Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 01:19

Vandaag was het volop in het nieuws: jongeren dragen steeds vaker oordoppen tegen harde muziek.

Ik zat naar het nieuws te kijken en stelde mezelf de vraag: waarom kopen we allemaal oordoppen tegen de muziek, als we het ook een beetje zachter kunnen zetten? Dit is toch veel logischer?

Heeft er iemand een goede verklaring of een mening hier over?

http://nos.nl/l/2050987

bruintje123

Re: Oordoppen, waarom zetten we de muziek niet zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:41

Ik als oude doos :+ begrijp sowieso niets meer van het uitgaan.

Pas weg gaan als het bijna bedtijd is.
Inderdaad doppen in voor de herrie.
Jezelf lam zuipen aan de shotjes en je vol xtc en andere troep gooien.

Doe mijn oude tijd maar, op een jointje na geen drugs. Bier in overvloed, maar daarmee in coma zuipen is praktisch onmogelijk.
En om 2 uur het licht aan. En elkaar nog kunnen verstaan ook nog :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:44

Ja ik zag het ook net, ben een keer in Engeland geweest en dat is zoveel relaxter, en nog iets je hoeft daar bv geen muntjes te kopen gewoon met geld

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:45

Als ik uitga zuip ik ook niet, misschien een wijntje maar dat is het en gewoon lekker kraampjes kijken, bv bij een festival.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:50

Bij een concert zit er nog wel een logica achter. Ik ben een keer bij een concert geweest waar 1 van de CO2 blazers een moment dacht zelf te kunnen bepalen wanneer die afging en dat was precies tussen de muziek door. Die dingen maken ook een knappe klereherrie dus zal het volume van de muziek omhoog moeten om dat te overstemmen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:05

Hier ook iemand die oordoppen draagt (Als ik ze niet vergeet :Y))

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet.... Op de 1 of andere manier moet dat ofzo... Ik doe lekker oordoppen in om mijn oren te beschermen :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:06

Wij dachten dat ook al, ookal sta je helemaal achteraan je hoort het nog steeds super hard dus het mag best wat zachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:08

Bij concerten is het vrij logisch. Het geluid is zo afgestemd dat iedereen in de zaal het duidelijk kan horen, ook als er heel erg hard geschreeuwd wordt. Ik ben met mijn zusje naar een One Direction concert geweest en ik kon goed begrijpen waarom het geluid daar zo hard stond. Op festivals geldt hetzelfde, ze moeten rekening houden met wind en dergelijke. Als je vooraan staat klinkt het erg hard, maar als je volledig achteraan het veld staat klinkt het een stuk minder hard.

Met uitgaan is het denk ik een cultuur dingetje geworden. Geen geroezemoes er doorheen, gewoon alleen maar dansen. Ik heb er zelf ook niet bijster veel mee, als ik in een tent ben waar ik weet dat de muziek altijd erg hard staat heb ik dan ook altijd oordoppen in. Als ik ze vergeet lig ik in bed met suizende oren, ook niet ideaal.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:09

Omdat met 1000 mensen de muziek achterin te horen moet zijn.. Wat mij betreft hoeft het ook niet zachter, betuttelende gedoe. Publiek is gewoon volwassen, wil je je oren beschermen doe je iets in en anders eigen pakkie aan.

Dan heb je nog de feesten als Dominator waarbij je de bass moet/ wilt voelen (laten we eerlijk zijn, daar moet je het niet van de muziek zelf hebben)..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:17

Van vrienden hoor ik : zodat ze de muziek tegen hun borst voelen slaan.

Soms staat het zo hard dat je het voelt als een druk op je borst/hart/longen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:27

Ik stoor me eerlijk gezegd aan de veel te luide muziek overal. Doet echt pijn aan de oren zonder bescherming. Begrijpen doe ik het ook niet echt nee. Maar ik zal ook wel te oud zijn. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:30

Ik woon op 2 en op 5 km afstand van festivalterreinen (naja park wat daarvoor misbruikt word). Ik kan me niet voorstellen dat mensen die achteraan staan het niet kunnen horen. We kunnen het hier vaak binnen al goed mee horen.

