Al een tijdje heb ik mij zitten verbazen over de leider in de Amerikaanse peilingen; Donald Trump. Totdat ik gisteren las over de nieuwe leider: Ben Carson.
Meneer roept kort samengevat dingen als: "Als Joden wapens hadden, was de Holocaust nooit zo erg geweest.", "Veel gevangen komen als homo terug uit de gevangenis, dit betekent dat homo zijn een keuze is.", "Ook na verkrachting moet abortus verboden worden", "Sinds de slavernij is Obamacare het ergste wat de VS is overkomen" en ga zo maar door...

Op Facebook ben ik bevriend met een aantal Amerikanen, waarvan één zich al tijden lang negatief uitlaat over Obama, maar positief over Trump. En, vandaag... als klap op de vuurpijl reageerde één van haar vrienden dat Trump en Carson voor haar op één staan.
Toen kon ik het niet laten om te reageren. Vol onbegrip... Waarom? Vooral als het om Carson gaat...
Na een hele discussie met mijn Amerikaanse vrienden, komt het er op neer dat geen van de punten ze echt interesseert, behalve Obamacare > dat is echt duivels, en dat het allemaal draait om hun "rights" en "Second Amendment" met betrekking tot hun gunlaw. Als ik vervolgens aangeef dat in de tijd dat het Second Amendment geschreven was, het ook nog hun recht was om zwarte mensen als slaaf te houden, wordt er niet op gereageerd

Ook dit filmpje: https://youtu.be/7OZIOE6aMBk
werd niet op gereageerd uiteraard

Uiteindelijk begrijp ik het punt dus nog steeds niet. Er komen vrijwel geen goede argumenten. Opmerkingen als dat Democraten corrupt zijn en dat Obama zelfs een soort Anti-Christ vliegen me om de oren, maar ook zinnigere opmerkingen komen voorbij Liberalen willen zich als overheid overal mee bemoeien, regelen gelijkheid, rechten etc vanuit de overheid en hiermee vrijheden van burgers beperken volgens hun. Terwijl conservatieven geloven in persoonlijke verantwoordelijkheid, minder overheid, vrije markten, individuele vrijheid, traditionele Amerikaanse normen en waarden en een sterke krijgsmacht. Dat klinkt dan weer best plausibel en minder "ignorant" dan hoe we soms willen denken over deze republikeinse Amerikanen.
Nou ben ik benieuwd... Hoe staan Bokkers hier in? Zijn er ook Bokkers die zich kunnen vinden in deze Republikeinse leiders en/of kiezers en waarom?
Ohja, dit prachtige plaatje werd uiteraard ook gebruikt in de discussie: