een groep te worden geïntroduceerd en vervolgens onderaan de rangorde te belanden omdat 'ie zo oud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:19

Van stichting aap zeiden ze dat er veel van die gevallen daar toch zijn opgevangen en dat dat wel goed komt.. Lijkt mij dat die mensen er ook wel zoveel verstand van hebben dat ze weten hoe ze zo'n aap de minste stress kunnen geven..nee ik geloof niet dat het beter is om zon dier daar te laten zitten in alle eenzaamheid..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:20

Hmm, daar zit wel wat in ja! Maar toch gek dat ze hem dan niet eerder hebben verplaatst..

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:20

Ik ben inderdaad ook best wel erg geschrokken dat er nog een aap zat.
Ook omdat het er nu niet bepaald echt schoon etc uitzag (of nouja, het raam in ieder geval dan). En die aap hoort dar natuurlijk sowieso niet in zijn eentje te zitten. Wat sokje zegt is wel waar, nu is het eigenlijk al te laat. Maar ze hadden natuurlijk veel eerder moeten zorgen dat die aap daar weg moest en gewoon lekker met soortgenoten kan zitten. Want ik neem ook aan dat deze aap niet naar buiten kan, maar enkel in dat kleine hokje zit. Dat lijken me nu niet echt geweldige omstandigheden voor een dier....
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 04-03-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:21

Tot voorkort zaten ze met zijn tweeen omdat er nergens anders plek voor ze was geloof ik. Eentje is ergens tussen 2014 en nu overleden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:23

Van de radio begreep ik dat die daar nog zit omdat die te gehecht is aan zijn plaatsje. Hij zou ook al 56 zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:24

Dan is het wel handig het hele verhaal te lezen. :)

De aap heeft tot vorig jaar altijd samen gezeten met een andere aap. Deze is dus vorig jaar overleden. Gezien de leeftijd wil de eigenaar niet meer de aap verplaatsen. hij zit dus niet al 30 jaar alleen.

Het is niet helemaal leuk voor de aap, maar ik denk dat het dier verder weinig te kort komt. Volgens mij is het gebied nog steeda van de oude eigenaar van de dierentuin en die kan prima voor de dieren zorgen. Las okk dat alle vergunningen er zijn, dus denk dat het allemaal wel meevalt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:26

De aap in kwestie is 60 jaar oud waar ze normaal rond de 33 worden. Tot eind vorig jaar heeft hij samen met zijn, net zo oude, maatje gezeten maar die is helaas overleden. Een aap op deze leeftijd verplaatsen is helemaal zo goed niet. Die stress kunnen ze niet aan.
Overigens lopen er wel meer dieren nog op het terrein, incl een panter. Zij worden allemaal prima verzorgd door kundige mensen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:28

Oké, thnx voor de aanvullende informatie gekvanfleur en LovingTweety :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:28

LovingTweety schreef:
De aap in kwestie is 60 jaar oud waar ze normaal rond de 33 worden. Tot eind vorig jaar heeft hij samen met zijn, net zo oude, maatje gezeten maar die is helaas overleden. Een aap op deze leeftijd verplaatsen is helemaal zo goed niet. Die stress kunnen ze niet aan.
Overigens lopen er wel meer dieren nog op het terrein, incl een panter. Zij worden allemaal prima verzorgd door kundige mensen.

De panters zijn al even weg dacht ik hoor. Die hebben er wel nog lang gezeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:29

Wat ik me vooral afvraag is of er nog meer dieren zitten. Daar leek het namelijk wel sterk op.

Edit: blijkbaar wel dus. Wat voor dieren zitten er nog meer?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:30

gekvanfleur schreef:
LovingTweety schreef:

De panters zijn al even weg dacht ik hoor. Die hebben er wel nog lang gezeten.

Nou niet zo lang dan. Toen ik daar een paar jaar terug in de buurt werkte zaten ze er nog, waren we altijd elkaar gek aan het maken als het donker was. Haha.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:34

Ze zijn er idd nog heel lang geweest na sluiting van de dierentuin, maar nu al even niet meer.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:34

Maar weet iemand dan ook of die aap nog buiten komt? Of dat hij alleen maar in dat hok zit?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:36

Cayenne schreef:
Wat ik me vooral afvraag is of er nog meer dieren zitten. Daar leek het namelijk wel sterk op.

Edit: blijkbaar wel dus. Wat voor dieren zitten er nog meer?

Dat lijkt zo, maar is niet zo. Er is gewoon echt letterlijk niets meer aan het terrein gedaan sinds de sluiting dus alles staat er nog van hokken e.d.

Er hebben nog heel lang enkele dieren gezeten, maar dat is inmiddels niet meer zo.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:39

Maar zo vreemd is het toch niet dat er nog dieren achterblijven in een gesloten (dieren)park? Zolang verzorger of eigenaar nog dagelijks komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:43

LovingTweety schreef:

Deze apensoort wordt 60, geen 33.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:43

Wassenaar ooit mijn favoriete dierentuin. Toen het slechter ging kon je een dier adopteren. Ik had samen met m'n oma een pinguïn. De ING had de leeuwen

Bijzonder om te horen dat deze twee aapjes er nog steeds samen zaten. Kan me ook voorstellen dat de eigenaar het overgebleven aapje niet wil verplaatsen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:44

Prima, dan hadden de NOS en Rtl4 dat vanochtend en gisteravond verkeerd. Hoe dan ook. Het is voor geen enkel dier goed om hem/haar uit een bekende omgeving te halen op deze leeftijd.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:49

dollyspikkel schreef:
Maar zo vreemd is het toch niet dat er nog dieren achterblijven in een gesloten (dieren)park? Zolang verzorger of eigenaar nog dagelijks komt.

Maar als die dierentuin omschreven wordt als "verlaten en vergeten" zou ik toch ook wel ff raar opkijken van een aap, hoor :') Maar dat is een fout van de media-kant dus, gesloten wil niet zeggen dat er niemand meer komt..
Zou het beestje zn laatste dagen lekker bij zn eigenaar laten, als ie zo oud is geworden wordt er vast niet heel slecht voor gezorgd :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:50

Moeilijk hoor.

Beestje zat daar fijn met een maatje in een verblijf waar ze al jaren zaten en die bezoekers zullen ze echt niet missen.
Als ze goed verzorgd werden , zaten ze er vast wel okee.

Allleen wat nu, nu er nog maar eentje over is?
Nu is het wel een eenzame bedoeling geworden natuurlijk.

Wat ik begreep uit het filmpje, zaten er wel degelijk nog wat dieren in een ander verblijf, daar liep ook speciaal stroom heen.

Wat ik niet begrijp is, dat er geen onderhoud wordt gepleegd aan het park.
Je kunt het toch wel een beetje bijhouden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:56

Die lui van StukTV had dit eigenlijk nooit mogen doen. Leuk en spannend, maar vooral een beetje lomp.

Aan de ene kant vind ik het sneu voor die aap, aan de andere kant als je deze aap verplaatst weet je zeker dat ie wrs snel dood gaat. De uitleg van die dierentuin vind ik voldoende om te zeggen. Lekker laten zitten :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:58

Vind ik ook,als dat dier zich daar prima in zijn uppie vermaakt, dan is dat toch ook goed :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:01

Vjestagirl schreef:
LovingTweety schreef:

Deze apensoort wordt 60, geen 33.

Gaat om een slingeraap..voor zover ik weet worden die nog altijd rond de 30.