Baby lucas is er niet meer, maar zijn hartje klopt nog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Baby lucas is er niet meer, maar zijn hartje klopt nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:55

Dit topic maak ik omdat ik net op Facebook een filmpje voorbij ben gekomen waar ik mijn vragen bij had, en ik me afvroeg wat jullie in zo'n situatie zouden doen? Zouden jullie ook contact willen hebben met de personen die met jouw geliefde zijn organen rondloopt? (Beetje cru, maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden)

jAfgelopen november durfde Lukas' moeder het aan: ze zocht contact met de ouders van Jordan, het nu 4-jarige meisje bij wie destijds het hartje van Lukas was geïmplanteerd. Vlak voor de kerstdagen kwam er een reactie: op korte termijn zou ze mogen kennismaken met Jordan. "Het beste kerstcadeau dat ik had kunnen krijgen", schreef Heather Clark toen op Facebook.

Vrijdag was het zover, in het kinderziekenhuis in Phoenix (Arizona). De moeder van Jordan, Esther Gonzalez, had zich voorgenomen Heather alleen maar te knuffelen. "Want ik heb niets anders te zeggen. Ik denk niet dat ik iets kan uitbrengen."

De emotionele ontmoeting werd op video vastgelegd (zie onder) en de twee moeders spraken af contact met elkaar te houden. "Over een week mag ik nog een keer naar Lukas' hartslag luisteren", liet een verrukte Heather dit weekend op Facebook weten.

NathalietjeB

Re: Baby lucas is er niet meer, maar zijn hartje klopt nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:03

t lijkt mij heel bijzonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:10

Heel ontroerend.
Wat een sterke moeders. :j

Ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen of kunnen.
Wel denk ik dat je er heel veel kracht voor nodig hebt.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:32

Jeetje wat een heftig en ontroerend filmpje.... krijg er kippenvel en tranen in mijn ogen van.

Geen idee hoe ik hiermee om zal gaan. Ik vind het heel bijzonder en ook erg knap hoe ze hiermee omgaan. Het is mooi en droevig tegelijk...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:35

Als het beide partijen rust kan geven, waarom niet?
Een stukje van lukas leeft voort. Zolang de moeder beseft dat het nu onderdeel in van een ander leventje in het goed

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:36

Ik vraag me altijd af hoe dit kan. Dokters hebben toch beroepsgeheim? Hoe weet de moeder dan wie het hartje van haar zoontje draagt?

Ik vind het filmpje wel erg mooi! Sterke moeders idd :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:38

Esther_r20 schreef:
Als het beide partijen rust kan geven, waarom niet?
Een stukje van lukas leeft voort. Zolang de moeder beseft dat het nu onderdeel in van een ander leventje in het goed

En dat laatste vraag ik mij af, ik meende ergens te lezen dat ze later er weer heen zou om het hartje te beluisteren.
Ik snap dat de moeder van het meisje haar dit niet ontneemt en vind ze er beiden ook erg sterk in staan.
Ik vraag me alleen wel af of ik het zelf zou willen weten, naar wie mijn kind zijn organen zijn gegaan...

@Anthea klopt, maar ze is er ook niet achter gekomen via de dokters. In NL kom je ook niet te weten waar de organen heen gaan, maar in Amerika is dit allemaal anders..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:58

Ik weet dat er veel mensen een tweede kans hebben gekregen door de organen van mijn overleden liefde. Organen doneren was iets wat hij wilde en waar ik dus ook achter stond.

Deze mensen hebben veel geluk gehad en ik wens ze een heel lang en gelukkig leven toe.
Maar nee, ze hoeven geen contact met mij op te nemen en ik zal dat ook zeker niet met hun doen. Ik kan eindelijk zelf weer verder met mijn leven nu ik het eindelijk goed verwerkt heb en wil dus geen oude wonden weer openhalen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:43

Een dokter kan de vraag natuurlijk voorleggen aan de ouders van de ontvangende partij en als die toestemming geven kan hij dat weer terug communiceren. Dan gaat het contact dus via de dokter en schend hij zijn beroepsgeheim ook niet.

Het lijkt me idd wel heel emotioneel. Rationeel weet je natuurlijk dat je kind er niet meer is, maar die gedachte dat het hart ervoor zorgt dat een ander kind leeft, hoe je dat ook wend of keert, je kunt bijna niet anders dan dat ook emotioneel en spiritueel zien.
Ik vraag me dan af of het kind het zelf ook weet, moet wel raar zijn om zo'n vreemde zo emotioneel te zien.

Vond het wel opvallend dat de moeders best op elkaar lijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:32

Ben ik dan de enige die zich af vraagt of het wel goed is voor de ontvanger (het kindje) dat er op deze manier mee om gegaan wordt?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:48

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die zich af vraagt of het wel goed is voor de ontvanger (het kindje) dat er op deze manier mee om gegaan wordt?

Nee lijkt mij ook een bedenkelijke gang van zaken. Dat meisje ziet al die emoties en waarschijnlijk zijn de handelingen haar zeer bekend. Het luisteren naar haar hart bedoel ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:50

Idd, en wíl het kind wel dat er zo aan haar gezeten wordt door een "vreemde"?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:52

Ik vond het meisje heel lief en heel bezorgd kijken toen de moeder van de donor zo emotioneel werd. Logisch die emoties maar dat is voor dat meisje denk ik echt heel moeilijk uit te leggen. Los idd van de aanrakingen zelf, volgens mij was ze daar relatief stoïcijns onder maar hoeveel hebben al geluisterd na een transplantatie.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:49

Ik zou wel graag willen weten (stel mijn kind kwam te overlijden) waar haar organen naar toe zijn gegaan. Vind ik niets raars aan.

