Jeugdzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jeugdzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:39

Naar aanleiding van het topic [NM] 5 Jarig jongetje verdrinkt hondje ontstond er een discussie over jeugdzorg.

Ik denk dat het goed is om deze discussie in een apart topic door te zetten.

Punt van discussie is of jeugdzorg wel of niet een toevoeging aan de maatschappij is.
Ik hoor vaak mensen roepen dat "jeugdzorg weer een fout heeft gemaakt" of dat jeugdzorg "meer fout dan goed" doet.

Hopelijk kunnen we het gezellig houden door te discussiëren op de bal en niet op de man.

Ook hoop ik dat we er een gefundeerde discussie van kunnen maken.

Ik zou zeggen; brand los!

Aradis

Re: Jeugdzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:51

Hoor je je discussiepunt niet in de op te zetten? Of moet ik een ander topic gaan lezen om mee te kunnen (mogen) doen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:01

Ik wolde ook graag even weten wat t discussiepunt precies is.. Heb weliswaar het betreffende topic gelezen.. Maar toch.. Om misverstanden te voorkomen.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:03

Sorry, net wakker :')

Punt van discussie is of jeugdzorg wel of niet een toevoeging aan de maatschappij is.
Ik hoor vaak mensen roepen dat "jeugdzorg weer een fout heeft gemaakt" of dat jeugdzorg "meer fout dan goed" doet.

Mijn ervaringen met jeugdzorg zijn erg goed.

In het topic in de OP ging de discussie ook weer die kant op. Het leek me goed om dat topic niet te vervuilen met algemeenheden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:10

Zonder naar verdere details te vragen, zijn die goede ervaringen op professioneel vlak of persoonlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:15

Beiden :j

Vanuit mijn studie weet ik vrij veel over jeugdzorg en heb ik ook vele goede discussies gehad met mensen die in dat werkveld werkzaam zijn.

Daarnaast ook op persoonlijk vlak maar daar wijd ik liever niet al teveel over uit op het internet. Ik spreek liever in algemeenheden.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:21

Ik vind dat Jeugdzorg een toegevoegde waarde heeft voor de maatschappij. Enkel door het er te laten zijn geef je een signaal af dat het welzijn van de jeugd belangrijk is. Hoe het ingericht wordt vind ik minder slim, maar die beslissingen worden veelal gemaakt door de mensen die geen contact hebben met de cliënt, ze lijken soms niet helemaal te begrijpen wat belangrijk zou moeten zijn.
Daarnaast werken er mensen bij Jeugdzorg die überhaupt nooit in de zorg hadden moeten gaan werken.. Die hebben daar absoluut geen toegevoegde waarde.

Als laatste wil ik nog toevoegen dat Jeugdzorg pas echt waardevol kan worden als iedereen meedoet.. Klagen over het feit dat je buurmeisje in coma ligt omdat ze daarheen is geslagen door dr vader en Jeugdzorg heeft niks gedaan... Terwijl jij degene bent die weet dat ze al drie jaar goed hard gemept wordt en dat het van kwaad tot erger gaat.. maar een melding/ingrijpen/Jeugdzorg contacten, nee.. Dan mis je een deel van de kracht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:28

Ik vind het mooi dat je dat noemt. Melden is zó belangrijk. Óók als je weet dat jeugdzorg al betrokken is bij een gezin. Één melding maakt namelijk nog niet dat er wat aan de hand is. Voor jeugdzorg is het heel moeilijk een voet tussen de deur te krijgen als er niet duidelijk genoeg is wat er speelt.

Aan de andere kant denk ik dat er door maatschappelijke druk soms ook wel te snel wordt gereageerd.

Punt is dat jeugdzorg de voordeur is. Als ze dan problemen signaleren moet dat (in het algemeen) eerst in kaart worden gebracht. Dan gaat het naar de Raad voor de Kinderbescherming en daarná geeft de rechter pas zijn klap erop en kan er in een gedwongen kader wat gedaan worden.

Probleem is dat veel gezinnen onder de radar blijven en zelfs in gezinnen die op de radar zijn soms de ernst niet duidelijk wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:37

Ik heb zelf jaren als gezinsvoogd/jeugdbeschermer gewerkt en ik vond het een fantastische baan, maar met heel veel stress. Een vrij grote caseload en veel verantwoordelijkheden, maar vrij weinig mogelijkheden. Mensen enken dat jeugdzorg alles kan, maar zien niet dat het slechts de coördinerende partij is en mensen halen jeugdhulpverlening (de uitvoerende) en jeugdzorg vaak door elkaar. Voor je als hulpverlener MAG handelen moet er vaak al een flink dossier zijn (zelfs binnen het gedwongen kader) het was vaak 'wachten' tot het mis genoeg ging voor je (juridisch gezien) ook mocht ingrijpen.

