Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:34

Sinds kort zie ik dit steeds meer op Facebook voorbij komen; mensen die met de beste bedoelingen dierenvoer inzamelen om mensen te helpen die geen voer kunnen betalen voor hun dieren.

Ik vind persoonlijk dat, als je geen geld hebt voor het eten van je dier, dat je dan ook geen dieren zou moeten houden. Wat als je dier ziek wordt? Of andere dingen nodig heeft naast voer?

Mijn mening is dat je het dier zou moeten afstaan naar een huisje waar wél genoeg geld is voor de dagelijkse verzorging en eventuele bijkomstigheden.

Wat vinden jullie?

JoyCiej007

Re: Inzamelingen dierenvoer voor mensen zonder geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:37

Ben het totaal met je eens, ik vind dit veels te ver gaan. Dan kun je voor alles wel inzamelingen gaan houden (en helaas doet men dat tegenwoordig al).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:38

Ik vind dat een dubbel iets.
Als je al heel lang een huisdier hebt, kun je daar niet direct afstand van doen, Wanneer het ineens (tijdelijk) minder met je gaat. Soms is je huisdier dan ook alles wat je nog hebt. Dan is het fijn dat andere mensen je kunnen helpen. Het moet alleen niet zo worden, dat je het ene huisdier na het andere neemt terwijl er geen geld voor is. En je dan afhankelijk op wilt laten zijn van andere mensen. Of dat je wel rookt bijv. maar geen voer voor hond kan kopen, of de DD niet op wil zeggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:38

Wauw ik dacht bij het lezen van de titel al; welke gek wil voer inzamelen voor mensen zonder geld voor een dier?! :roll:

Ik ben het dus helemaal met je eens :j
Je wil toch het beste voor je dier..?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:39

Alle huisjes met 'rijke' mensen zullen dan vrij vlot vol zitten. Dus waar moeten de overige dieren dan heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:41

Als ik mijn 4 konijnen , 2 katten en hamster het niet meer bieden kan gaan ze waarschijnlijk wel weg. Alleen heb een schuwe kat , een konijn van 8 en een kwakkel konijn die altijd wel wat heeft. Maar geen voer dokken is ook geen DA kunnen betalen en vooral bij kwakkel konijn nodig..

Is een beetje waar je prioriteiten liggen ofzo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:41

Ik vind sowieso die inzamelingsacties de spuigaten uitlopen onderhand.
Elke gek die beesten op vangt verwacht dat anderen dat voor hem of haar sponseren... Heb je er geen geld voor; vang ze dan niet op.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:43

wendyenbram schreef:
Als je al heel lang een huisdier hebt, kun je daar niet direct afstand van doen, Wanneer het ineens (tijdelijk) minder met je gaat. Soms is je huisdier dan ook alles wat je nog hebt. Dan is het fijn dat andere mensen je kunnen helpen. Het moet alleen niet zo worden, dat je het ene huisdier na het andere neemt terwijl er geen geld voor is. En je dan afhankelijk op wilt laten zijn van andere mensen. Of dat je wel rookt bijv. maar geen voer voor hond kan kopen, of de DD niet op wil zeggen.

Ja dat snap ik goed, sommige mensen zien de dieren als hun kinderen. Maar mag je dan zo egoïstisch zijn? Want dan denk je alleen aan jezelf en niet aan het dier..

Cioccolato schreef:
Wauw ik dacht bij het lezen van de titel al; welke gek wil voer inzamelen voor mensen zonder geld voor een dier?! :roll:

Ik ben het dus helemaal met je eens :j
Je wil toch het beste voor je dier..?

Ja het verbaasde mij ook, hoewel ik de achterliggende gedachte en het gevoel wel snap.

Palmera schreef:
Alle huisjes met 'rijke' mensen zullen dan vrij vlot vol zitten. Dus waar moeten de overige dieren dan heen?

Als mensen zonder geld geen beesten zouden nemen zou er ook minder vraag naar zijn en worden er uiteindelijk minder beesten gefokt vanwege het overschot en daardoor de lage prijzen. Of denk ik nu te optimistisch? Het is natuurlijk net als het asiel, als iedereen een beestje uit het asiel zou nemen zou er ook wat veranderen..

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:44

Het kan ook anders..
een gezin heeft een hond..
moeder zorgt 'traditioneel'voor de kinderen,vader werkt..
vader overlijd,gezin zit in de schulden..
moet de hond dan weg?

Ik vind het nogal zwart/wit om te zeggen,sta het dier af..

En afstaan?waar blijven al deze dieren?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:45

Ik bedoel hier uiteraard niet de mensen mee,die al geen geld hebben en klakkeloos een dier aanschaffen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:46

JA maar heel vaak zijn de inzamelingsacties niet voor dat soort situaties.
Veel vaker zie ik verenigingen en "opvang tehuizen" die bedelen zelfs voor beesten uit het buitenland....