(ook als ontvanger van een eventueel orgaan zou ik graag weten van wie, zodat ik de familie ook kan bedanken!)

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:59

xAnthea schreef:
Ik vraag me altijd af hoe dit kan. Dokters hebben toch beroepsgeheim? Hoe weet de moeder dan wie het hartje van haar zoontje draagt?

Ik vind het filmpje wel erg mooi! Sterke moeders idd :j

Als beide ouders toestemming geven, dan mag het wel

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:05

Ik heb dit eens nagevraagd in het ziekenhuis, maar het is in principe verboden om te weten waar organen van je kind / geliefde / jezelf heengaan na overlijden. De arts vertelde mij dat de ontvanger daarmee een schuldgevoel zou kunnen krijgen door de emoties van de nabestaanden, maar hij vertelde mij ook dat er financiële vergoedingen zijn gevraagd door nabestaanden. Dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.

Dan mijn persoonlijke gevoel: Als mijn kind zou komen te overlijden en zij zou met haar organen het leven van één of meerdere kindjes kunnen redden zou ik dat ook heel graag willen weten. Al respecteer ik de Nederlandse wet en de ouders / ontvanger(s) als dat niet kan/mag/gewenst is. Persoonlijk zou ik ook graag contact willen hebben, waarschijnlijk om dezelfde reden als de mama hierboven. Dat zeg ik met mijn mama hart.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 19:26

Ah, bedankt voor de info mer1980. Ik wist niet dat het helemaal verboden was in Nederland.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:12

Pauline schreef:
Ayasha schreef:

Nee lijkt mij ook een bedenkelijke gang van zaken. Dat meisje ziet al die emoties en waarschijnlijk zijn de handelingen haar zeer bekend. Het luisteren naar haar hart bedoel ik.

Ik denk dat 'wij' volwassenen daar veel moeilijker over doen dan een kind.
Je moet wel bedenken dat dat kind natuurlijk best weet dat ze ernstig ziek is/was en ze weet ook wel dat ze het hart van iemand anders heeft gekregen en dat zij daardoor weer kan leven. Kleine stap verder is vertellen dat de mama van dat andere kindje graag wil weten hoe het met haar gaat.
Kinderen doen daar niet zo moeilijk over hoor, als je verteld dat dat kindje overleden is, wat logisch is want zonder hart kun je niet leven, snappen ze de emotie van de moeder ook wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:16

Ik denk dat "wij' te veel denken dat kinderen het heus wel snappen. :) Maar goed, de moeder beslist in deze dus maakt ook niet uit wat ik vind. Het was slechts een bedenking. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:42

Dat is gebaseerd op mijn ervaring met kinderen ;)
Soms doe je moeite om iets uit te leggen omdat je denkt dat dat lastig is en dan wordt je verbeterd door het kind of wimpelen ze je weg omdat ze het allang weten. Voor een kind is het gewoon een simpel rekensommetje.
En ik denk inderdaad dat als je als moeder twijfelt of je kind het aan kan, dat je het niet zult doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:44

Daar hoop ik iig op maar dat zal wel. :) En anders zal het kind het vanzelf aangeven bij haar moeder toch, ik verondestel dat die band zeker na zo'n ingrijpende periode toch wel zo moet zijn dat het kind zou durven zeggen van "he, mams, ik vind dit eigenlijk niet leuk.."

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:53

Als mijn kind donor zou worden voor een ander kindje zou ik ook heel graag een keertje kennismaken, als het klikt zou ik zo nu en dan contact leuk vinden.
Andersom geldt voor mij hetzelfde.
Wel moet je er bij stilstaan dat het zou kunnen zijn dan de ouders van het kindje wat bijv. het hartje van jou kindje heeft gekregen niet dezelfde normen en waarden heeft als jij, stel dat ze roken in bijzijn van het kindje?
Voor mij zou dat best wel moeilijk zijn als ik zou ontdekken dat de ouders "slordig" omgaan met het hartje van mijn kindje.
Denk dat je zo'n situatie goed voor ogen moet houden en van te voren moet bedenken of je daarmee om zou kunnen gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:54

Zodra je het af staat voor transplantatie is het niet meer "het hart van jouw kindje". Het is het hart van het kindje dat het krijgt. Ik vermoed dat het om dat soort dingen te vermijden is dat men zo voorzichtig is met contact laten leggen.
Mijn man is wel donor, ik zou niet willen weten naar wie zijn organen gaan als hij zou komen te overlijden (laten we hopen dat dat nog wel een 40tal jaar wil duren minstens).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:26

Ik ben het wel met Ulfeino eens, ik weet van mezelf dat ik dat niet zou kunnen en dat ik me dan goed rot zou voelen.. Niet dat ik het kind het niet gun, maar meer omdat ik het waarschijnlijk nog wel als het 'hartje van mijn kind' zou zien.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:32

Oh maar ik ook hoor, ik zou altijd vinden dat er iets van mijn kind door zou groeien in dat van een ander. Ik zou ook echt hopen dat ze er goed voor zijn. Tsja ik noem het maar menselijk... Al ga ik er vanuit dat als de ontvanger zo'n mooie 2e kans op leven heeft gekregen dat hij/zij er ook alles aan zou doen om er goed voor te zijn. (misschien naïef, maar laten we uitgaan van het goede in de mens)