Ongepast of een mooi gebaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:49

Naar aanleiding van wat er in Parijs is gebeurd zie je overal spontaan Franse vlaggen verschijnen op Facebook. Ik vind het goed dat mensen willen laten zien dat ze meedenken. Maar al die foto's van lachende mensen vind ik daarbij zo verschrikkelijk ongepast.

Daarbij valt er natuurlijk te discussiëren over of het nodig is. Persoonlijk vind ik het een mooi gebaar, ik heb veel Franse collega's. Vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar voel niet de neiging dit zo online te poseren. Aan mijn profiel veranderd dan ook niks.

Nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar hoe de rest van Bokt hier over denkt.

Ongepast? Of maakt het niet uit? Of, zou je wanneer je dit wilt doen je profielfoto aanpassen tot iets anders dan een lachende foto?

Zeeuwsemeid

Re: Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:51

Ik vind de lachende foto's met de Franse vlag erover persoonlijk ook niet passen.. Maar ook ik doe niks aan mn profiel w.b. de recente gebeurtenissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:52

Ik vind het niet ongepast, maar ook niet nodig. M.i. heb je er niks aan.
Bovendien vind ik het stom dat iedereen hier zoveel aandacht voor heeft, maar dat er voor de vluchtelingen die dit dagelijks meegemaakt hebben geen plaats is in ons hoofd en in ons land :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:53

Ik heb hem wel aangepast, een foto van onze paarden eronder.
Om te laten zien dat je meeleeft met de slachtoffers.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:54

Ik zie ze ook al veel, maar vind de halftransparante Franse vlag eerder een soort gordijn over de foto heen, de foto zelf stoort mij daar niet in. Het is alsof de foto een sluier heeft gekregen. Ik vind het gebaar mooi maar iets in mij moet nog even beslissen of ik het zelf ook doe... ik weet niet wat het is evenwel. Goed topic, ben erg benieuwd wat anderen vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:55

Iedereen moet zelf weten wat hij wel of niet doet op Facebook. Hier is drie dagen van Nationale rouw uitgeroepen en als er weer iets van een demonstratie komt loop ik zeker weer mee met mijn Franse vriendin.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:58

Ik heb hier dus ook aan gedacht, uiteindelijk net 5 minuten geleden besloten wel te doen uit solidariteit.

Vind het nogal dubbel. Alsof men denkt dat je niet met de Fransen meeleeft als je niet je profielfoto aanpast. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien hoe mensen zich proberen te verenigen op een platform als Facebook. Misschien is dat juist wel iets wat we nu nodig hebben.

miszeva

Re: Ongepast of een mooi gebaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:01

Ik vind het een mooi gebaar maar doe het zelf niet, vind het niets dat je de foto van je profiel blijft zien.

Anoniem

Mijn foto heb ik eerder aangepast naar de Eiffeltoren als vredesteken en daarna er ook nog de vlag overheen gezet...

Omdat ik de woorden nog niet heb kunnen vinden.

Anoniem

Flux schreef:
Ik heb hier dus ook aan gedacht, uiteindelijk net 5 minuten geleden besloten wel te doen uit solidariteit.

Vind het nogal dubbel. Alsof men denkt dat je niet met de Fransen meeleeft als je niet je profielfoto aanpast. Aan de andere kant vind ik het mooi om te zien hoe mensen zich proberen te verenigen op een platform als Facebook. Misschien is dat juist wel iets wat we nu nodig hebben.
Zo denk ik er ook over.
Ik heb ook getwijfeld, tijdje terug ook met de regenboogkleuren, toen heb ik het niet gedaan geloof ik.
Maar nu... inderdaad toch uit solidariteit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:02

Als import fransoos vind ik wel dat ik dat kleine beetje respect voor de medemens wel kan tonen. Is het niet voor mij dan is het wel voor de mensen om ons heen die daar wel waarde aan hechten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:03

Ik zie het heel veel op Facebook maar voel mij zelf niet geroepen om het ook te doen.

KimD

Ik vind het echt absurd, over een week heeft iedereen weer zijn normale profielfoto, gaat het leven verder en zijn de meeste mensen het alweer 'vergeten'.

Ik doe het dan ook niet, begeef me dan ook voorlopig niet op facebook of groepsapps waar het over niks anders gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook erg, maar daar is ook alles mee gezegd.

De helft van de mensen die zogenaamd verslag doen zijn niks anders dan aandachtsgeil. Wie plaatst er nou in godsnaam van die godsgruwelijke foto's? Het zal maar familie zijn wat op de foto staat.

Anoniem

Ik denk dat je het moet bekijken dat achter al die lachende mensen tegelijk een gevoel van samenhorigheid zit dat zich nu uit. Allemaal samen tegen dit soort gebeurtenissen. Een soort van "we zijn er voor jullie". Kan goed begrijpen dat niet iedereen het doet, maar vind het wel mooi om te zien hoe mijn vriendenlijst blauw, wit, rood aan het kleuren is.

