Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:17

Mijn vraag is dan direct; Moet je dat willen??

Zelf zit ik gelukkig niet in de positie om ongewenst kinderloos te moeten zijn, maar toch, uiteindelijk moeder worden op je vijftigste?

Natuurlijk komen er ook al die verhalen los dat men ook niet meer op kijkt van mannen die boven de 50-60 of 70!! nog vader willen worden.
Ook dáár heb ik sterk mijn vraagtekens bij.

Ik vraag me dan serieus af of de medische wereld dit echt bevorderlijk vinden of dat ze gewoon willen kijken hoe ver ze kunnen gaan met hun kennis en kunde.

Anoniem

Re: Gynaecologen: zwanger raken tot 50 jaar moet kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:20

Wat is de bron hiervan?? Want er is toch wel bewezen dat boven de 40 er sowieso kans is op complicaties bij het kindje. Zowel qua leeftijd van de vader als de moeder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:21

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:22

Bij vrouwen vind ik het niet kunnen omdat er gewoon te veel risico's aan zitten. Die eicellen zijn op je 50e veel te oud om nog gezonde kindjes op te leveren. Bij een man kan het, want die heeft gewoon steeds weer nieuwe zaadcellen. Maar alsnog vind ik het ook bij mannen geen goed idee, omdat je gewoon te oud bent om een actieve ouder te zijn (en de kans dat je sterft binnen enkele jaren is ook vele malen groter dan bij jonge ouders natuurlijk).

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:23

Ik vind het vooral sneu voor het kind. Tegen de tijd dat die puber is zijn zijn/haar ouders net zo oud als de opa en oma van een vriendje. Veel mensen sterven toch ook al rond hun 70e en de kans is dus zeker aanwezig dat kinderen rond hun 18e verjaardag al geen ouders meer hebben.

Ik vind het persoonlijk dus best egoïstisch als je op zo'n leeftijd nog aan kinderen begint...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:25

StableDoor schreef:
Bij vrouwen vind ik het niet kunnen omdat er gewoon te veel risico's aan zitten. Die eicellen zijn op je 50e veel te oud om nog gezonde kindjes op te leveren. Bij een man kan het, want die heeft gewoon steeds weer nieuwe zaadcellen. Maar alsnog vind ik het ook bij mannen geen goed idee, omdat je gewoon te oud bent om een actieve ouder te zijn (en de kans dat je sterft binnen enkele jaren is ook vele malen groter dan bij jonge ouders natuurlijk).

Nee hoor, bij mannen vanaf 35 gaat de kans op afwijkingen ook al omhoog en op 40 drastisch. Is een onderzoek over geweest.

Ik vind het ook onverantwoord. Het kunnen jouw grootouders wel zijn. Dan ben je 15 en mag jij al voor jouw ouders gaan zorgen...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:29

De vraag is vanuit de politiek gesteld omdat opgemerkt wordt dat steeds meer Nederlandse vrouwen van boven de 45 naar het buitenland uitwijken waar het kennelijk geen probleem is om vrouwen van die leeftijd in behandeling te nemen.

De gyneacologen vinden het een lastige vraag, vandaar dat ze het beantwoorden ervan hebben vooruitgeschoven. Kennelijk zijn er geen medische belemmeringen, maar is het een ethische vraag: wil je zulke oude ouders hebben?

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/gyn ... s2_v0_8600

Ik vind het onwenselijk de grenzen nog verder op te rekken. Voor een deel vanuit economische motieven, voor een deel vanuit de belangen van de kinderen (de kans dat je je ouders jong kwijtraakt is toch groter, en boven de 45 zijn je mogelijkheden om in te spelen op de behoeften van het kind vaak minder door fysieke beperkingen. Een 25-jarige kan slaaptekort nou eenmaal beter verstouwen dan een 50-jarige...). Voor een deel ook levensbeschouwelijk: ik geloof niet zo dat wij op die schaal in moeten grijpen in de beperkingen die de natuur heeft opgelegd aan de menselijke voortplanting. Er zijn , macro gezien, al meer dan genoeg mensen op de wereld...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:30

Joolien schreef:
Wat is de bron hiervan?? Want er is toch wel bewezen dat boven de 40 er sowieso kans is op complicaties bij het kindje. Zowel qua leeftijd van de vader als de moeder.

