Koning moet ook belasting betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxxJulia

Koning moet ook belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 14:25

Een groot aantal partijen in de Tweede Kamer wil af van de volledige belastingvrijstelling voor het Koninklijk Huis. Regeringspartij PvdA en oppositiepartijen SP, D66, het Kamerlid Bontes van de groep Bontes/Van Klavren willen dat de koning, de koningin en prinses Beatrix ook over een deel van hun inkomen en vermogen belasting gaan betalen. Maar dat gaat de VVD weer te ver, die wil dat er gekeken wordt naar de erfbelasting.

Het is voor het eerst dat de regeringspartij VVD vraagtekens zet bij de belastingvrijstelling op erfenissen van de Oranjes. Het is onbekend hoeveel de koning heeft geërfd van zijn grootouders en andere familieleden.

"Voor de erfbelasting is mijn fractie vooralsnog niet overtuigd door de argumenten dat de Koning en zijn troonopvolger ook over hun privé-vermogen geen erfbelasting hoeven te betalen", aldus VVD-Kamerlid Van der Burg tijdens de begrotingsbehandeling van de koning.

Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix betalen geen belasting over hun inkomen, een deel van hun vermogen, erfenissen en schenkingen. Al jaren probeert een deel van de Kamer dit te veranderen. De PvdA zal vanavond een motie indienen, om een deel van het vermogen wel te belasten. "Het is niet uit te leggen dat de koning die een riant salaris krijgt ook nog eens geen belasting betaalt", aldus PvdA-Kamerlid Recourt. "Ook voor de Oranjes moeten we regels hanteren die voor alle Nederlanders gelden."
Het kabinet is tot nu toe niet van plan geweest om de belastingvrijstelling aan te pakken. Volgens premier Rutte heeft de koning een bijzondere rol in de samenleving en leidt het tot "een ontzettende hoop administratief gedoe".

Bron: NOS

Wat vinden jullie hiervan? Hoort de koning ook belasting te betalen? Of zijn jullie het eens met de VVD?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:27

Ja natuurlijk moeten zij belasting betalen. Van mij mag heel het koningshuis eruit, ga maar gewoon werken. Maar dan nu ook nog eens geen belasting hoeven te betalen terwijl ze zó veel geld hebben... Dan zit er een steekje los hoor.

Shadow0

Re: Koning moet ook belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:30

Ik vind het vooral symboolpolitiek. De echte misstanden bij de belastingen zitten volgens mij eerder bij de multinationals die de 'Dutch sandwich' gebruiken om belastingen te omzeilen en waar de politiek geen openheid over wil geven, bij uberhaupt de vermogensbelasting in Nederland (en de talloze manieren om belastingen te omzeilen). En bij de dealtjes rondom zzp'ers (Postnl bv.)

Helaas durft de PvdA zich daar niet aan te branden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:31

Een koning die geen belasting betaalt, dat hoort thuis in sprookjes en in de middeleeuwen. Dat is toch niks meer van deze tijd?
Ik vind dat er sowieso veel te veel door het rijk betaald wordt. Neem die boot, de groene draak.. dat is hun eigendom, dus ze horen het onderhoud gewoon zelf te betalen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:37

Ik snap überhaupt niet waarom het Koningshuis geen belasting hoeven te betalen. Alle mensen betalen belasting (voorzover ik weet) dus het Koningshuis ook :j

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:41

Ook de koning hoort belasting te betalen vind ik. Ik vind niet dat omdat hij de titel "koning" voor zijn naam heeft staan, hij belastingvrij mag en kan blijven. We leven nu eenmaal in 2015 en niet meer in de middeleeuwen waarbij de koning niks hoefde te doen en toch schat hemeltje rijk was. Ons koningshuis is modern en van deze tijd geworden, en daar horen ook de hedendaagse regels en wetten, dus oa belasting betalen, ook bij vind ik.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:41

Dat zou dan broekzak vestzak worden. Ze worden betaald door de staat, die dan weer een deel terugkrijgt. Als ze daardoor geld tekort komen, wordt de toelage verhoogd en voila daar gaat de extra ontvangen belasting weer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:43

BaileyMix schreef:
Ja natuurlijk moeten zij belasting betalen. Van mij mag heel het koningshuis eruit, ga maar gewoon werken. Maar dan nu ook nog eens geen belasting hoeven te betalen terwijl ze zó veel geld hebben... Dan zit er een steekje los hoor.

Ik denk dat ze harder werken dan wij bij elkaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:43

Precies suusje. Een koekje van eigen deeg. Symboolpolitiek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:44

Lizzyy schreef:
Ik snap überhaupt niet waarom het Koningshuis geen belasting hoeven te betalen. Alle mensen betalen belasting (voorzover ik weet) dus het Koningshuis ook :j

Ik schat zomaar dat het koningshuis meer belasting betaald dan jij denkt.
Al het personeel dat ze in dienst hebben (en dat niet door de staat wordt betaald) daar betalen ze gewoon loonbelasting en werkgeverslasten over......

