Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 17:07

Vanwege alle ophef over oa sinterklaas gaat het rijksmuseum alle mogelijk "nare" woorden schrappen in hun collectie en beschrijvingen. Oa bosneger, hottentot, eskimo en indiaan gaan vervangen worden door neutrale woorden.

Tjsa ik vind het zelf erg zonde van de tijd en moeite door eigenlijk een deel van hoe nederland destijds tegen dingen aankeek verloren gaat zo. En wat is er mis met deze woorde? Hoe kun je daar aanstoot aan geven?

Musiess

Re: Woorden schrappen in rijksmuseum vanwege aanstoot geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:13

Het zal wel weer als 'rasictisch' bekeken worden. Er blijft toch niks meer van de NL-cultuur over joh

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:14

Huh wat is er mis met die woorden, zo heten die mensen toch gewoon? :?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:14

Musiess schreef:
Het zal wel weer als 'rasictisch' bekeken worden. Er blijft toch niks meer van de NL-cultuur over joh

Wat heeft dit te maken met de Nederlandse cultuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:19

Vraag mij af of Inuit dan ook racistisch/discriminerend/aanstootgevend is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:21

Je mag tegenwoordig niets meer zeggen. Hele volksstammen voelen zich beledigt door wat hun bet-over-over-over grootouders is aangedaan. Het is gewoon op het belachelijke en absurde af hoe men zich plaatsvervangend onderdrukt en mishandeld voelt.
En als het even kan stellen ze zo'n museum zelfs aansprakelijk voor het plaatsen van teksten die de diepe wonden uit het verleden weer openen. 8)7

Ik voel mij toch ook niet beledigd omdat mijn inmiddels overleden opa op de basisschool is gepest? Ik ga de nazaten van zijn pesters toch ook niet aansprakelijk stellen? Dat zou toch volkomen krankzinnig zijn als ik dat ga doen? Daar is mijn opa toch ook niet meer mee geholpen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:22

Zouden we straks nog wel gewoon een scheet mogen laten in het openbaar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:23

En dit komt niet van "de speld" of vergelijkbare site?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:25

Eskimo? := Wat is daar niet goed aan? Ik heb wat gemist. En denk nu gelijk aan een Dick Bruna boekje over een matroos die op bezoek gaat bij een aardige Eskimo mevrouw... Jemig, ik kreeg blijkbaar op zeer jonge leeftijd het gif al in de oren gegoten... :=

LadyMadonna schreef:
En dit komt niet van "de speld" of vergelijkbare site?

Ja, van http://NU.nl. Een vergelijkbaar stemmingmakende website alleen dan zonder gevoel voor humor...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-12-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:26

Dat ze bosneger verwijderen, dat kan ik wel begrijpen. Maar indiaan en eskimo? Wat? Je kan het geld beter aan een goed doel geven vind ik!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:27

Hier is het artikel wat er over gaat, hierin staat wel goed uitgelegd waarom ze het gaan doen. Als je dit leest is het waarom wel beter te begrijpen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:29

Ik vind het flauw. Niks mag meer tegenwoordig...
Laten we blanke vla lekker weghalen dan, als indiaan en Inuit ook al weg moeten...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:34

Hobbyhorse schreef:
Hier is het artikel wat er over gaat, hierin staat wel goed uitgelegd waarom ze het gaan doen. Als je dit leest is het waarom wel beter te begrijpen.

Dank voor het artikel, maakt het idd beter te begrijpen. :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:35

Juliette61 schreef:
Dat ze bosneger verwijderen, dat kan ik wel begrijpen. Maar indiaan en eskimo? Wat? Je kan het geld beter aan een goed doel geven vind ik!

En wat mankeert er dan aan bosneger? Imo waren er hele stammen negers die in bossen woonden. Dat heet dan bosneger. Daar is toch niets beledigends aan?
Of is flatbewoner dan ook beledigend? :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:36

Palmera schreef:
Juliette61 schreef:

En wat mankeert er dan aan bosneger? Imo waren er hele stammen negers die in bossen woonden. Dat heet dan bosneger. Daar is toch niets beledigends aan?