Ik heb het ook gedaan, maar heb een tante die in Frankrijk woont.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:04

Het was voor mij de makkelijkste manier om zichtbaar uiting te geven zonder daarbij naar de juiste woorden te moeten zoeken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:05

Ik vind het aan de ene kant een mooi gebaar dat ze met hun gedachte stil hebben gestaan en dat ze begrip en/of medeleven tonen !
Alleen ik vindt de tekst er onder van Facebook vreemd, ik vraag me af of die Parijzenaren die ''steun'' voelen.

Daarnaast denk ik dat je financieel en emotioneel hun beter kan ondersteunen, bijvoorbeeld een organisatie oprichten voor de slachtoffers die kunnen hulp krijgen, dan je FB profiel te veranderen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 14-11-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:05

Varekaj schreef:
Ik denk dat je het moet bekijken dat achter al die lachende mensen tegelijk een gevoel van samenhorigheid zit dat zich nu uit. Allemaal samen tegen dit soort gebeurtenissen. Een soort van "we zijn er voor jullie". Kan goed begrijpen dat niet iedereen het doet, maar vind het wel mooi om te zien hoe mijn vriendenlijst blauw, wit, rood aan het kleuren is.

Ik heb het ook gedaan, maar heb een tante die in Frankrijk woont.

Had het niet beter kunnen verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:06

Ik vind het ongepast (lachende foto's) en overbodig, daarom pas ik mijn profielfoto niet aan.

Voor vluchtelingen hebben we geen plek, we steken een moskee in de brand, voor alle ellende op de wereld sluiten een heleboel mensen hun ogen. Maar onze Facebook vriendjes moeten wel zien dat we met de Fransen mee leven :r. En over een week vergeten we het weer en hebben we allemaal onze eigen profielfoto weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:06

Lente schreef:
Mijn foto heb ik eerder aangepast naar de Eiffeltoren als vredesteken en daarna er ook nog de vlag overheen gezet...

Omdat ik de woorden nog niet heb kunnen vinden.

Dit heb ik ook gedaan en mijn omslagfoto is de Franse vlag. Ik heb familie in Frankrijk en ik vind het ook gewoon afschuwelijk wat er is gebeurd.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:08

Ongepast vind ik niet, maar kan jouw (TS) oogpunt begrijpen, je kunt het ook zien als een 'waas' over de lach heen, soort van donkere wolk. Zelf doe ik er niet aan mee, heb weinig behoefte om op social media te delen hoe oh zo 'betrokken' ik ben, die betrokkenheid zit in mijn gedachten, en niet op Facebook. Maatgoed, ik hecht dan ook weinig waarde aan social media, zet er nooit m'n gedachtes of gevoelens op, dus ook nu niet.
Iedereen vult het op zijn/haar eigen manier in, ik stoor me absoluut niet aan mensen die het wel doen, snap zeker hun beweegredenen, maar in mijn geval zou het alleen voelen als 'kijk mij eens maatschappelijk bewust zijn' mijn oprechte deelneming kan ik niet uiten door middel van het veranderen van mijn profielfoto op Facebook :)
Laatst bijgewerkt door fleur_yen op 14-11-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:09

WiancaR schreef:
Ik vind het ongepast (lachende foto's) en overbodig, daarom pas ik mijn profielfoto niet aan.

Voor vluchtelingen hebben we geen plek, we steken een moskee in de brand, voor alle ellende op de wereld sluiten een heleboel mensen hun ogen. Maar onze Facebook vriendjes moeten wel zien dat we met de Fransen mee leven :r. En over een week vergeten we het weer en hebben we allemaal onze eigen profielfoto weer.

Wie we? Ik steek geen moskee in de fik hoor, weer niet wat jij in je vrije tijd doet?

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:09

Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:10

Geke_Lizzy schreef:
Ik heb het besloten op niet te doen.
Vooral om de reden dat niet alleen Parijs zwaar getroffen is, ook in Libanon en Bagdad zijn gisteren getroffen door bomaanslagen en daar hoor je niemand over.

Betekent natuurlijk niet dat ik niet met ze meeleef, mijn gedachten hebben nergens anders gezeten dan bij Parijs vandaag..

Dit dus :j :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:11

Ik was aan het denken waarom ik het niet zou doen. Met MH17 heb ik het niet gedaan, met Charlie Hebdo heb ik het niet gedaan.
Maar het gaat om solidariteit, dat is toch het minste wat ik kan doen.
En die Franse vlag staat niet alleen voor Frankrijk, het staat nu voor het verenigen tegen terrorisme overal ter wereld.

Geld is geen probleem in deze. Solidariteit is ook een vorm van emotionele steun.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:12

Ik doe het niet.
Wat hebben die mensen er nou aan dat ik mijn profielfoto verander.
Zien ze niks van, voelen ze niks van, hebben ze niks aan.
Het is dat ik echt geen geld heb, anders zou ik een stichting/goed doel zoeken om wat geld te doneren voor hulp daar.

Wat ik wel langs zag komen op FB is dat de parijzenaren massaal bloed zijn gaan geven.
Kijk, daar hebben ze wat aan.