Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:47

http://twitter.com/kodakmoments_uk/stat ... 29/photo/1

Bron:Metronieuws. http://www.metronieuws.nl/nieuws/koffie ... hend-paard

Citaat:
Een vader is bestempeld als ‘schandalig en dom’ nadat een lachend paard een selfie met hem en zijn zoontje besloot te fotobommen en hij de foto instuurde voor een wedstrijd. Met de foto wonnen de twee een vakantie ter waarde van 2650 euro voor het gezin. De eigenaar van het paard vindt dit niet terecht.

David Bellis (31) en zijn 3-jarige zoontje Jacob namen de foto tijdens een wandeling in het noorden van Wales. Het paard op de achtergrond verscheen uit het niets lachend – en met zijn tong naar buiten – op de achtergrond.

Vader en zoon besloten met de grappige foto mee te doen met een fotowedstrijd van Thompson Holidays. Tot hun verbazing wonnen ze de wedstrijd en daarmee en vakantie ter waarde van 2000 pond, omgerekend 2650 euro, voor het hele gezin. David was door het dolle heen, want het gezin zich zo’n vakantie zelf niet veroorloven.

ROET IN HET ETEN
De pret was echter van korte duur. De eigenaresse van het paard, Nicola Mitchell, zegt namelijk dat ze geen toestemming heeft gegeven om het paard te fotograferen en wil daarom de helft van de prijs.

David: „Jacob is erg overstuur. Hij vraagt me telkens of we nog wel vakantie gaan.” De vader snapt niet waarom Nicola zo moeilijk doet. ,,We liepen op een openbaar pad, iedereen kan het paard daar zien staan en het dier fotograferen.”

Eerst dacht het gezin dat ze 2000 pond hadden gewonnen en wilden ze best een deel van het geld aan Nicola geven. Maar een vakantie kan je niet splitsen. „Ik denk dat ze gewoon jaloers is dat we iets leuks gewonnen hebben, sommige mensen zijn zo bitter", zegt David.

TONG
Maar Nicola argumenteert dat ze het paard, dat Betty heet, heeft aangeleerd haar tong uit te steken – en dat ze de wedstrijd dus zelf met haar dochter had kunnen winnen als ze ervan op de hoogte was geweest.

Nicola: „Ik vind het erg vervelend dat ze een dure vakantie hebben gewonnen met een foto van mijn paard. Hij had daar eerst toestemming voor moeten vragen.”

Thompson Holidays zegt tegen Metro UK dat ze nog geen officiële klacht van de vrouw hebben ontvangen. „Het was de bedoeling mensen vrolijk te maken, niet om ruzie te veroorzaken", benadrukt de woordvoerder.

Zwaar belachelijk natuurlijk, maar waar ligt de grens mag iemand zomaar je paard fotograferen .
Wat mij betreft wel, maar mag die foto vervolgens ook voor bv eclame doeleinden gebruikt worden?
We hebben het zelf meegemaakt met een foto van onze dochter , die in een Griekse krant in een advertentie opdook.
In eerste instantie dachten we,,,,jee wat leuk, maar in tweede instantie vinden we het toch wel een vraag waard.
Wat bleek....de foto was het artistiek eigendom van de fotograaf, en hij mocht daar tot onze grote verbazing mee doen wat hij wilde.
Die foto was overigens wel in onze opdracht door een beroepsfotograaf geschoten.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 02-02-16 00:56, in het totaal 3 keer bewerkt

KirstenHorse

Re: Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:52

Schandalig van die mevrouw! Als het echt een openbaar pad was! En of ze het paard het nou heeft aangeleerd of niet, zoontje en vader hebben het niet van het paard gevraagd.. Paard deed het volgens het artikel uit zichzelf. Hoe kun je het vervelend vinden dat een gezin een mooie vakantie kunnen maken die ze anders nooit hadden kunnen doen? Verdrietig gewoon..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:57

Ik had het ze juist gegund en trots zijn op mijn paard

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:58

Als je zo een gezin een heerlijke vakantie kunt geven, is dat toch alleen maar heerlijk?