Dat is opgelost met ingevroren eicellen. Of desnoods met donor-eicellen. En de gedachte is dat je met voldoende monitoring die complicaties tijdig op kunt vangen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:37

Precies mijn idee.

Op latere leeftijd gaat bij de man de kwaliteit van het sperma achteruit en vrouwen worden ( een enkeling daar gelaten) al helemaal niet meer spontaan zwanger.
De natuur heeft dat niet voor niks zo bepaald.

En net wat DeMolenhoek hier ook al neer zet; als kind draag je dan wel al héél snel de zorg van je ouders.

Ik denk inderdaad dat het een hard gelach is als je ongewenst kinderloos door het leven zal moeten gaan, maar om bewust voor een zo late zwangerschap te kiezen vind ik eigenlijk wel heel sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:44

Ik vraag me af of je dit nu goed moet keuren omdat mensen dan naar het buitenland gaan. Wat wil je dan bereiken? Dat mensen binnen NL blijven, maar de gezondheid gaat er wel op achteruit. Moet je dat willen als gynaecoloog?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:44

Het enige nadeel vind ik inderdaad dat je zo'n kind dan heel snel wees laat worden, of op zijn/haar 20e al mantelzorger mag worden. Da's geen leven en moet, vind ik, voorkomen worden. In dezen gaat het egoïsme nét even te ver.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:47

Ik vind het gewoon niet kunnen, je bent gewoon te oud!

Om nou dan met alle vlieg en kunstwerk en een hoop geld zwanger te willen raken met je 50ste of ouder vind ik al helemaal niet kunnen en ronduit walgelijk. De mensheid staat niet op het punt uit te gaan sterven en het is helemaal sneu en niet leuk voor het kind zelf.

Dat hadden ze moeten bedenken toen ze jonger waren.

De artsen die hieraan meewerken vind ik dan ook dom en onverantwoord bezig, dat ze niet verder kijken dan enkel het geld en of roem dat ze hiermee kunnen verdienen.

Vaak is er ook wat met zulke kinderen en of ze moeten al vrij jong voor hun ouwe lui gaan zorgen en dat moet je al helemaal niet willen voor je kinderen, dat is heel egoistisch.

Je moet het aan de natuur overlaten, het is niet voor niets dat vrouwen niet hun hele leven vruchtbaar is.

Eens houdt het op als je te oud wordt en dat moet je gewoon accepteren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:29

Het stukje heb ik op tv gezien. Het is natuurlijk een kwestie waar iedereen en mening over heeft, maar je mag voor jezelf beslissen of je ook zo ver wilt gaan. Zelf ben ik er tegen. Niet omdat de vrouw oud is. Een oudere vrouw kan misschien net zo goed voor een kind zorgen, als een jonge. Ik ben tegen omdat je als vrouw je kinderwens heel erg achterin hebt gezet. En als je tegen de 50 loopt, dan mag....nee dan moet dat kind maar komen. Je carrière is zo belangrijk dat een kind daar niet in past? Oke. Maar als een kind dan wel op je 50 mag komen, vind ik die vrouw zo berekenend, dat ik diepe medelijden voor het kind voel. Wat een mentaliteit om geld boven een kind te zetten! Niet als je op natuurlijke wijze het kind heel laat krijgt, maar het creëren van een kind is iets, wat ik niet zou willen. Dat die mensen nu naar het buitenland gaan, heb ik geen moeite mee. Eerlijk gezegd vind ik dit niet onder gezondheidszorg vallen.
Er zijn zat zaken die nog verbetert kunnen worden. De kindersterfte in Nederland is weer toegenomen, terwijl we heel lang trots konden zijn , omdat we een land waren, waarin kindersterfte het laagst lag. Ik ben een voorstander van kwaliteit en niet van kwantiteit. Dat een man tot hoge leeftijd kinderen kan maken, heb ik geen moeite mee. Indien hij de kinderwens uitstelt tot hoge leeftijd, omdat carrière belangrijker is, heb ik ook medelijden met zijn kind.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:40