Ook ik heb traumatische uithuisplaatsingen meegemaakt, maar ik heb nooit getwijfeld op die momenten. het is soms kiezen tussen 2 keuzes. de beste keuze heb je dan niet, je gaat voor de minst slechte.

Daarnaast denken veel mensen nog steeds dat je een soort detective functie hebt. Dat heb je niet. Je kan niet aan waarheidsbevinding doen. Je gaat af op rook en probeert te kijken of er vuur is, maar vaak genoeg blijft het rook en zegt je onderbuik gevoel dat er 1 klein vonkje nodig is, maar is het niet voldoende om wat te kunnen doen. Je krijgt zelden de echte waarheid te horen en je moet in een wir war van aantijgingen, leugens, belangen en dubbele agenda's proberen de juiste lijn in te zetten . Ik heb heel vaak geroepen dat ik zo graag 'een vliegje op de muur' zou willen zijn in bepaalde gezinnen.

ik vond het een mooie functie en luit niet uit dat ik over enkele jaren me weer ga inzetten. Ik heb overigens veel vaker de mooie kanten gezien dan de negatieve en heb ook regelmatig gelukkig blije gezinnen gehad, bedankjes van ouders en kinderen, van gezinnen die weer op de rit zijn, maar helaas ook gezinnen waar je niet het verschil had kunnen maken.

ik denk dat heel veel mensen niet eens precies weten wat jueugdzorg nou is en doet, wat de jeugdhulpverlening precies is en doet en wat de mogelijkheden en bevoegdheden zijn en wat de beperkingen zijn. Wat de kinderrechter doet, etc

Ik word moe van alle negatieve berichten in de media. Ben het absoluut eens dat iedereen scherp moet blijven en ieder verloren kind is er 1, maar de massa opzetten tegen jeugdzorg is niemand bij gebaat.

In mijn huidge werk verwijs ik regelmatig mensen naar jeugdzorg. eerst met veel weerstand, maar uiteindelijk zijn 9 op 10 van mijn cliënten, dankbaar dat ze de hulp uiteindelijk hebben aangenomen. Het zou fijn zijn als dat eens in de media komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:42

Mooi uitgelegd Collie!

Ik ken iemand die vanuit bureau jeugdzorg betrokken was bij het meisje van Nulde... Denk niet dat het iemand niet raakt hoor. Die was er goed ziek van. Er stoppen mensen met werken om dat soort situaties.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:43

Ik vind Jeugdzorg een zeer goed initiatief en ik ben blij dat het bestaat! Helaas wordt er nogal veel bezuinigd en dit doet Jeugdzorg niet veel goeds :n Erg zonde!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:45

Ik heb door mijn werk afgelopen jaar te maken gehad met jeugdzorg en ik ben zeker niet tevreden.
Ik vind de communicatie en bereikbaarheid slecht en ik vind de begeleiding en aanpak nog slechter. Er wordt niet doorgepakt, er gebeurt niets. Deze zaak werd al 3 jaar lang van persoon op persoon doorgeschoven en er was in 3 jaar tijd nog niets aangepakt of verbeterd, waardeloos. Ik was zelf nog degene die er het hardst achteraan rende volgens mij.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:46

Ook hier een goede ervaring met Jeugdzorg (Bureau Kindzorg). Natuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk, het is vaak wel bureaucratisch. Echter zijn zij ook met handen en voeten gebonden aan de wet en dat is maar goed ook. Het gaat om kinderlevens en er zijn veel zaken die er voorbij komen die zeer ingrijpend zijn voor zowel kind als ouders. Wij hebben een kind dat door Bureau Kindzorg bij zijn ouders is weggehaald omdat het niet veilig was thuis in huis. Al bijna drie jaar. Dit kind heeft behoorlijk wat gedragsproblematiek en ik kan niet anders zeggen dan dat de gezinsmanager zeer meewerkend is en altijd het beste voor heeft met het kind.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 04-08-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:47

Jij kijkt er vanuit de onderwijskant naar geloof ik he Goof?

Kan je in hele grote lijnen wat meer vertellen over de situatie?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:50

En welke afdeling binnen jeugdzorg is dat goof? het doorschuiven hoor je inderdaad vaker.

De bureaucratie herken ik maar al te goed, maar ook daarin zijn er wettelijke 'termijnen' en stappen die je moet zetten voor je iets mag indienen bijvoorbeeld of hulp kan inzetten. sowieso zijn wachtlijsten een groot probleem.

