Popcorn-time gebruikers aanpakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Popcorn-time gebruikers aanpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:06

http://www.nu.nl/internet/4149032/dutch ... akken.html

Het Nederlandse filmdistributiebedrijf Dutch Filmworks wil van individuele Nederlandse Popcorn Time-gebruikers schadevergoedingen gaan eisen.
Dat laat het bedrijf aan NU.nl weten. De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Dutch Filmworks is zich aan het oriënteren op hoe zij het best achter individuele gebruikers aan kunnen gaan.

Films
Dutch Filmworks is van plan om dit jaar of volgend jaar gebruikers te gaan benaderen, schrijft de NOS. "Op dit moment zijn we aan het kijken met welk ict-bureau we de ip-adressen van gebruikers kunnen achterhalen. Als we daar uit zijn, kunnen we de adressen verzamelen en daarmee naar de provider stappen."

Er zijn nog geen specifieke films waar Dutch Filmworks een schadevergoeding voor wil. "We hebben onder andere de rechten voor The Wolf of Wall Street, dat is een populaire film. Maar we vinden kleinere films ook belangrijk."

Providers
De distributeur heeft voor het achterhalen van adresgegevens die bij ip-adressen horen wel de hulp nodig van internetproviders. XS4ALL liet eerder al bij monde van woordvoerder Niels Huijbregts weten daar niet happig op te zijn. "Het is in principe niet ongehoord dat er NAW-gegevens verstrekt zouden moeten worden, maar XS4ALL zou dat natuurlijk willen voorkomen. We gaan hier niet een loketje opbouwen waar NAW-gegevens kunnen worden opgevraagd."

Ook Ziggo laat weten die hulp niet te gaan geven. "Een rechter mag daarover beslissen, dat gaan wij niet doen."

Stichting Brein
Het zou Stichting Brein-directeur Tim Kuik niet verbazen als een individuele gebruiker van Popcorn Time 'zeer binnenkort' een boete krijgt voor het illegaal streamen van een film of serie, zo zei hij dinsdag tegen NU.nl.

Het gaat dan waarschijnlijk niet om Jan Modaal die af en toe een film kijkt, maar ook grootverbruikers van de dienst. Stichting Brein laat weten niet achter Popcorn Time-gebruikers aan te gaan. De stichting richt zich vooral op grotere aanbieders van illegaal materiaal.

De grote filmdistributeur Entertainment One wilde geen commentaar geven op de uitspraken van Kuik.

Door: NU.nl

Wat vinden jullie hier nu van? Volgensmij zitten er vrij veel Popcorn-time gebruikers op Bokt.

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat er door de opzet van het topic wat verwarring ontstaat over wat wel en niet besproken kan worden, vandaar dat ik het hier nog even wil uitleggen. Het directe onderwerp van het topic zelf (popcorntime gebruikers krijgen mogelijk een boete) mag op Bokt wél besproken worden, dit is een gewoon nieuwsbericht. Waar we voorzichtiger mee omgaan, zijn bokkers die aangeven zelf popcorntime te gebruiken. Dit is op Bokt niet toegestaan, zoals jullie ook in de de regels kunnen lezen. Ook het omzeilen van landsgrenzen (doormiddel van bijvoorbeeld VPN) mag niet worden besproken. Downloaden is in het wetboek relatief nieuw en de wetten die hierover veranderen daarom nog vaak. Om geen dure boetes te riskeren, heeft Bokt besloten om aan de veilige kant van de wet te blijven en het bespreken van illegaal downloaden op deze manier daarom altijd te verbieden. Meer informatie hierover kun je hier lezen.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 22-10-15 08:35, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Mod-opmerking toegevoegd

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:12

ben benieuwd in hoeverre dit mogelijk gaat worden.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 20-10-15 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:12

Ik kan er alleen maar om lachen. Dit gaat ze nooit lukken. :')

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:13

ohoh.... :') :\

gaat nooit lukken dit

Marijkjuh

Volgens mij is half Nederland wel Popcorn-time gebruiker. Ik snap dat ze tegen illegaal streamen zijn, maar ik weet niet of dit iets op gaat lossen. Als men niet illegaal kan streamen gaan ze weer downloaden. En als Popcorn-Time uit de lucht gehaald wordt zal er weer een nieuwe illegale streamdienst (is dat een woord?) ontstaan.

Ik hoop in ieder geval niet dat het mogelijk gaat worden om boetes uit te delen aan gebruikers.

Desty

NU.nl is nou niet de betrouwbaarste bron, maar snap het wel. Gebruik het zelf om deze reden dan ook niet! Betaal netjes voor een Netflix abo.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:14

Ergens vind ik het wel te begrijpen. Ze lopen hierdoor een grote som geld mis, maar om ip-adressen te achterhalen en die mensen een boete opleggen vind ik wel een beetje ver gaan. Dan zouden ze beter, net als stichting brein met zoveel sites heeft gedaan, popcorntime uit de lucht kunnen halen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:15

Desty schreef:
NU.nl is nou niet de betrouwbaarste bron, maar snap het wel. Gebruik het zelf om deze reden dan ook niet! Betaal netjes voor een Netflix abo.

Maar heeft Netflix snel de nieuwste films erop staan? Ik ben zelf geen Netflix gebruiker, vandaar dat ik het me afvraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:15

Desty schreef:

Hij heeft ook op NOS gestaan, en op de sites van meerdere grote kranten.. Dus neem aan dat je dit wel als waarheidsgetrouw kan zien.