Ik zou het cool vinden dat 'die van mij wereld beroemd' is

Jammer dat sommigen daar weer anders over denken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:11

Paard op de Twitterfoto steekt haar tong niet eens uit...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:17

Dat mag de fotograaf niet doen TS. Jij had een quitclaim moeten tekenen dat je akkoord bent met het weggeven van het portretrecht. Daarin moet ook staan Hoelang de foto mag worden gebruikt en voor welke doeleinden en welke uitingen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:33

:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:43

Ik vind het ook sneu gedrag van de eigenaresse. Maar...

Ik hou er zelf al helemaal niet van als mensen zomaar uit het niets foto's stonden te maken, van mijn paarden en mijzelf er ook rustig nog bij. Stak daar altijd per direct een stokje voor.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:51

Triest dat ze het de ander niet gunt!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:56

Wat een droeftoeter zeg, ik bespeur hier een flinke dosis jaloezie..

Ik zou het onwijs tof vinden en heel blij voor deze mensen zijn. Als je niet wilt dat mensen je paard fotograferen moet je hem ook niet aan een openbare wandelroute zetten imo...

En daarbij een dier heeft geen portretrecht dus ver met haar klacht gaat ze waarschijnlijk niet komen.. (hoop ik)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 02:12

Heel simpel, er rusten geen portretrechten op het paard en het is op een voor publiek toegankelijke openbare weg gemaakt. Oftewel mevrouw heeft geen poot om op te staan.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 02:21

Wat triest dat zulke mensen bestaan :n
Je een ander het gewoon niet gunt...

Ik zou zelf juist als eigenaar er juist positief op reageren, dat ze samen verkozen zijn !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 02:23

lifaya schreef:
Heel simpel, er rusten geen portretrechten op het paard en het is op een voor publiek toegankelijke openbare weg gemaakt. Oftewel mevrouw heeft geen poot om op te staan.

inderdaad.

op geen enkele wijze blijkt ook uit de foto dat ze het dier op wat voor manier ook instrueren om een gekke bek te trekken.. immers dan moet je je aandacht op het dier richten..

dit is een overduidelijk gekke bek op de achtergrond door het paard zelf..

je kunt ook niet bewijzen of de fotograaf het dier op de foto wilde of niet.. misschien een paardje in de achtergrond, of gewoon een stuk wei waar het paard nog helemaal niet stond.

ik kan totaal niet zien hoe je enig recht kunt verlenen aan een foto waar toevallig je dier staat gemaakt door een particulier die overduidelijk een selfie maakt..

pfff

wedstrijden voor de mooiste vakantie foto's staan vol met gehuurde paarden, gehuurde huisjes of gewoon auto's op de weg voor je..

zou toch te gek voor woorden zijn als je daar allemaal de helft zou moeten afdragen?

vooral als je een leuke foto maakt van jezelf met nog 1000 man die als haringen op het strand van Zandvoort liggen van de zomer: Wil iedereen zich melden die zichzelf herkent.. want ik heb 30 cent voor jullie van de 300 die ik won met een foto van mijzelf op het strand :'). Zelfs dan is portretrecht niet van toepassing...

ik zou toch ook gewoon mijn idiote gezicht mogen insturen van mijn actie foto in de baron, zonder dat ik gelijk moet delen met de persoon achter mij?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 03:10

Ze had idd kunnen winnen als ze mee had gedaan. Maar dat heeft ze niet. Als ik mee had gedaan had ik ook een kans gemaakt, maar dat heb ik niet dus dat kan ik niet nu nog gaan claimen. Helaas voor haar hebben paarden geen portretrecht, iedereen mag zomaar elk paard op de foto zetten en overal voor gebruiken. In Nederland in ieder geval.. Ga er van uit dat dat daar hetzelfde is..