Overigens werk ik nu zelf in de vrijwillige hulpverlening en heb dus van 'de andere kant' te doen met jeugdzorg. Dus nu ben ik soms degene die meld (zorgmelding) of degene die hulp aanvraagt/verwijst en ook ik merk dan soms het 'van't kastje naar de muur' gevoel. Het scheelt alleen dat ik weet hoe het intern werkt. Maar kan me de frustraties wel voorstellen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:53

Collie2008 schreef:
En welke afdeling binnen jeugdzorg is dat goof? het doorschuiven hoor je inderdaad vaker.

Goh, ik durf niet te zeggen welke afdeling.

Ja, vanuit de onderwijskant inderdaad Lente. Ik wil er hier eigenlijk niet over uitweiden, maar ik wil je wel een pb sturen als je geinteresseerd bent in het verhaal.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:58

Goof schreef:
Ik heb door mijn werk afgelopen jaar te maken gehad met jeugdzorg en ik ben zeker niet tevreden.
Ik vind de communicatie en bereikbaarheid slecht en ik vind de begeleiding en aanpak nog slechter. Er wordt niet doorgepakt, er gebeurt niets. Deze zaak werd al 3 jaar lang van persoon op persoon doorgeschoven en er was in 3 jaar tijd nog niets aangepakt of verbeterd, waardeloos. Ik was zelf nog degene die er het hardst achteraan rende volgens mij.

Ik herken dit ook vanuit de pleegzorg kant..
ook keuzes die gemaakt worden en kant nog wal raken.. waarvan je vooraf al kunt zeggen dat dit niet het beste voor het kind gaat zijn..
communicatie is vreselijk.. ze zeggen a en doen vervolgens b.. en ze daarop aanspreken werkt niet want dan doe je moeilijk en heb je t verkeerd begrepen.. ik heb zelfs meegemaakt dat dingen die gezegd werden, afspraken die gemaakt werden uit de notulen werden gehaald
pgb werkers die gewoon 3 maanden geen loon kregen.. dat je eerst n advocaat in de arm moet nemen voordat er dan toch betaald werd.. en dat het vrije deel van t pgb van t kind niet naar t kind zelf ging maar naar bureau jeugdzorg zelf

aan de andere kant weet ik ook dat jeugdzorg soms dingen gewoon niet kan vanuit de bureaucratie en dat er heus mensen zijn die hun werk wel goed doen.. maar ik heb me toch wat koekenbakkers meegemaakt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:03

horsies5 schreef:
Goof schreef:
I

ook keuzes die gemaakt worden en kant nog wal raken.. waarvan je vooraf al kunt zeggen dat dit niet het beste voor het kind gaat zijn..
communicatie is vreselijk.. ze zeggen a en doen vervolgens b.. en ze daarop aanspreken werkt niet want dan doe je moeilijk en heb je t verkeerd begrepen.. ik heb zelfs meegemaakt dat dingen die gezegd werden, afspraken die gemaakt werden uit de notulen werden gehaald
pgb werkers die gewoon 3 maanden geen loon kregen.. dat je eerst n advocaat in de arm moet nemen voordat er dan toch betaald werd.. en dat het vrije deel van t pgb van t kind niet naar t kind zelf ging maar naar bureau jeugdzorg zelf

Maar da's heel bijzonder want een PGB wordt gestort op de bankrekening van de PGB houder (in dit geval de houder) dus als de PGB uitvoerder (hulpverlener) dan niet betaald wordt gaat er of bij ouders iets verkeerd, of ouders hebben hun PGB storting niet gehad wat dan zou komen door de indicatie te laat is afgehandeld en de vraag is of ouders het dan te laat hebben ingediend, of BJZ het te laat heeft afgehandeld. PGB betaling gebeurt namelijk niet vanuit jeugdzorg, maar vanuit het zorgkantoor.

Notulen die verandert worden is gewoon fraude! Zoiets moet je eigenlijk altijd melden aan de teamcoordinator van zo'n jeugdzorgmedewerker. Schandalig als zulke dingen echt gebeuren
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 04-08-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:06

Het enige wat voor mijn van toepassing is op JZ

Waar de opvoeding faalt word JZ gehaald.
En JZ faalt vaak nog harder.

er zijn te veel zaken waar JZ aanwezig is geweest waar men niet heeft ingegrepen.