Tim Kuik heeft wel meer grootse plannen, dus ik geloof er ook niet al te hard in dat dit hem gaat lukken.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:17

Ik heb altijd begrepen dat het kijken/downloaden van films en series niet illegaal was, alleen het uploaden en aanbieden ervan...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:18

Netflix is wel fijner wat betreft de series. Popcorntime heeft er veel niet compleet opstaan/streamen slecht of hebben geen ondertiteling. (al is dat laatste niet voor iedereen een probleem).

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:18

xRaisin schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het kijken/downloaden van films en series niet illegaal was, alleen het uploaden en aanbieden ervan...

Nu je het zegt herinner ik me dit ook weer inderdaad

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:19

Desty schreef:

Was ook op het nieuws op de radio

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:20

Ik gebruik geen Popcorntime maar soms wel andere streamsites. Daarnaast heb ik een Netflix en een HBO abbo.

Wat ik lastig vind: bij voorkeur betaal ik gewoon netjes voor het kijken van films/series. Maar: er is geen overkoepelende dienst die álles aanbiedt en dat maakt streamen dan wel weer verleidelijk.

In plaats van strafrechterlijke vervolging, zou het m.i beter zijn als men een betaalde versie van Popcorntime zou ontwikkelen. Ik kan me voorstellen dat, mits betaalbaar, dit voor veel mensen een aantrekkelijk medium zou zijn.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:20

N0a schreef:

In duitsland lukt het zo anders aardig op dit moment.

Citaat:
Afgelopen jaar zijn volgens advocaten zo'n 70.000 boetes opgelegd voor illegale file-sharing. De Duitse consumentenbond zegt dat in totaal 4,3 miljoen Duitsers wel eens zo'n boete hebben ontvangen.

Iemand die een aflevering walking dead downloade kreeg 1400 euro boete.

Dus roep niet te hard dat ze het niet gaat lukken. Als ze het Duitse systeem overnemen kan je flink de klos zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:21

Dat klopt, maar in Popcorntime ben je automatisch ook een seeder als je aan het kijken bent, waardoor je het dus ook 'aanbiedt'.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:22

Evony schreef:
N0a schreef:

In duitsland lukt het zo anders aardig op dit moment.

Citaat:
Afgelopen jaar zijn volgens advocaten zo'n 70.000 boetes opgelegd voor illegale file-sharing. De Duitse consumentenbond zegt dat in totaal 4,3 miljoen Duitsers wel eens zo'n boete hebben ontvangen.

Iemand die een aflevering walking dead downloade kreeg 1400 euro boete.

Dus roep niet te hard dat ze het niet gaat lukken. Als ze het Duitse systeem overnemen kan je flink de klos zijn.

hangt ook af van de hoeveelheid gestreamde dingen neem ik aan?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:23

xRaisin schreef:

Dat heb ik ook altijd gehoord/gelezen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:25

Fleur_a schreef:
xRaisin schreef:

Nu je het zegt herinner ik me dit ook weer inderdaad

In tegenstelling tot wat er soms wordt gedacht, downloadt Popcorn Time de films en series die je te zien krijgt. Streaming is namelijk een vorm van downloaden, alleen wordt het bestand bij streaming tijdelijk lokaal opgeslagen en daarna weer verwijderd. Ondanks dat wordt er wel gedownload bij streaming: je haalt data binnen. Ook upload je met Popcorn Time, want tijdens het streamen van een film of serie upload je de data die je hebt ontvangen weer naar anderen.

Daarmee is Popcorn Time dus op twee manieren illegaal: je downloadt uit illegaal bron en uploadt auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:26

Fleur_a schreef:
Evony schreef:

hangt ook af van de hoeveelheid gestreamde dingen neem ik aan?

Er zijn zaken bekend van mensen die 2 nummers!!! downloade en een boete kregen van bijna 1000 euro.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:28

Evony schreef:
Er zijn zaken bekend van mensen die 2 nummers!!! downloade en een boete kregen van bijna 1000 euro.

is dit wel mogelijk dan? Lijkt me zo sterk. 2 nummers en zo hoge boete... En sommige mensen (Kinderen) weten misschien niet eens dat dit illegaal is

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:31

Fleur_a schreef:
Evony schreef:

is dit wel mogelijk dan? Lijkt me zo sterk

Is zeker mogelijk. De Duitse overheid heeft het uitbesteed aan advocatenkantoren. Die sporen mensen op via de download sites. Vervolgens gaat het langs de rechter en krijgen mensen de boete in de bus.

Ook 1 download is in strijd met het auteursrecht.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:31

Is je IP-adres achterhalen geen inbreuk op je privacy? Dan zouden ze weer tegen de privacy wet aan lopen..

Ik ben er niet zo benauwd voor in ieder geval.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:32

Zeeuwsemeid schreef:
Is je IP-adres achterhalen geen inbreuk op je privacy?

Hier dacht ik dus ook al aan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:32

Jammer dat de filmindustrie niet wil begrijpen dat het tijd word voor een nieuw verdienmodel.

Mensen zijn best bereid om te betalen voor films kijken. mensen willen alleen niet wachten totdat de film eindelijk direct verkrijgbaar zijn.

Wij hebben ook netflix. Maar dat voldoet gewoon weg niet.

Kijk naar het succes van spotify. Werkt echt fantastisch. Muziek gaat bij ons altijd legaal