ISIS, wie en wat zijn deze gruwelijkheden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ISIS, wie en wat zijn deze gruwelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:35

Hallo,

De laatste tijd zoek ik steeds vaker dingen over ISIS op, geen enge horror filmpje. Maar ik begrijp nooit wat er precies aan de hand is. De grote lijnen ken ik wel, maar nooit wie nu de "goede" of "slechte" zijn en waar het allemaal omdraait? Is er misschien iemand die het in makkelijk en begrijpelijk kan uitleggen?

Het lijkt mij een hele ervaring -niet perse positief- om een keer een gesprek te hebben met een ISIS persoon, waarom iemand zo denkt. Wat zijn argumenten zijn. Klinkt heel ziekelijk, maar ook wel weer interessant, op youtube staat wel zo iets. Met een nederlandse ex soldaat die naar Syrië gaat om daar in dienst te gaan. Dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jOK45esYyTI Dit is een Jihadist. Wat houd dat in? Behoort hij tot de IS of wil hij de mensen daar juist helpen?

Dank jullie wel!

verootjoo

Re: ISIS, wie en wat zijn deze gruwelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:07

Met een IS strijder kun je niet bepaald even praten over wat zijn beweegredenen zijn ;)

Wat is IS wil is een kalifaat stichten in het midden oosten. Jihad betekent de strijd tegen ongeloof; de niet-moslims. Dus een Jihad-strijder staat aan de kant van IS.

Wat wil je verder weten? Het is heel complex om zo even op te schrijven.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:10

Deze ga ik even volgen. Vind het verschrikkelijk, maar weet niet waarom. Dat ze niet goed zijn, weet ik wel. Iemand onthoofden omdat ze niet geloven (?) vind ik nou niet bepaald getuigen van goede eigenschappen. Aan de andere kant, welke 'god' zet ze tot deze daden toe? Een god is over het algemeen toch iets positiefs?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:12

Zij claimen dat het zo moet van Allah, en dat kalifaat stichten ze zodat de opvolger van profeet Mohammed dat kalifaat kan gaan leiden. Dus blijkbaar heeft er iemand geclaimd de opvolger van Mohammed te zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:15

Leffroi schreef:
Deze ga ik even volgen. Vind het verschrikkelijk, maar weet niet waarom. Dat ze niet goed zijn, weet ik wel. Iemand onthoofden omdat ze niet geloven (?) vind ik nou niet bepaald getuigen van goede eigenschappen. Aan de andere kant, welke 'god' zet ze tot deze daden toe? Een god is over het algemeen toch iets positiefs?

Ze geloven in allah en allah zet deze mensen aan om niet gelovige te vermoorden..
Ze willen t moslim geloof superieur laten worden dmv een kalifaat

Ik vind geloof een eng iets, en of dat nou de bijbel koran of weet ik veel welk geloof is van mij zouden geloven afgeschaft mogen worden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:36

Ik denk, dat zij dit doen omdat ze werkelijk geloven aan een betere wereld te werken. En om die betere wereld te creëren, zijn in hun zienswijze soms gruwelijke, maar helaas broodnodige, maatregelen nodig.

En wij 'ongelovigen' of 'westerlingen' zijn niet eens zo heel anders als we zouden willen geloven. De eerste alinea van dit bericht kan namelijk ook een uitleg zijn waarom de VS de meer dan honderdduizend burgerslachtoffers die in tien jaar door hun eigen toedoen in Irak zijn gevallen voorl ief neemt. Of waarom ze nog steeds gevangenen martelen in Guantanamo Bay.

Beide groepen 'geloven' heilig op die manier de wereld beter te maken (vooral voor zichzelf dan). Mij ga je niet vertellen dat kinderen die aan stukken worden gescheurd door een Amerikaanse bom iets minder gruwelijks is dan een onthoofding.

Het erge is ook dat men van te voren wist dat het verdrijven van Hoessein meer moslimextremisme tot gevolg zou hebben, maar met het idee: dat zien we dan wel' is het toch gedaan. Nederland deed hieraan mee en is dus ook verantwoordelijk voor de vluchtelingenstroom die nu uit Syrië op gang is gekomen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:23

Ik reageer straks even. Uitgebreider, maar ik heb dat filmpje van die nederlandse jihad (weet niet of ik het goed schrijf) strijder in de op gezien, maar hij is dus voor het moorden van ongelovigen? Hij vindt het dus oké dat al die mensen onthoofd worden? Hij is dus voor de Is? En het leek z'n leuke en verstandige man op dat filmpje......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:04

Anoniem schreef:
Ik reageer straks even. Uitgebreider, maar ik heb dat filmpje van die nederlandse jihad (weet niet of ik het goed schrijf) strijder in de op gezien, maar hij is dus voor het moorden van ongelovigen? Hij vindt het dus oké dat al die mensen onthoofd worden? Hij is dus voor de Is? En het leek z'n leuke en verstandige man op dat filmpje......