Enne, laat dat koningshuis lekker zitten!
Elke vier jaar een andere president (en de voorgaande worden de rest van hun leven vorstelijk betaald) en een volledig nieuwe inrichting van het presidentiele paleis (het witte huis wordt door elke nieuwe president opnieuw ingericht, op kosten van de staat!!) dat is goedkoper, willen jullie zeggen?

Dat je ergens tegen bent, prima, maar denk wel even na over de alternatieven voordat je iets "achterhaald" vindt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:45

kohtje schreef:
BaileyMix schreef:

Ik denk dat ze harder werken dan wij bij elkaar.

Geloof ik ook. Hun werken 365 dagen per jaar. Een dagje dierentuin kan niet zonder een horde pers achter hun aan te krijgen. Kinderen gaan voor het eerst naar school en dat wordt gelijk op elk mediakanaal uitgelicht en uitvoerig besproken.
Maar alsnog, bij werken hoort belasting betalen :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:46

ikke schreef:
Lizzyy schreef:

Ik schat zomaar dat het koningshuis meer belasting betaald dan jij denkt.
Al het personeel dat ze in dienst hebben (en dat niet door de staat wordt betaald) daar betalen ze gewoon loonbelasting en werkgeverslasten over......

Enne, laat dat koningshuis lekker zitten!
Elke vier jaar een andere president (en de voorgaande worden de rest van hun leven vorstelijk betaald) en een volledig nieuwe inrichting van het presidentiele paleis (het witte huis wordt door elke nieuwe president opnieuw ingericht, op kosten van de staat!!) dat is goedkoper, willen jullie zeggen?

Dat je ergens tegen bent, prima, maar denk wel even na over de alternatieven voordat je iets "achterhaald" vindt.

Volgens mij neem ik het woord "achterhaald" niet in mijn mond/bericht?
En nee, ik weet niet wat hun aan belasting betalen. En of dat ze doen, klopt :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:00

Ik vind het echt zo'n kolder. Dan worden ze betaald uit dezelfde portemonnee als waar ze dan hun belasting aan moeten betalen. Dus Rutte geeft WA een X bedrag, waarvan WA dan weer een percentage teruggeeft. Weet je hoe ze dat noemen? Werkverschaffing :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:03

Inkomstenbelasting zou dubbel zijn volgens jullie? Ambtenaren betalen toch ook belasting? En vermogensbelasting zou ik erg voor zijn!!! Daar zou veel te halen zijn!

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 15:09

Leuk om alle reacties zo te lezen! Ik vind denk ik ook dat ze belasting zouden moeten betalen omdat ze al een bizar hoog salaris krijgen.

Misschien had ik het er even bij moeten zetten want ik had een beetje een dubbele agenda met dit bericht. Ik ben oprecht benieuwd naar de reacties maar ben op dit moment ook een nieuwsartikel voor mijn opleiding hierover aan het schrijven. Ik heb een paar meningen nodig van de Nederlandse bevolking. Ik heb al genoeg reacties van mensen die voor de belasting zijn. Zijn er hier toevallig mensen die echt voor het koningshuis zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:12

Blue_Eyes schreef:
Ik vind het echt zo'n kolder. Dan worden ze betaald uit dezelfde portemonnee als waar ze dan hun belasting aan moeten betalen. Dus Rutte geeft WA een X bedrag, waarvan WA dan weer een percentage teruggeeft. Weet je hoe ze dat noemen? Werkverschaffing :')

Maar dat gebeurt bij ons burgers toch ook?
Als bedrijf betaal je BTW over een product en dat krijg je vervolgens weer terug uit hetzelfde potje..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:16

Blue_Eyes schreef:

We hebben nog 600.000 werklozen.......... }:) }:) }:)
MarlindeRooz schreef:
Inkomstenbelasting zou dubbel zijn volgens jullie? Ambtenaren betalen toch ook belasting? En vermogensbelasting zou ik erg voor zijn!!! Daar zou veel te halen zijn!

Ambtenaren kunnen aftrekposten hebben. het nadeel van geen belasting betalen is dat er ook geen aftrekposten zijn......

Enne, maak je geen zorgen over dat vermogen, dat staat heus ergens waar de belastingdienst er niet bij kan :j

8nnemiek schreef:
Blue_Eyes schreef:

Als bedrijf betaal je BTW over een product en dat krijg je vervolgens weer terug uit hetzelfde potje..

Nee, de eindgebruiker betaald de BTW. Alle tussenliggende schakels verrekenen die BTW.
Jij kunt als bedrijf de BTW wel terugvorderen, maar dan betaal je die alsnog via de belasting op je activa.........

