The dangers of social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

The dangers of social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:18

Hi allemaal,

Ik zag zo net een filmpje over de gevaren van Social Media:

In het filmpje wordt contact gezocht met jonge meiden om af te spreken, met toestemming van de ouders. Uit het filmpje komt duidelijk naar voren dat het vrij makkelijk is een nep-profiel aan te maken waar deze meiden in trappen.

Ik vind het erg interessant om te zien hoe vooral de ouders reageren. De ouders van het laatste meisje waren er heilig van overtuigd dat het meisje er niet in zou trappen, wat dus wel het geval was...

Graag zou ik jullie reacties over dit filmpje horen :)!

Groetjes,
Marije

Anoniem

Re: The dangers of social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:23

Ja, dit filmpje kwam ik laatst ook tegen. :j
Vond het een goed filmpje en zo zie je maar...
Zelf had ik dit vroeger echt niet gedaan. :n
Bij mij was mijn vader die mij van Groningen naar België was op bij iemand te slapen die ik nog nooit had ontmoet. :+
Bleek overigens een enorme tegenvaller.

Er is ook een soortgelijk filmpje over een IJsjeskar.
Hier vraagt hij kinderen binnen om een IJsje uit te zoeken.
Daar zou ik misschien zelf ook ingetrapt zijn als kind. :j

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:30

Intressant en zeker een eyeopener, hoe makkelijk meiden erin trappen, hoe wordt dit getriggerd bij zo'n meisje? Ik heb altijd geleerd (volgende maand 15) dat ik absoluut geen mensen mag vertrouwen via het internet. Ook wist ik dit zelf gewoon.
Een vriendin van mij praatte veel via social media met jongens, ik waarschuwde haar altijd ervoor. Helaas zijn slechte thuissituaties en dergelijke meestal wat de meiden dit laat doen..

De vader van het tweede meisje, dat liet me toch wel even 'schrikken', toen hij zei "Ik heb je moeder al verloren wat zou ik zonder jou moeten!?"

Heel mooi,, intressant maar ook schrikbarend dat ze zo makkelijk meegaan, hoop dat via dit filmpje er geleerd wordt dat je echt niet mee moet gaan.
:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:32

KoudbloedKim schreef:

Er is er ook 1 met puppies en kleine kinderen die hij mee lokt, daar zou ik inderdaad ingetrapt kunnen hebben toen ik klein was. Overigens waarschuwden mijn ouders me al van kleins af aan, dus ik was altijd wel voorzichtig.

Ik werk met de leeftijd in dit filmpje, ik ga hem ook zeker laten zien aan mijn leerlingen. Vind het een erg goed filmpje.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:53

Moet ik nu blij zijn dat ik van m'n ouders geen Facebook, twitter, instagram enz mag? :=

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:54

Denk dat dit filmpje de boodschap goed overbrengt. Ook wat die laatste ouders zeggen, erover gepraat hebben etc. maar toch in de auto stappen. Denk dat dit filmpje de gevaren wel duidelijk maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:01

BeSen schreef:
Moet ik nu blij zijn dat ik van m'n ouders geen Facebook, twitter, instagram enz mag? :=

Je snapt nu waarschijnlijk wel hun beweegredenen :j :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:03

Relaxed schreef:
BeSen schreef:

Je snapt nu waarschijnlijk wel hun beweegredenen :j :)

Ja dat wel! Maat ik zou eigenlijk zelf nooit alleen en of savonds afspreken met iemand die ik nooit in het echt gezien heb.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:07

Ik had laatst een intakegesprek op een school en die man gaf ook Informatica, en hij was al een jaar of 50. En hij zei ook dat hij geen Social Media etc. had want je wilt niet weten hoeveel informatie er van je te verkrijgen is! Ook nogal logisch; álles word overal vastgelegd. Ben je een beetje handig met een computer kun je al op heel veel plaatsen komen om informatie te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:12

Goof schreef:
[naam] schreef:

Er is er ook 1 met puppies en kleine kinderen die hij mee lokt, daar zou ik inderdaad ingetrapt kunnen hebben toen ik klein was. Overigens waarschuwden mijn ouders me al van kleins af aan, dus ik was altijd wel voorzichtig.

Ik werk met de leeftijd in dit filmpje, ik ga hem ook zeker laten zien aan mijn leerlingen. Vind het een erg goed filmpje.
Ja klopt, die heb ik ook gezien!
Daar was ik waarschijnlijk als kind ook niet ingetrapt, maar ik was dan ook echt extreem bang voor vreemden. :o

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:00

elsa91 schreef:
Denk dat dit filmpje de boodschap goed overbrengt. Ook wat die laatste ouders zeggen, erover gepraat hebben etc. maar toch in de auto stappen. Denk dat dit filmpje de gevaren wel duidelijk maakt.

