Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:24

Ik heb net een deel van een documentaire gezien. Over de gevolgen van wat wij als mensen met de aarde doen. In de documentaire worden verschillende dingen behandeld zoals het uitsterven van de diersoorten, de opwarming van de aarde en het verzuren van de oceanen.

Zelf ben ik van mening dat dit niet langer zo door kan gaan. De uitstoot van methaan en CO2 moet in vele maten minder worden. We helpen ons eigen bestaan aan diggelen. Het uitsterven van diersoorten vind ik ook vreselijk. In de documentaire werd gezegd: Het leven op deze aarde is een groot spinnenweb en elke soort is een draadje. Als een soort, dus een draadje, verdwijnt zal het web steeds minder in evenwicht zijn. En op de duur zal er niks meer van het spinnenweb overblijven. Ik vind dit een erg goede vergelijking.

Deze documentaire, waar ik de naam even kwijt van ben ( iets met running the earth zoiets ), heeft mijn ogen zeker geopend. En de oorzaken en gevolgen ook verduidelijkt. Graag hoor ik jullie mening hierover, je mag kritiek hebben op mijn en andermans mening, maar houdt het gezellig.

xAnthea

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:29

Nou, het is niks nieuws zou ik zeggen.
Vandaar ook de klimaattop.

Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat er iets aan gedaan wordt, maar daar gaat Bokt niets aan veranderen. En ik denk ook niet dat hier iemand gaat zeggen dat het allemaal flauwekul is en dat er niets van waar is... :))

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:33

Ach ik kan me er niet druk om maken. Zijn met teveel mensen om iets te kunnen doen. Het is daarnaast altijd zo geweest dat warme en koude tijden elkaar afwisselde.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:34

xAnthea schreef:
Nou, het is niks nieuws zou ik zeggen.
Vandaar ook de klimaattop.

Het lijkt me ook niet meer dan normaal dat er iets aan gedaan wordt, maar daar gaat Bokt niets aan veranderen. En ik denk ook niet dat hier iemand gaat zeggen dat het allemaal flauwekul is en dat er niets van waar is... :))

Bokt kan er ook niks aan veranderen :) Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen tegen dit probleem aankijken. Want iedereen heeft een andere mening.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:36

Tja.. Ik denk dat iedereen dit eigenlijk wel al wist..
Zelf ben ik vegatariër en dat is wel behoorlijk goed voor mijn geweten, als ik het zo mag zeggen. De vleesindustrie kost ontzettend veel water en stoot veel CO2 uit. Door geen vlees te eten sponsor ik dat in ieder geval al eens niet dus op die manier draag ik een (klein) steentje bij.
Maarja, om écht verandering op gang te brengen is er actie nodig vanuit de politiek over de hele wereld. En daar ligt het probleem. Want het grootste deel van de stemgerechtigde wereldbevolking verkiest comfort boven klimaat. Ik denk dat het echt heel ver moet komen voordat er daadwerkelijk iets verandert.

Edit: Ik wil hier trouwens absoluut niet mee zeggen dat vleeseters slecht zijn en dat ik ze met de nek aankijk, absoluut niet, iedereen moet zelf weten wat hij doet :)
Laatst bijgewerkt door Free2 op 02-12-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:38

ingedebruijn schreef:
Ach ik kan me er niet druk om maken. Zijn met teveel mensen om iets te kunnen doen. Het is daarnaast altijd zo geweest dat warme en koude tijden elkaar afwisselde.

Als iedereen deze instelling heeft valt de wereld inderdaad niet te redden >;)

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:39

Free2 schreef:
Zelf ben ik vegatariër en dat is wel behoorlijk goed voor mijn geweten, als ik het zo mag zeggen. De vleesindustrie kost ontzettend veel water en stoot veel CO2 uit. Door geen vlees te eten sponsor ik dat in ieder geval al eens niet dus op die manier draag ik een (klein) steentje bij.
Maarja, om écht verandering op gang te brengen is er actie nodig vanuit de politiek over de hele wereld. En daar ligt het probleem. Want het grootste deel van de stemgerechtigde wereldbevolking verkiest comfort boven klimaat. Ik denk dat het echt heel ver moet komen voordat er daadwerkelijk iets verandert.