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:49

Klopt..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:49

[quote
Als mensen zonder geld geen beesten zouden nemen zou er ook minder vraag naar zijn en worden er uiteindelijk minder beesten gefokt vanwege het overschot en daardoor de lage prijzen. Of denk ik nu te optimistisch? Het is natuurlijk net als het asiel, als iedereen een beestje uit het asiel zou nemen zou er ook wat veranderen..[/quote]

Tja Als je geen geld hebt, dan moet je geen dier aan schaffen. Maar als je al 10 jaar je trouwe hond hebt, en je raakt werkloos (is niet zo heel moeilijk in deze tijd) Je kunt geen baan meer krijgen wat je ook probeert, en je spaargeld raakt op. Moet je dan zo`n oud beestje nog verkassen? Nee dan ben ik blij dat er nog mensen zijn die helpen willen, door voerdonatie. En met dierenartsen is vaak heel wat af te spreken.

Maar dan kom je dus uit een goede situatie, en verkeer je ineens in de positie dat je niet meer kunt.

Ik ben het er echt mee eens dat als je al amper voor jezelf kunt zorgen, je geen dier moet nemen, ook geen hamster of goudvis.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:51

Maar, dan moeten we met z'n allen geld in zamelen voor voer. Wat is de volgende stap? Moeten wij ook maar de DA gaan betalen voor die mensen? Ze zullen toch de werkelijkheid onder ogen moeten zien.. Dan moeten ze maar hulp vanuit de familie vragen, of een familielid die het dier over neemt..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:52

Je zal toch maar geen geld hebben, waardoor uitgaan, clubjes en dagjes weg ook haast niet kunnen....en dan mag je ookal geen diertje.. Voor sommige mensen is het hun wereld..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:55

wendyenbram schreef:

Hier ben ik het dus mee eens...je kunt niet van iemand verwachten dat ie zomaar zn huisdier weg doet als het even wat minder gaat (je doet immers ook je kinderen, partner of familieleden niet weg in zo'n geval...) mits zo iemand er alles aan doet dat het ook weer beter gaat worden.
En waar moeten al die beesten naartoe? De asiels zitten vol en zo snel raak je een vaak ouder huisdier ook niet kwijt, zonder dat deze eronder lijdt.

Aan de andere kant...waar zamelen ze tegenwoordig niet voor in...pfff

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:55

Jennyxx schreef:
Je zal toch maar geen geld hebben, waardoor uitgaan, clubjes en dagjes weg ook haast niet kunnen....en dan mag je ookal geen diertje.. Voor sommige mensen is het hun wereld..

Klopt, maar de wereld van het dier ligt in hun handen..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:56

Laurapalmer schreef:
Het kan ook anders..
een gezin heeft een hond..
moeder zorgt 'traditioneel'voor de kinderen,vader werkt..
vader overlijd,gezin zit in de schulden..
moet de hond dan weg?

Ik vind het nogal zwart/wit om te zeggen,sta het dier af..

En afstaan?waar blijven al deze dieren?

Ik zeg niet dat ze naar het asiel moeten of iets dergelijks, maar proberen een goed huis te vinden voor ze zou dan wel moeten gebeuren eigenlijk..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:59

wendyenbram schreef:
[quote
Als mensen zonder geld geen beesten zouden nemen zou er ook minder vraag naar zijn en worden er uiteindelijk minder beesten gefokt vanwege het overschot en daardoor de lage prijzen. Of denk ik nu te optimistisch? Het is natuurlijk net als het asiel, als iedereen een beestje uit het asiel zou nemen zou er ook wat veranderen..

Tja Als je geen geld hebt, dan moet je geen dier aan schaffen. Maar als je al 10 jaar je trouwe hond hebt, en je raakt werkloos (is niet zo heel moeilijk in deze tijd) Je kunt geen baan meer krijgen wat je ook probeert, en je spaargeld raakt op. Moet je dan zo`n oud beestje nog verkassen? Nee dan ben ik blij dat er nog mensen zijn die helpen willen, door voerdonatie. En met dierenartsen is vaak heel wat af te spreken.

Maar dan kom je dus uit een goede situatie, en verkeer je ineens in de positie dat je niet meer kunt.

Ik ben het er echt mee eens dat als je al amper voor jezelf kunt zorgen, je geen dier moet nemen, ook geen hamster of goudvis.[/quote]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen,maar feit blijft dat je geen geld hebt om het dier te onderhouden, mocht het dier ziek worden of ouderdomskwalen krijgen. Is dat dan nog wel zo'n goed huis voor het beest?

Jongere beesten zijn prima te herplaatsen en kunnen ook wel wennen aan een nieuwe omgeving. In zo'n geval moet je aan je dier denken en niet aan jezelf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:00

dat is een moeilijke vraag...en eerlijkheids halve zou ik zeker zeggen,geen geld voor je dieren doe ze dan maar weg..

maar ik ken ook wel de andere kant,iemand met goed werk,die zo ziek werd dat ie heel lang niet kon werken ( kanker) en in dld wordt je nu eenmaal niet zo gepamperd aan uitkeringen als in nederland,60% van je laatst verdiende loon en vind men dat teveel dan wordt er een dagloon uitbetaling gedaan,dat is écht een hele harde dobber om dan rond te komen en ja geen geld dan voor honden een beetje fatsoenlijk te voeren, dus hebben wij dat gedeelte over genomen...