Daar was ik ook nogal verwonderd over. Denk je jouw kinderen goed te hebben geïnformeerd, blijkt dit dus toch niet het geval..

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:45

Ik vind het een interessant filmpje wat de boodschap duidelijk overbrengt.
Wel vind ik het schrikken om te zien hoe makkelijk die meisjes afspreken of in de auto stappen. Maar ook dat ouders er zo van overtuigd zijn dat hun kind hier niet echt gaat intrappen. Blijkbaar is de verleiding voor hun toch te groot..

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:59

Ik kon er overigens niks aan doen maar moest toch heel hard lachen bij dat eerste meisje wat zo schrikt en een huppeltje maakt :') Die heeft een poosje op repeat staan.
Dat laatste meisje is denk ik wel héél erg geschrokken, aan haar houding te zien! :P Direct in de verdediging en een rothouding opgezet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:33

Ik vind het een afschuwelijk filmpje, en het illustreert volgens mij ook wel een redelijk fundamenteel probleem in Amerika: verbieden en schreeuwen helpen niet en maken alleen maar dat kinderen meer stiekem doen. Er wordt wat dat betreft ook veel te weinig aandacht besteed aan wat je wel mag en kunt op welke leeftijd. Bij volwassen worden hoort ook nadrukkelijk dat je wel bepaalde contacten aan kunt gaan, relaties met jongens opbouwt... doen alsof dat niet zo is totdat het per ongeluk wel gebeurt is een ongezonde manier van doen.

(En hoe je het als ouders kunt aandoen om je kind zo aan te pakken... als je eigen methode al bijna net zo traumatisch is als dat waarvoor je wilt waarschuwen doe je echt iets verkeerd :n )

Wantrouwen is soms goed, en voorzichtigheid is beslist nuttig. Maar vertrouwen heb je ook nodig in een samenleving, en ook dat moeten we ruimte geven.
Die 750.000 zijn verder niet allemaal pedofiele kinderlokkers maar 'registered sex offenders', en dat kun je ook zijn als je een relatie hebt met een klasgenoot die iets jonger is. Bedenk dat het gaat om een cultuur die heel ongezond met seks omgaat (en in veel gevallen bv niet voldoende voorlichting geeft.)

Als tegenwicht een stuk van Rob Wijnberg: https://decorrespondent.nl/2805/O-nee-K ... 0-cec87cd9

Jongeren leren om goede inschattingen te maken en om zich ook weer uit problemen te redden is vele malen nuttiger dan paniekzaaierij en verbieden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:42

Ik ben van mezelf al 'bang' voor vreemde (en soms ook erg verlegen bij bekende) :+ dus of ik dit zou doen..? Nee.
Ik FB kijk ik eerst of ik de persoon ken, naar de foto's gemeentschappelijke vrienden ect. en vraag m'n ouders ook vaak 'wie is dat?'. Ik zou nooit afspreken met een vreemde. Mede omdat ik het niet durf. Berichtjes sturen naar bekende is al 'eng' voor mij :+
Ben ook niet echt geinteresseerd in jongens :')

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:55

Ik heb zelf ook contact met mensen op het internet. En ja, je moet altijd voorzichtig zijn. Heb nu 2 mensen waar ik het heel goed mee kan vinden (Letland en Bermuda, dus niet naast de deur :+ ) we skypen ook wel eens met video etc, en we maken alledrie filmpjes op youtube. Ik vertrouw ze wel dat ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Maar als ik ze zou mogen ontmoeten, willen ik er sowieso een ouder bij en dat willen mijn ouders ook. Het is ontzettend oppassen, maar niet iedereen die je op het internet tegenkomt is iemand die op foute dingen uit is. Wel denk ik dat je pas echt iemand leert kennen als je ze in het echt ziet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:01

Vroeger was het met snoepjes. Toen was het met spullen en nu via Social Media. Het is niet dat de kinderen veranderen. De manier waarop het gebeurt veranderd.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:23

Shadow de aanpak van verbieden en schreeuwen is misschien niet de manier van hier en nu. Maar de laatste ouders hadden het besproken en ondanks dat gaat hun dochter toch hierin mee. Je zou toch denken dat een meisje van die leeftijd en gesprekken over dit onderwerp niet zomaar een auto instapt. Maar toch doet ze het, juist dat vind ik treffend aan dit filmpje.

Houdt inderdaad niet weg dat de manier waarop niet helemaal mijn manier zou zijn. En ik vind dat je als ouder, in mijn geval leerkracht, juist op de hoogte moet zijn van social media. Zodat je naast een waarschuw ook juist de leuke kanten kan toelichten.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:43

Shadow0 schreef:
Ik vind het een afschuwelijk filmpje, en het illustreert volgens mij ook wel een redelijk fundamenteel probleem in Amerika: verbieden en schreeuwen helpen niet en maken alleen maar dat kinderen meer stiekem doen. Er wordt wat dat betreft ook veel te weinig aandacht besteed aan wat je wel mag en kunt op welke leeftijd. Bij volwassen worden hoort ook nadrukkelijk dat je wel bepaalde contacten aan kunt gaan, relaties met jongens opbouwt... doen alsof dat niet zo is totdat het per ongeluk wel gebeurt is een ongezonde manier van doen.

