Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 17:06

Na aanleiding van dit topic, wat vandaag ineens weer naar boven kwam sinds 2002 :+
[PP] roken te paard
Vroeg ik me dit af:
Stel, je bent bij een vriendin in haar huis of auto, en ze steekt een sigaret op.
Hier heb jij last van, dus je vraagt of ze m uit wil doen.
1: Als iemand anders er last van heeft, dan doe je dat even niet, dan rook je maar wanneer die persoon weg is, of je gaat even naar buiten.
2: Het is haar huis/auto, dus haar regels.

Ikzelf ben nummer 1, mam rookt ook altijd binnenshuis en in de auto, heb al meerdere keren gevraagd of ze dat niet wil doen als ik ernaast zit aangezien ik er last van heb, haar reactie is dan: Ja zeg, mag ik niet eens meer roken in mijn eigen huis/auto! Moet niet gekker worden! En gaat door met roken.

Wat vinden jullie? barst los!

Ayasha
Blogger

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:07

Haar auto/huis, haar regels. :)
Aan mij om te bepalen of ik dan nog daar wil komen/bij wil mee rijden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:08

Ik rook zelf ook, maar als er mensen zijn die er last van hebben dan rook ik niet in mijn auto. Zelfs niet als er niet rokers bij zijn die niets aangeven. In huis ga ik dan wel even onder de afzuigkap staan, of rook gewoon niet. Heb daar ook geen moeite mee

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:08

Ik rook zelf ook gewoon in de auto waar andere mensen bij zitten. Uiteraard wel met een raampje open.
Maar als ik weet dat mensen er niet tegen kunnen (astma oid) dan houd ik daar wel rekening mee. Net als bij mij in huis. Daar rook ik ook niet als bijv. mijn opa op bezoek is of mensen met luchtwegproblemen.

Maar idd, mijn huis, mijn auto dus daar doe ik wat ik wil..

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:09

Ik zelf rook ook, zowel in huis als in mn auto. Maar als iemand hier last van heeft en dit aangeeft, ga ik echt niet door met roken. In huis wil ik dan nog wel, als t buiten slecht weer is, onder de afzuigkap zitten. Vind nooit dat je een ander tot last moet zijn met zo iets, dan maar even niet roken haha

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:14

Ik vind dat je best rekening met mensen kan houden. Als iemand het vraagt dan zou ik inderdaad niet meer roken naast diegene. Of het nu in een auto is of buiten. Beetje rekening houden met een ander en die niet mee laten genieten van jouw ongezonde gewoonte lijkt mij niet meer dan sociaal.

(Rook zelf ook trouwens maar niet in huis of in de auto. Ga altijd buiten staan)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:15

Ik rook niet en een goede vriendin van mij wel. In haar auto en huis rookt ze dus gewoon. Verschil is wel dat ik er geen last van heb dus het boeit me ook niet zo. Ik vind dat iemand in z'n eigen huis/auto moet doen wat hij zelf wil. Ander verhaal vind ik het als iemand gezondheidsklachten heeft en dus niet tegen rook kan..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:16

Ik geef altijd aan, ben zware astma patiënt en van rook worden mijn ogen helemaal dik (lichte allergische reactie) en anders stap ik simpel weg uit als iemand weigert er rekening mee te houden.. Vraag het niet voor niets om niet te roken in mijn buurt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:17

Ik houd er rekening mee. Tot op zeker hoogte. Als ik op het terras zit, dan rook ik. Ik ben immers buiten. Wel zorg ik dat de wind goed draait, of ik draai met de wind mee. Ik huis wordt gewoon gerookt. Het grootste gedeelte van mijn vrienden roken. Vriendlief rookt overigens niet! Maar hij heeft er geen last van aangezien zijn ouders thuis wel roken. Ik heb er zelf meer last van als ik in de buurt van vriendlief rook dan hij :') Ik wil na mijn sigaret 10 minuten afstand en geen kus/knuffel. Hij trekt daar niets van aan en pakt mij desondanks gewoon vast. Al irriteert mij dat dan weer want ik 'stink'. :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:19

