non

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

non

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 07:22

Wat ik me dan weer afvraag...
Steeds meer mensen reageren negatief op de hoofddoekjes en kleding van onze medelanders...maar hoe reageren ze op een oerhollandse non

Afbeelding

aikon

Re: non

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:23

Je bent niet de enige die zich dat afvraagt. Vraag het me al jaren af.

Daarbij vraag ik mij ook af hoeveel nederlanders weten er nog dat nonnen ook met hoofdbedekking lopen. (als ze al weten dat ze hier nog bestaan :D )

Als iemand om haar geloof hoofdbedekking wil dragen, prima heb er geen probleem mee, maar niet de ene geloofsgroep het dragen ervan verbieden en de andere niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:23

Die kennen ze niet meer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:25

Volgens mij is de non toch zo goed als uitgestorven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:26

Dat vind ik ook niet om aan te zien en een vorm van onderdrukking. Hoofddoeken moet men zelf weten overigens maar de volledige bedekking vh gezicht vind ik not done. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:26

Hoofddoekjes zijn ook niet verboden, het gaat om de boerka's, waarbij het gehele gezicht 'bedekt' is :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:28

Het zou mij aan mijn edele derrière oxideren wat voor haarbedekking men heeft. Of het nou een pruik is, zakdoek, pet, hoofddoek of kap van habijt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:10

Punz schreef:

Meen je dit nou? Er zijn nog zo'n 150 kloosters en er treden ook nog steeds nieuwe zusters/broeders in :j hoewel het wel steeds minder wordt, zijn ze er echt nog wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:12

Behalve de non zijn er ook streng gereformeerde kringen waarbij de dames in een soort 'verplichte dracht' rondlopen. Inderdaad, daar wordt vaak niet naar gekeken in de hele hoofddoekdiscussie.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:16

Ik heb er nooit moeite mee gehad. Ik vind hoofdoekjes niet lelijk. Niet bij een non en niet bij een moslima. Boerka's vind ik iets minder leuk, maar dat is vooral persoonlijk natuurlijk, maar ik vind dat hoofddoekjes gewoon moeten kunnen. Los van dat, ik heb nog maar 1 keer een non gezien..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:21

Hier geen probleem met hoofddeksels van welke vorm dan ook. Wel met zaken die het gehele gezicht bedekken. Ik loop toch ook niet de winkel in met mijn motorhelm zonder deze open te klappen (systeemhelm) en vaak genoeg doe ik hem zelfs helemaal af. En zou hem op en dicht laten moet je eens kijken wat voor een stennis dat schopt en terecht ook! Maar anyways OT, mij storen hoofddoeken etc. dus niet, je kan immers gewoon de persoon zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:24

vuurneon schreef:
Het zou mij aan mijn edele derrière oxideren wat voor haarbedekking men heeft. Of het nou een pruik is, zakdoek, pet, hoofddoek of kap van habijt.

Juist ja, snap werkelijk niet waar men zich druk over maakt, zolang ik iemand maar recht in de ogen kan kijken maakt mij de verdere optoming niets uit. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:29

Geen moeite met hoofddoekjes, wel met oudere vrouwen met haar vol krulspelden en dan zo'n kapje er over heen, maar gelukkig zie je dat tegenwoordig niet meer :+

Boerka kun je natuurlijk niet vergelijken met nonnenkappen en hoofddoekjes, nogal een verschil.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:30

Sinds wanneer zijn nonnen oerhollands vraag ik mij af...
Buiten dat, ik heb geen probleem met hoofddoekjes, maar ik vind burka's dan weer een heel ander verhaal.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:31

Ik heb in mijn hele leven pas 2 keer een non gezien, en een paar keer met carnaval maar dat telt natuurlijk niet O:)

Ik heb er helemaal geen problemen mee.. het hele gezicht bedekken vind ik dan persoonlijk weer niet zo fijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:34

Bruidjes van God :D

Ik heb nergens een probleem mee. Met boerka's niet, met hoofddoekjes niet en met nonnen ook niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:26

Ik moet zeggen dat ik trots ben op het niveau van de reactie van mijn mede bokkers.....niets geen racistische posts.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:32

verootjoo schreef:
Punz schreef:

Meen je dit nou? Er zijn nog zo'n 150 kloosters en er treden ook nog steeds nieuwe zusters/broeders in :j hoewel het wel steeds minder wordt, zijn ze er echt nog wel.

Ik heb ze alleen nog maar in films en musical gezien :p

Buiten dat heb ik er geen problemen mee, ook niet met hoofddoekjes.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:34

De nonnen in Nederland worden steeds minder. Ook zie je ze niet aangezien ze vaak in gewone kleding lopen net als anderen oudere. Ik heb in een klooster gewerkt en van de +- 60 zusters liepen er maar 2 in habijt.

Geen problemen mee. Hoofddoek overigens ook geen probleem mee. Boerka wel. Ook voor de veiligheid, aangezien je niet het hele gezicht kan zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:36

Hier in het dorp (biblebelt) dragen de oudere dames dan geen hoofddoek, maar verder volledig bedekt, met name zwart... Ook als het 30 graden is....
Moeten ze helemaal zelf weten, als hun zich daar goed bij voelen, ik heb er geen last van

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:03

Een non werkt niet bij de gemeente achter de balie en daar zit het verschil waarschijnlijk in. Wat iemand draagt, moet iemand helemaal zelf weten. Alleen in publieke winkels/gebouwen/balies is het niet wenselijk, dan dient men neutraal te zijn. Althans, dat is waar de hele discussie rondom hoofddoeken en gelaatsbedekking over gaat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:17

Shenavallie schreef:
Een non werkt niet bij de gemeente achter de balie en daar zit het verschil waarschijnlijk in. Wat iemand draagt, moet iemand helemaal zelf weten. Alleen in publieke winkels/gebouwen/balies is het niet wenselijk, dan dient men neutraal te zijn. Althans, dat is waar de hele discussie rondom hoofddoeken en gelaatsbedekking over gaat.

Dat niet nee, maar tot niet eens zo heel lang geleden werkten nonnen wel in het onderwijs, en laat dat nu net één van de sectoren zijn waar nu zo hard over geroepen wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:25

Shenavallie schreef:

Dus ook geen piercings, tattoos en blauw haar?

Wat is "neutraal"?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:33

Oerhollandse non? Volgens mij is een non katholiek = Italië/ Vaticaanstad..

Nederland is behoudens de zuidoostelijke provincies en hier en daar een 'dwars dorpje' veelal protestants en daar doen ze niet aan nonnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:42

Sammie schreef:
Oerhollandse non? Volgens mij is een non katholiek = Italië/ Vaticaanstad..

Nederland is behoudens de zuidoostelijke provincies en hier en daar een 'dwars dorpje' veelal protestants en daar doen ze niet aan nonnen.

Tja als je het zo bekijkt zijn dus christenen zijn ook niet oer-Hollands, maar Israëlisch?