Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:18

http://nos.nl/op3/artikel/2065191-bewer ... -eten.html

http://nos.nl/artikel/2065160-who-bewer ... zaken.html

Citaat:
Bewerkt vlees zoals hamburgers, worstjes, ham, bacon en spek kan kanker veroorzaken. Dat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie in een vanochtend verschenen rapport. Een samenvatting van de studie is gepubliceerd in The Lancet Oncology. Een werkgroep van 22 wetenschappers uit tien landen bekeek de resultaten van 800 epidemiologische studies uit de hele wereld.

Volgens de WHO verhoogt het dagelijks eten van 50 gram bewerkt vlees de kans op het ontwikkelen van darmkanker met 18 procent ten opzichte van mensen die niet zo veel bewerkt vlees eten. Verder werd een minder sterk verband gevonden met het voorkomen van maagkanker. Bewerkt vlees is vlees dat een of andere verandering heeft ondergaan om het langer houdbaar te maken of de smaak te veranderen. Daarbij valt bij voorbeeld te denken aan het roken of zouten van vlees.

Citaat:
Het Voedingscentrum in Nederland geeft geen apart advies voor bewerkt vlees, maar voor rood en bewerkt vlees gezamenlijk: niet meer dan 500 gram per week. "Dat betekent dat veel mensen al minder zouden moeten eten dan ze nu doen", zegt Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum.

Hoeveel vlees eten bokkers eigenlijk en wat denken jullie over dit onderzoek. Veranderd dit het beeld voor jullie, of is het meer een naaah?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:20

Naaaah :j

Dood ga ik toch :') Ik doe waar ik mij goed bij voel.

Zit onder de 500 gram rood vlees grens, niet vanwege gezondheidsrisico's of angsten maar omdat ik er toch niet zo dol op ben.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-10-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:21

Ik persoonlijk denk dat je tegenwoordig van alles kanker krijgt. Ik ga me hier dus niet te druk over maken.
Wel hecht in weinig waarde aan vlees dus eet vaak zat dit niet. 3 keer per week is echt zat als je het mij vraagt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:23

Ik denk niet dat ik gezamenlijk 500 gram per week haal. Af en toe een dagje geen vlees, af en toe vis en regelmatig kip. En ik probeer het op max 100 gram per dag te houden voor de totale hoeveelheid vlees of vis.

Het staat nog op m'n to do list om uit te zoeken hoe dit het absolute risico verhoogt. Als het normaal 0.1% is dan is een 18% extra verhoging niet zo'n probleem, dan zit je nog steeds ruim onder de 0.2%. Maar als de kans normaal 10% is dan scheelt 18% ineens best wel een beetje, helemaal op populatiebasis. Maargoed bewerkt vlees is blijkbaar even gevaarlijk als roken, radioactief materiaal en asbest. Dus toch iets om over na te denken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:24

Tegenwoordig ga je van alles dood.
Vandaag is het dit. Morgen dat.
En overmorgen precies het tegenovergestelde.
Veelzijdig eten en het zal allemaal wel loslopen denk ik dan.

_Nelleke_

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:26

Nou wij gaan niet alleen dood van vlees, de wereld gaat ook dood door onze vleesconsumptie, en dat is ook een beetje vervelend. (Weten waarop mijn mening is gebaseerd? Kijk de docu Cowspiracy op Netflix.)

Ik eet geen vlees :)

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:27

Laten we ook niet meer de straat, er is een kans dat je aangereden word..

Ik vind het allemaal een beetje vergezocht. Zelf eet ik niet zo veel vlees dus trek me er niet zoveel van aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:28

_Nelleke_ schreef:
Nou wij gaan niet alleen dood van vlees, de wereld gaat ook dood door onze vleesconsumptie, en dat is ook een beetje vervelend. (Weten waarop mijn mening is gebaseerd? Kijk de docu Cowspiracy op Netflix.)

