V&D heeft uitstel van betaling aangevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

V&D heeft uitstel van betaling aangevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 16:09

http://www.nu.nl/ondernemen/4187469/fai ... aling.html

De rechtbank in Amsterdam heeft warenhuisconcern V&D woensdag uitstel van betaling verleend. De directie had de surseance dinsdag aangevraagd, met goedkeuring van de raad van commissarissen.

Dit meldt V&D woensdag.

De ruim tienduizend werknemers bij het bedrijf hebben al het salaris over december gekregen, meldt de FNV.

In een verklaring zegt V&D dat het bedrijf te maken had met "een aantal incidenten en onvoorziene omstandigheden". Dat V&D vlak voor de kerst in acute financiële problemen is gekomen, heeft te maken met het warme weer van november en december. De verkoop va de wintercollectie viel daardoor flink tegen. Hierdoor daalde de omzet en kwam het bedrijf opeens geld te kort.

Wat ook een rol speelt, is dat Dixons onlangs failliet is gegaan. De elektronicaketen was een belangrijke onderhuurder van V&D. Dit alles resulteerde bij V&D in een kastekort. Volgens de woordvoerder was dat nog overbrugbaar, maar de Amerikaanse eigenaar Sun Capital was niet bereid iom nog meer geld te investeren in V&D.

"Op basis hiervan heeft de directie de conclusie moeten trekken, dat de onderneming niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen", aldus V&D.

Verrassing

Dat Sun nu alsnog zijn handen van de warenhuisketen aftrekt, komt ook voor V&D als een verrassing. De vernieuwingsoperatie die eerder dit jaar in gang werd gezet, is nog in volle gang. Van dertien vestigingen is de hele winkelindeling al aangepast. Bij de rest van de ruim zestig warenhuizen zou dit volgend jaar gebeuren.

Zaken als het vernieuwen van het assortiment kosten tijd, bedrukt de woordvoerder. De voorjaarscollectie van 2016 is de eerste kledingcollectie die op basis van de vernieuwde criteria is ingekocht.

"Het is een enorme teleurstelling dat we uitstel van betaling moesten aanvragen. We hopen onze medewerkers, klanten en leveranciers zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen bieden over de toekomst van V&D en La Place. Zo zullen wij samen met de bewindvoerders alle mogelijkheden voor de toekomst onderzoeken", zegt topman John van der Ent in de verklaring.

De Amerikaanse investeerder had eerder dit jaar de rol van de banken overgenomen door V&D's volledige bankfinanciering over te nemen. Daarbij was juist afgesproken dat V&D dit jaar nog verlies zou maken en dat het bedrijf pas eind volgend jaar of begin 2017 weer winstgevend zou zijn.

Sun Capital
In een reactie tegenover EenVandaag zegt Sun Capital de impact op de werknemers van V&D en hun families te betreuren.

De investeringsmaatschappij zegt verder in de laatste vijf jaar veel kapitaal en expertise te hebben gestoken in een poging om V&D te transformeren, maar dat de problemen in de laatste maanden alleen maar toenamen. De financiering die V&D nodig zou hebben voor het volgende jaar steeg naar een "onhoudbaar niveau", aldus Sun Capital

Niet het einde
V&D hoopt nog met een zo groot mogelijk deel van het bedrijf verder te kunnen gaan. Uitstel van betaling hoeft niet het einde te betekenen van V&D en de bijbehorende restaurants van La Place, zegt een woordvoerder van het bedrijf. ''Het kan ook het begin zijn van een nieuw begin.''

Hij wijst op de gang van zaken bij installateur Imtech, dat onlangs op de fles ging. Van dat bedrijf hebben veel gezonde onderdelen een doorstart kunnen maken.

De door de rechter aangestelde bewindvoerders gaan met alle partijen in gesprek en zullen proberen voor zo veel mogelijk medewerkers de baan te behouden, aldus de zegsman.

Winkels
De surseance betreft de hele groep, dus de warenhuizen en restaurantketen La Place. Kees van de Meent en Hanneke De Coninck‐Smolders zijn aangesteld als bewindvoerders. De fysieke winkels blijven voorlopig open.