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:31

8nnemiek schreef:
Blue_Eyes schreef:

Als bedrijf betaal ik die BTW weliswaar direct aan de verkoper, maar trek ik die af van mijn winst, waardoor ik daar weer minder belasting betaal. Dus nee, dat werkt toch wat anders.

ikke, dat is ook weer waar. :D :D Iemand die zich geroepen voelt om de administratie van Wim en Max eens door te lopen en hun aangifte in te vullen misschien? Als je daar op 1 april mee klaar moet zijn, mag je wel vast beginnen }:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:36

xxxJulia schreef:
Misschien had ik het er even bij moeten zetten want ik had een beetje een dubbele agenda met dit bericht. Ik ben oprecht benieuwd naar de reacties maar ben op dit moment ook een nieuwsartikel voor mijn opleiding hierover aan het schrijven. Ik heb een paar meningen nodig van de Nederlandse bevolking. Ik heb al genoeg reacties van mensen die voor de belasting zijn. Zijn er hier toevallig mensen die echt voor het koningshuis zijn?

Les 1 in de journalistiek: Altijd je argumenten kenbaar maken. (Hoe wil je trouwens deze meningen in hemelsnaam in een artikel verwerken als je de namen niet eens hebt?)

Ik ben wel voor het koningshuis, maar vind wel dat ze belasting mogen betalen. Hoewel de Koning zelf ook al voor een heleboel organisaties werkt en daar vast ook iets van moet worden afgedragen lijkt mij? Ik weet niet exact hoe dat in elkaar steekt.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:37

Vind het een prachtig idee dat de Koning ook belasting moet gaan betalen, wij gaan volgende week op vakantie naar Kuala Lumpur/Indonesië, we zouden 1 nacht verblijven op het betreffende complex (wat ik niet mag noemen aangezien de medemens dan weet waar het Koninklijk huis vakantie viert) nu is het zo dat wij zomaar op het laatste moment onze villa uitgeknikkerd worden aangezien het Koninklijk huis het hele complex heeft afgehuurd!!!

Waar betalen ze dit van dan, juist, belastinggeld, en dan nagaan dat het per persoon per nacht rond de €1000,- euro kost...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:45

Blue_Eyes schreef:
8nnemiek schreef:

Als bedrijf betaal ik die BTW weliswaar direct aan de verkoper, maar trek ik die af van mijn winst, waardoor ik daar weer minder belasting betaal. Dus nee, dat werkt toch wat anders.

Oke, dan werkt dat inderdaad iets anders dan ik dacht..
Maar er zijn toch wel veel instellingen die betaald worden door de overheid, en die toch ook weer belasting moeten betalen..?
Ik vind dat niet echt een goede reden om geen belasting te hoeven betalen. Tenzij het geld van tevoren al gekort is, en die belastingen er van tevoren al af zijn getrokken, maar is volgens mij ook niet zo..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:24

Snap werkelijk niet dat er nooit eerder belasting door het koningshuis betaald is. Heb overigens een rekensommetje gemaakt hoe lang ik moet werken voor één jaarsalaris van Wim-Lex: maar liefst 72-73 jaar!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:40

Blue_Eyes schreef:

Dat geldt alleen voor bedrijven die geen btw aangifte hoeven te doen. En dat zijn er niet zo veel. Bedrijven die wel aangifte moeten doen, krijgen de betaalde btw gewoon terug!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:47

Eigenlijk is het best gek dat de koninklijke familie daarvan vrijgesteld is.
Er zijn genoeg mensen die vanuit de overheid betaald worden, denk aan amtenaren, maar ook aan het onderwijs en veel van de hulpverlening. Tsja die krijgen ook geld van de staat en betalen het vervolgens deels weer terug. Zelfs over (WW)uitkeringen betaal je belasting. Dus waarom de koning dan niet?

Er zijn trouwens ook landen waar ambtenaren geen belasting hoeven te betalen.

Overigens ben ik pro-koningshuis, ik vind het wel mooi dat we een Koningshuis hebben. Dus dat daar geld heen gaat vind ik niet het grootste probleem, maar gelijke plichten zou misschien niet zo verkeerd zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:39

Suusje1986 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat geldt alleen voor bedrijven die geen btw aangifte hoeven te doen. En dat zijn er niet zo veel. Bedrijven die wel aangifte moeten doen, krijgen de betaalde btw gewoon terug!

Ik moet echt gewoon BTW-aangifte doen, hoor... En ik krijg pas terug als ik meer BTW betaald heb dan ik verdiend heb (en dus zou moeten afdragen). Het is echt gewoon BTW verdiend - BTW betaald = BTW die ik nog moet afdragen.