Van mij mag het wat zachter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:35

En ik vind het tegenwoordig juist zo zacht staan...
(mijn uitgaansperiode was in de jaren '90)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:40

Bij festivals etc. Is het vrij logisch lijkt me. Muziekstijlen zoals techno hóren gewoon hard vind ik, het is gewoon chill als je de bass voelt zegmaar :+ Ik zou het niet zachter willen. Misschien een idee om op een festival oid goedkope oordopjes te verkopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:47

Ik snap het ook niet. Het staat zo hard dat je de muziek zelf niet eens meer kunt horen. Beetje zachter kan zonder dat het de beleving aantast.

Jammer dat de stiltedisco maar geen opmars wil maken... iedereen ipv oordoppen in een koptelefoon op, al dan niet met een ondergrond die je het gevoel geeft van de bas, maar dan rechtstreeks op de vloer en niet via de lucht.

Mensen op het terrein hebben ongeveer dezelfde ervaring, achteraan kan iedereen het ook goed horen, wil je praten dan zet je je koptelefoon af, en de omwonenden hebben een stuk minder last.

(Ik heb er 1 meegemaakt en 1 keer een voorstelling gezien en het werkt prima, er zou veel meer mee mogelijk zijn.)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:48

Ik ben weleens uit geweest met een doof meisje, en zij wou heel graag bij de speaker dansen omdat ze dan de muziek kon voelen. Ik heb het niet lang uitgehouden :') En dan stonden daar nog veel meer mensen omheen.

Bij concerten vind ik het wat anders, maar bij het uitgaan hoeft het van mij niet zo hard.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:46

Heerlijk die harde muziek. Als de muziek zachter staat vind ik er echt niets aan. Ga dan ook naar de hardcore feesten en naast de muziek wil ik inderdaad het tempo ook voelen. Zaaalig!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 23:23

Ik lees in reacties dat mensen de muziek niet zachter willen. Maar is het hoge volume van de muziek niet een gewoonte geworden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:39

UhNee schreef:
Bij festivals etc. Is het vrij logisch lijkt me. Muziekstijlen zoals techno hóren gewoon hard vind ik, het is gewoon chill als je de bass voelt zegmaar :+ Ik zou het niet zachter willen. Misschien een idee om op een festival oid goedkope oordopjes te verkopen.

Dit gebeurt al.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:41

Interessant dit!

Als ik naar een hardstyle of techno geest ga heb in meestal wel oordopjes mee tegen de piep in de oren idd. Bijna 3 weken geleden naar Hardwell geweest in Ibiza en daar kregen we een kokertje met oordopjes die bewaar ik dus maar mooi. :)

Al is het soms heerlijks als het gewoon even lekker hard staat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:32

_Yasmine_ schreef:
Omdat met 1000 mensen de muziek achterin te horen moet zijn.. Wat mij betreft hoeft het ook niet zachter, betuttelende gedoe. Publiek is gewoon volwassen, wil je je oren beschermen doe je iets in en anders eigen pakkie aan.

Dan heb je nog de feesten als Dominator waarbij je de bass moet/ wilt voelen (laten we eerlijk zijn, daar moet je het niet van de muziek zelf hebben)..