Dat is volgens de directie van "belang voor de schuldeisers en van groot belang om voortzetting van het bedrijf of onderdelen daarvan zo kansrijk mogelijk te laten zijn". Alleen de webwinkel wordt voorlopig gesloten.

Woensdagochtend rond 9.00 uur is het personeel op de hoogte gebracht. Uitstel van betaling resulteert in Nederland meestal in een faillissement. V&D heeft in Nederland 62 vestigingen en er werken ongeveer tienduizend werknemers bij het bedrijf.

Verliesgevend
Het nieuws van de aanvraag heeft FNV-bestuurder Niels Suijker overvallen. "Er waren signalen dat het nog steeds niet goed ging", aldus Suijker.

"Maar wij hadden begrepen dat was ingecalculeerd dat V&D in de periode in 2015-2016 nog steeds verliesgevend zou zijn. Maar kennelijk krijgt V&D niet de tijd meer. Wat daar achter zit, weet ik niet."

Ook CNV-bestuurder Martijn den Heijer zag de surseance niet aankomen. ''Ik had het niet verwacht. Het is vooral triest voor het personeel. Dat wens je niemand toe, zo vlak voor kerst.'' Hij hoopt op een doorstart, waarbij zo veel mogelijk banen kunnen worden behouden. Den Heijer is er niet gerust op. ''Dit is geen goed beeld.''

V&D voerde begin dit jaar al forse bezuinigingen door, maar ondanks de maatregelen zou de V&D nog steeds verlies lijden en een dalende omzet hebben.

Verhuurders
Dit jaar stond voor V&D in het teken van verlaging van de kosten om het hoofd bovenwater te houden. Deze zomer leek V&D de continuïteit van het bedrijf dan ook voor tenminste een paar jaar te hebben zeker gesteld na een akkoord met de vakbonden over het ontslag van zo'n vierhonderd medewerkers. Een eerdere poging in het begin van het jaar om de lonen te verlagen strandde.

Eerder werd al een overeenkomst bereikt met een groot deel van de verhuurders over verlaging van de huur bij veel panden. Dinsdag kreeg V&D nog een meevaller door een uitspraak van het gerechtshof dat V&D niet de volle huur hoefde te betalen voor een pand in Hengelo.

Winst
Na het reddingsplann investeerde eigenaar Sun Capital nog eens 47 miljoen euro in het warenhuisbedrijf. Hiermee moest de financiering voor de komende vier jaar gegarandeerd worden.

In mei van dit jaar kondigde V&D-topman Van der Ent aan over twee jaar weer winst te willen maken. In 2016 zou op break-even gemikt worden. "Voor die doelstellingen liggen we nog steeds op koers", zei een woordvoerder eerder deze week nog.

________________________________________________________________________________
Wel kak, ik had nog een bestelling gedaan bij de webshop, maar per ongeluk een verkeerd huisnummer ingevuld waardoor die retour is gezonden. Ik kan vast fluiten naar dat geld...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:13

Tja, het zat er aan te komen. Er is natuurlijk al eerder surseance aangevraagd en toen is er nog veel geld in gepompt. Het moet voor zo'n investeerder natuurlijk wel haalbaar blijven en rendabel.. Geld pompen in een bedrijf wat weinig tot niets oplevert, dat houdt op een gegeven moment op. Surseance van betaling wordt in 9 van de 10 gevallen inderdaad een faillissement. Zie het dagelijks op de rechtbank.

Ik las inderdaad dat niemand momenteel zijn geld terugkrijgt. De bewindvoerders gaan natuurlijk nu over de financiën en iedereen moet tevreden gesteld worden.. Ben bang dat, als het inderdaad uitloopt op een faillissement, je je geld niet meer ziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 16:18

MyHorseGirl schreef:
Tja, het zat er aan te komen. Er is natuurlijk al eerder surseance aangevraagd en toen is er nog veel geld in gepompt. Het moet voor zo'n investeerder natuurlijk wel haalbaar blijven en rendabel.. Geld pompen in een bedrijf wat weinig tot niets oplevert, dat houdt op een gegeven moment op. Surseance van betaling wordt in 9 van de 10 gevallen inderdaad een faillissement. Zie het dagelijks op de rechtbank.