Ik vraag het niet maar vind het enorm onbeschoft als iemand dit doet.
Ja, je zit met iemand in jouw auto maar dan nog kun je op z'n minst vragen of je passagier hier last van heeft, en daarbij weet je van te voren dat je met iemand samen in een auto gaat zitten dus kun je of ervoor of erna even roken of is het zo moeilijk even niet te roken? het is jouw verslaving, niet die van je passagier. En vaak kan de passagier niet van te voren inschatten of jij wel of niet gaat roken. Ik kan heel slecht tegen sterke geuren zo ook rook. Ik stoor me er niet zo heel erg aan als het een hele lange rit is en er een sigaret opgestoken wordt met een open raam maar ga geen heel pakje oproken in 20 minuutjes auto rijden... Het ligt een beetje aan de situatie.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:30

Ik rook niet en heb ook nooit gerookt. In mijn huis en mijn auto wil ik het ook echt niet hebben.

Maar stel dat ik mee zou rijden met iemand die een sigaret in zijn/haar auto opsteekt dan zou ik daarna nooit meer met diegene mee rijden.

Ik vind het in zo'n geval lastig om er iets van te zeggen omdat ik niet op mijn eigen terrein ben. Dus ik zou waarschijnlijk groen en grijs worden van ellende, mijn mond dicht houden en daarna subiet afstand nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:32

Ayasha schreef:

In principe ben ik dat met je eens maar TS is 17 en het gaat om haar moeder,kans is groot dat ze nog thuis woont en dan vind ik het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dan kom je daar toch niet over de vloer. Met je eigen (minderjarige) kinderen moet je imo toch wel iets meer rekening kunnen houden dan met een willekeurige gast.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:33

Ik rook zelf niet, maar thuis bij ons wel iedereen (4 mensen). In huis heb ik er opzich niet zo veel last van, maar mijn ouders en mijn zusje en haar vriend roken sinds kort alleen nog maar buiten of onder de afzuigkap, en ik moet zeggen dat ik daar wel blij mee ben. Ook in de auto wordt er bij ons niet gerookt. Als ik bij iemand in de auto zit die rookt, en ik heb er last van vraag ik gewoon of ze het raampje even open kunnen zetten.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:33

Myca schreef:
Ik rook niet en heb ook nooit gerookt. In mijn huis en mijn auto wil ik het ook echt niet hebben.

Maar stel dat ik mee zou rijden met iemand die een sigaret in zijn/haar auto opsteekt dan zou ik daarna nooit meer met diegene mee rijden.

Ik vind het in zo'n geval lastig om er iets van te zeggen omdat ik niet op mijn eigen terrein ben. Dus ik zou waarschijnlijk groen en grijs worden van ellende, mijn mond dicht houden en daarna subiet afstand nemen.

Dat ligt dan echt bij jezelf. Als jij er niet lekker van word, kan je dat toch gewoon aangeven. Wat is daar nou moeilijk aan? :') wat diegene er daarna mee doet ligt bij de ander maar om maar gelijk te zeggen ik durf het niet dus loop er voor weg en zal nooit meer met diegene mee rijden komt ook niet lekker over bij de ander. Wie weet houd hij/zij er wel rekening mee als je iets had gezegd

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:38

In mijn huis en in mijn auto wordt niet gerookt maar als iemand dat in zijn eigen auto of huis wil zeg ik daar niets van.
Ik kom bij vrienden die roken als schoorstenen, ik doe er alleen niet mijn goeie goed aan want alles stinkt als ik daar ben geweest.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:38

Mijn huis/auto mijn regels maar! Als iemand er last van heeft vanwege astma enz. Dan ga ik iemand niet pesten door te roken. Ook vraag ik altijd in de auto of iemand het erg vind gezien de kleine ruimte. In huis rook ik altijd wel maar dan niet direct naast iemand of eventueel onder de afzuigkap. Iemand zou in MIJN Huis komen en ik mag dan niet roken. Hoe zou diegene het vinden als ik in ZIJN huis zou roken want ik pas me bij mij thuis aan voor een ander maar een ander dan niet voor mij

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:39

liedje89 schreef:
Ayasha schreef:

In principe ben ik dat met je eens maar TS is 17 en het gaat om haar moeder,kans is groot dat ze nog thuis woont en dan vind ik het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dan kom je daar toch niet over de vloer. Met je eigen (minderjarige) kinderen moet je imo toch wel iets meer rekening kunnen houden dan met een willekeurige gast.