Denk aan Savannah, dat jochie uit roelofarendsveen, julian en ruben etc etc etc etc

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:10

Maar ook genoeg zaken waar escalatie voorkomen wordt, maar daar hoor je niks over want het is niet geëscaleerd...
Ik weet niet het fijne van de zaken die jij nu aanhaalt, maar met welke motivatie heeft men daar niet ingegrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:14

Het is makkelijker om de situaties te benoemen die niet goed zijn gegaan. Alle zaken die wél goed lopen daar verkoop je namelijk geen kranten mee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:16

Ik vind het goed dat Jeugdzorg er is, en ik vind ook zeker dat er een verschil wordt gemaakt met deze instantie. Echter, de hele instantie klopt vanaf de bovenste directie laag al niet. Enorm veel wordt bezuinigd, wat ten koste gaat van de uiteindelijke hulp aan cliënten. Tegelijkertijd lopen directeuren weg met gigantische bonussen.
Op het moment dat zoiets gebeurt weet je eigenlijk dat het fout zit. De hogere directie heeft blijkbaar een verkeerd doel voor ogen, en kan zo nóóit de echt uitvoerende werknemers op een juiste manier aansturen.

Andere woorden; het idee van Jeugdzorg is goed en het is echt niet alleen maar ellende, maar de mogelijkheden die hulpverleners momenteel krijgen zowel juridisch als vanuit hun werkgever gezien, zijn te minimaal en veel, veel te bureaucratisch.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:18

Motivatie weet ik niet, Laksheid? te laat? geen idee

Maar van de Eerste wisten ze hoe het meisje behandeld werd.
Ze hebben zelfs gezien dat ze vastgebonden opgesloten in de kast zat.
Dat ze onder de striemen zat. En echt daar wisten ze van. Duurde al 2 jaar!!!
Het arme kind is zelfs een half jaar uit huis geplaats maar JZ vond dat het terug kon.

2e geval de scholen en buurtbewoners hebben meermaals aan de bel getrokken dat het niet langer kon.
JZ zag dat het goed was.

3e geval idem ze stonden al langere tijd onder "toezicht" ook hier weer te laat en niet ingegrepen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:20

Aradis schreef:
Maar ook genoeg zaken waar escalatie voorkomen wordt, maar daar hoor je niks over want het is niet geëscaleerd...
Ik weet niet het fijne van de zaken die jij nu aanhaalt, maar met welke motivatie heeft men daar niet ingegrepen?
Punt is dat indien jeugdzorg faalt, en dat doen ze helaas vaker wel dan niet, dan zijn de gevolgen niet te overzien en enorm ingrijpend voor zowel ouders als kinderen. Ik las hier net de zin; soms moet je kiezen uit twee niet zo goede oplossingen. Eigenlijk is dit ook van toepassing op jeugdzorg, goed dat ze er zijn. . . echt goed werk verrichten doen ze helaas niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:20

Collie2008 schreef:
horsies5 schreef:

Maar da's heel bijzonder want een PGB wordt gestort op de bankrekening van de PGB houder (in dit geval de houder) dus als de PGB uitvoerder (hulpverlener) dan niet betaald wordt gaat er of bij ouders iets verkeerd, of ouders hebben hun PGB storting niet gehad wat dan zou komen door de indicatie te laat is afgehandeld en de vraag is of ouders het dan te laat hebben ingediend, of BJZ het te laat heeft afgehandeld. PGB betaling gebeurt namelijk niet vanuit jeugdzorg, maar vanuit het zorgkantoor.

Notulen die verandert worden is gewoon fraude! Zoiets moet je eigenlijk altijd melden aan de teamcoordinator van zo'n jeugdzorgmedewerker. Schandalig als zulke dingen echt gebeuren

jeugdzorg was de voogd dus zij beheerde het geld.. wij moesten de declaraties naar hen sturen en zij stuurde die door.. maar dan raakte ze de papieren kwijt en werd de schuld afgeschoven en konden wij naar ons geld fluiten

Ja overigens niet altijd veranderd maar tijdens n gesprek zeggen dat ze t niet in de notulen wilden hebben of de notulen niet goedkeuren wanneer x erin stond etc..
Er zijn ook wel meldingen gedaan maar veel baat hadden ze niet..

Ook mail communicatie was onprofessioneel.. de voogd die dan n mail stuurde met achter iedere zin 3 uitroeptekens en de verdere toon ook niet bijster vriendelijk

Soms ging het meer om t ego van de jeugdzorgwerker dan om t welzijn van t kind en dat is een kwalijke zaak..
Heb echt al veel fouten gezien die niet direct zorgden voor een ernstig geval zoals in t nieuws wel eens naar voren komt.. maar ook die kleinere fouten hebben aanzienlijke impact op het kind en sommige zijn echt onnodig om te maken en getuigen van weinig nagedacht over gevolgen en van laksheid

Maar desondanks denk ik nog steeds dat ze wel een belangrijke rol hebben en ze zeker niet zomaar opgedoekt kunnen worden.. maar ruimte voor verbetering is er absoluut