Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Azmay schreef:Mensen hebben de behoefte te geloven in een hogere macht.
Het is alleen jammer dat er voortdurend oorlog en andere ellende van komt.
Foaly schreef:De vraag waarom er lijden in de wereld is als er ook een almachtige God is die dat tegen zou kunnen houden, is al zo oud als religie zelf. Heel veel lijden is de eigen verantwoordelijkheid van de mens (denk aan oorlogen, door ontbossing veroorzaakte natuurrampen etc.), maar veel ook niet. Geloof is geen vrijkaartje naar een leven zonder pijn en ellende, helaas. Wat geloof wel kan geven, aan mij persoonlijk in ieder geval, is het vertrouwen dat je op iemand terug kunt vallen. Dat er Iemand is die alles in de hand heeft en die er, uiteindelijk, ook weer voor zal zorgen dat het goed komt.
Ben ik wel eens boos op God, net als Stephen hierboven? Absoluut. Ik begrijp het ook niet als een meisje bij mij uit de kerk, 22 jaar, wordt gediagnosticeerd met lymfklierkanker. Of als ik zie hoe de wereld op dit moment in brand staat. Maar weerhoudt mij dat om te geloven in die God? Nee, absoluut niet.
antje_vip schreef:Vertel mensen dat een man op een wolk de aarde heeft gemaakt en nog steeds alles in de gaten houdt, en mensen geloven het. Plaats een bord "weg afgesloten" en mensen rijden door om te kijken of ze er misschien toch langs kunnen.
Blue_Eyes schreef:antje_vip schreef:Vertel mensen dat een man op een wolk de aarde heeft gemaakt en nog steeds alles in de gaten houdt, en mensen geloven het. Plaats een bord "weg afgesloten" en mensen rijden door om te kijken of ze er misschien toch langs kunnen.
Dat lijkt me niet echt van dezelfde categorie, en verder vind ik het een wat onprettige opmerking, zeker in combinatie met de koe-smiley erachter. Laat mij dan door vermoeidheid en verkoudheid wat overgevoelig zijn, dat kan, maar je doet het nu voorkomen alsof mensen die geloven heel dom zijn. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat dat niet klopt. Er zitten heel veel diepere lagen in geloven, waar behoorlijk wat denkwerk in gaat zitten voor je het zelfs maar een beetje kunt begrijpen.
Buiten dat: hoezo, een man op een wolk? Denk je echt dat dat het beeld is dat mensen van God hebben? Dat denk ik dan weer niet. Ja, dat is wel wat je ziet op de schilderijen van de oude meesters, maar het is geen Bijbels beeld. Voor mijzelf geldt dat ik helemaal niet echt een visueel beeld van God heb, maar meer een karakterbeeld, een gevoel.
Citaat:Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.
We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.