Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:00

Oéh, wat kan ik me hier toch over opwinden. Het gaat inmiddels helemaal viral op de social media en landelijke media heeft het inmiddels ook ontdekt.
Nadat hij zo goed als aangenomen was bij een nieuw stage adres, kreeg hij een mail van de werkgever dat ze erachter kwamen dat hij homo is en hij niet meer welkom is. Dit vanwege geloof en het feit dat Bas er openlijk voor uit komt.

Citaat:
Na twee succesvolle gesprekken leek een stageplek bij het tuin- en dierenbedrijf A. Th. De Boer rond voor de 25-jarige Bas van der Meer uit het Friese Drachten. Maar woensdag wees het christelijke bedrijf hem alsnog af. De reden? Hij heeft een vriend. ,,Ze keken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben.'' Bas gaat aangifte doen tegen het bedrijf, dat zelf niet op de kwestie wil ingaan.

Bas was na meerdere 'supergoede' gesprekken 'zo goed als aangenomen' voor zijn marketingstage, vertelt de student Small Business & Retail Management aan deze site. De 'perfecte' stageplek was speciaal voor hem gecreëerd, omdat zijn vader een bekende is van de organisatie. De vergoeding was al besproken en het bedrijf had aangekondigd hem 'als collega' te zien. Bas, die al negen jaar uit de kast is en sinds twee jaar een relatie heeft met Jan Willem (21), kon niet wachten om te beginnen.

Zijn euforie sloeg woensdag om in bitter ongeloof toen hij een e-mail kreeg waarin het bedrijf hem alsnog afwijst. De organisatie had zijn Facebookprofiel bezocht en gezien dat Bas een relatie heeft met een man. Het probleem is niet dat Bas homo is. De 'kink' is dat hij zijn geaardheid openlijk 'uitleeft' nu hij een vriend heeft, benadrukt de organisatie in het bericht dat in handen is van het AD.

,,Wij zijn een Christelijk bedrijf en voor ons is dit een punt waar we ons niet mee verenigen mogen'', schrijft de organisatie. ,,Daar God dit uitleven van je seksuele geaardheid nergens in zijn Woord goedkeurt, maar wel afkeurt, en voor ons zijn Woord als richtsnoer geldt, kunnen we je (daar ik Hem meer gehoorzaam wil zijn dan mensen) niet aannemen.'' Er is volgens het dieren- en tuinbedrijf een 'meningsverschil' ontstaan waarin de partijen zich niet kunnen 'verenigen'.

,,Het is nodig op dit moment dat wij kleur bekennen en dat is niet iets wat je zo even doet Bas, dat weet jij denk ik heel goed, beter dan ik in ieder geval. Het is echter wel zo dat wij met dit besluit meer vrede hebben'', schrijft de eigenaar van het bedrijf.

Verdrietig en boos
Bas kon zijn ogen niet geloven. ,,Ik was verdrietig en boos tegelijk'', zegt hij aangeslagen. ,,Ze kijken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben.'' Hij wist dat het bedrijf christelijk is - de website is op zondag 'gesloten' - maar dit had hij 'anno 2015' nooit verwacht.

De normaal zo nuchtere en gesloten Fries besloot zijn verhaal openbaar te maken op zijn Facebookpagina. Hij is overweldigd door alle steun van bekenden en wildvreemden. ,,Het gezin van mijn vriend is ook christelijk, maar zij zeggen zich te schamen om christen te zijn'', zegt Bas.

Hij gaat nu aangifte doen tegen het bedrijf en overweegt ook een klacht in te dienen bij het College voor de Rechten van de Mens. ,,Mensen worden te makkelijk weggestuurd op basis van bijvoorbeeld geaardheid of huidskleur. Daar wil ik meer aandacht voor creëren - voor anderen, voor de toekomst.''

Citaat:
Reactie A. Th. De Boer
Hendrik de Boer, eigenaar van A. Th. De Boer, wil niet op de kwestie reageren. Hij noemt het 'triest' en 'laag' dat deze situatie in de media komt en wil de kwestie indien nodig één-op-één bespreken met Bas zelf. De Hanzehogeschool in Groningen, waar Bas studeert, is de zaak aan het uitzoeken. Indien het verhaal op zijn Facebookpagina klopt, vindt de school het 'belachelijk' dat dit in deze tijd kan.

BRON: AD
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... iend.dhtml

Sababber

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:08

Belachelijk.. Ik snap nooit dat mensen zich zo op kunnen winden over iemand zijn geaardheid en laat staan partnerkeuze...