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:29

Jezus wat flauw

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:32

Dat dat paard nog kan lachen met zo'n eigenaar...

Wat een zuurpruim, zeg :n
Hoop dat de vakantie toch doorgaat voor deze mensen!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:38

Wat flauw dat die vrouw er zo moeilijk over gaat doen. Ik zou 't juist grappig vinden als mijn pony er zo bij op kwam te staan :+
Enfin, hopelijk krijgen David en Jacob toch nog een fijne vakantie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:40

Ik had om een grote kaart gevraagd en een souvenir!....wat is er leuker dan zo een herinnering aan een top vakantie met je gezin!. Wat ooit begon met een simpele wandeling en selfie.
Maar als dat paard het op commando kan , waarom doet ze het dan niet over dan kan ze zelf ook op vakantie!(ze is stinkend jaloers). -O-
Zelf ben ik en mijn paard wel eens opgedoken in een reclame folder....die zit mooi in mijn plakboek, maar heb er verder ook niet meegezeten ;) .

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:45

Jeetje wat een afgunst zeg -O- Dat er zulke mensen zijn.. jammer.

En idd, heeft niks met portretrecht te maken. Zelfs al stonden er mensen op de achtergrond en dit was in het openbaar; dan nog hebben die mensen geen portretrecht. Net als bij straatfotografie.. dan zijn de mensen gewoon onbewust gefotografeerd en zijn ze onderdeel van de omgeving. Komt in dit geval op hetzelfde neer vind ik!

Ik hoop dat deze mensen gewoon alsnog lekker op vakantie kunnen {:}

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:49

Ongelofelijk wat een vreselijke mensen er toch bestaan..
Een tijd geleden is volgens mij al voor de rechter bepaald dat mensapen geen portretrecht hebben, dus een paard ook niet neem ik aan.

Als ik die man was zou ik vanaf hun vakantie een kaartje naar de vrouw sturen met een flamend paard erop en erbij zetten dat ze een heerlijke vakantie hebben :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:01

Voorop gesteld dat ik het zo ver nooit zou gedreven hebben als deze mevrouw doet máár ik begrijp wel haar frustratie. Ik heb ze aan mijn weide ook wel eens gevraagd om geen foto's van de paarden te maken (hier kwam wel bij dat ze officieel niet eens tot die weide mogen komen.). en ze met rust te laten/niet te voeren voor leuke foto's te krijgen. Wellicht zit de frustratie van de vrouw eerder daar in.
Wil je foto's met dieren ga dan naar een dierentuin of een kinderboerderij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:04

Zoiets kan ik me ook voorstellen, maar dan moet je die mensen wegsturen of je paard verplaatsen ;)

Geen geld eisen, dat is gewoon flauw -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:05

Ik hoop dat het paard de eigenaresse in haar gezicht bijt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:05

Citaat:
Een vader is bestempeld als ‘schandalig en dom’ nadat een lachend paard een selfie met hem en zijn zoontje besloot te fotobommen en hij de foto instuurde voor een wedstrijd.

Op zich vind ik dit nog knapper van dat paard dan het tong uitsteken op de foto. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:08

Ayasha schreef:
Voorop gesteld dat ik het zo ver nooit zou gedreven hebben als deze mevrouw doet máár ik begrijp wel haar frustratie. Ik heb ze aan mijn weide ook wel eens gevraagd om geen foto's van de paarden te maken (hier kwam wel bij dat ze officieel niet eens tot die weide mogen komen.). en ze met rust te laten/niet te voeren voor leuke foto's te krijgen. Wellicht zit de frustratie van de vrouw eerder daar in.
Wil je foto's met dieren ga dan naar een dierentuin of een kinderboerderij.

Heb je de foto überhaupt gezien? vader maakt een selfie met paard op de achtergrond en paard doet (per ongeluk) iets geks op de achtergrond. Gewoon toeval. Er is geen sprake van voeren of in de wei staan oid...
Echt heel overdreven van die eigenaresse.