Dat vind ik kort door de bocht Ersina. Er zijn ook heel veel mensen die juist eerst alles 'op de rit' willen hebben voordat ze een kind nemen. Een stabiel inkomen, een fijne stabiele omgeving en een stabiele relatie/huwelijk, een ruim huis enzovoorts. Ik vind het zielig als mensen kinderen nemen terwijl ze nog geen fatsoenlijke baan hebben, of geen stabiele relatie, dat vind ik eigenlijk nog heel wat zieliger. Het nemen van een kind moet een overwogen keuze zijn in mijn ogen. Nu vind ik overigens 50 jaar ook een te late leeftijd om nog aan kinderen te beginnen, ook ivm medische complicaties, maar ik vind sommige reacties echt te kort door de bocht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:41

Als je +/-25 jaar bent en al de liefde van je leven hebt ontmoet waar je kindertjes mee wilt hebben is het allemaal heel gemakkelijk roepen natuurlijk. Zo verloopt het niet iedereen in het leven. Wat nou als je pas op je 44-ste de liefde van je leven tegenkomt? Dan ben je al gauw 45-46 jaar voordat je aan kinderen gaat denken. Moet je dan maar (ongewenst?) kinderloos blijven? En ben je dan egoïstisch omdat je dan toch nog wilt proberen? Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik vind het erg zwart-wit en egoïstisch om dan maar voor een ander te beslissen wat zij (/hij) wel of niet mag.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:51

Van mij mag je het dan prima proberen - maar niet meer geholpen door de medische industrie. Lukt het, dan lukt het, gaat het niet, dan is het gewoon te laat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:53

Vroeger toen er nog 12-15 kinderen per gezin waren kwam de laatste ook vaak als ma 45+ was.
Dan hadden haar oudste kinderen vaak al zelf kinderen.

En dat terwijl de vrouw nu veel ouder wordt dan 2 generaties terug (toen overleden ook veel vrouwen in het kraambed).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:29

Ik denk niet dat dat zo vaak gebeurd is. De 12-15 kinderen-gezinnen begonnen vaak vroeg, en dan was het kind dat bij 42, 43 wel zo'n beetje de hekkesluiter. Meneer pastoor kwam in elk geval niet meer langs... Punt blijft: dat eindpunt was natuurlijk bepaald. Niet opgerekt omdat er eerder geen ruimte of tijd voor was.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:34

Heb het stukje ook gezien op de tv gister.
Bij vrouwen boven de 45 zou het dan gaan om donor eicellen, omdat er eigenlijk na je 45 ste geen goede eicellen of helemaal geen eicellen worden geproduceerd.

Met 50 jaar nog moeder worden vind ik wel erg laat, als het een beetje mee zit gaat zoon of dochter het huis uit als mama bijna 70 is...

De natuur zegt niet voor niets het is klaar met voortplanten. Zal op wat oudere leeftijd behoorlijk wat complicaties met zich mee brengen.
Een dracht en bevalling is rete zwaar natuurlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:42

Ik volg de discussie ook en vind het eigenlijk best zorgwekkend. Omdat een paar gynacologen in het buitenland zo nodig tegennatuurlijk willen werken om vrouwen desnoods na hun overgang nog moeder te laten worden. Daarom moeten we in nederland dat ook maar gaan toestaan. Waarom wil je zo laat nog een kind. Het is idd fysiek denk ik loodzwaar als je ouder bent, en wat doe je je kind aan.

Nog los van de torenhoge kosten die erbij komen om de zwangerschap te begeleiden. Zal meer controle moeten zijn dan bij jongere vrouwen. Op wiens kosten dan nog?

En de vrouwen vroeger begonnen met jong kinderen krijgen. Bij merries vindt iedereen 17 te oud voor een eerste veulen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:46

StableDoor schreef:
Maar alsnog vind ik het ook bij mannen geen goed idee, omdat je gewoon te oud bent om een actieve ouder te zijn (en de kans dat je sterft binnen enkele jaren is ook vele malen groter dan bij jonge ouders natuurlijk).