Dit noem ik geen christelijke denkwijze. Gij zult niet oordelen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:10

Heb uw naaste lief... Huhuh. Ik vind het triest! Prima dat mensen geloven maar ze mogen wel eens uit hun bekrompen wereld kruipen!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:16

Ik kan er inderdaad ook echt boos van worden. Wanneer leren mensen nou dat dingen als de bijbel niet in deze mate serieus genomen moet worden...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:17

Hieruit zal her en der ook ongetwijfeld de stelling komen m.b.t. vrijheid van geloofsovertuiging...Hoe denken jullie daarover?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:20

Hoe raar dat je iemand weigert op basisvakken partnerkeuze. Ik snap dit echt niet en vind het goed dat deze jongen de publiciteit heeft gezocht.
Jammer alles dat ze de naam van het bedrijf niet melden. Die lui vragen om een massale boycot...

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:20

Is nu in Hart van Nederland

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:22

Het is nu in hart van Nederland.
Bedrijf de Boer, een klusbedrijf oid uit Drachten.

Ze vonden het homo zijn geen probleem, maar hij mocht het niet uiten...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:24

Hier een mooie reactie:
http://media.tpo.nl/column/aan-hendrik-de-boer/

Daar staat o.a.:
"Die God van u, meneer De Boer, schreef die niet over barmhartigheid, deernis, mededogen, medelijden, erbarming en ontferming?

Mag ik verder wijzen op Artikel 1 van de Grondwet? “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” Ik hoop oprecht dat Bas van der Meer aangifte tegen u doet.

Hoe dan ook: ik ken nog een groep die de wetten van het geloof boven die van de staat stelt. Daar komt weinig goeds van."

(laatste met een link naar een foto van de 'club' die Parijs onveilig maakte...)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:26

Klaasje schreef:
Hieruit zal her en der ook ongetwijfeld de stelling komen m.b.t. vrijheid van geloofsovertuiging...Hoe denken jullie daarover?

Geloof gaat niet boven de wet.

Bovendien als je het gaat gooien op vrijheid van meninguiting dan kan een moordenaar ook gewoon zeggen: Ik vond dat hij dood moest, dus deed ik het maar.

En vrijheid van geloofsovertuiging, IS doet ook uit naam van de Koran e.d. Dan is dat ook vrijheid van geloofsovertuiging. Om de lijn maar even door te trekken.

De bewering dat homoseksualiteit niet mag van onze lieve heer hierboven, is ook maar afhankelijk van je interpretatie van de bijbel. Ik ben er niet heel erg in thuis, maar jaren geleden zag ik een aflevering van Biblical Mysteries op NGC oid. Hartstikke interessant, het ging over Sodom en Gomorra, waar zogezegd het idee dat homoseksualiteit niet mag door God werd overgebracht. Echter kwamen diverse wetenschappers (geen idee op welk gebied allemaal, maar het is echt een interessant stuk!!!) tot de conclusie dat Sodom en Gomorra over naastenliefde en hospitaliteit gaat.
Zoals meerdere mensen in dit topic al aan hebben gehaald.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:37

Ik was er vorige week nog voor een halster voor Jochem, hartstikke vriendelijke jongen.
Ben zelf ook Christelijk en dat er dan wordt gezegd dat het tegen het geloof ingaat vind ik nergens op slaan, heb helemaal niks tegen homo's en geloof dat God iedereen accepteert als hoe hij/zij is. <3 Sneu dat ook het geloof zo even de grond ingestampt wordt. :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:38

TerraHowrse schreef:
Ik was er vorige week nog voor een halster voor Jochem, hartstikke vriendelijke jongen.
Ben zelf ook Christelijk en dat er dan wordt gezegd dat het tegen het geloof ingaat vind ik nergens op slaan, heb helemaal niks tegen homo's en geloof dat God iedereen accepteert als hoe hij/zij is. <3 Sneu dat ook het geloof zo even de grond ingestampt wordt. :(

Oehoee... hij heeft er nog geen minuut gewerkt hoor :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:39

Ehm, jawel toch? -O- of hij lijkt er sprekend op, hahaa omg Terra, wat goed van jou :') :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:41

TerraHowrse schreef:
Ehm, jawel toch? -O- of hij lijkt er sprekend op, hahaa omg Terra, wat goed van jou :') :')

Nee, waar lees je dat? Heb je het op tv gezien?
Er waren enkel gesprekken geweest en hij was aangenomen. Hij moest in januari beginnen met zijn stage zoals ik heb begrepen. Dus mooi op tijd alles geregeld.
En bovendien denk ik dat hij als HBO student niet in de winkel zelf aan het werk zou zijn geweest.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:43

