Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
wendyenbram schreef:Ja de mens is van nature slecht, en geneigd tot kwaad.
Omdat de mens zijn eigen ik centraal stelt, zelfs in een groep en met hetzelfde doel, denkt het nog eerst aan zich zelf. Maar dat is het overlevingsinstinct. Is de drang om de overleven dan slecht?
oorlogen doet de mens. Maar dit doet de mens toch pas als het slecht met hem gaat of uit balans is
dieren zijn ook egocentrisch, maar is niet berekenend de mens wel, en daardoor onbetrouwbaar.
Neemt niet weg dat de mens ook hele mooie dingen kan doen, en er ook voor elkaar kan zijn. maar wij doen makkelijker het verkeerde dan het goede.
Suzanne F. schreef:Genesis 3, de zondeval.
Wat als Eva nou niet van die appel gegeten had?
Suzanne F. schreef:Genesis 3, de zondeval.
Wat als Eva nou niet van die appel gegeten had?
Bizzybijtje schreef:En "slecht" is een begrip wat door de mens zelf gecreëerd en gedefinieerd wordt. Ik mis in de OP ook wat hiermee bedoeld wordt en ik vind dat je er daarom ook geen uitspraken over kan doen.
Ann1992 schreef:Wat enorm respectloos om Suzanne haar bericht te vergelijken met sneeuwwitje en andere sprookjes. Lees Genesis en geef dan een fatsoenlijke reactie, of houd je mond er gewoon over als je niet snapt wat de connectie is en je wilt het niet op een normale manier aan haar vragen.
Verder ben ik het wel eens met de aanname hierboven dat we handelen uit egoïstisch gedrag om te overleven, en dat 'goed' en 'kwaad' persoonsgebonden begrippen zijn. Maar ik denk dat ons basisgedrag over het algemeen wel 'goed' is.