(Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen zwarte piet?

Wel
384 (94%)
Geen
24 (5%)

Totaal aantal stemmen: 408

Jillsil

(Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:48

De discussie is alweer volop aan de gang en ik ben wel benieuwd hoe bokkers erover denken. En dan in de meest zwart-witte vorm die er is.

Ja of nee tegen zwarte piet?

Als er in heel Nederland gestemd zou moeten worden voor of tegen een zwarte Piet ben ik ook heel benieuwd hoe dit zal verlopen.

Zelf zeg ik ja tegen zwarte piet omdat ik het zie als een kinderfeest, een traditie. Zwarte Piet is niet zwart omdat het een donker persoon is maar omdat hij steeds door de schoorstenen gaat om pakjes te bezorgen. In mijn ogen heeft dit dus niets met discriminatie te maken. Die gekleurde pieten maken het voor mij meer een carnavalsoptocht dan een Sinterklaasfeest.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom alle pijlen op Nederland zijn gericht want in België vieren ze (voor zover ik weet) Sinterklaas met Zwarte Pieten en daar hoor je niemand over.

Ik wil hiermee een open discussie houden met goede argumenten. Het is niet de bedoeling om mensen persoonlijk te beledigen/discrimineren.
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 17-08-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Re: (Poll) Ja of nee tegen zwarte Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:49

Is misschien handig als je in de poll dan ook kan stemmen met 'wel' of 'geen/niet'. Nu is het een beetje verwarrend geformuleerd ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:50

Tillie20 schreef:
Is misschien handig als je in de poll dan ook kan stemmen met 'wel' of 'geen/niet'. Nu is het een beetje verwarrend geformuleerd ;)

Dat inderdaad.
Want nu weet ik niet wat ja of nee betekend :+.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:52

Hahah eens alleen uhh ik weet dan alleen niet hoe het weer moet aanpassen :o Ga even kijken of het lukt

Maar bij 'ja' bedoel ik dat je voor een zwarte piet bent en bij 'nee' wil je van zwarte piet af..

edit: Gelukt (volgens mij)

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:53

Smink ze gewoon donkergrijs. Nog steeds onherkenbaar en vies van het roet. Dan kan niemand er meer over vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:54

Sinterklaas is een kinderfeest. Ik denk dat het de meeste kinderen geen bal interesseert of Piet zwart/wit/paars met stipjes is. Als andere mensen er wel écht last van hebben dat Piet zwart is, vind ik het prima om dat aan te passen.
Tradities mogen best meegroeien met de tijd, Piet heeft inmiddels ook geen roe meer om kinderen te slaan.

Dus, ik zeg ja wel Pieten (Hoe komende pakjes anders bij de kinderen? Moet die goede oude Sint zelf door de schoorsteen :wow: ), maar niet persé (alleen) zwarte :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:54

Och jee we gaan weer.

Heel simpel wat goed is moet je niet veranderen.
De roe en de rode lippen en de oorbellen zijn al weg dus is het al voldoende aangepast.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:57

Ik vind het wel een beetje racistisch hoor, om te zeggen dat zwarte pieten niet mogen :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:59

Jillsil schreef:
Hahah eens alleen uhh ik weet dan alleen niet hoe het weer moet aanpassen :o Ga even kijken of het lukt

Maar bij 'ja' bedoel ik dat je voor een zwarte piet bent en bij 'nee' wil je van zwarte piet af..

edit: Gelukt (volgens mij)

Ja, beter!

Hoe ik er tegenop kijk: ik zou het helemaal niet erg vinden om de huidskleur van de pieten te veranderen, cultuur veranderd continu en dat kan verfrissend zijn. Waar ik echter wel moeite mee heb is dat alles discriminerend op wordt opgevat. Zo was er laatst iemand die beweerde dat een bedrijf met de naam 'Picnic' zijn naam moest veranderen omdat het zogenaamd discriminerend was :')

Het zou namelijk van 'Pic a Nigger' af komen, wat dus absolute onzin bleek. En ook al klopte dat wel: er is geen link meer met discriminatie en het zou alleen in een positieve manier gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor de pieten: niemand(en zeker geen kinderen) hebben een negatieve associatie met de pieten in verband met discriminatie.

In mijn ogen zijn het juist de mensen die zich aangesproken voelen die iets aan hun instelling moeten doen. We kunnen een duidelijk signaal afgeven dat niet álles onder discriminatie moet vallen, je kan je wel over alles aangesproken voelen 8)7
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 17-08-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:59

Blijheid schreef:
Sinterklaas is een kinderfeest. Ik denk dat het de meeste kinderen geen bal interesseert of Piet zwart/wit/paars met stipjes is. Als andere mensen er wel écht last van hebben dat Piet zwart is, vind ik het prima om dat aan te passen.
Tradities mogen best meegroeien met de tijd, Piet heeft inmiddels ook geen roe meer om kinderen te slaan.