Of hij het persoonlijk oké vindt weet ik niet, maar volgens mij hij gelooft oprecht dat het goed is wat ze doen en gelooft echt dat het beter wordt als het allemaal voorbij is, dat hun kalifaat echt het beste is voor alle mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:06

Ja hij zegt kijk verder dan je neus lang is.... Maar wat is er dan goed aan dat kalifaat? Ik zie het niet hoor, ook niet als ik verder denk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:13

Daarvoor moet je meer weten over de achtergrond van het conflict. Het is voor ons niet te bevatten waarom je een kalifaat verkiest boven de situatie zoals die was in Syrië en voor moslims daarbuiten. Dat betekent dat er voor hen al heel erg lang iets heel erg scheef gezeten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:28

Hoe was het daarvoor in Syrië dan? Ik kan mij echt niet voor stellen dat iemand zo denkt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:35

Ik heb een filmpje/documentaire over IS gezien, als je interesse hebt kan ik hem wel weer opzoeken? Je zag ook een andere kant van IS (spelende kindjes in het water). Maar ook kinderen die oorspronkelijk uit België kwamen en nu met geweren liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:38

Dat lijkt mij zeer interessant! In het engels?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:39

Anoniem schreef:
Dat lijkt mij zeer interessant! In het engels?

Van wat ik me kan herinneren wel ja :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:48

Anoniem schreef:
Hoe was het daarvoor in Syrië dan? Ik kan mij echt niet voor stellen dat iemand zo denkt.

Voor wat achtergrondinformatie over de bron van het conflict raad ik je de 1e link aan die ik eerder gaf.

Kort samengevat: het heeft te maken met decennialange gewelddadige onderdrukking van een (religieuze) bevolkingsgroep door een kleine meerderheid. Ook speelt mee een wens naar een terugkeer naar een samenleving gestoeld op islamitische normen en waarden als tegenhanger van de normen en waarden die door het kolonialisme begin 20e eeuw opgedrongen zijn (hoeveel van de huidige conflicten in de wereld hun bron vinden in kolonialisme is echt schrijnend). Oh, en dan is er nog iets met een machtsvacuüm in het Midden Oosten waarbij de ene staat de ene groepering steunt en de andere staat de andere groepering, want buiten Assad (zittende regering) en ISIS zijn er nog een hele stapel groeperingen actief in de regio. Aka, het zit verdomd ingewikkeld in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:11

Ik snap er inderdaad heel erg weinig van. Haha, ik ga die link wel even bekijken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:47

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:17

Kaka schreef:
Ik heb ook nog een aardige NL talige samenvatting gevonden: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/ Wel van begin vorig jaar.

Even vlug doorgelezen, maar er staat niets in over de invoering van het meerpartijenstelsel in 2012. Wat nu van Amerika in het nieuws komt over het stoppen van de steun aan "gematigde" oppositie die ze niet kunnen vinden is logisch. Die zijn gewoon de politiek in gegaan, want die weg past hun manier van verandering willen krijgen. Alles wat dat niet wil zit vast in de geweldsmodus die het land aan flarden helpt.
Collectie artikelen over hoe dit hele gerommel in allerlei landen al veel langer speelt :
http://www.voltairenet.org/mot203.html?lang=en
en kort filmpje over amerika's reactie op russisch ingrijpen in Syrië :

En dictator of niet, het alternatief heeft zich bewezen als veel slechter in deze landen en aangezien het hele gebeuren 1 vrijwel om de hoek ligt van Europa en 2. wij behoorlijk afhankelijk (willen) zijn van de fossiele brandstoffen die er vandaan komen is vrede/stabiliteit de enige optie voor de regio als we enkel al egoïstisch naar ons eigen belang kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:45

Kaka schreef:
Ik heb ook nog een aardige NL talige samenvatting gevonden: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/ Wel van begin vorig jaar.