weg doen van de honden was geen optie dat was het enige wat diegene had om die moeilijke maanden door te komen...

beetje dubbel dus...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:00

Eens met OP.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 14:01

kimmie261 schreef:
dat is een moeilijke vraag...en eerlijkheids halve zou ik zeker zeggen,geen geld voor je dieren doe ze dan maar weg..

maar ik ken ook wel de andere kant,iemand met goed werk,die zo ziek werd dat ie heel lang niet kon werken ( kanker) en in dld wordt je nu eenmaal niet zo gepamperd aan uitkeringen als in nederland,60% van je laatst verdiende loon en vind men dat teveel dan wordt er een dagloon uitbetaling gedaan,dat is écht een hele harde dobber om dan rond te komen en ja geen geld dan voor honden een beetje fatsoenlijk te voeren, dus hebben wij dat gedeelte over genomen...

weg doen van de honden was geen optie dat was het enige wat diegene had om die moeilijke maanden door te komen...

beetje dubbel dus...

Ja, daar heb je gelijk in!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:06

Vind het ook dubbel.
Mensen die weinig geld hebben wordt al zo veel ontnomen, en als ze dan nét dat beetje levensvreugde uit hun huisdier kunnen halen......moeten ze dat dan ook maar weg doen onder het mom van "Jammer, maar je hebt er geen geld voor?"
Natuurlijk zijn er grenzen en is het niet de bedoeling dat deze mensen alle dieren van de straat rapen die ze maar kunnen vinden, en zich ook opeens zich in de paarden gaan storten....maar vogeltjes, knaagdieren een hond of kat.......waarom niet??

Ik vind het veel zúúrder dat dierenartsen daar niet op inspringen, door voor deze mensen een goedkoper tarief te hanteren.
Dan slaan ze twee vliegen in een klap mee.
Mensen blij en vol levensmoed omdat ze hun dier tenminste nog mogen verzorgen, dieren gezond en happy omdat ze krijgen wat ze nodig hebben.

In Engeland en Amerika bestaan deze klinieken al járen en daarvandaan komen enkel positieve reacties.
Honden worden gratis getrimd zodat ze niet met 10 kilo vervuilde vacht rond hoeven te lopen, dieren worden gratis gecastreerd/ steriliseert zodat het aantal dieren beperkt blijft.....mij lijkt dat juist dankbaar werk.

Mensen die een eenmans bedrijfje opstarten met betrekking tot zwerfdieren/opvangdieren vind ik dan weer minder.
( en vragen voor gratis voer en aanverwante zaken )
Kijk op de eerste plaats eens om je heen wat er écht nodig is aan dat soort opvang adressen, en ga desnoods ergens als gastouder of vrijwilliger werken bij bestaande organisaties.
Soms heb ik het idee dat mensen dit puur en alleen doen om zichzelf een "mooie rol in het leven "toe te delen, zonder zich bezig te houden met de consequentie dat zoiets heeft.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 17-09-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:09

Mensen die vanuit een goede situatie ineens in geldproblemen komen vind ik niet dat ze dan ook gelijk maar hun huisdier weg moeten doen. Vaak is er wel hulp te vinden bij familie en met dierenartsen kunnen vaak toch ook regelingen getroffen worden. Er bestaan ook klinieken of DA's die aan voordelige tarieven werken voor de minderbedeelden.

Maar dat openbaar gebedel waar ts op doelt wordt ik ook beetje kriegel van.

Je ziet het ook met reddingsacties van paarden of dieren uit het buitenland.
Dan slepen ze een paard weg van het slachthuis om vervolgens inzamelacties te houden voor z'n verzorging en wanneer de winter voor de deur staat wordt er dringend een opvangadres gezocht want het gehuurde landje waar ze hun gereddde zielepoot opvangen blijkt zich snel om te toveren tot blubberpoel.
Laatst zelfs een inzamelactie gezien om een gehandicapt paard (miste een onderbeen) te kunnen voorzien van een prothese.
Dan denk ik echt serieus dat ze dat dier beter kunnen laten gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:10

nou ja,we hebben het er wel hier over gehad wat te doen áls 1 van zijn honden ziek zou worden...wat dan??

we hebben zelf 8 honden en nog ff 3 erbij 'nemen' kwa alle kosten van een ander is ook voor ons op een gegeven moment niet op te brengen...

maar het weg laten doen van de honden ( waarvan voor 1 een doodstraf zou betekenen ,onmogelijk herplaatsbaar die hond) bij iemand ie zo'n zwaar emotioneel proces ingaat is onmenselijk.

diegene heeft overigens nooit om hulp gevraagd alleen had zulk baggervoer gekocht voor zijn honden dat kon ik dan weer niet over mijn hart verkrijgen om die dieren dat te moeten laten eten dat we maar zijn honden zijn gaan voeren.

op dit moment is het nog steeds zo dat we regelmatig bijschieten kwa voerhulp voor zijn honden,zodra het kan gaat hij werken,maar zijn lichaam is op en stuk... :(

het is een lastig verhaal als je het 'live'mee maakt...