Dus, ik zeg ja wel Pieten (Hoe komende pakjes anders bij de kinderen? Moet die goede oude Sint zelf door de schoorsteen :wow: ), maar niet persé (alleen) zwarte :)

Amen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:00

Het is pas Augustus! Het grote intertoys boek is nog niet eens binnen! :oo

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:02

Mijn antwoord is wel. het is een nederlandse traditie, en dat moet niet zomaar weggaan omdat andere mensen het racistisch vinden!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:02

_Yasmine_ schreef:

Als kind stond ik altijd te popelen om daar in te kijken, in te knippen en dingen uit te zoeken :D!

Maar dat is een andere discussie.

Het is nog zomervakantie, na de vakantie komen de spulletjes pas in de winkel.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:03

Er zijn een heleboel manieren om het feest anders in te vullen. Maar ik ben vooral benieuwd als er alleen de optie zou zijn een zwarte piet of geen piet wat zou men dan kiezen?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:03

Jemig. Moet dit ieder jaar weer terug komen?

Zwarte piet hoort bij onze Sinterklaas Traditie. Bijna alle kinderen krijgen te horen dat zwarte piet zwart is omdat hij door de schoorsteen gaat.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:03

Citaat:
Zelf zeg ik ja tegen zwarte piet omdat ik het zie als een kinderfeest, een traditie. Zwarte Piet is niet zwart omdat het een donker persoon is maar omdat hij steeds door de schoorstenen gaat om pakjes te bezorgen. In mijn ogen heeft dit dus niets met discriminatie te maken. Die gekleurde pieten maken het voor mij meer een carnavalsoptocht dan een Sinterklaasfeest

Zo, heb ik ook even minder typewerk :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:04

_Yasmine_ schreef:

Een ware veldslag bij ons thuis als deze binnen kwam. Want broer en zus wilde allebei kijken, tegelijk natuurlijk :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:06

_Yasmine_ schreef:

Ja... Inderdaad...

Het kinderfeest is al tijden oud. En voor kinderen geschreven.
Het probleem zit hem er in, dat er nooit echt een duidelijk verhaal is geweest, over hoe zwarte piet is ontstaan... Maar verder...
Ieder mens heeft rood bloed, en zolang je geen spinazie eet of rode kool is poep ook bruin.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:11

Een hele duidelijke nee tegen een zware piet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:12

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:15

Goof schreef:
Solaria_Liz schreef:
Jemig. Moet dit ieder jaar weer terug komen?

Inderdaad :roll:

TS; jouw vraag is al zo vaak voorbij gekomen:

Pandameisje @ [NM] Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Appelmoes_11 @ [NM] Zwarte Piet is racisme

Leandra @ [NM] Zwarte Piet, discriminerend of niet?

sannedeedee1 @ [JH] zwarte piet vanaf 2015 verboden

Bij deze enkele (zeer) uitgebreide topics over jouw vraag. Lees en zie hoe bokt erover denkt.

Het gaat mij er vooral om als je de vraag heel kil zou stellen. Dus wel een Piet maar alleen een zwarte of helemaal geen Pieten. Waar kies je dan voor?

De discussie over de invulling etc bedoel ik dus niet zo zeer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:15

Ik wil wel een combideal:
Als Zwarte Piet weg moet, dan ook vuurwerk verbieden.
Mag Zwarte Piet blijven, dan ook niet mekkeren over dat je paard of hond bang is van vuurwerk, want dat is net zo goed traditie :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:21

Pfff daar gaan we weer. Zwarte Piet moet zwart blijven. Ik weet niet of je wel eens in een schoorsteen gekeken hebt maar die binnenkant is écht zwart, niet roze, niet geel, geen stroopwafels, gewoon zwart. En daar komt het hele verhaaltje ook vandaag alleen is dit het zoveelste wat aangepakt wordt onder het mom "racisme".

Dus nog 1x Piet heeft een cadeautje voor kind 1 in huis 1, wordt door de schoorsteen gemikt en wordt daar zwart van. Zo moeilijk is het niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:22

Alsjeblieft zeg |o |o :Z :Z

Kunnen we dat onnozele gezeik dit jaar gewoon niet eens overslaan.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:22

Ibbel schreef:
Ik wil wel een combideal:
Als Zwarte Piet weg moet, dan ook vuurwerk verbieden.
Mag Zwarte Piet blijven, dan ook niet mekkeren over dat je paard of hond bang is van vuurwerk, want dat is net zo goed traditie :+

Dat heeft vrijwel niks meg elkaar te maken :')