(En hoe je het als ouders kunt aandoen om je kind zo aan te pakken... als je eigen methode al bijna net zo traumatisch is als dat waarvoor je wilt waarschuwen doe je echt iets verkeerd :n )

Wantrouwen is soms goed, en voorzichtigheid is beslist nuttig. Maar vertrouwen heb je ook nodig in een samenleving, en ook dat moeten we ruimte geven.
Die 750.000 zijn verder niet allemaal pedofiele kinderlokkers maar 'registered sex offenders', en dat kun je ook zijn als je een relatie hebt met een klasgenoot die iets jonger is. Bedenk dat het gaat om een cultuur die heel ongezond met seks omgaat (en in veel gevallen bv niet voldoende voorlichting geeft.)

Als tegenwicht een stuk van Rob Wijnberg: https://decorrespondent.nl/2805/O-nee-K ... 0-cec87cd9

Jongeren leren om goede inschattingen te maken en om zich ook weer uit problemen te redden is vele malen nuttiger dan paniekzaaierij en verbieden.

Aan de ene kant snap ik wat je wilt zeggen, maar als ik snap ook dat je als ouders zijnde schrikt en je reactie daarom zo fel is. Ik denk dat mijn moeder zou schreeuwen tegen me tot ze geen stem meer over heeft..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:45

Wat ik van dit filmpje vind? Dat t er ontzettend geregisseerd en totaal niet 'spontaan' uit ziet. De ouders kunnen erg slecht acteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:02

elsa91 schreef:
Shadow de aanpak van verbieden en schreeuwen is misschien niet de manier van hier en nu. Maar de laatste ouders hadden het besproken en ondanks dat gaat hun dochter toch hierin mee.

Ja, dat doen pubers, vooral als je ze niet leert op zichzelf te vertrouwen maar (stricte) regels oplegt. Maar dat die ouders uberhaupt kiezen voor zo'n manier van reageren, die echt totaal niet aanvaardbaar is in de omgang met kinderen en tieners, zegt denk ik wel iets over hoe zij in de opvoeding staan. Ik vraag me af of ze dat echt besproken hebben, of hebben opgelegd...

En wie weet is het kind door deze (toch vrij traumatische) gebeurtenis inderdaad heel bang geworden zodat ze de deur niet uit durft... maar dan blijft ze binnen uit angst. Het lijkt me zeer nadrukkelijk niet de omgeving waarin een tiener de volgende keer wel naar haar ouders zal stappen als ze contact heeft met een jongen, om daarin werkelijk zichzelf en haar eigen weg te ontwikkelen, in de wetenschap dat haar ouders haar altijd en zonder verwijten zullen opvangen als het mis gaat.

Ik heb een jaar high school gedaan in de VS. En de hele cultuur was er een dat er alleen maar opgelegd werd. Er werd niks besproken, er werd vooral geindoctrineerd. Een flinke cultuurshock met Nederland dus (en al helemaal met mijn ouders en omgeving, die ook binnen Nederland nog behoorlijk vrij was.)

Maar het verschil was wel heel duidelijk. Toen ik daar namelijk met een vriendin op stap ging en er een feestje was wat bij nader inzien helemaal verkeerd bleek, was mijn eerste reactie om weg te wezen en indien nodig mijn moeder om hulp te roepen. Ik wist zeker dat dat altijd kon en ook dat mijn ouders juist blij zouden zijn met mijn reactie (namelijk - een keuze maken en hulp inroepen.) Terwijl de vriendin eigenlijk niet wist hoe ze het aan moest pakken, maar als ze er iets over gezegd had alleen maar gestraft zou zijn met tijden huisarrest ofzo. Zij bleef dus alleen met haar onzekerheid en kon bv ook nooit achteraf bespreken hoe ze iets beter anders had kunnen aanpakken.

Dat leert dus nadrukkelijk niemand om zelf verstandige keuzes te maken. En juist die verstandige keuzes en hoe te handelen bij gevaar (en da's dus niet alleen maar 'don't do it') zijn zo'n belangrijke bescherming.

(Overigens - de meeste meiden hebben daar wel degelijk negatieve seksuele ervaringen, maar veel vaker door date rape - dus bekende jongens van dezelfde leeftijd waar ze al een tijd mee omgaan maar die sneller verder gaan dan het meisje wil - dan door kinderlokkende pedofielen. Maar date rape wordt dan weer nauwelijks aan de orde gesteld, en soms zelfs openlijk geaccepteerd.)