Oh, echt? Ik meende van wel, was half voor school bezig, hahaa.
Mijn moeder zegt ook dat ie er dan heel erg op lijkt, haha :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:45

TerraHowrse schreef:
Oh, echt? Ik meende van wel, was half voor school bezig, hahaa.
Mijn moeder zegt ook dat ie er dan heel erg op lijkt, haha :')

Weetje, lees de nieuwsberichten er even op na. Kleine moeite, TS heeft er nota bene een stuk in de OP gezet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:51

Zal ik wel de advocaat van de duivel zijn, maar hij wist het bij voorbaat al dat ze zo gelovig zijn. Zelfs hun site gaat op zondagen uit de lucht, dan kan ieder wel denkend mens toch bedenken dat dat dan niet zo'n geschikte plek is voor een homoseksueel?
Als op en top moslim ga je ook niet solliciteren midden op Urk of in Staphorst, niet omdat ze je als persoon niet mogen maar omdat ze het geen niet goedkeuren waar jij voor staat.

IMO wordt er tegenwoordig veel te veel gestrooid met discriminatie ed. Terwijl hij met een beetje nadenken ook wel had kunnen weten dat een andere plek beter zou passen.

En met gelijk de media opzoeken heeft ie z'n banenkans echt niet vergroot, het bedrijf waar hij nu problemen mee heeft vind het nu een rot joch en toekomstige bedrijven worden ook terughoudend, want als hij zo snel naar de media/rechter stapt bij iets wat hem niet zint doet hij dat misschien bij ons ook wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:56

Froukje schreef:
Zal ik wel de advocaat van de duivel zijn, maar hij wist het bij voorbaat al dat ze zo gelovig zijn. Zelfs hun site gaat op zondagen uit de lucht, dan kan ieder wel denkend mens toch bedenken dat dat dan niet zo'n geschikte plek is voor een homoseksueel?
Als op en top moslim ga je ook niet solliciteren midden op Urk of in Staphorst, niet omdat ze je als persoon niet mogen maar omdat ze het geen niet goedkeuren waar jij voor staat.

IMO wordt er tegenwoordig veel te veel gestrooid met discriminatie ed. Terwijl hij met een beetje nadenken ook wel had kunnen weten dat een andere plek beter zou passen.

En met gelijk de media opzoeken heeft ie z'n banenkans echt niet vergroot, het bedrijf waar hij nu problemen mee heeft vind het nu een rot joch en toekomstige bedrijven worden ook terughoudend, want als hij zo snel naar de media/rechter stapt bij iets wat hem niet zint doet hij dat misschien bij ons ook wel.

Andere advocaat van de duivel...
Eerst de deal sealen, en dan pas op FB gaan kijken? Daar kijk je toch op voordat je een eerste gesprek aangaat???

Ik ben Christelijk opgevoed, mijn ouders gaan op zondag ook gerust op een terrasje zitten en andere leuke dingen doen. Wij denken er niet aan om een homo scheef aan te kijken.
Prima dat je je site uit de lucht haalt, de hele zaak gewoon zo afsluit dat er niemand in kan. Dus je werkt even echt niet op zondag. Je bent gewoon niet beschikbaar voor je potentiële klant.
Maar dat betekent toch niet dat je geen naastenliefde hoeft te praktiseren? Niet elke Christen belijd het geloof op dezelfde manier. Dus hoe moet je ruiken dat je daar niet welkom bent als homo?

Ik wist bovenstaande (pand op zwart, site op zwart op zondag) ook al een poosje. Maar ik had dit niet verwacht hoor...
Edit: Dat ik dat wist, was voor mij een beetje vreemd. Maar ik vind het prima, als zij zich daar prettig bij voelen... Ze overtreden geen wetten of wat dan ook.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:00

Sinds wanneer staat zwaar gelovig zijn gelijk aan het niet accepteren van homoseksualiteit?

mensen die anti homoseksualiteit zijn moeten eens ophouden met het geloof daarvoor misbruiken, is wel erg makkelijk om je daar achter te verschuilen.
Vind je inderdaad advocaat van de duivel en kan me totaal niet vinden in wat je zegt Froukje.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 01:01