Maar je kan als 17 jarige ook niet van je moeder eisen dat die in haar eigen huis dat zij betaald, niet meer rookt en in haar eigen auto die zij eveneens betaald. Dan gaat ze met de fiets ipv met haar moeder in de auto. :)
En ja, ik heb als nietroker jarenlang bij rokende ouders gewoon dus ik weet wel degelijk hoe irritant het is maar ik vind het niet terecht dat je dat zou vragen.
Dat ze in haar eigen kamer een "rookverbod" vraagt. Dan heeft ze altijd een rookvrije ruimte waar ze heen kan. Zo deed ik het ook. in mijn kamer werd niet gerookt. :) Was dus ook de enige kamer in huis die niet naar sigaretten stonk. :)
In de auto kan je altijd vragen of ze een raampje willen open zetten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:42

Ik vind het gewoon lastig om iemand op zijn eigen terrein aan te spreken op zijn/haar rookgedrag.
Als zo'n roker niet in de gaten heeft dat zijn gast daar niet lekker van wordt dan is het voor mij over.
Er zullen ongetwijfeld rokers in mijn leven geweest zijn die niet snappen waarom ik afstand genomen heb.

Het zou inderdaad beter zijn om dit ter sprake te brengen, maar ik word er zo onpasselijk van dat ik dan eigenlijk meteen al dat stadium voorbij ben. Als die ander het onderwerp zou aangeven zou ik er wel eerlijk over vertellen, maar ik ben niet degene die daarover zal beginnen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:46

1

Maar ik rook zelf niet en ga het ook niet doen. Ik word er namelijk heel erg benauwd van als ik het ruik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:53

Ik rook niet en vind het ook vreselijk smerig. Bij mijn gezin en mensen waar ik heel close mee ben zou ik gewoon vragen of ze niet buiten kunnen gaan roken, en anders zou ik zelf naar buiten of weg gaan. Gelukkig rookt niemand die ik ken. Mijn vader vroeger wel maar niet binnen.
Bij andere mensen, kennissen ofzo, zou ik gewoon niet meer op bezoek gaan. Ik zou ook nooit een vriend willen die rookt, bah!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:56

In het huis van een roker zou ik er niets van zeggen, maar in een auto word ik er ontzettend misselijk van dus dan zou ik wel vragen om niet te roken en anders uitstappen en niet meer met die persoon meerijden.
In mijn huis of auto word niet gerookt. Dat mogen ze op balkon doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:57

Nr. 1. Ik zou sowieso niet roken als ik weet dat iemand er echt last van heeft!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:08

Ayasha schreef:
Maar je kan als 17 jarige ook niet van je moeder eisen dat die in haar eigen huis dat zij betaald, niet meer rookt en in haar eigen auto die zij eveneens betaald. Dan gaat ze met de fiets ipv met haar moeder in de auto. :)
En ja, ik heb als nietroker jarenlang bij rokende ouders gewoon dus ik weet wel degelijk hoe irritant het is maar ik vind het niet terecht dat je dat zou vragen.
Dat ze in haar eigen kamer een "rookverbod" vraagt. Dan heeft ze altijd een rookvrije ruimte waar ze heen kan. Zo deed ik het ook. in mijn kamer werd niet gerookt. :) Was dus ook de enige kamer in huis die niet naar sigaretten stonk. :)
In de auto kan je altijd vragen of ze een raampje willen open zetten.

Irritant is een moeder die de god ganse dag frans bouwer draait, meeroken is niet alleen irritant maar ook gewoon erg slecht voor je gezondheid. Dat ouders betalen/ de autoriteit in de relatie zijn maakt imo niet dat ze hun kinderen niets verplicht kunnen zijn. Als je zo'n kind uitpoept krijg je volgens mij ook niets dan plichten, je moet ze immers ook voeden, kleden, constant in de gaten houden, van hot naar her slepen etc, hoezo is 20 min buiten staan dan ineens de grens :o?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:11

Als er in een huis gerookt word,ongeacht waar,zal je dat in je hele huis ruiken.
Er kan geen enkele kamer echt rookvrij zijn in een huis waar gerookt word.De geur van het roken dringt óveral doorheen,ook al heb je de deur of raam open staan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:14

Zelf altijd gerookt als een schoorsteen, maar nu al een tijd niet meer. Vind de lucht nu ook irriterend en rokers stinken echt, toch mogen juist mensen die te gast zijn bij mij binnen roken, juist omdat ze te gast zijn.