is geloof nog van nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:49

Ik las een topic over mensen die werden aangesproken door gelovigen op straat om zieltjes te winnen...dat herinnerde mij aan een interview met Stephen Fry over "God".
Ik vind hem zo geniaal en zo treffend antwoorden (let wel...is in het Engels) dat ik benieuwd ben wat gelovigen hier van vinden. Niet om te rellen, maar om een discussie op te starten....
Laatst bijgewerkt door dems75 op 24-09-15 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:51

Vertel eens, wat heeft Stephen Fry met Monty Python of Life of Brian te maken?
Ik vermoed dat je met John Cleese in de war bent.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:56

haha.....foutje, je hebt gelijk, hij heeft wel een keer mee gedaan in een sketch, maar het is geen Python ....
Laatst bijgewerkt door dems75 op 24-09-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:56

Geloof is een rotsvast vertrouwen hebben in iets of iemand, overtuigd zijn van datgene waar gepresenteerd wordt.
Dus ja, geloof is van alle tijden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:57

Vooropgesteld: ik heb een groot zwak voor Stephen Fry, waar hij het heeft over medemenselijkheid en gelijke rechten voor iedereen.

Maar hier: zijn veronderstellingen over god, en godsdienst, sluiten volstrekt niet aan bij hoe ik denk over god en de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Godsdienst vind ik zeker van deze tijd, omdat het gaat over zingeving, over goed en kwaad, en daarom zal religie, levensovertuiging, van alle tijden zijn. Wanneer mensen daar geen concept meer van hebben wordt het leven daadwerkelijk nasty, brutish, en short.

Fry schuift hier een heleboel joods/christelijke verantwoordelijkheid naar een persoonlijke god toe, en dat is in elk geval een concept waar ik niet in geloof.

dems75

Re: is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:59

Stephen Fry haalt met name uit naar de Katholieke Kerk in dit geval...dit is slechts een fragment waarbij hij wordt gevraagd wat hij zou zeggen tegen God als hij in de hemel zou komen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:02

dems75 schreef:
haha.....foutje, je hebt gelijk, hij heeft wel een keer mee gedaan in een sketch, maar het is geen Python ....

Had bijna gereageerd op je ongewijzigde post, maar je hebt hem inmiddels door :D .

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:03

Fry & Laurie, Mr Bean, QI, maar alleen heeeel zijdelings Python.... maar dat geheel terzijde :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:10

Twee geloofstopics op Bokt in een paar dagen? Dat is lang geleden.... :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:10

Ik denk dat iedereen dat lekker zelf moet weten.

Wat is 'deze tijd' eigenlijk precies?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:12

2015 :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:13

Mensen hebben de behoefte te geloven in een hogere macht.
Het is alleen jammer dat er voortdurend oorlog en andere ellende van komt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:16

Azmay schreef:
Mensen hebben de behoefte te geloven in een hogere macht.
Het is alleen jammer dat er voortdurend oorlog en andere ellende van komt.

Die hogere macht? Nee hoor. Er blijven alleen steeds mensen die met een beroep op die hogere macht vinden dat ze een ander de harses in mogen slaan. Zelfs met een beroep op dezelfde hogere macht. Dat is menseigen en heeft niet zo heel veel met religie te maken. Als religie geen rol speelt wordt het op afkomst gegooid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:16

Prrrr schreef:
2015 :D

Geloven is zoooo 2014 :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:17

De vraag waarom er lijden in de wereld is als er ook een almachtige God is die dat tegen zou kunnen houden, is al zo oud als religie zelf. Heel veel lijden is de eigen verantwoordelijkheid van de mens (denk aan oorlogen, door ontbossing veroorzaakte natuurrampen etc.), maar veel ook niet. Geloof is geen vrijkaartje naar een leven zonder pijn en ellende, helaas. Wat geloof wel kan geven, aan mij persoonlijk in ieder geval, is het vertrouwen dat je op iemand terug kunt vallen. Dat er Iemand is die alles in de hand heeft en die er, uiteindelijk, ook weer voor zal zorgen dat het goed komt.