Ik heb het gelezen en ik denk dat ik het een beetje snap in grote lijnen. Assad, een niet moslim (of geen extremist) dictator is aan de macht. Hij onderdrukt de bevolking. Die kwamen eerst uit vrede in opstand zonder geweld, dit veranderde al gauw. Maar vele zagen dit als een kans op een islamitische staat. Dus eigenlijk heb je 3 grote groeperingen: Assad dictator, jihadisten voor een islamitische staat en de mensen die gewoon vrij willen zijn. En de wereld kan niet ingrijpen omdat de landen onderling het niet met elkaar eens zijn? Laten ze een hobby opzoeken!

Maar wat ik mij dan ook afvraag, er gaan miljoenen mensen dood. Wordt er nog wel geleefd in Syrië? Of is het gewoon een slagveld? Als er nog wel geleefd wordt, hoe gaat dat dan? School, werk, sport? Ze hebben er vast geen maneges? Hebben ze daar wel paarden of andere dieren? Of schieten ze die ook allemaal dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:51

Maar op die site staat ook dat IS helemaal niet zo groot is als andere groepen. Maar waarom zijn ze dan zo gevreesd en veel in het nieuws?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:55

Kort door de bocht:

Syrie is voor een heel groot gedeelte woestijn. Door die woestijn loopt een rivier (de eufraat) en enkele wegen (waaronder een weg dwars door syrie, van Damascus naar palmyra naar de eufraat).
De IS strijders zitten voornamelijk rond de eufraat en op de weg van de eufraat naar Palmyra.

Er zijn geen '3 partijen', Assad, vrijheidstrijders en IS, maar veel meer. Die vrijheidsstrijders onderling zijn elkaar ook weer aan het bevechten. De vrijheidsstrijders worden voor een deel gesteund door het Westen.

Rusland voert nu bombardementen uit op allerlei doelen van vrijheidsstrijders en van IS. Doel van Rusland is om Assad in het zadel te houden.
Assad heeft een opleiding gehad in de UK. Tot een jaar of 7/8 geleden ging hij ook gewoon naar Engeland en de USA endergelijke toe.

'Het westen' had gehoopt dat er in Syrie ook een soort fluwelen revolutie mogelijk was waarbij Assad vervangen zou worden door een democratische opvolger. Helaas is daar onderling teveel verdeeldheid om dit voor elkaar te krijgen. Daarnaast had (toen nog) ISIS in Irak reeds voet aan de grond, dus het enige dat zij hoefden te doen was de grens over te steken en de Eufraat Syrie in te volgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:58

Anoniem schreef:
Maar op die site staat ook dat IS helemaal niet zo groot is als andere groepen. Maar waarom zijn ze dan zo gevreesd en veel in het nieuws?

IS wil een kalifaat. Een kalifaat is per definitie niet democratisch, niet gericht op een diversiteit aan geloven en meningen. Om een kalifaat te bereiken bedienen IS strijders zich van methodes die niet echt zuiver zijn (alles is geoorloofd om een kalifaat te bereiken).

Een Kalifaat is daardoor dus ook geen gesprekspartner voor het Westen, laat staan een bondgenoot. Een dictator als Assad is dan nog een betere keuze.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:04

Anoniem schreef:

Amerika/Europa wil Assad weg. Daarvoor proberen ze zgn. gematigde groepen te ondersteunen. Isis is niet gematigd en ze hebben er geen controle meer over, maar ze zijn wel geschikt als excuus om in Syrië te bombarderen. Net als Turkije in Syrië zowel Isis als de PKK bombardeerd (terwijl die PKK juist flink weerstand weet te bieden aan Isis). Echter kijk je in de link die ik eerder gaf, dan zal je zien dat gewonde Isis strijders in Istanboel in het ziekenhuis liggen. Er speelt achter de schermen veel meer smerigheid dan je in de mainstream media zal lezen. Meer onafhankelijke bronnen en alternatieve groepen geven een veel gevarieerder en complexer beeld van de situatie.

En hoewel onze regeringen (huidig en allen die daar sinds WOII aan vooraf gingen) een flink stuk verantwoordelijkheid dragen, is het de gewone bevolking die aan alle kanten van deze conflicten de ellende mag opvangen. Daar zie ik zonder flinke financiële of andere winst geen voorstanders onder voor deze hele poppenkast. En omdat die de klappen opvangen, eigenlijk ook geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen zoals nu de grote stroom vluchtelingen naar Europa. Beide partijen zijn weliswaar slachtoffer in dit geheel maar dat bij elkaar gooien maakt enkel meer slachtoffers, terwijl de echte verantwoordelijken buiten schot blijven.