Helemaal met je eens. Er gaat waarschijnlijk pas echt actie ondernomen worden, als het eigenlijk te laat is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:41

Heb je je ingelezen over de klimaattop?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:42

Tessa_93 schreef:
ingedebruijn schreef:

Als iedereen deze instelling heeft valt de wereld inderdaad niet te redden >;)

Hoe ga je de aarde redden dan? Er zijn altijd ijs en warme tijden geweest. Dat het nu sneller gaat maakt nog niet dat het te voorkomen is.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:43

Dat er altijd klimaatschommelingen zijn geweest klopt, maar ontbossing, vervuiling, uitputting van grondstoffen en het uitsterven van diersoorten komt toch echt door menselijk handelen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:43

Erg interessant, juist de mensen die hier zo reageren 'helpt allemaal toch niks'. Zouden juist deze documentaire van begin tot eind moeten kijken. De documentaire heeft: Racing extinction.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:45

ingedebruijn schreef:

Heb je gekeken? Zo ja, dan heb je de essentie en de boodschap gemist. Zo nee, doen en misschien herzie je je mening. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:45

Dit zeg ik al jaren. :)

En ondertussen stijgt de levensverwachting met het jaar, vinden we vervuilende en stinkende apparaten aan de loopband uit, planten ons voort als konijnen zonder natuurlijke vijand en doen we niets anders dan stom banketstaaf over hoe het eventueel zou moeten zijn als iedereen er maar genoeg aan verdient (klimaattop).

De oplossing voor dit probleem staat beschrevem in 'Inferno' van Dan Brown.
De dag dat iemand deze prachtige en voor de reeds aanwezige mens onschuldige oplossing uitvind is de dag dat ik uit dank op mijn knieën ga.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:47

Palmera schreef:
Dit zeg ik al jaren. :)

En ondertussen stijgt de levensverwachting met het jaar, vinden we vervuilende en stinkende apparaten aan de loopband uit, planten ons voort als konijnen zonder natuurlijke vijand en doen we niets anders dan stom banketstaaf over hoe het eventueel zou moeten zijn als iedereen er maar genoeg aan verdient (klimaattop).

De oplossing voor dit probleem staat beschrevem in 'Inferno' van Dan Brown.
De dag dat iemand deze prachtige en voor de reeds aanwezige mens onschuldige oplossing uitvind is de dag dat ik uit dank op mijn knieën ga.

Vraag ik mij nu even af, heb jij de documentaire gezien?

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:48

xAnthea schreef:
Heb je je ingelezen over de klimaattop?

Ik? Nu wel ja :j

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:50

Free2 schreef:
Zelf ben ik vegatariër en dat is wel behoorlijk goed voor mijn geweten, als ik het zo mag zeggen.

Mag ik vragen of jij dan vleesvervangers op basis van soja eet? Want door de toegenomen populariteit van soja blijft de sojateelt in Zuid-Amerika groeien, waardoor veel diersoorten en de natuur onder druk komen te staan. No offense verder, maar ook dat is slecht voor het milieu. :+

Ik geloof dat de aarde, ook al zouden we er met zijn allen nu nog wat aan doen (wat feitelijk onmogelijk is), het vroeg of laat toch wel begeeft. Ik geloof alleen dat we het kunnen afremmen/versnellen. De grote boosdoeners voor het milieu ontstonden in de industriële revolutie; daar ging het dus al fout. :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:53

Ik heb ook gekeken. Erg indrukwekkend wel,,

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:55

knollentuin schreef:
Ik heb ook gekeken. Erg indrukwekkend wel,,

Dat vind ik dus ook :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:56

@Kiwi: nee. Ik kijk namelijk nooit televisie. :+
Maar ik ben er van overtuigd dat wij mensen de grootste plaag van deze wereld zijn.
Alles word vernietigd door en voor ons. Dieren worden afgeslacht tot de laatste aan toe voor een hoorntje of tandje en nadenken over de gevolgen daarvan voor een compleet gebied doen we gemakswijze niet.