Ik las inderdaad dat niemand momenteel zijn geld terugkrijgt. De bewindvoerders gaan natuurlijk nu over de financiën en iedereen moet tevreden gesteld worden.. Ben bang dat, als het inderdaad uitloopt op een faillissement, je je geld niet meer ziet.

Ik hoop dat ik op een of andere manier dat pakje nog een keer kan laten verzenden.

Edit: overigens vind ik dit uiteraard nog veel banketstaaf voor iedereen die er werkt en nu dus geen geld krijgt deze maand, of zijn werk kwijtraakt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-12-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:26

Tja, jammer, maar voor mij zijn ze flink de mist in gegaan toen ze de hele winkels hebben opgedeeld in 'merkenhoekjes'. Ik vind het heel onprettig winkelen als ik niet gewoon een broek kan vinden bij de broeken en een trui bij de truien maar steeds voor alles naar drie afdelingen van drie verschillende merken moet. Ik wil geen merk, ik wil gewoon de kleren vinden die ik nodig heb, en liefst zo snel en overzichtelijk mogelijk.
Grote misser wat mij betreft en ook een die het voordeel van een warenhuis t.o.v. een normale winkelstraat volledig teniet doet.

La Place is dan weer een deel van de keten wat misschien zelfstandig verder zou kunnen. Die hebben laten zien dat ze een eigen plekje op de markt kunnen veroveren en een hoop vestigingen bestaan ook al los van enig V&D-filiaal.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:32

oomens schreef:
Tja, jammer, maar voor mij zijn ze flink de mist in gegaan toen ze de hele winkels hebben opgedeeld in 'merkenhoekjes'. Ik vind het heel onprettig winkelen als ik niet gewoon een broek kan vinden bij de broeken en een trui bij de truien maar steeds voor alles naar drie afdelingen van drie verschillende merken moet. Ik wil geen merk, ik wil gewoon de kleren vinden die ik nodig heb, en liefst zo snel en overzichtelijk mogelijk.
Grote misser wat mij betreft en ook een die het voordeel van een warenhuis t.o.v. een normale winkelstraat volledig teniet doet.

La Place is dan weer een deel van de keten wat misschien zelfstandig verder zou kunnen. Die hebben laten zien dat ze een eigen plekje op de markt kunnen veroveren en een hoop vestigingen bestaan ook al los van enig V&D-filiaal.

Exact dat. Als ik een bepaald merk wil, ga ik wel naar die betreffende keten. ..

LadyMadonna

Re: V&D heeft uitstel van betaling aangevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:36

Vind het overigens niet kunnen dat ze cadeaubonnen nu niet meer aannemen. Dat is nl gewoon geld

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:39

MyHorseGirl schreef:
Tja, het zat er aan te komen. Er is natuurlijk al eerder surseance aangevraagd en toen is er nog veel geld in gepompt. Het moet voor zo'n investeerder natuurlijk wel haalbaar blijven en rendabel.. Geld pompen in een bedrijf wat weinig tot niets oplevert, dat houdt op een gegeven moment op.

Dat is niet helemaal hoe het werkt bij dit soort 'investeerders', eigenlijk meer roofkapitalisten. Er is geen geld geinvesteerd, er is heel veel geld weggehaald.

Wat er gebeurd is, is dat de 'investeerder' het bedrijf heeft overgenomen, het bedrijf heeft gesplitst in vastgoed en de winkelketen, en daarna het vastgoed heeft verkocht voor veel geld, waarna de winkelketen huur moet betalen om in hun panden te mogen zitten.

Wat er met de winkelketen gebeurde is nooit echt interessant geweest voor ze. Mochten ze het redden, prima, winst. Mochten ze het niet redden, tsja, boel failliet laten gaan en niet interessant, want de beste opbrengst hadden ze via het vastgoed toch al binnen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:40

Ik vind het heel triest nieuws. Dit is naar mijn idee een van de meest prettige winkels die men in de binnenstad mag hebben. Het verbaast me dat La Place nog in hetzelfde bedrijf zit en niet al als aparte BV is weggezet. Maar wellicht hield het een het ander ook omhoog.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:43

LadyMadonna schreef:
Vind het overigens niet kunnen dat ze cadeaubonnen nu niet meer aannemen. Dat is nl gewoon geld

Mee eens. Vindt het niet kunnen tegenover klanten.
Betaald is betaald dus eigenlijk hebben ze hier al geld van gekregen!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:45

benangelique schreef:
Exact dat. Als ik een bepaald merk wil, ga ik wel naar die betreffende keten. ..