Ik moest even hardop lachen :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:37

Toch snap ik het ook nav het artikel niet.
Negro, nikker, gebruiken zwarte afro Amerikaanse mannen héél veel onder elkaar.
Eskimo en indiaan, wat is daar mis mee? Dat zijn toch gewoon bevolkingsgroepen/cultuurgroepen?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:40

LadyMadonna schreef:
Toch snap ik het ook nav het artikel niet.
Negro, nikker, gebruiken zwarte afro Amerikaanse mannen héél veel onder elkaar.
Eskimo en indiaan, wat is daar mis mee? Dat zijn toch gewoon bevolkingsgroepen/cultuurgroepen?

Juist nu we zeggen dat het 'niet goed is', word het er niet beter op met indiaan. Als men 'indiaan' al zo'n slechte benaming vind, ja niemand zegt het om anderen te kwetsen (nja, mag het hopen) en als we dit doen maken we het slecht.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:44

Eskimo's zelf vinden de benaming 'eskimo' een belediging. Zij willen Inuit genoemd worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:49

Ze moeten vooral maar doen wat ze niet laten kunnen, als ze ipv bosneger nu Afrikaanse bosbewoner in hun omschrijving willen zetten moeten ze dat toch vooral lekker doen. Er is vast wel een of andere aan lager wal geraakte taalkundige ofzo die blij is met deze werkverschaffing :+. Waarom dit nu weer in het nieuws moet is mij een raadsel, zo nieuwswaardig is het toch niet dat men een archief eens update.
Als het maar geen geschiedsvervalsing word en we doen alsof we die beledigende termen allemaal nooit bedacht hebben :=
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 09-12-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:51

Palmera schreef:
Juliette61 schreef:

Dat het ook wel als scheldwoord gebruikt word. Ik bedoel, als je bosneger naar een donker persoon roept is dat erger dan voor en flat de bewoners flatbewoners naroep :')

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:52

veerledec schreef:
Eskimo's zelf vinden de benaming 'eskimo' een belediging. Zij willen Inuit genoemd worden.

Dat is waar, Eskimo is voor hen echt een scheldwoord.

Aan de ene kant snap ik het wel. Met al die ophef van de laatste tijd rond het thema discriminatie, is het misschien niet eens zo'n heel gek idee.
Bovendien, als zij er tijd en moeite in willen steken, moeten ze dat zelf maar weten :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:56

Jolien87 schreef:
Zouden we straks nog wel gewoon een scheet mogen laten in het openbaar?

Ik heb sowieso liever niet dat mensen scheten laten in het openbaar :')

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:58

Als we historische benoemingen moeten gaan veranderen, gaat er toch heel wat geschiedenis verloren.. Zoals er staat: 'wijf' was normaal in de middeleeuwen. Slavernij werd ook normaal gevonden en een huisslaaf was in de Gouden Eeuw onder de elite ook 'normaal'. Dat het achterhaald is om nú een donker persoon een neger te noemen snap ik natuurlijk wel, maar museumbordjes? Serieus?

Bosneger/slaaf/wijf zegt toch wat over wat er te zien is. Alsof die bordjes bij ieder getint persoon dat langsloopt 'Hé bosneger!' roepen ofzo.
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 09-12-15 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:01

Al die termen zijn een erfenis uit het koloniale verleden. Eskimo is al uitgelegd. Indiaan is de term die Europeanen bedacht hebben voor de oorspronkelijke bewonders van Amerika. Die zien zichzelf chter helemaal niet als één groep en hebben hun eigen benamingen, net zoals de Inuit.
Het zijn woorden die wij gewoon zijn gaan vinden maar voor de desbetreffende groep beledigend is en dat je daar rekening mee houdt vind ik een heel goed idee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:03

senta schreef:
Het zijn woorden die wij gewoon zijn gaan vinden maar voor de desbetreffende groep beledigend is en dat je daar rekening mee houdt vind ik een heel goed idee.

Je hebt helemaal gelijk. Ik was veel te kort door de bocht met mijn reactie. Ik wist overigens helemaal niet dat eskimo zo'n lading heeft, weer wat geleerd. :)