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:21

Shadow0 schreef:
elsa91 schreef:
Shadow de aanpak van verbieden en schreeuwen is misschien niet de manier van hier en nu. Maar de laatste ouders hadden het besproken en ondanks dat gaat hun dochter toch hierin mee.

Ja, dat doen pubers, vooral als je ze niet leert op zichzelf te vertrouwen maar (stricte) regels oplegt. Maar dat die ouders uberhaupt kiezen voor zo'n manier van reageren, die echt totaal niet aanvaardbaar is in de omgang met kinderen en tieners, zegt denk ik wel iets over hoe zij in de opvoeding staan. Ik vraag me af of ze dat echt besproken hebben, of hebben opgelegd...)

Vooral dat laatste is inderdaad een groot verschil! Moet zeggen dat ik wel even schrik van het verschil wat je vertelt. Zo had ik het niet bekeken.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 23:26

Shadow0 schreef:
elsa91 schreef:

Ja, dat doen pubers, vooral als je ze niet leert op zichzelf te vertrouwen maar (stricte) regels oplegt. Maar dat die ouders uberhaupt kiezen voor zo'n manier van reageren, die echt totaal niet aanvaardbaar is in de omgang met kinderen en tieners, zegt denk ik wel iets over hoe zij in de opvoeding staan. Ik vraag me af of ze dat echt besproken hebben, of hebben opgelegd...

En wie weet is het kind door deze (toch vrij traumatische) gebeurtenis inderdaad heel bang geworden zodat ze de deur niet uit durft... maar dan blijft ze binnen uit angst. Het lijkt me zeer nadrukkelijk niet de omgeving waarin een tiener de volgende keer wel naar haar ouders zal stappen als ze contact heeft met een jongen, om daarin werkelijk zichzelf en haar eigen weg te ontwikkelen, in de wetenschap dat haar ouders haar altijd en zonder verwijten zullen opvangen als het mis gaat.

Ik heb een jaar high school gedaan in de VS. En de hele cultuur was er een dat er alleen maar opgelegd werd. Er werd niks besproken, er werd vooral geindoctrineerd. Een flinke cultuurshock met Nederland dus (en al helemaal met mijn ouders en omgeving, die ook binnen Nederland nog behoorlijk vrij was.)

Maar het verschil was wel heel duidelijk. Toen ik daar namelijk met een vriendin op stap ging en er een feestje was wat bij nader inzien helemaal verkeerd bleek, was mijn eerste reactie om weg te wezen en indien nodig mijn moeder om hulp te roepen. Ik wist zeker dat dat altijd kon en ook dat mijn ouders juist blij zouden zijn met mijn reactie (namelijk - een keuze maken en hulp inroepen.) Terwijl de vriendin eigenlijk niet wist hoe ze het aan moest pakken, maar als ze er iets over gezegd had alleen maar gestraft zou zijn met tijden huisarrest ofzo. Zij bleef dus alleen met haar onzekerheid en kon bv ook nooit achteraf bespreken hoe ze iets beter anders had kunnen aanpakken.

Dat leert dus nadrukkelijk niemand om zelf verstandige keuzes te maken. En juist die verstandige keuzes en hoe te handelen bij gevaar (en da's dus niet alleen maar 'don't do it') zijn zo'n belangrijke bescherming.

(Overigens - de meeste meiden hebben daar wel degelijk negatieve seksuele ervaringen, maar veel vaker door date rape - dus bekende jongens van dezelfde leeftijd waar ze al een tijd mee omgaan maar die sneller verder gaan dan het meisje wil - dan door kinderlokkende pedofielen. Maar date rape wordt dan weer nauwelijks aan de orde gesteld, en soms zelfs openlijk geaccepteerd.)

Ik ben het inderdaad met je eens, ben op dezelfde manier opgevoed als jij bent. Maar daarentegen is niet iedereen zo opgevoed en wil het niet perse zeggen dat de manier waarop wij zijn opgevoed de beste is. Ik hoop dat je dit niet opvat als een aanval of iets dergelijks, maar ik probeer het van meerdere kanten te bekijken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:00

Met verbazing heb ik dit filmpje bekeken. Wat mij het meeste schokt is dat de meisjes stiekem iets afspreken, met iemand die ze nog nooit gezien hebben. Is kennismaken met de vrienden waar je kinderen mee omgaat niet meer van deze tijd?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:08

Het verbaast mij dan weer dat mensen volaan in dit filmpje willen trappen. Mi is dit gewoon grotendeels in scène gezet ala achter gesloten deuren... die eerste vader begint gelijk te schreeuwen, die laatste moeder pakt zo nep dr dochter vast dat met een echt gemeende ruk dat kind allang weg was geweest.