@ Froukje: Ik vind het zo jammer dat het anno 2015 gewoon nog steeds gebeurd. Als ik een winkel open als homo zijnde en geen gelovige aan zou willen nemen, zou het toch ook veel te zot zijn en net zo'n geval zijn als deze?
Wat betreft zijn banenkans: Hij is echt bestormd met aanbiedingen voor stageplaatsen, waarvan er ook 1'tje vanuit hier komt. Bovendien heeft hij zelf nooit met een naam gesmeten, hij heeft dit eergisteren op Facebook gepost als eye-opener. Daarin heeft hij zelfs gezet geen namen te willen nomen.
Edit: Als een kennis van mij christelijk is en een zaak heeft, zou dat mij écht niet tegenhouden om er te gaan solliciteren hoor?! Ik heb niks tegen geloof namelijk. Zo ga ik er ook vanuit dat zij de medemens lief hebben. Om dan als bedrijf zijnde te zeggen 'Wij mogen niet met jouw soort verenigd worden en/of samenzijn', ja, dat gaat toch echt veel te ver als je het mij vraagt.

@ Janine1990: Ik zag altijd wel van die rolluiken enzo, maar nooit erbij stilgestaan dat die doeken vanwege het geloof waren?!
Laatst bijgewerkt door Klaasje op 21-11-15 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:03

Klaasje schreef:
@ Janine1990: Ik zag altijd wel van die rolluiken enzo, maar nooit erbij stilgestaan dat die doeken vanwege het geloof waren?!

Ja, toevallig dat me dat laatst werd verteld... :j (anders had ik er waarschijnlijk ook geen acht op gegeven hoor!)
Evenals dat hun webshop/website elke zondag uit de lucht is...

Nou, kijk, daar hoeft dus al niet eens bij stilgestaan te worden... Dus heb je ook weer een punt.
Het is geen Bijbelgenootschap/winkel of iets anders aan een kerk of geloof gerelateerd... Dus hoe moest die student het weten?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:26

Pfoe, nu vond ik het toch al een veel te dure winkel met een slechte service, maar nu koop ik er zeker niets meer! Ik hoop dat ze flink aangepakt worden voor deze actie. Ik vind het echt ongehoord dat zulke discriminatie nu nog voorkomt in Nederland.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:30

Janine1990 schreef:
Geloof gaat niet boven de wet.

Dat vind jij, maar daar denkt dhr. De Boer anders over, getuige zijn uitspraak:
Citaat:
,,Daar God dit uitleven van je seksuele geaardheid nergens in zijn Woord goedkeurt, maar wel afkeurt, en voor ons zijn Woord als richtsnoer geldt, kunnen we je (daar ik Hem meer gehoorzaam wil zijn dan mensen) niet aannemen.''

Hij mag dan geen moslim zijn, maar blijkbaar zou hij het invoeren van sharia-rechtspraak wel kunnen waarderen.

Edit:
Overigens ben ik wel benieuwd hoe principieel hij is in dat gehoorzamen aan God wanneer het hem wat minder goed uitkomt.
Laatst bijgewerkt door oomens op 21-11-15 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:31

Was toch al een sh*t winkel. Is voor mij ook alleen maar meer reden er niet heen te gaan. Ik kan hier zo boos om worden. Heb een homo vriend die iets soorgelijks had meegemaakt en die is er dagen verdrietig over geweest.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:32

De deal was nog niet geseald.. zo goed als.
En om mij aan de vorige poster aan te sluiten wij noemen de winkel ATH te djoer ;) service is naar mijn belange wel altijd goed.

Ik kom daar ook vandaan en haal daar mijn bix, ik ken de winkel en zijn werknemers en ken de familie. Ik weet dus al zolang de Ath er is, ook op de oude locatie dat de gordijnen op zondag dicht gaan vanwege hun geloof.
Ik neem aan dat als jij een stage plaats zoek jij je ook verdiept in het bedrijf waar je wilt werken. In dat opzicht had de stagair het kunnen weten.

Maar dan.. ik keur het zeker af met de manier WAAROP de afwijzing is gedaan. Als zij Bas hadden uitgenodigd voor een gesprek en het hem zo hadden uitgelegd, was ath nu minder door het slijk gehaald.
Daarbij heeft Bas de media niet zelf benaderd en is het nu enorm opgeblazen, en iedereen is boos en kwaad en noem maar op. Ath doet er zelf nog een schepje bovenop door zich nog negatiever te uiten door texten aan te halen die door hun geïnterpreteerd worden als A maar door de menigte als B.

Ik vind het twee kanten hebben. Ik vind het aan de ene kant belachelijk dat ze hem niet willen aannemen, maar aan de andere kant kan ik er enig begrip voor opdoen alleen hadden ze dit nooit zo moeten aanpakken. Maar dat is misschien omdat ik nuchter denk... Voordat ik nu allemaal bla bla om de oren krijg ... ik ben zeker niet bevooroordeeld want ben zelf verloofd met een vrouw.