Want ze hebben alleen maar boxen voorin :? :D nee hoor, die muziek hoor je echt wel. Vaak nog een aantal kilometers verder ook :=
Voor mij hoeft het niet, maar ja, ik ga toch niet. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:39

Ik woon vlakbij ( lees hemelsbreed 750 meter) van een terrein waar kermis en soms ook een muziek festijn gehouden word).
En op balkon kan ik volop meegenieten ( of ergeren als het rotmuziek is :P ) dus dat er achterin de zaal niets goed te horen is als het wat zachter gaat lijkt mij wat overdreven.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:44

UhNee schreef:

Oordopjes verkopen wordt hier bij ons echt overal gedaan, zelfs 'fuiven' van jeugdbewegingen hebben altijd een hoop oordopjes die ze vaak zelfs gewoon meegeven aan de inkom. Dan is het aan je eigen of je ze gebruikt.
Hier kan je ook altijd om oordopjes vragen in elke discotheek, ze liggen niet altijd met een groot plaat erbij, maar vaak liggen er wel setjes achter de toog of bij de inkom.

Festivals worden hier ook vaak gratis oordopjes uitgedeeld.

Edit: overigens stoor ik me er vreselijk aan als de muziek luid is in kleine ruimtes. Buiten begrijp ik wel dat het luid moest staan zodat iedereen er wat aan heeft en niet iedereen vooraan gepropt moet staan. Maar in een discotheek, gewoon feest,... kan ik het echt niet hebben dat je nog niet eens tegen iemand kan praten. Zeker met oordopjes in vind ik het erg moeilijk om in te schatten hoe hard ik net moet spreken. Niemand verstaat me dan en dus niemand praat tegen me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:07

Hier kan ik ook overal waar ik kom met luide muziek oordoppen kopen. Vaak zijn het dan van die dingen die je kan kneden en die eigenlijk niet heel goed blijven zitten, laat staan dat ze geluid filteren. Ik gebruik die dingen eigenlijk alleen maar thuis om te slapen, het staat op de planning om een goed paar oordoppen aan te schaffen voor festivals en concerten, dat gebeurt sowieso voor de volgende keer dat ik ga.

Ik deed eerst altijd wat lacherig over mensen die met oordoppen liepen, maar nadat ik na een festival zelf drie dagen met een piep in mijn oren rond heb gelopen praat ik wel anders. Het is gelukkig weggetrokken maar ik was doodsbang dat mijn oren permanent beschadigd zouden zijn

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:22

Emmaa_ schreef:
Hier kan ik ook overal waar ik kom met luide muziek oordoppen kopen. Vaak zijn het dan van die dingen die je kan kneden en die eigenlijk niet heel goed blijven zitten, laat staan dat ze geluid filteren. Ik gebruik die dingen eigenlijk alleen maar thuis om te slapen, het staat op de planning om een goed paar oordoppen aan te schaffen voor festivals en concerten, dat gebeurt sowieso voor de volgende keer dat ik ga.

Ik deed eerst altijd wat lacherig over mensen die met oordoppen liepen, maar nadat ik na een festival zelf drie dagen met een piep in mijn oren rond heb gelopen praat ik wel anders. Het is gelukkig weggetrokken maar ik was doodsbang dat mijn oren permanent beschadigd zouden zijn

Die blijven wel zitten als je ze oprolt en dan in je oor friemelt :P Alleen word het geluid er niet mooi van, met echte degelijke, of gewoon basis die voor muziek gemaakt zijn (welke je al voor 8 euro kan kopen) wordt de bass niet zo weggevaagd. Dus dan heb je nog wel een leuk deuntje. Met die kneedstoppen hoor je vaak alleen maar tekst en hogere tonen.

Hier wordt ik eigenlijk nooit stom aangekeken met mijn oordopjes, eerder net mensen die er zelfs respect voor hebben en me vragen of ik echt nog wel leuk muziek kan luisteren zo :') Vind het alleen jammer dat ik zelf nog steeds niet goed er mee kan praten. Ik hoor de mensen perfect zonder dat ze schreeuwen, maar zelf moet ik natuurlijk wel schreeuwen, ben alleen altijd bang dat ik overal bovenuit ga komen. Maar dat kan natuurlijk bijna niet :')

Edit: wel heb ik vaak het idee dat na een paar uurtjes het geluid zelfs hard staat met mijn oordopjes in. Als ik ze dan uithaal wordt ik helemaal gek :')