Ben ik wel eens boos op God, net als Stephen hierboven? Absoluut. Ik begrijp het ook niet als een meisje bij mij uit de kerk, 22 jaar, wordt gediagnosticeerd met lymfklierkanker. Of als ik zie hoe de wereld op dit moment in brand staat. Maar weerhoudt mij dat om te geloven in die God? Nee, absoluut niet.

e vraag waarom er lijden in de wereld is als er ook een almachtige God is die dat tegen zou kunnen houden, is al zo oud als religie zelf. Heel veel lijden is de eigen verantwoordelijkheid van de mens (denk aan oorlogen, door ontbossing veroorzaakte natuurrampen etc.), maar veel ook niet. Geloof is geen vrijkaartje naar een leven zonder pijn en ellende, helaas. Wat geloof wel kan geven, aan mij persoonlijk in ieder geval, is het vertrouwen dat je op iemand terug kunt vallen. Dat er Iemand is die alles in de hand heeft en die er, uiteindelijk, ook weer voor zal zorgen dat het goed komt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:24

Foaly schreef:
De vraag waarom er lijden in de wereld is als er ook een almachtige God is die dat tegen zou kunnen houden, is al zo oud als religie zelf. Heel veel lijden is de eigen verantwoordelijkheid van de mens (denk aan oorlogen, door ontbossing veroorzaakte natuurrampen etc.), maar veel ook niet. Geloof is geen vrijkaartje naar een leven zonder pijn en ellende, helaas. Wat geloof wel kan geven, aan mij persoonlijk in ieder geval, is het vertrouwen dat je op iemand terug kunt vallen. Dat er Iemand is die alles in de hand heeft en die er, uiteindelijk, ook weer voor zal zorgen dat het goed komt.

Ben ik wel eens boos op God, net als Stephen hierboven? Absoluut. Ik begrijp het ook niet als een meisje bij mij uit de kerk, 22 jaar, wordt gediagnosticeerd met lymfklierkanker. Of als ik zie hoe de wereld op dit moment in brand staat. Maar weerhoudt mij dat om te geloven in die God? Nee, absoluut niet.

Dit was eigenlijk wat ik aan het bedenken was, dus dank! :j +:)+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:28

Vertel mensen dat een man op een wolk de aarde heeft gemaakt en nog steeds alles in de gaten houdt, en mensen geloven het. Plaats een bord "weg afgesloten" en mensen rijden door om te kijken of ze er misschien toch langs kunnen. }:0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:31

Mensen geloven zo veel. Dat hoeft niet eens wat met een God te maken te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:33

och zo lang men de niet gelovige geen kwaad doet, wie is "de maatschappij" dan om te bepalen "of het nog van nu" is.
Dat zijn "de maatschappij" zijn zaken helemaal niet zo lang het hen geen kwaad doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:34

Mijn arme nicht gelooft ook nog steeds dat haar vader elke dag terug komt en laat haar slaapkamer deur steevast open omdat ze het concept 'dood" niet cognitief kan vatten.

Denk dat er bar weinig mensen zijn die nergens in geloven, lijkt mij vooral heel moeilijk.

Leef en laat leven. T is niet aan een ander om te bepalen dat geloven in iets niet meer van deze tijd is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:38

antje_vip schreef:
Vertel mensen dat een man op een wolk de aarde heeft gemaakt en nog steeds alles in de gaten houdt, en mensen geloven het. Plaats een bord "weg afgesloten" en mensen rijden door om te kijken of ze er misschien toch langs kunnen. }:0

Dat lijkt me niet echt van dezelfde categorie, en verder vind ik het een wat onprettige opmerking, zeker in combinatie met de koe-smiley erachter. Laat mij dan door vermoeidheid en verkoudheid wat overgevoelig zijn, dat kan, maar je doet het nu voorkomen alsof mensen die geloven heel dom zijn. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat dat niet klopt. Er zitten heel veel diepere lagen in geloven, waar behoorlijk wat denkwerk in gaat zitten voor je het zelfs maar een beetje kunt begrijpen.
Buiten dat: hoezo, een man op een wolk? Denk je echt dat dat het beeld is dat mensen van God hebben? Dat denk ik dan weer niet. Ja, dat is wel wat je ziet op de schilderijen van de oude meesters, maar het is geen Bijbels beeld. Voor mijzelf geldt dat ik helemaal niet echt een visueel beeld van God heb, maar meer een karakterbeeld, een gevoel.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:49

Blue_Eyes schreef:
antje_vip schreef:

