Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
yrsa_karlijn schreef:Vroeger bracht je je rolletje naar een ontwikkelcentrum en wie weet wat er daar met die foto's gebeurde. Ik snap je punt en niet alles hoeft op het internet en zeker niet als het om kinderen gaat, maar ik vind het ook eng dat de gedachte van kindermisbruik het eerste is wat je denkt bij blote kinderen. En ik geef toe, ik denk het ook en ik zou willen dat ik hier niet zo over dacht. Vroeger liepen bijna alle kinderen tot een jaar of vijf in hun nakie op het strand, niemand die er raar van opkeek, maar helaas kan dat niet meer. Door mensen met afwijkende seks-voorkeuren. Maar is dat niet op veel meer gebieden? Dat de grens steeds kuiser wordt? Die Dinand die bezwaar heeft gemaakt tegen Bobbi Eden/Kim Holland (weet het niet meer zeker) op billboards en gelijk heeft gekregen. In mijn jeugd (lang geleden) zag je alleen maar naakt op tv, Turks Fruit etc. En ik vond daar niks raars aan. Nu het allemaal weer taboe, vies, bah en ongepast wordt bestempeld, wordt naakt iets waar ik over ga nadenken, terwijl ik dat de eerste 30 jaar van mijn leven nooit heb gedaan. Ik vind nog steeds dat het moet kunnen. Topless, korte rokjes, blote kinderen in het water, maar steeds meer wordt het gekoppeld aan seks en erotiek.
Magrathea schreef:Aan de ene kant denk ik: wees blij dat het bij kijken naar foto's blijft. Heeft geen kind last van. En als dat ervoor zorgt dat er een paar kinderen minder misbruikt worden (omdat die persoon aan zijn trekken komt via foto's) dan zeg ik: prima.
Maar pfoe, als ik nu jong zou zijn moesten mijn ouders het toch niet in hun hoofd halen om blote foto's op Facebook te zettenIk zou me per direct laten onterven.
Magrathea schreef:yrsa_karlijn schreef:Vroeger bracht je je rolletje naar een ontwikkelcentrum en wie weet wat er daar met die foto's gebeurde. Ik snap je punt en niet alles hoeft op het internet en zeker niet als het om kinderen gaat, maar ik vind het ook eng dat de gedachte van kindermisbruik het eerste is wat je denkt bij blote kinderen. En ik geef toe, ik denk het ook en ik zou willen dat ik hier niet zo over dacht. Vroeger liepen bijna alle kinderen tot een jaar of vijf in hun nakie op het strand, niemand die er raar van opkeek, maar helaas kan dat niet meer. Door mensen met afwijkende seks-voorkeuren. Maar is dat niet op veel meer gebieden? Dat de grens steeds kuiser wordt? Die Dinand die bezwaar heeft gemaakt tegen Bobbi Eden/Kim Holland (weet het niet meer zeker) op billboards en gelijk heeft gekregen. In mijn jeugd (lang geleden) zag je alleen maar naakt op tv, Turks Fruit etc. En ik vond daar niks raars aan. Nu het allemaal weer taboe, vies, bah en ongepast wordt bestempeld, wordt naakt iets waar ik over ga nadenken, terwijl ik dat de eerste 30 jaar van mijn leven nooit heb gedaan. Ik vind nog steeds dat het moet kunnen. Topless, korte rokjes, blote kinderen in het water, maar steeds meer wordt het gekoppeld aan seks en erotiek.
Je hebt vandaag de dag echt niet meer pedofielen dan vroeger hoor.
Damned schreef:Magrathea schreef:Aan de ene kant denk ik: wees blij dat het bij kijken naar foto's blijft. Heeft geen kind last van. En als dat ervoor zorgt dat er een paar kinderen minder misbruikt worden (omdat die persoon aan zijn trekken komt via foto's) dan zeg ik: prima.
Maar pfoe, als ik nu jong zou zijn moesten mijn ouders het toch niet in hun hoofd halen om blote foto's op Facebook te zettenIk zou me per direct laten onterven.
PreciesBeter dat ze het met wat foto's doen dan in het echt toch?
Anoli schreef:Damned schreef:
Aan de ene kant denk ik: wees blij dat het bij kijken naar foto's blijft. Heeft geen kind last van. En als dat ervoor zorgt dat er een paar kinderen minder misbruikt worden (omdat die persoon aan zijn trekken komt via foto's) dan zeg ik: prima.
PreciesBeter dat ze het met wat foto's doen dan in het echt toch?
Magrathea schreef:Aan de ene kant denk ik: wees blij dat het bij kijken naar foto's blijft. Heeft geen kind last van. En als dat ervoor zorgt dat er een paar kinderen minder misbruikt worden (omdat die persoon aan zijn trekken komt via foto's) dan zeg ik: prima.
C_arola schreef:Dat is precies de reden dat ik geen foto's van mijn kinderen op social media zet.Magrathea schreef:Aan de ene kant denk ik: wees blij dat het bij kijken naar foto's blijft. Heeft geen kind last van. En als dat ervoor zorgt dat er een paar kinderen minder misbruikt worden (omdat die persoon aan zijn trekken komt via foto's) dan zeg ik: prima.
De gedachte dat iemand seksueel bezig is met de foto's van mijn kinderen vind ik goor, dan wordt het kind niet letterlijk misbruikt maar dat maakt het voor mijn gevoel niet minder erg.
Shadow0 schreef:Naar mijn gevoel zit er ook een gevaar aan dat idee dat er overal pedofielen zijn - onze omgang met onschuldig bloot, fysiek contact en seks wordt er heel ongezond van. Achter de meest onschuldige dingen gaan we nu ook ineens allerlei doembeelden zien en juist daardoor worden kinderen meer geobjectificeerd. De boodschap 'pas op, pedofielen' is er zo ingehamerd dat we nu vrijwel allemaal meteen aan seks denken als we blote kinderen zien spelen. (Niet dat er sprake is van seksuele opwinding, maar de associatie is er wel.)
Ergens lijkt me dat precies niet wat de bedoeling was.
En ook aan deze waarschuwing zitten meerdere kanten. Stel bv dat iemand die werkelijk slachtoffer is van zoiets dit leest. Zo'n grafische beschrijving maakt het gevoel denk ik alleen nog rotter en nog schaamtevoller. Het lijkt me zeer pijnlijk om het zo te lezen, en ik vraag me dan ook echt af of dit het probleem niet eerder groter maakt dan kleiner.
In veel opzichten is het ook niet realistisch om te verwachten dat er geen foto's gemaakt worden of gedeeld - daarvoor is het simpelweg een te groot deel van ons leven geworden. Ik denk dan ook dat het 'doe het niet' te makkelijk is, neigend naar 'dan moet je geen kort rokje dragen.' Ik denk dat het belangrijker is om ook onze omgang met bloot en seks te blijven bekijken, en te bedenken dat een te verkrampte houding ook tot veel slachtoffers leidt.
Magrathea schreef:Je hebt vandaag de dag echt niet meer pedofielen dan vroeger hoor.
tamary schreef:Als het daar bij bleef ja, maar juist het kijken voed de fantasie totdat die zo groot wordt dat de drang naar de fysieke uitvoering ervan niet meer te onderdrukken is. Dan is een kind juist wel door de foto's de dupe.
Citaat:Vroeger was het die rare, vieze man waar je niet alleen mee mocht zijn en de hele buurt lette daar op. Nu gaat zo iemand een dorp/stad/land verder en heeft vrij spel.