Ik ben zelf ook vegi, dus vraag me af wat dit soort dingen doet met vleeseters. Of ze daardoor nu zo anders naar vlees kijken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:29

Ik vind het echt weer een storm in een glas water. Er is gebleken dat NL al onder het gemiddelde eet an vlees van wat "normaal" is. Maar toch nog even bang maken. Vleeswaren zou max 50 gram pppd mogen. De gemiddelde Nederlander eet 20 gram. Wees gewoon verstandig en eet normaal vlees. Gewoon een stukje vlees.... En gewoon wat vleeswaren. Daar ga je echt niet dood aan. Echt pure bangmakerij dit onderzoek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:29

Netflix heb ik niet.
Hier staat 3 of 4 keer per week vlees op tafel.
Op de boterham hoef ik het niet. Dus maak me er niet druk om.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:30

Wij eten bijna dagelijks een klein stukje vlees of vis, max. 100 gram per persoon.
Niet alle dagen roodvlees en zeker niet bewerkt, altijd scharrel of biologisch uit de winkel of rundvlees uit "eigen" wei.
Ik koop liever een klein stukje goed, dan een groot stuk industrie-vlees.

Ik zie altijd graag wat ik op mijn bord heb, gewoon puur vlees. Kruiden doe ik liever zelf, lekkerder en ik weet wat er op mijn bord komt.

Natuurlijk ben ik niet het braafste jongetje van de klas en eten wij ook wel eens iets van Mac Donalds, een paar keer per jaar.

En nee, door dit onderzoek ga niets veranderen aan onze vleesconsumptie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:32

nou voor mij de rede op per direct vegetariër te worden.

Ik was al flexitarier en het was nog maar een klein stapje.

Overigens is gezondheid niet de enige rede maar ook het duurzaamheidsaspect wat al langer door mijn hoofd ging.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:32

Veulen84 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik ben zelf ook vegi, dus vraag me af wat dit soort dingen doet met vleeseters. Of ze daardoor nu zo anders naar vlees kijken.

Nee hoor.
Morgen knalt er bij wijze van een vrachtauto in me als ik in de file sta en ben ik ook dood.

En de wereld redden wil ik niet en mijn aandeel heb ik gedaan door geen kinderen te maken.
Dat is mijn inziens een veel grotere belasting?

Hoe denken daar eigenlijk veggies over?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:35

Ik weet nog dat het eerst Filet American was en yoghurt in plastic bekers en nog veel meer, nu weer bewerkt vlees wat ik een rare benaming vind en spek. Ook biefstuk is niet goed. Zullen de slagers blij mee zijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:37

Ik eet zelf al zo'n 20 jaar geen vlees, maar mijn vriend is echt vanwege de gezondheidsrisico's gestopt met vlees eten. Een paar jaar geleden hebben we wat documentaires gekeken waaronder Forks over Knives en Sick, Fat and Nearly Dead, en die gaan over de invloed van voedsel op ons lichaam, over hoe gezond groente en fruit zijn en hoe ongezond vlees is.. vooral in de hoeveelheden die daar in Amerika worden weggewerkt natuurlijk, maar ook hier in Europa hebben we de welvaartsziektes die volledig aan ons eetpatroon te wijten zijn. Natuurlijk hoeft niet iedereen spontaan veganistisch te worden, maar ik denk wel dat mensen er goed aan doen om flink te minderen :) Niet eens alleen voor zichzelf, maar ook het milieu heeft er baat bij :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:39

Ah ik denk dat als mensen een beetje nadenken en gewoon zich als nuchtere hollander gedraagt dat ze er weinig last van hebben.
Het lijkt me toch te gek als mensen ineens bedenken dat vlees echt slecht voor je is. Jammer is dat alleen naar de nadelen kijken ipv ook de voordelen. Kom op mensen! Een stukje vlees zit vol met vitamine b en ijzer! Hartstikke goed voor je.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:39

bruintje123 schreef:
Hoe denken daar eigenlijk veggies over?