Dat lijkt me niet echt van dezelfde categorie, en verder vind ik het een wat onprettige opmerking, zeker in combinatie met de koe-smiley erachter. Laat mij dan door vermoeidheid en verkoudheid wat overgevoelig zijn, dat kan, maar je doet het nu voorkomen alsof mensen die geloven heel dom zijn. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat dat niet klopt. Er zitten heel veel diepere lagen in geloven, waar behoorlijk wat denkwerk in gaat zitten voor je het zelfs maar een beetje kunt begrijpen.
Buiten dat: hoezo, een man op een wolk? Denk je echt dat dat het beeld is dat mensen van God hebben? Dat denk ik dan weer niet. Ja, dat is wel wat je ziet op de schilderijen van de oude meesters, maar het is geen Bijbels beeld. Voor mijzelf geldt dat ik helemaal niet echt een visueel beeld van God heb, maar meer een karakterbeeld, een gevoel.

Jij typte precies wat ik dacht.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 05:39

ok, voor de gelovigen onder ons, ik lees dat de reactie van Stephen Fry ook al duizenden jaren oud is...(wat ik moeilijk kan geloven, maar dat terzijde). Maar wat vinden de gelovige mensen hier nou van? Kinderen en botkanker? waarom? als er een God zou bestaan, WAAROM zouden mensen (teveel) moeten lijden? en kun je dat goedpraten? en kun je je dan vereenzelvigen van het beeld van een almachtige, vergevingsgezinde God met al die ellende in de wereld? Is dit wat de mens "verdient"? Duizenden jaren van miserie, ellende, dood, honger en verderf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 06:39

Ik vraag het mij heel vaak af.
En ik weet het antwoord niet echt goed.
Ik heb er wel een gedachte over en die wil ik wel delen.

Ik geloof dat de aarde ooit perfect was zonder alle ellende van deze tijd.
Door de zondeval kwamen we ver van Gods perfectie af te staan.
Dat maakte dat er ruimte ontstond om op een eigen manier om te gaan met ons geliefde planeet.
Als mensen zijn we de planeet aan het uitputten en dat brengt ook gevolgen met zich mee.
God reageerd eerst met het overstromen van de aarde om een nieuwe start te maken.
Het resultaat blijft uit want de mensen vervielen in hun oude patroon, hier en daar wel iemand die goed zorgdraagt voor de planeet en haar mensen.
Vervolgens stuurt hij flink wat profeten om mensen duidelijk te maken hoe ze beter voor de planeet en elkaar kunnen zijn.
God bemerkt dat dit nog niet afdoende is want de mensen zijn hardleers en stuurt Jezus om het goede voorbeeld te geven en hoop te geven.
Ik denk dat we hier nu in deze generatie struikelen over de verkeerde manier waarop mensen vroeger en nu met onze planeet en medemens omgaan.
Door te doen wat Jezus deed zou de grootste ellende al verdwijnen.

En door Jezus te volgen kun je sterker staan in het lijden van deze wereld.
Je staat dan zeg maar niet alleen in het lijden.
Het lijden wordt dragelijk tenminste voor mij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:43

Zie de reactie van Foaly hier wat verder boven. Heel veel ellende is door de mens zelf veroorzaakt, direct of indirect. God heeft ons de vrije wil gegeven, we mogen zelf kiezen wat we doen, zonder dat Hij ons daar direct in stuurt (tenzij je zelf om die sturing vraagt). En dat is maar goed ook, anders zouden we willoze marionetten zijn. WIJ zijn degenen die de natuur slopen, WIJ zijn degenen die oorlogen starten. Dat doet God toch niet? Daar kiezen wij zelf voor. En als 1 persoon kiest om een oorlog te beginnen, dan moeten daar duizenden onder lijden. We (de mensheid) hebben generatie op generatie de aarde inmiddels zo kapot dat kinderen botkanker krijgen.
Ik heb ook niet alle antwoorden. Toen ik mijn kindje verloor, had ik die vragen ook. En ik was best boos op God toen. Maar in die week kreeg ik van mensen kaarten en gedichten opgestuurd, waardoor ik het anders kon gaan bekijken en ik ben het ook anders gaan voelen. Ik heb een bepaald gedicht altijd als oubollig en afgezaagd gezien, maar toen voelde ik hoe waar het was:
Citaat:
Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,