Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:53

Normaal gesproken worden er direct topics geopend zodra er een opvallend nieuwtje is, maar nu met het boerka-/Niqaab-verbod zie ik nog niets langskomen. Ben benieuwd wat de meningen van andere bokkers over dit wetsvoorstel zijn.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:57

Artikel 1 uit de grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Artikel 6 uit de grondwet:

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Ik denk dat je hieruit mijn mening wel kan opmaken.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:00

Ik moet voorzichtig zeggen zonder iemand te kwetsen, dat ik het er voledig mee eens ben.
Ik vind dat iemand herkenbaar moet zijn, zeker in deze tijd.
Ik vind wel dat iemand zijn eigen geloof mag hebben.

Vjestagirl

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:02

Ik denk dat het het nu op straat niet onveiliger is dan het 50 of 100 jaar geleden was, alleen dat we er nu meer van horen. Ik denk ook dat dit soort verboden alleen maar meer en meer angst doen ontstaan bij mensen, angst voor het onbekende. Ik vind deze wet dus niet zinnig.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:03

Ik ga enerzijds mee met Merula, maar anderzijds... Ik vind het jammer als ik iemand zie lopen die helemaal bedekt is onder een hoofddoek en ik alleen nog ogen zie. Vind het een beetje onpersoonlijk en misschien wat kleinerend tegenover de vrouw met de hoofddoek. Verder respecteer ik ieders godsdienst en uitingen daarvan, maar ik vind het gewoon een beetje jammer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:04

Wat Merula ook al schrijft, en verder volslagen energieverspiling. Het is geen probleem van belang in Nederland. We hebben het over een paardhonderd mensen max? Er zijn volgens mij wel belangrijkere dingen die aandacht verdienen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:08

Chiave schreef:
Ik ga enerzijds mee met Merula, maar anderzijds... Ik vind het jammer als ik iemand zie lopen die helemaal bedekt is onder een hoofddoek en ik alleen nog ogen zie. Vind het een beetje onpersoonlijk en misschien wat kleinerend tegenover de vrouw met de hoofddoek. Verder respecteer ik ieders godsdienst en uitingen daarvan, maar ik vind het gewoon een beetje jammer.

Ja, dit heb ik ook wel een beetje, maar als zij dat fijn vinden, vind ik het prima.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:14

Ik krijg vast heel Bokt over me heen, maar ik ben het hier wel mee eens...

Mensen moeten inderdaad de vrijheid krijgen om hun geloofsovertuiging te uiten, maar dit kan best binnen de perken blijven. Bij mij ligt de grens inderdaad bij het al dan niet herkennen van de persoon. En dat is niet persoonlijk naar de islam toe, maar ook bijvoorbeeld het dragen van bivak-mutsen of eender welke andere kledij waarbij men quasi onherkenbaar is.

Een hoofddoekenverbod - zoals hier in België op sommige scholen - vind ik dan weer een brug te ver.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:16

Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:16

Merula123 schreef:
Artikel 1 uit de grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Artikel 6 uit de grondwet:

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Ik denk dat je hieruit mijn mening wel kan opmaken.

Eens. En daar gaat het al mis bij ............ als Wilders.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:17

Ik ook. Geen enkel probleem met een hoofddoek en verdere lichaamsbedekkende kleding. Maar alleen ogen nog zichtbaar voel ik me ook onprettig bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:18

Maar waarom wil je perse die vrouw zien? Voel je je bedreigt als je geen gezicht ziet? Ik kan me daar dan weer niet bij voorstellen.

Het maakt mij niet hoe iemand zich kleed en om welke reden dat is.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:20

Heike schreef:

Een intergraalhelm redde het leven van mijn oudere broer bij een motorongeluk. Moet er niet aan denken wat er gebeuren zou zonder die helm...

Jessix schreef:
Maar waarom wil je perse die vrouw zien? Voel je je bedreigt als je geen gezicht ziet? Ik kan me daar dan weer niet bij voorstellen.

Het maakt mij niet hoe iemand zich kleed en om welke reden dat is.

Mij wel. Gelaatsuitdrukkingen geven je een indicatie van wat je kan verwachten van een persoon. Als ik alleen ogen zie, kan ik niet zien of zij woedend is of juist op het punt van breken staat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:20

Leg de relevantie eens uit tussen artikel 1 en dit verbod? Ik zie hier namelijk geen discriminatie op grond van godsdienst.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:22

Ik ga mee met Chiave :j je kan inderdaad niet inschatten wie of hoe deze persoon is, ik vind het onpersoonlijk en het doet mij een beetje denken aan overvallers (bivakmutsen) waardoor ik er een naar gevoel bij krijg.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:23

Integraalhelm wordt niet op die manier verboden Chiave.
Maar wel het dragen ervan in bijvoorbeeld scholen, bepaalde gebouwen etc.
Maar dat is nu ook al, enkel wordt de boerka/niqaab daar aan toegevoegd.
Jij gaat toch ook niet naar het gemeentehuis met je integraalhelm op om even je legitimatie te halen bijvoorbeeld?