Mijn pa was 46 en 49 toen wij geboren werden. Hij kon juist veel met ons doen. Pa en ma hadden veel te bieden. Pa had een al lang gevestigde carriere, dat was geen issue meer. Ja, mijn vader is ouder, maar de buurman die 15 jaar jonger is lijkt ouder. Die zit namelijk de hele dag thuis en loopt met zijn schortje door de keuken (niet dat daar iets mis mee is hoor), mijn vader werkt nog steeds fulltime want dat vindt ie leuk en fijn. Bovendien blijf je dan midden in het leven staan. Natuurlijk heeft hij niet het eeuwige leven, helaas heb ik al vele vaders en moeders die veel jonger waren zien sterven. Het leven geeft hoe dan ook geen garanties. Ik heb er nooit moeite mee gehad dat mijn vader ouder is.

Voor vrouwen ligt het allemaal ietsje moeilijker. Ik zou zelf na mijn 40ste geen moeder meer willen worden. De kans op complicaties, miskramen en het dragen van een kindje is allemaal niet niks. Dat de kans er wel is voor anderen vind ik prima. Zou het een ander niet willen ontnemen als de wens er vurig is :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:26

@jorika1986
Ik ken trouwens meerdere vrouwen die na hun 45ste gewoon (natuurlijk) zwanger zijn geworden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:27

karuna schreef:
Ik volg de discussie ook en vind het eigenlijk best zorgwekkend. Omdat een paar gynacologen in het buitenland zo nodig tegennatuurlijk willen werken om vrouwen desnoods na hun overgang nog moeder te laten worden. Daarom moeten we in nederland dat ook maar gaan toestaan. Waarom wil je zo laat nog een kind. Het is idd fysiek denk ik loodzwaar als je ouder bent, en wat doe je je kind aan.

Niet om het een of ander hoor, maar vruchtbaarheidsbehandelingen zijn sowieso 'tegennatuurlijk', daar heeft de leeftijd van de wensmoeder verder niet zoveel mee te maken.

Het lijkt mij dat de vraag of een vrouw met ivf kans maakt op zwangerschap ook behoorlijk wordt beïnvloed door haar lichamelijke conditie. Post-overgang lijkt me bijvoorbeeld nogal een uitdaging. Maar dat zal bij een 50-jarige net zo goed beoordeeld moeten worden als bij een 45-jarige en die beoordeling ligt toch echt bij de behandelend arts, niet bij de maatschappelijke (voor)oordelen over de leeftijd waarop een kinderwens acceptabel zou zijn of niet.

Dan nog de kans op afwijkingen en complicaties, die cijfers lijken mij gebaseerd op spontane zwangerschappen ('t is een beetje lastig om representatieve cijfers te verzamelen op basis van 'kunstmatige' zwangerschappen). Gezien de begeleiding bij deze trajecten lijkt de kans me eerder kleiner dat er met vrouw of vrucht dingen mis gaan dan in de groep vrouwen van dezelfde leeftijd die wel op natuurlijke wijze zwanger worden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:17

Brainless schreef:
@jorika1986
Ik ken trouwens meerdere vrouwen die na hun 45ste gewoon (natuurlijk) zwanger zijn geworden.

Het is niet onmogelijk, maar de vruchtbaarheid neemt wel flink af na het 40 ste levensjaar.
De kans op natuurlijk zwanger worden is kleiner maar niet onmogelijk, over het algemeen zijn het wel vrouwen die al eerder een kindje op natuurlijke wijze hebben voortgebracht.
Een eerste zwangerschap na je 45ste is lastiger.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:48

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen, ook zoals eerder genoemd door de ouders die dan al aardig op leeftijd zijn als het kind gaat studeren/het huis uit gaat.

Echter wordt er nu een paar keer gezegd "als je je carriere voor laat gaan" dat is natuurlijk niet altijd zo. Er zijn een hoop vrouwen die een grote kinderwens hebben maar niet natuurlijk zwanger kunnen worden.