Bron:Metronieuws. http://www.metronieuws.nl/nieuws/koffie ... hend-paard
Citaat:Een vader is bestempeld als ‘schandalig en dom’ nadat een lachend paard een selfie met hem en zijn zoontje besloot te fotobommen en hij de foto instuurde voor een wedstrijd. Met de foto wonnen de twee een vakantie ter waarde van 2650 euro voor het gezin. De eigenaar van het paard vindt dit niet terecht.
David Bellis (31) en zijn 3-jarige zoontje Jacob namen de foto tijdens een wandeling in het noorden van Wales. Het paard op de achtergrond verscheen uit het niets lachend – en met zijn tong naar buiten – op de achtergrond.
Vader en zoon besloten met de grappige foto mee te doen met een fotowedstrijd van Thompson Holidays. Tot hun verbazing wonnen ze de wedstrijd en daarmee en vakantie ter waarde van 2000 pond, omgerekend 2650 euro, voor het hele gezin. David was door het dolle heen, want het gezin zich zo’n vakantie zelf niet veroorloven.
ROET IN HET ETEN
De pret was echter van korte duur. De eigenaresse van het paard, Nicola Mitchell, zegt namelijk dat ze geen toestemming heeft gegeven om het paard te fotograferen en wil daarom de helft van de prijs.
David: „Jacob is erg overstuur. Hij vraagt me telkens of we nog wel vakantie gaan.” De vader snapt niet waarom Nicola zo moeilijk doet. ,,We liepen op een openbaar pad, iedereen kan het paard daar zien staan en het dier fotograferen.”
Eerst dacht het gezin dat ze 2000 pond hadden gewonnen en wilden ze best een deel van het geld aan Nicola geven. Maar een vakantie kan je niet splitsen. „Ik denk dat ze gewoon jaloers is dat we iets leuks gewonnen hebben, sommige mensen zijn zo bitter", zegt David.
TONG
Maar Nicola argumenteert dat ze het paard, dat Betty heet, heeft aangeleerd haar tong uit te steken – en dat ze de wedstrijd dus zelf met haar dochter had kunnen winnen als ze ervan op de hoogte was geweest.
Nicola: „Ik vind het erg vervelend dat ze een dure vakantie hebben gewonnen met een foto van mijn paard. Hij had daar eerst toestemming voor moeten vragen.”
Thompson Holidays zegt tegen Metro UK dat ze nog geen officiële klacht van de vrouw hebben ontvangen. „Het was de bedoeling mensen vrolijk te maken, niet om ruzie te veroorzaken", benadrukt de woordvoerder.
Zwaar belachelijk natuurlijk, maar waar ligt de grens mag iemand zomaar je paard fotograferen .
Wat mij betreft wel, maar mag die foto vervolgens ook voor bv eclame doeleinden gebruikt worden?
We hebben het zelf meegemaakt met een foto van onze dochter , die in een Griekse krant in een advertentie opdook.
In eerste instantie dachten we,,,,jee wat leuk, maar in tweede instantie vinden we het toch wel een vraag waard.
Wat bleek....de foto was het artistiek eigendom van de fotograaf, en hij mocht daar tot onze grote verbazing mee doen wat hij wilde.
Die foto was overigens wel in onze opdracht door een beroepsfotograaf geschoten.