Aan de andere kant proppen we zoveel mogelijk dieren in kleine stallen die vervolgens duizenden kilometers worden vervoerd naar daar waar men goedkoper slacht. Opgepropt in vrachtwagens. En vervolgens lopen we te brullen dat de scheten van koeien teveel CO2 uitstoot veroorzaken. 8)7 Schiet mij maar lek hoor.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:58

Palmera, de reden waarom ik het vraag is namelijk dat jij het over de oplossing hebt in inferno. Maar.. Zullen er niet meer wegen zijn die naar Rome leiden? :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:02

ual_95 schreef:
Free2 schreef:
Zelf ben ik vegatariër en dat is wel behoorlijk goed voor mijn geweten, als ik het zo mag zeggen.

Mag ik vragen of jij dan vleesvervangers op basis van soja eet? Want door de toegenomen populariteit van soja blijft de sojateelt in Zuid-Amerika groeien, waardoor veel diersoorten en de natuur onder druk komen te staan. No offense verder, maar ook dat is slecht voor het milieu. :+

Zal ik je eerlijk vertellen dat ik dat zelf ook niet precies wist op basis waarvan dat spul is? Maar ik heb het even opgezocht op de site van het merk wat ik het meest eet:
Citaat:
Bijna alle grondstoffen voor onze producten komen van Hollandse bodem. Geteeld en geoogst en vervolgens verwerkt in onze eigen fabriek. De meeste producten zijn gebaseerd op sojabonen, maar we gebruiken ook lupine, kikkererwten, vegetarische kaas, verse groenten en bonen.

Dus ja, ik eet ook soja. Ik heb inderdaad ook wel eens de 'slechte' verhalen over soja gehoord. Maar ik betwijfel of het schadelijker zou zijn dan vlees eten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:29

Ik ben geen vegetariër maar om op de soja discussie in te haken: een groot deel van de soja productie wordt o.a. verwerkt in het voer voor vleesvee.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:39

Vleesvervangers op basis van soja hebben echt een veel kleinere afdruk dan vlees. Veruit het grootste deel van de soja gaat als veevoer naar vleesdieren. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid water die wordt gebruikt om vleesvervangers vs. vlees te produceren.
Dus nee, vleesvervangers zijn (in elk opzicht) veel minder schadelijk dan vlees. Vlees verbruikt zo gigantisch veel resources, als iedereen dat toch eens wist en zou stoppen met vlees eten...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:44

Palmera schreef:
@Kiwi: nee. Ik kijk namelijk nooit televisie. :+
Maar ik ben er van overtuigd dat wij mensen de grootste plaag van deze wereld zijn.
Alles word vernietigd door en voor ons. Dieren worden afgeslacht tot de laatste aan toe voor een hoorntje of tandje en nadenken over de gevolgen daarvan voor een compleet gebied doen we gemakswijze niet.

Aan de andere kant proppen we zoveel mogelijk dieren in kleine stallen die vervolgens duizenden kilometers worden vervoerd naar daar waar men goedkoper slacht. Opgepropt in vrachtwagens. En vervolgens lopen we te brullen dat de scheten van koeien teveel CO2 uitstoot veroorzaken. 8)7 Schiet mij maar lek hoor.

he he eindelijk iemand die er ook zo over denkt. Probleem van deze planeet is niet zo zeer de veeteelt, maar de mens zelf. Wij zijn de grootste parasiet op deze wereld en vinden ook nog dat wij meer rechten hebben dan andere levende wezens en planten. En maar doorfokken en doorfokken. De populatie is veel en veel te groot geworden en de gevolgen voor de planeet daardoor moge duidelijk zijn.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:49

Palmera beter kan jji mijn mening niet uitleggen :') _/-\o_

En ehm, ziektes en natuurrampen zijn er steeds meer omdat de aarde die mensen niet aan kan allemaal.