Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mloes schreef:Maar de zorg voor oude mensen kost wel ontzettend veel geld. En het geld moet ergens geschrapt worden..
Mloes schreef:Maar de zorg voor oude mensen kost wel ontzettend veel geld. En het geld moet ergens geschrapt worden..
SandraVerl schreef:Toen ik les kreeg, zei een leerkracht dat het onze plicht is om leven aan de dagen toe te voegen, niet dagen aan het leven.
verootjoo schreef:Wat staat de stelling raar omschreven. Helemaal niet specifiek en smart omschreven. Zo kun je er niet over discussiëren.
Maar ik neem aan dat het over de medische zorg gaat. Wat dat betreft is er nu al een heel goed beleid. Met elke client in een zorginstelling/ziekenhuis wordt besproken wat er in geval van nood moet gebeuren; wel/niet reanimatie, wel/niet zkhopname, wel/niet beademing. Er wordt meestal ook gekeken naar de kwaliteit van leven die de behandeling nog op zou leveren, en ook natuurlijk hoe fit iemand van tevoren was. Dit gaat ook altijd in overleg met client zelf of de familie. En dan maak ik toch regelmatig mee dat er inderdaad IN OVERLEG ervoor wordt gekozen om niet meer behandeld te worden. Of zelfs om niet eens meer onderzoek te willen naar wat er aan de hand is.
Dat is m.i. zoals het zou moeten gaan. Of iemand klaar is met leven en klaar is om te sterven aan de ziekte die hij krijgt is aan degene zelf. Het moet nooit de keuze van iemand anders zijn en zeker niet van verzekeringsmaatschappijen. Die sowieso al veel te veel macht naar mijn zin hebben, maar dat is een andere discussie.
SandraVerl schreef:verootjoo schreef:Wat staat de stelling raar omschreven. Helemaal niet specifiek en smart omschreven. Zo kun je er niet over discussiëren.
Maar ik neem aan dat het over de medische zorg gaat. Wat dat betreft is er nu al een heel goed beleid. Met elke client in een zorginstelling/ziekenhuis wordt besproken wat er in geval van nood moet gebeuren; wel/niet reanimatie, wel/niet zkhopname, wel/niet beademing. Er wordt meestal ook gekeken naar de kwaliteit van leven die de behandeling nog op zou leveren, en ook natuurlijk hoe fit iemand van tevoren was. Dit gaat ook altijd in overleg met client zelf of de familie. En dan maak ik toch regelmatig mee dat er inderdaad IN OVERLEG ervoor wordt gekozen om niet meer behandeld te worden. Of zelfs om niet eens meer onderzoek te willen naar wat er aan de hand is.
Dat is m.i. zoals het zou moeten gaan. Of iemand klaar is met leven en klaar is om te sterven aan de ziekte die hij krijgt is aan degene zelf. Het moet nooit de keuze van iemand anders zijn en zeker niet van verzekeringsmaatschappijen. Die sowieso al veel te veel macht naar mijn zin hebben, maar dat is een andere discussie.
Zo zou het moeten zijn, alleen ken ik artsen die opgestelde wilsbeschikking achter in het dossier stoppen en ze negeren, artsen die niet naar de mensen luisteren en toch verder behandelen en we hebben een wachtarts die zegt dat het DNR beleid tegen zijn geloof is en het compleet naast zich neer legt.
Ik weet niet waar jij werkt, maar ik heb al op een aantal plaatsen gewerkt gedurende die 21 jaar dat ik op de werkvloer sta en ik heb nog nergens gewerkt waar men zich altijd zo netjes aan het door jou aangehaalde beleid houdt. Ja, er zijn gelukkig artsen die werken zoals jij zegt, maar die zijn toch maar dun gezaaid hoor.
Edit: ik moet wel zeggen dat ik altijd in katholieke instellingen gewerkt heb, je merkt echt wel dat sterven er taboe is en dat vele artsen het enorm moeilijk hebben met beslissingen rond het levenseinde. Ipv een leeftijdsgrens, zou men beter een wilsbeschikking rechtsgeldig maken, zodat artsen ze wel moeten volgen. En mensen moeten leren praten hoe ze hun levenseinde zien, voor het einde nadert zodat hun omgeving perfect weet hoe die persoon tegen wel/niet behandelen staat. Ik mag er echt niet aan denken dat fitte 90 plussers zouden moeten sterven owv een leeftijdgrens terwijl we 60-tigers met hartfalen (bijvoorbeeld) hardnekkig blijven verder behandelen.
lifaya schreef:enige waar ik voor ben is een pijnvrij einde. Niemand moet in pijn sterven. Dus stel je hebt kanker, uitgezaaid, hondsberoerd, overal pijn en je bent 80 jaar, dan vind ik dat euthenasie gewoon een logische volgende stap (met toestemming van familie en de betreffende persoon zelf uiteraard) moet zijn. Nu word dat vrijwel niet uitgevoerd en ik vind het schandalig... Levensverlengende zorg is in mijn ogen ook niet echt een zinvol iets want vaak heeft die betreffende persoon dan nog steeds geen écht leven. Maar ik zeg dit nu als mijn mening, dit kan natuurlijk veranderen als ik zelf in zon situatie terecht kom.
Citaat:Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn mede- mens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.
Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk.
Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.