Ik ben voor dit verbod, zo op straat: geen problemen.
Maar in bepaalde omgeving vind ik het van belang om te weten met wie je van doen hebt.
En een van de manieren daarvoor is dus geen ngezichtsbedekking

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:23

Chiave schreef:
Heike schreef:

Een intergraalhelm redde het leven van mijn oudere broer bij een motorongeluk. Moet er niet aan denken wat er gebeuren zou zonder die helm...

Het verbod zal betekenen dat je niet met je integraalhelm op boodschappen mag gaan doen in de supermarkt. Maar... het zal verplicht blijven een helm te dragen tijdens de rit ernaartoe.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:24

Avelienvd schreef:
Integraalhelm wordt niet op die manier verboden Chiave.
Maar wel het dragen ervan in bijvoorbeeld scholen, bepaalde gebouwen etc.
Maar dat is nu ook al, enkel wordt de boerka/niqaab daar aan toegevoegd.
Jij gaat toch ook niet naar het gemeentehuis met je integraalhelm op om even je legitimatie te halen bijvoorbeeld?

Ah tuurlijk, dom van me. ;)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:24

Sheran schreef:
Leg de relevantie eens uit tussen artikel 1 en dit verbod? Ik zie hier namelijk geen discriminatie op grond van godsdienst.

Nu ik het zo nalees zie ik ook dat dat artikel niet helemaal past bij dit onderwerp, maar aangezien het wel over vrijheid van godsdienst gaat, vond ik het toch wel geschikt om hier te plaatsen.

En ik vind dit toch ook wel een beetje discriminatie. Er zijn genoeg Nederlanders waarvoor het wetboek ruimte zou mogen maken, maar je hoort alleen maar berichten over buitenlanders die worden 'aangepakt' vanwege hun godsdienst.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:25

hoofddoek dragen prima totaal geen problemen mee. Bij ons in het ziekenhuis werken meerdere verpleegkundigen die een hoofddoek dragen. Een alles bedekkende vorm waarin alleen de ogen zichtbaar zijn vind ik ook zeker in een ziekenhuis niet kunnen en eigenlijk dus ook niet in het openbaar.

Wat mensen thuis doen moeten ze van mij allemaal zelf weten maar zodra je in het openbaar komt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:27

Punt is: er is geen probleem dat hiermee wordt opgelet. De mensen met echt kwade intenties zullen hun vermomming gewoon blijven gebruiken, met integraalhelm op werd je al niet binnengelaten in bank- en overheidsgebouwen, en er is geen misbruik wat we moeten oplossen.

Nonprobleem dus. Liever wat meer rechercheurs die inbraken kunnen (en mogen) oplossen, daar scoren we namelijk behoorlijk laag mee. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.

En verder moeten we vooral niet vergeten dat onze samenleving eigenlijk best veilig is, en dat al die ge- en verboden het geheel niet per se beter maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:31

De Boerka is dé onderdrukking van de vrouw door de man. Hou toch op over geloof etc. Nergens in de Koran straat dat vrouwen er zo bij moeten lopen. Heel goed dat Nederland in navolging van België, Frankrijk en Spanje dit besloten heeft. En nog beter om te horen dat het in Italië en Duitsland ook gaat gebeuren.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:32

janderegelaa schreef:
De Boerka is dé onderdrukking van de vrouw door de man. Hou toch op over geloof etc. Nergens in de Koran straat dat vrouwen er zo bij moeten lopen. Heel goed dat Nederland in navolging van België, Frankrijk en Spanje dit besloten heeft. En nog beter om te horen dat het in Italië en Duitsland ook gaat gebeuren.

Dat is ook wel weer waar, maar zouden die vrouwen dan geen problemen krijgen als dit verbod er komt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:36

Maar waarom moet de landelijke overheid zich bezighouden met iets wat om hooguit een paarhonderd mensen gaat? Dat is toch absolute energieverspilling?

En Merula: als vrouwen echt zo onderdrukt worden mogen ze wellicht de deur helemaal niet meer uit. Maar dat ziet niemand dus daar winden we ons ook minder over op... Waardoor je wel vraagtekens kun zetten bij de werkelijke betrokkenheid met het onderwerp. Zouden we de vrouwen willen helpen dan hadden we wellicht ook eerst met ze in gesprek kunnen gaan over wat ze werkelijk nodig hebben, maar dat heb ik eigenlijk niemand horen doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:37

Merula123 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is ook wel weer waar, maar zouden die vrouwen dan geen problemen krijgen als dit verbod er komt?

Het is wel mooi dat je dit vraagt want je geeft er eigenlijk al mee aan dat deze vrouwen niet vrijwillig met een Boerka lopen.

Ik denk dat ze inderdaad niet meer op die plaatsen zullen komen maar denk ook dat ze er toch al niet kwamen.

Het is triest genoeg dat dit bestaat en misschien komen mannen die hun vrouwen zo willen laten rondlopen nu misschien niet meer hier naar toe.