Dat is een hele andere discussie die niet in dit topic thuishoort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:42

Dat de wereld vergaat is dan wel passend in de discussie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:45

vibabu schreef:
Er is gebleken dat NL al onder het gemiddelde eet an vlees van wat "normaal" is. Maar toch nog even bang maken. Vleeswaren zou max 50 gram pppd mogen. De gemiddelde Nederlander eet 20 gram.

20 gram zeiden ze op het nieuws inderdaad.. Nou dat geloof ik niet. 20 gram is een acceptabele hoeveelheid om te eten per dag. Dat is het formaat van een paar dikke druifjes. Maar dat eet de gemiddelde vleesetende nederlander niet. Wat weegt een gemiddeld stuk vlees wat je in de supermarkt koopt? 100 gram? Dat is al 5x zo veel..

melissapupa

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:46

Nou bedankt hè, de varkensprijs is al zo laag :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:48

8nnemiek schreef:
vibabu schreef:
Er is gebleken dat NL al onder het gemiddelde eet an vlees van wat "normaal" is. Maar toch nog even bang maken. Vleeswaren zou max 50 gram pppd mogen. De gemiddelde Nederlander eet 20 gram.

20 gram zeiden ze op het nieuws inderdaad.. Nou dat geloof ik niet. 20 gram is een acceptabele hoeveelheid om te eten per dag. Dat is het formaat van een paar dikke druifjes. Maar dat eet de gemiddelde vleesetende nederlander niet. Wat weegt een gemiddeld stuk vlees wat je in de supermarkt koopt? 100 gram? Dat is al 5x zo veel..

Niet elke Nederlander eet natuurlijk elke dag vlees en gaat ook om soort vlees: ik denk dat die 20 gram bewerkt vlees per dag niet eens zo gek is. Ik eet bijna dagelijks vlees, maar bewerkt vlees is daar slechts een klein deel van.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:49

Citaat:
Bewerkt vlees zoals hamburgers, worstjes, ham, bacon en spek kan kanker veroorzaken.

Spek bewerkt vlees?? de gewone speklap is toch letterlijk een lap buikspek van het varken? De zwoerd is de huid, daar zitten de haartjes vaak nog op. Hoe is dat bewerkt dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:50

_Nelleke_ schreef:

Nee, de wereld gaat niet dood! De méns gaat dood. De wereld leeft prima voort zonder de mens en zelfs beter :D (kijk maar naar de aftermath van Chernobyl, gigantisch hoeveel dieren daar nu in de stad en omstreken wonen)

En dan moet ik nog heel veel knakworsten meer gaan eten wil ik over de grens komen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:51

Onderhand ga je aan alles dood en krijg je van alles kanker. Hier kán ik me dus echt niet druk over maken. Laatst wou een klant in de winkel niet haar artikelen in een gebruikt tasje krijgen. Dan kan je jezelf toch beter laten opsluiten in een isoleercel zeg, als je zo bang bent om ziek oid te worden..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:52

Wij eten dagelijks vlees. Geen grote hoeveelheden, maar wel een stukje vlees bij het eten of gehakt bijv. door het eten. Varkensvlees eten we minder, maar meer omdat we dit niet zo heel lekker vinden.

http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... an-asbest/

Tja en dan denk ik dat ik morgen maar een broodje asbest eet i.p.v. een broodje knakworst :')

Ik ga in ieder geval niet minder vlees eten. Ik kan me er zelfs niet echt druk om maken. Zelfs water kan dodelijk zijn als je bijv. snel achter elkaar 10 liter water drinkt.
De lucht zelf zal ook niet altijd even zuiver zijn. Maar ach we gaan allemaal een keer dood. Ik kan moeilijk onder mijn dekentje gaan liggen wachten tot ik doodga.

Ik denk dat je met gewoon een beetje logisch nadenken en gewoon normale hoeveelheden eten en drinken al een heel eind komt.
Laatst las is dat zelfs margarine al dodelijk zou zijn. Ik denk dat we een beetje doorslaan qua voeding.