Inmiddels vallen die ook bij bosjes...

Was net nog even in de V&D maar het lijkt wel chaos, en de desinteresse bij de medewerkers is eigenlijk gewoon voelbaar.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:54

LadyMadonna schreef:

Dit is omdat als je daarmee betaald en geen geld binnen komt omdat ze al betaald zijn. Werkte zelf bij de miss etam dus weet helaas hoe het werkt.

Al ben ik het er zeker mee eens dat je de klant hiermee in het nadeel zet. Bij de etam mocht je na een week of 4 meen ik wel weer met een kadokaart betalen dus denk zomaar dat dit bij v&d dalijk ook wel weer mag

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:55

Irene2 schreef:
Ik vind het heel triest nieuws. Dit is naar mijn idee een van de meest prettige winkels die men in de binnenstad mag hebben. Het verbaast me dat La Place nog in hetzelfde bedrijf zit en niet al als aparte BV is weggezet. Maar wellicht hield het een het ander ook omhoog.

Inderdaad dit.
Ik vind de vd een fantastische winkel, ze hebben eigenlijk altijd wel iets in mijn interessegebied. Gisteravond nog pakketje besteld(rond half 9) en die had ik vanmiddag al in de bus.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:58

Hmpf, en ik blijf zitten met mijn net gekregen cadeaukaart... -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:28

ukje schreef:
benangelique schreef:

Inmiddels vallen die ook bij bosjes...

Was net nog even in de V&D maar het lijkt wel chaos, en de desinteresse bij de medewerkers is eigenlijk gewoon voelbaar.

Vind ik ook wel logisch. Wél moeten komen werken, terwijl je weet dat er een grote kans is dat je je baan kwijt raakt en je je ook nog maar af moet vragen of je dit werk nog uitbetaald krijgt (en je werk van de afgelopen maand). Ik zou ook niet blij meer kijken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:29

LadyMadonna schreef:

Voor klanten is het misschien 'gewoon geld' maar je kunt er geen schuldeisers mee betalen, en dat is echt de enige reden waarom de fysieke winkels voorlopig open blijven. Een investeerder heeft er echt helemaal niets aan als hij straks zijn openstaande tegoeden krijgt uitgekeerd in tegoedbonnen van een inmiddels failliete winkelketen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:33

Het personeel heeft bovendien al heel wat klappen te verduren gekregen.

oomens schreef:
Voor klanten is het misschien 'gewoon geld' maar je kunt er geen schuldeisers mee betalen, en dat is echt de enige reden waarom de fysieke winkels voorlopig open blijven. Een investeerder heeft er echt helemaal niets aan als hij straks zijn openstaande tegoeden krijgt uitgekeerd in tegoedbonnen van een inmiddels failliete winkelketen.

Ten eerste horen die bonnen al als schuld ingeboekt te zijn - er IS al betaald.

Ten tweede weet ik niet hoe het zit maar bij centrale bonnen neem ik aan dat je die nou juist wel kunt inleveren bij het centrale systeem om er 'echt' geld voor terug te krijgen. (Alleen minus 4,5% provisie bij VVV-bonnen, en wellicht nog meer bij andere.)

Het is gewoon een boekhoudkundig trucje en het is zeker niet terecht. Het is letterlijk het afschuiven van schulden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:43

F_inley schreef:
LadyMadonna schreef:

Dit is omdat als je daarmee betaald en geen geld binnen komt omdat ze al betaald zijn. Werkte zelf bij de miss etam dus weet helaas hoe het werkt.

Al ben ik het er zeker mee eens dat je de klant hiermee in het nadeel zet. Bij de etam mocht je na een week of 4 meen ik wel weer met een kadokaart betalen dus denk zomaar dat dit bij v&d dalijk ook wel weer mag

Er ís al voor betaald, gewoon de klant een oor aannaaien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:11

Ja het is wel raak momenteel, helaas hebben wij gisteren hetzelfde bericht gehad, ik werk bij Scapino (Macintosh).. Later vandaag kwam ook de DA nog erbij..

Bij ons kan je cadeaubonnen trouwens nog gewoon inleveren.. :j Is immers gewoon een geldig betaalmiddel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:18

Gezellig ook echt zo voor de kerst. (De afweging van de 'investeerders'/schuldeisers zal wel zijn: nog even voordeel van de kerstinkopen trekken, en dan toch nog afboeken op dit boekjaar.)

Het menselijk leed komt nergens rechtstreeks op de balans te staan, zelfs al is de prijs hoog.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:36

Het probleem met Retail is dat je in één maand je geld moet verdienen en je de rest van het jaar alleen maar de verliezen aan het beperken bent. Als dan die ene maand ook niet goed blijkt te zijn en je staat al zwak, dan houdt het in één keer op. Vandaar dat je nou opeens drie zwakke broeders tegelijk ziet omvallen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:41

Ik vind het ook vreselijk om op 12 verschillende plaatsen op èèn afdeling naar een broek of trui moet zoeken, vind het hèlemaal niets! Dat terwijl wij vroeger vaak bij V&D kwamen. Het is wel sneu dat dit even voor de feestdagen gebracht wordt natuurlijk.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:46

Shadow0 schreef:
MyHorseGirl schreef:
Tja, het zat er aan te komen. Er is natuurlijk al eerder surseance aangevraagd en toen is er nog veel geld in gepompt. Het moet voor zo'n investeerder natuurlijk wel haalbaar blijven en rendabel.. Geld pompen in een bedrijf wat weinig tot niets oplevert, dat houdt op een gegeven moment op.

Dat is niet helemaal hoe het werkt bij dit soort 'investeerders', eigenlijk meer roofkapitalisten. Er is geen geld geinvesteerd, er is heel veel geld weggehaald.

Wat er gebeurd is, is dat de 'investeerder' het bedrijf heeft overgenomen, het bedrijf heeft gesplitst in vastgoed en de winkelketen, en daarna het vastgoed heeft verkocht voor veel geld, waarna de winkelketen huur moet betalen om in hun panden te mogen zitten.

Wat er met de winkelketen gebeurde is nooit echt interessant geweest voor ze. Mochten ze het redden, prima, winst. Mochten ze het niet redden, tsja, boel failliet laten gaan en niet interessant, want de beste opbrengst hadden ze via het vastgoed toch al binnen.

Ik sluit me aan bij Shadow0, die investeerders hebben flink verdiend aan de verkoop van de panden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:49

Eigenlijk wel logisch dat ze de bonnen niet mogen accepteren. Je bent namelijk gewoon schuldeiser als eigenaar van een bon. Een bon is dus geen geld maar een schuldbewijs.
Bij een dreigend faillissement mag je geen schuldeisers bevoordelen/benadelen ten opzichte van elkaar.
Een leverancier waarvan de rekening niet betaald is mag ook niet zomaar spullen ter waarde van de factuur uit de winkel halen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:58

Ik ben dus 1 van de 10.000 die straks wellicht op straat staat -O-
Gelukkig woon ik nog thuis en behalve mijn paarden heb ik geen vaste lasten zoals hypotheek/gezin/enz. Ik vind het zo triest voor mijn collega's die al tientallen jaren bij V&D/La Place werken, en zich nu zorgen moeten maken over hun baan.

De reacties van de klanten zijn wel erg vriendelijk, veel wensen ons sterkte en tonen medeleven, wat erg prettig is. Afijn, we kunnen helaas ook niets anders dan afwachten en onze leidinggevenden houden ons gelukkig goed op de hoogte! Spannende tijden.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:05

UMayDream schreef:
Ik ben dus 1 van de 10.000 die straks wellicht op straat staat -O-
Gelukkig woon ik nog thuis en behalve mijn paarden heb ik geen vaste lasten zoals hypotheek/gezin/enz. Ik vind het zo triest voor mijn collega's die al tientallen jaren bij V&D/La Place werken, en zich nu zorgen moeten maken over hun baan.

De reacties van de klanten zijn wel erg vriendelijk, veel wensen ons sterkte en tonen medeleven, wat erg prettig is. Afijn, we kunnen helaas ook niets anders dan afwachten en onze leidinggevenden houden ons gelukkig goed op de hoogte! Spannende tijden.

Bij ons helaas wat minder vriendelijke reacties ... :(